Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Huippunopeudet

Aloittaja oskuk, 10.09.13 - klo:09:41

« edellinen - seuraava »

konenikkari

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 11.09.13 - klo:19:05
Makuasioista on turhaa kiistellä.
http://www.youtube.com/watch?v=Ns8Y1YXU364

Olet enemmän, kuin oikeassa.  :D

Sitten on tämä väki, joka ei koskisikaan skootteriin. Edes isompaan...

konenikkari

Minä itse henkilökohtaisista syistä olen joutunut elämäni aikana ajamaan lähes kaikenlaisilla kaksipyöräisillä.
Ja myös joillain kolmipyöräisillä, ja joskus myös nelipyöräisillä.
Lähes kaikissa on ollut omat hyvät ja einiinhyvät puolensa.
Mutta joka kerta olen nauttinut, kokemuksesta.
Yksi parhaita, ja mieleenjääneistä kokemuksista oli simson suhl merkkisen mopon ajamisesta.
Siinä kun oli, ehkä maalimanhistorian eka monojousitus takapäässä.
Kun tiessä oli korkeusheitto, se keikkui hiljakseen seuraavan puoli kilometriä ::) Aah! voispa tuon kokea uudestaan ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

pugt200

Palataanpa taas huippunopeuksiin.

Skodella olen ajellut motarilla yleensä tuppi nurin luottaen siihen, että moottorinohjausjärjestelmä estää koneen hajoamisen. Näillä meiningeillä GT200 Vespa kelasi mittariin 125 - 132 km/h eli n 115 todellistä. GTS250 meni 130-140 km/h mutta jostain syystä lepatti enemmän kuin GT. X8 250 kulki kaksipuolikkaaksi todella lujaa eli jopa 150 km/h mittarinopeutta. Kaikissa keleissä sillä pääsi 140.

Kyllä maksirunkoisellekin nosteltiin keskisormea, jopa enemmän kuin Vespoille. Pikkuteillä yritettiin ohittaa epätoivissakin paikoissa mutta toisaalta yritin mennä sellaista kyytiä, ettei ohittaminen olisi ainakaan liian helppoa.

Nopeimmilla piikeilläkin voi motarilla ajella jos vaan hermo kestää. Pösön Citystar 125:lle on mitattu 108 km/h eli ihan kelpo vauhtia.

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 11.09.13 - klo:19:32
Minä itse henkilökohtaisista syistä olen joutunut elämäni aikana ajamaan lähes kaikenlaisilla kaksipyöräisillä.
Ja myös joillain kolmipyöräisillä, ja joskus myös nelipyöräisillä.
Lähes kaikissa on ollut omat hyvät ja einiinhyvät puolensa.
Mutta joka kerta olen nauttinut, kokemuksesta.
Yksi parhaita, ja mieleenjääneistä kokemuksista oli simson suhl merkkisen mopon ajamisesta.
Siinä kun oli, ehkä maalimanhistorian eka monojousitus takapäässä.
Kun tiessä oli korkeusheitto, se keikkui hiljakseen seuraavan puoli kilometriä ::) Aah! voispa tuon kokea uudestaan ;)

Mainitsit tuon merkin Simson. Itse ajelin systerin Simson merkkisellä naistenpyörällä kakarana 50-luvulla päin orapihlaja-aitaa. Itselläni on säilynyt oikeassa olkapäässäni isot arvet yli 50 vuotta. No, itse en halua enää kokea tuota Simson juttua uudestaan :)

Huippunopeus oli silloin pikkupojalle suuri..... Huonosti kävi. :(

harriveikko

Minäpä tolla kiinan moposkodella oon vetänny 56km/h.Toi on sitten tosta gps:tä tullut lukema ja kiinan ihme on täysin vakio.ja tasasella tiellä,ei mäkiä ei mitään.
No joo olen yleensä oikeassa,paitsi kun olen väärässä.

Partanen

Kuskista kiinni, jos ei hiekkateillä Vespalla pärjää. Sillä se jaksaakin ihmetyttää,  että miten joku verrattain vähäisen kokemuksen omaava jaksaa Vespa ominaisuuksia arvostella. Toisaalta, hyvähän se vaan on, kun on mistä valita. Paremmin löytyy mieluinen ajopeli jokaiselle.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 11.09.13 - klo:21:13
Kuskista kiinni, jos ei hiekkateillä Vespalla pärjää. Sillä se jaksaakin ihmetyttää,  että miten joku verrattain vähäisen kokemuksen omaava jaksaa Vespa ominaisuuksia arvostella. Toisaalta, hyvähän se vaan on, kun on mistä valita. Paremmin löytyy mieluinen ajopeli jokaiselle.

Anteeksi vaan Partanen, pärjäähän sillä Vespalla hiekkateilläkin, toki. Ajo ei vaan ole oikein kivaa, kun pitää kaiken aikaa ottaa varovasti löysiä kohtia.

.. että miten joku verrattain vähäisen kokemuksen omaava jaksaa Vespa ominaisuuksia arvostella...

Samalla kokemuksella hyppäsin Sateliksen selkään ja ero oli enemmän, kuin huomattava. Näin ihan näppituntumalta: Vespalla neljääkymppiä hankalissa kohdissa, sateliksella 70++. Sateliksella tullut kilsoja kuukaudessa 2600, ei sellaisia kilsoja osin hyötyajona olisi jaksanut. Niin, sattuneesta syystä, eli auton hajoamisen vuoksi jouduin ottamaan tarjolla olevista vaihdoista toisen, skoden.

Kysymys Partaselle: Oletko ajellut enemmänkin isommilla skodeilla, mikä itselläsi on kokemus niistä?

Olet kova Vespafani, useasti ropaat ja virittelet enemmän ja vähemmän taidat ajaa, kuinka paljon itselläsi on kokemusta isommista skodeista? Kerro... Monesti näilläkin palstoilla (lähes aina) puhutaab mutua.

Näppituntumalta sanon ajoltaan Vespan jälkeen, etten kadu vaihtoa.

Tervetuloa tutustumaan Rautalammin hiekkateihin, jotain kokemusta saat sinäkin, ennenkaikkra sitä kokemusta. ;) Sitten puhut "vähäisestä" ajokokemuksesta.

pekpel

10 tuuman nakit ei ole tarkoitettu talviajoon eikä hiekkateille..
Asfaltti ja savipohjatiet menee ja öljysora ym. kovat alustat.
Jos on yli 5 senttiä lunta alkaa eturengas helposti auraamaan lunta ja puskemaan, irtoalustalla mennään kieli keskellä suuta muutenkin.
Nyt alla klassisella skopakuvioinnilla olevat renkaat, niillä voi ajella hiekkateitä paremmin kuin asfalttikuvioinnilla..
Talvisin iceman suomessa nastoitettuna.. Nekään ei pidä mustalla jäällä ja monet lipat on vältetty vain ajamalla ja oppimalla ja keliin sopivalla vauhdilla..
Ajomukavuus on persiistä talvisin, nuo icemannit on niin jäykällä rungolla että pidän rengaspaineitakin vain 1- 1,2 .. Menis varmaan tyhjänäkin nuo..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Partanen

#24
Lainaus käyttäjältä: Wanhapappa - 11.09.13 - klo:23:29
... ja vähemmän taidat ajaa, kuinka paljon itselläsi on kokemusta isommista skodeista? Kerro... Monesti näilläkin palstoilla (lähes aina) puhutaab mutua.

Karkea laskelma tuottaa tuloksen 19 900 km kolmena kesänä Gts Vespalla. Ja paljon on vielä oppimista mulla. Hiekkateitä ei tarvitse kiertää kaukaa, mutta tottahan ittekin mieluummin kurvailen mutkapätkillä, jotka on päällystetty. Eikä isommalla skootterilla ajeleva kaveri ole koskaan valitellut minun olevan jarruna matkassa.

Vespa on kuitenkin skootteri. Sitä isommat on jotain MP:n ja skootterin väliltä. Tämä tämmöisenä mutuna, ja bensana liekkeihin.  ;)

Lisäys: Vielä sekin, etten varmaan olisi jarruna nimim. "Wanhapappa":llekaan, jos joskus sattuisimme samaa matkaa ja samaa hiekkatietä skoottereita peräkkäin ajamaan. 158 kg on siinä mielessä kevyt, että sitä kuljettaa kuljettaja, ei niin että skootteri vie kuljettajaa. Ainakin harjoittelun jälkeen.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pekpel

Lopeta jo oskuk..
Ja partanen kanssa..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

oskuk

#26
Mikä nyt pitäisi lopettaa? Ei ole pakko lukea mitään huippunopeuksista, jos ei kiinnosta. Koittakaa nyt hyvä ihme keskittyä asiaan eikä ihmisiin. Provosointi ei kuulu foorumille.

Alan kallistua siihen, vaikka mielipiteet ajokelpoista pyöristä tiukkenee ja keskustelu mystisesti lyhenee, niin
130km/h ei tarvita, se 110km/h piisaa. Moottoritiellä on tilaa ohittaa: tarve päästä muun porukan vauhtia on vain maantiellä, vaikka toki sielläkin on mopoautoa, peräkärryä ja 80-lätkäpakua ja mopoa liikenteessä, eli muu liikennekin on melko sekalaista sakkia -ja kaikilla pystyy ajamaan maantiellä.

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 12.09.13 - klo:00:29
Lopeta jo oskuk..
Ja partanen kanssa..

Mitäs tässä kenenkään lopettelemaan, tämähän on KESKUSTELUpalsta. Kivaahan keskustelu on ja mielipiteitä maailmaan mahtuu. :) Vespa on kultti, Vespalla ajelu on ihan kivaa silloin kuin olosuhteet on kivat. Vespa GTs on hienoa tekniikkaa ja se on tunnustettu muotoiluvalio. Vespa on suunniteltu 2 maailmansodan jälkeen, eikä niistä perinteistä ole kovin paljon poikettu kohti tätä päivää ainakaan rungon suhteen. "Pellin alla" se suurin muutos on tapahtunut. Oskuk mollasi mua, että dissaan joka käänteessä Vespaa? Ei se niin ole, Vespa on mitä rakastettavin skodu, en vain kelpuuta sitä omiin olosuhteisiini nyt, en niin sitten millään. Pösöni on Vespan jälkeen muovinen mitäänsanomattoman oloinen kulkine. Vasta ajaminen kertoo pelin todellisen luonteen, tässä on se ero. Jos saataisiin Vespan näköinen ja ajettavuudeltaan Sateliksen oloinen vehje, maailma olisi pelastettu. ;) Viisisatanen Satelis on varustettu Piaggion moottorilla, eli "Vespaa" siinäkin on mukana. Partanen mainitsi jotain vähäisestä ajokokemuksestani. Onhan se melko vähäistä, olen saanut leipäni liikenteen parista ja karkeasti arvioiden olen ajanut vasta n. 5000000 kilometriä, kaksipyöräisillä noista kilometreistä tullut ajeltua melko vähän. Nuoruudessa Jawa-aikoina melko paljon kuitenkin. Liikenteessä moni asia on "kuskista kiinni", oli alla sitten mikä tahansa kulkuneuvo. Ikäni puolesta tykkään turvallisesta menosta, eikä vauhti sinällään ketään tapa. En vain tunne oloani kovin turvalliseksi ajamalla Vespalla hiekkatiellä lujaa, tai maanteilläkään lujempaa, kuin mihin sillä turvallisesti kykenee.

Huippunopeuksia ei ole millään skootterilla kovin turvallista ajaa, Vespalla se mukava matkavauhti on mielestäni 80km/h ja Sateliksella korkeintaan 120km/h vaikka kulkineessa olisikin varaa kääntää "tuppia" enemmänkin nurin. Tämän kun kaikki pitäisivät mielessään, meillä olisi paljon turvallisempaa ajella. Kuskien väliset kisat ajetaan muualla, kuin tuolla maanteillä...

Jatketaan keskustelua edelleen ja koitetaan unohtaa toisten mollaaminen menemällä henkilökohtaisuuksiin. Outoa sinänsä, maanteillä hanska heilahtaa, täällä tuntuu joskus, että hanska heilahtaisi virtuaalisesti toisen leukaan.

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 12.09.13 - klo:00:06
Lainaus käyttäjältä: Wanhapappa - 11.09.13 - klo:23:29
... ja vähemmän taidat ajaa, kuinka paljon itselläsi on kokemusta isommista skodeista? Kerro... Monesti näilläkin palstoilla (lähes aina) puhutaab mutua.

Karkea laskelma tuottaa tuloksen 19 900 km kolmena kesänä Gts Vespalla. Ja paljon on vielä oppimista mulla. Hiekkateitä ei tarvitse kiertää kaukaa, mutta tottahan ittekin mieluummin kurvailen mutkapätkillä, jotka on päällystetty. Eikä isommalla skootterilla ajeleva kaveri ole koskaan valitellut minun olevan jarruna matkassa.

Vespa on kuitenkin skootteri. Sitä isommat on jotain MP:n ja skootterin väliltä. Tämä tämmöisenä mutuna, ja bensana liekkeihin.  ;)

Lisäys: Vielä sekin, etten varmaan olisi jarruna nimim. "Wanhapappa":llekaan, jos joskus sattuisimme samaa matkaa ja samaa hiekkatietä skoottereita peräkkäin ajamaan. 158 kg on siinä mielessä kevyt, että sitä kuljettaa kuljettaja, ei niin että skootteri vie kuljettajaa. Ainakin harjoittelun jälkeen.

Uskon, että sopisimme samalle hiekkatielle, jopa samalle hiekkalaatikolle mielipiteinemme ja pienen harjoittelun jälkeen voisimme olla jopa samaa mieltä.   :D

pugt200

En pidä itseäni taitavana kaksipyöräilijänä, päinvastoin ja ajelen kaikkein mieluimmin hissunkissun moposkodella mutta ei skooteri nyt mikään kauhean turvaton ajettava ole. Ei edes Vespa. Tosin GT/GTS -runkoisten ajopelien huiput ovat olleet koko historiansa sen 115 - 120 km/h hevosvoimista riippumatta. Se lienee Piaggion insnöörien ajatus GT-Vespan turvarajasta.

GT:llä ajelin kerran kaatosateessa Porvoon moottoritien päästä päähän kaasu pojassa mittarin heiluessa 120-130 km/h välillä. Ei varmaan mitään ääriturvallista mutta tie oli tyhjähkö ja Savan nappulainen kuvio tuntui pitävän hyvin. Eikä siinä sateessa viitsinyt yhtään pidempään istuskella ja visiirikin puhdistui paremmin noissa kyydeissä. Mutenkin Vespan antiikkinen etupää on pahimmillaan pienillä mutkateillä, joita routa on runnellut. Kuoppaa, uraa, pomppua, irtohiekkaa, pienet pyörät ja edessä vain yksi iskari+jousi.