Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Aprilian renkaanvaihtofarssi

Aloittaja r2, 10.06.13 - klo:12:43

« edellinen - seuraava »

r2

Avauduinkin jo tuolla elämä mättää -säikeessä tästä renkaanvaihdosta ja eipä riittänyt että rikkoivat tukilaakerin purkaessaan. Soittivat aamulla että "nojuu, vähän tuli lisää mutkia matkaan. Jarrulevy meni kieroksi takapyörää irrottaessa."
Ja ihan ilmoittivat asiasta jo nyt kun piti pyörä saada ajoon tänään. Ei sviddu mitä touhua! Marssin ruokatunnilla paikalle ja neuvoteltiin aika hartaasti tilanteesta. Konsernijohtaja lupasi hyvittää vahingot "puoleen hintaan" sen jälkeen kun useampaan kertaan ilmaisin tyytymättömyyteni a) lisätöistä ilman suostumustani b)jarrulevyn tuhoamisesta c)yleisestä vitutuksesta kun koko ajan tulee lisäkustannuksia.

Siellä oli ollut ihan useampi ukko riuhtomassa takapyörää irti ja jälki oli kyllä vähän sen näköistä. Noh, ei sentään ollut ihan solmussa tuo takapää, muutama naarmu jotka jää pakoputken taa piiloon. En nyt ihan vielä julkista pajan nimeä jos vaikka antavat mulle yhden kotarin sieltä rivistä. (hups sori Arska)


Näen jo mielessäni kampanjatarjouksen: Tule meille! 60€ rengas, 150€ vaihtotyö ja laakeri sekä jarrulevy kaupan päälle! (omat tikkaat mukaan)

Suzuki gt 380-Honda Four 750-Baotian Chica Fresh-Peugeot Elystar TSDI-Aprilia Atlantic 250-Honda SW-T400-Suzuki V-Strom 650... ja nyt olen Peugeot Vivacityn mekaanikko

Partanen

Tuohan se korpeaa, kun on valmis maksamaan jostain palvelusta, ja sitten se menee reisille koko homma. Turhan monta on niitä kokemuksia mullakin. Vaikkakin pitää sanoa että viimeisin huoltokäynti näyttäisi menneen aika mallikkaasti.

Yritin etsiä Atlantic:in takapään räjäytyskuvaa ymmärtääkseni mikä siellä niin hankalaa voisi olla purkaa, että pitää laakerit lämmittää tärviölle. Sen sain selville, että sukulaissuhteista riippumatta rakenne taitaa olla monimutkaisempi kuin Vespassa on. Vespassa tukivarsi irroitetaan laakereineen päivineen pyörän akselista, helposti. Sitten vielä viisi pulttia irti, joilla pyörä on kiinni navassa.

Tietysti jos jokin osa jumittaa, niin harmaita hiuksia se aiheuttaa sittenkin jos sitä olisi itse alkanut purkamaan. Toivotaan nyt kuitenkin, että saavat ajokin kuntoon.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Midland

Vaikka osaankin homman ja työkalut ja apurikin paikalla, niin mulla menee 5-6t Leon takapyörän vaihtoon. Paikallinen huoltamo ei ota ota enää sitä ollenkaan kun kerran sen tekivät. Niillä meni koko työpäivä. Rakenne on-hmmm-mielenkiintoinen, mutta varmaan hyvä ajo-ominaisuuksien kannalta. Koitan nykyään vaan keskittyä löytämään renkaita, jotka kestää kilometrejä-ettei tarvis alkaa vaihtamaan. Ei kannata edes aloittaa itse sitä hommaa, jollei ole todella hyvä työkaluvalikoima ulosvetimineen ym.

InsOmnia

Tuo tukivarren laakeri voi joskus olla tosi tiukassa. Varsinkin jos tukivarsi ja laakeri laitettu kuivana "ilman voitelua" paikoilleen ja akseli naarmuuntunut. Pienikin määrä korroosiota, pitää laakerin paikallaan ja sitä ei saa ehjänä pois.

Midland

En osaa sanoo tohon muutakuin ekalla kerralla ulosvetimellä hirveellä ähellyksellä ja toisella kerralla kun oli voideltu-ihan helposti. Mutta toi aprin takasilta on nerokkaan idioottimainen yhdistelmä upeeta ajettavuutta ja huoltopainajaista-en oo moista ikinä nähny. Vaikka olis mikä neropatti, se ottaa tunteja. Se vaan on niin-öh jännä. Kaikki tää tarkottaa siis et se on niin fiksu, ettei oikein tavallisen ihmisen pitäis ollenkaan koskee semmosiin-siis tää ei ole vitsi-mut kun ei ole oikeen semmosia huoltojakaan jotka osaa. Vähän niinkuin Citikan hydro-jousitus, eiku ei oikeestaan. Jos pää pysyy kylmänä ja on työkalut joka hommaan, kyllä se onnistuu. Oon tehny 3 kertaa. Paska homma! On se vaan tehtävä. Niitä kestäviä renkaita suosittelen, vaikka eri kokoluokassa mennään..

r2

Baotian Chicassa oli vähän samantyylinen mutta ohuempi tukivarsi tossa kohtaa ja siinäkin oli laakeri tai oikeestaan kaksi.
Lainaanerokkaan idioottimainen yhdistelmä upeeta ajettavuutta ja huoltopainajaista
Siinä toi toimi vaan toisinpäin, eli se oli nerokkaan idioottimainen yhdistelmä ajettavuuspainajaista ja upeeta huoltoa. Ulosvetäjän sai näppärästi kiinni koska se varsi oli niin ohut. Mutta eipä se perää juuri jäykistänyt, olisko johtunut tukivarren etupään kiinnityksestä aika löysillä kumeilla...
Sen takapyörän irrotin itse (kiitokset ulosvetäjän lainasta, naapuri) ja toimitin rengasliikkeelle. Samalla vaihdoin ne tukilaakerit eikä siinä ollut mitään ihan hirveitä punnerruksia, toki töitä kuitenkin piti vähän tehdä ja kylmäspraytä ja CRC:tä holvailla. En tiedä, kai sitten kävi vaan tuuri tai kinkkitoleranssi oli väljä ulkokoolille.
Ja olen samaa mieltä, ei tavallisten ihmisten pitäisikään koskea. Skootteriukot on asia erikseen.

Ei tullut jarrulevy postissa tänään. Siitä pisteet firmalle että pitävät nyt ajan tasalla siitä missä mennään. Huomista odotellaan. jospa se sitten olis taas terve.
Suzuki gt 380-Honda Four 750-Baotian Chica Fresh-Peugeot Elystar TSDI-Aprilia Atlantic 250-Honda SW-T400-Suzuki V-Strom 650... ja nyt olen Peugeot Vivacityn mekaanikko

r2

Ehjä on Aprilli ja kylläpä muuttui ajettavuus hyväksi. En osaa kuvailla eroa tarkemmin mutta se on nyt vähän niinkuin venehommissa kölillinen kalastajavene, eli alkukiikkerä mutta  siitä eteenpäin vakaa. Tai siis lähtee herkemmin kaarteeseen mutta on helpompi ajettava kallellaan. Selvästi parempi kuitenkin vanhaan verrattuna.
Ihan hyvässä hengessä laskua tarkasteltiin ja sain kyllä vielä lisäalennuksen huoltohintaan. Loppujen lopuksi olen tyytyväinen siihen miten (ehkä välillä vähän hankalaakin)  asiakasta kohdeltiin. Tänään ei ehtinyt ajella kotimatkaa enempää, oltiin lasten kanssa luontopolulla ja makkaranpaistossa mutta ihan varmasti lukemat matkamittarissa nousevat taas piakkoin. Case closed.
Suzuki gt 380-Honda Four 750-Baotian Chica Fresh-Peugeot Elystar TSDI-Aprilia Atlantic 250-Honda SW-T400-Suzuki V-Strom 650... ja nyt olen Peugeot Vivacityn mekaanikko

InsOmnia

Hienoa että episodi sai onnellisen lopun. ;)
Lukuisia harmittomia ajokilometrejä toivotellen. :D

oskuk

Lainaus käyttäjältä: r2 - 12.06.13 - klo:22:17
Ehjä on Aprilli ja kylläpä muuttui ajettavuus hyväksi.

Mikä rengas vaihtui miksi?

r2

Vissiin alkuperäinen Sava -pari vaihtui Pirelleihin. GTS 23 eteen ja 24 taakse.
Suzuki gt 380-Honda Four 750-Baotian Chica Fresh-Peugeot Elystar TSDI-Aprilia Atlantic 250-Honda SW-T400-Suzuki V-Strom 650... ja nyt olen Peugeot Vivacityn mekaanikko