Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Aprilia Atlantic 300 vai Gilera Nexus 300

Aloittaja Ricard, 28.10.13 - klo:17:45

« edellinen - seuraava »

Partanen

Kuten jo sanoin, missään ei riitä tehot. Nyt pitäisi suhteuttaa sen mukaan mitä ollaan hakemassa. Ajamisen nautintoon riittää mainiosti n. 300 kuutiosenttimetriä iskutilavuutta. Jos alla on skootteri.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Kone

Minä en ainakaan mitään rivakoita ohituksia tehnyt 16kw Piaggiolla. Mahdottomuus!

oskuk

Lainaus käyttäjältä: Kone - 29.10.13 - klo:21:56
Minä en ainakaan mitään rivakoita ohituksia tehnyt 16kw Piaggiolla. Mahdottomuus!

Pitkikös tässä keskustelussa tehdä rivakoita ohituksia? Missä kohtaa?

GTS300SS

Hmm - "riittävä" teho on aika pitkälti makuasia. 2 päällä GTS 300 saisi kiihtyä vähän rivakammin mutta yksin ajettaessa teho riittää kyllä normaali liikennöintiin. Yli satasen nopeuksissa alkaa olla vähän hengetön mutta eipä tuo muutenkaan ole kotonaan enää niissä nopeuksissa. Tämäkin toki
makuasia loppupeleissä.

Mutta tuossa n. 300 luokassa taitaa olla kyllä kulutuksen ja suorituskyvyn suhde aika optimi. Laitehan menee vielä lähes mopon kulutuksella mutta
voimaa kuitenkin on eri tavalla kuin vaikkapa satapiikissä.  Ja minusta ainakin on pelkkää plussaa tuo pieni kulutus. Omassa ollut kulutus tuolla 3.2
- 3.5 haarukassa aika vakiosti.




Kone

Eipä se kulutus tule päälimmäisenä mieleen, kun uutta mopoo ostaa. Varsinkin, kun ainakin noitten kahden välillä se ero on marginaalinen.

oskuk

Bööh, akateeminen kymysys: onko Gilera Nexus 300 sama värkki kuin Aprilia SR Max 300?

Wanhapappa

300 kuutioinen 2 päällä on maantiellä nuhapumppu, sanokaa mitä sanotte. Aloittajahan puhui juurikin 2 päällä ajamisesta. Juu, kyllä 300 kuutioisella ajelee ihan kivasti, ei siinä mitään. Ite en vaan lähtis ihan hevin ajelemaan Hesan asunnolleni 300 kuutioisella täältä landelta 300 kilometriä, toinen samanlainen sivu takaisin, varsinkaan 2 päällä.

No, ajeleehan moni 50 kuutioisellakin pitkiä matkoja, matka taittuu. Jos aloittajalle tuo 300 riittää, sitten riittää. Minulle ei riittänyt.

oskuk

Onhan nää tosiaan vähän näitä juttuja että miksi skootteri, kun pitää ajaa satoja kilsoja ja sikakovaa kaksi päällä. Onhan se mp:llä mielekkäämpää ja autolla parasta. Voi jutella ja kuunnella radiosta mainoksia samalla...

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 30.10.13 - klo:22:33
Onhan nää tosiaan vähän näitä juttuja että miksi skootteri, kun pitää ajaa satoja kilsoja ja sikakovaa kaksi päällä. Onhan se mp:llä mielekkäämpää ja autolla parasta. Voi jutella ja kuunnella radiosta mainoksia samalla...

Autolla on ajeltu työn puolesta miljoonia kilometrejä, enää se ei ole kivaa. En aja autolla metriäkään huvia, skodella ajaminen on kivaa ainakin minun mielestäni. Mitä tulee joidenkin pinttyneisiin väittämiin, että se pieni skode on ihan riittävä kaikenlaiseen ajoon ja sillä pääsee ihan yhtä hyvin, kuin isommallakin tuolla liikenteessä, ei varmaankaan ikinä ole ajanut tehokkaalla isolla skodella. Vaikka ajelen itse aina melko rauhallisesti, on mukavaa, että alla on peli, jossa on tehoreservejä, eikä tarvitse koko ajan ajaa "tuppi nurin", kuten joku sanoo aina ajavansa. Pieni skode on ihan OK peli työmatka- ja kaupunkiliikenteessä, itse en pikkuskodella kyllä aja pidempiä matkoja. Eikös erilaiset nykyiset ajokorttiluokatkin aseta omat rajoitteensa skoden koolle, siksi pieniä skodeja ostetaankin enemmän, kuin isoja moottoripyöriä? Mitä itse olen seuraillut, ison prätkän selässä istuu usein melko iäkkäitä hemmoja, meikäläisen ikäisiä ja vanhempiakin "kalkkiksia". ;) Itse henkilökohtaisesti pidän enemmän skoottereista juurikin ajoasennon ja hyvän suojakoteloinnin vuoksi, en pystyisi enää ajamaan kumarassa pitkiä matkoja selkäruotoni kunnon vuoksi...

Partanen

Kiihdytykset tehdään tuppi nurin, muuten huristellaan pintakaasulla, pienellä moottorilla. Myös hiekkateillä meno maistuu, kun on refleksit ja tasapainoelimet vielä kunnossa.

Ei ole vielä tehty hyvännäköistä isokoneista skootteria, siksi ei huvita niitä edes harkita. Sen verran olen koeajanut, että luulen ymmärtäväni mistä on kyse. En kai ole riittävän vanha... korjaan, kypsä sellaisella ajamaan.

Matka-ajoakin on monenlaista. Se että riittääkö 300 kuutioita maantielle riippuu asenteesta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

yari67

#25
Lainaus käyttäjältä: Kone - 29.10.13 - klo:18:44
Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 29.10.13 - klo:13:59
Olen täysin eri mieltä 250-300 cc (20-30hp) skoottereiden suorituskyvystä. Kyllä riittää ja hyvin. Ajelin paljon yksin GTS:llä ja X8:lla, eikä kertaakaan tullut tilannetta, että olisi voiman puutteen vuoksi ollut pulassa. Ohittelin molemmilla rekkoja, ajelin isojen motojen mukana ja tein pitkiä matkoja mm 1600 km rautahanurin. Toki pettyy jos haluaa mp:n suorituskyvyn mutta mutkateillä "nöyryytin" paria motoakin ohittamalla ne "hidastelun" takia. 8)

En pysty juurikaan kovempaan vauhtiin mp:llä kuin noilla keskikoon skodeillakaan, paitsi suoralla motarilla.

Olen ajellut 250cc jonkun kilometrin. Missä 300cc on 30hv? Tehot ei vaan riitä, varsinkaan 2 päällä. Jos ajetaan vaikka 500km lenkki 135km/h niin kaukana olet 300 kuutioisella skootterilla, kun juon määränpäässä kylmää bissee paljon ennen sinua. Tehot ei riitä. Puhun omasta kokemuksesta.

Minä pystyn pitämään sen vauhdin koko matkan ajan, Sinä et, kun...tehot ei riitä.


Noita tehoja jos kyselit niin Kymco Downtown 300i on 29,5 hv, ja jossain ilmoitetaan 29,9 eli se pääsee lähelle ainakin. Ja painaa muuten vain 166,5kg eli ihan hyväkulkuinen peli. Ketjun aloittajalle muuten olisi ihan hyvä vaihtoehto, kulutus 3,5 l/100, eli toimintasäde yli 300km, huiput 145km/h ja luotettavan pelin maineessa.
Yamaha TMax 2011
Piaggio NRG 2005
Kymco MXU 50
Derbi Senda 50
Honda monkey Z50J
ex Piaggio Zip-1997
ex Kymco Downtown 300i-2012
ex Kymco People S 250i -2010
Ex Kymco People S 200
Ex Kymco Agility 50

pugt200

Osan n 300 cc koneiden tehot ovat ainakin paperilla kohtalaiset eli
- Sym GTS300,                        29.5 hp
- Kymco Downtown 300,         29.5 hp
- Piaggio Beverly 350 (330cc), 33.0 hp

250 cc X8:lla pystyi ajamaan Hki - Tampere motaria hieman yli 120 km/h keskinopeudella (mittarissa 130 - 150 km/h). Se 135 km/h keskivauhti Suomessa vaatii jo välillä reilusti yli 150 nopeuksia, koska hitaampi liikenne tulee perä edellä vastaan koko ajan.

pugt200

LainaaBööh, akateeminen kymysys: onko Gilera Nexus 300 sama värkki kuin Aprilia SR Max 300?

Piaggio siirtää Gileran tuotteita Aprilian brandin alle...häviääkö Gilera kokonaan, saa nähdä.

oskuk

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 31.10.13 - klo:07:54
Ei ole vielä tehty hyvännäköistä isokoneista skootteria, siksi ei huvita niitä edes harkita.

Totta.


oskuk

Lainaus käyttäjältä: yari67 - 31.10.13 - klo:09:22

Noita tehoja jos kyselit, niin Kymco Downtown 300i on 29,5 hv ja jossain ilmoitetaan 29,9 -eli se pääsee lähelle ainakin. Ja painaa muuten vain 166,5kg, eli ihan hyväkulkuinen peli. Ketjun aloittajalle muuten olisi ihan hyvä vaihtoehto, kulutus 3,5 l/100, eli toimintasäde yli 300km, huiput 145km/h ja luotettavan pelin maineessa.

Jossain haukuttiin Kymco Downtownin jousitusta kovaksi, vaatiiko se heti takaiskarien vaihdon?