Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Gilera Nexus 300 ie

Aloittaja SankiaPriha, 04.05.12 - klo:19:52

« edellinen - seuraava »

SankiaPriha

Toisessa viestiketjussa kyselin kokemuksia istuma-asennoista etenkin verrattuna Xcitingiin ja Burgmaniin.  No niin, tutkittuani tarkasti markkinoita ja laskettuani rahani vielä tarkemmin päädyin Gilera Nexus 300 ie:hen, joita oli vielä sopivasti Westmacilla yksi kappale tämän vuoden mallia.  Pari viikkoa sitten lähdin päätä pahkaa tutkimaan sitä ja asiaankuuluvan jahkailun jälkeen tein kaupat. Noutopäiväksi oli sovittu tämä päivä eli 4.5.
Täynnä rohkeutta ja intomieltä lähdin Vantaalta bussi-juna-taksivirityksellä, sain juuri ja juuri mahtumaan päälleni vanhan ajopuvun ja lähdin sompailemaan vanhalle Lahdentielle.  Pieni ikävä yllätys oli suuri istumakorkeus, varpaat yltävät juuri ja juuri maahan.  Sen jälkeen tulikin suuria mukavia yllätyksiä, sillä ajossa istuma-asento oli oikein hyvä.  "Kylmien tyyppien" jälkeen tuntui siltä että tähän on tyytyminen ja se on varmaan tarpeeksi hyvä, mutta hanuri ja polvet vahvistivat yhteen ääneen että hyvä tämä on.

Teho oli juuri sitä mitä kaipasin.  Kiihtyvyys on ihan toista luokka verrattuna Rebelliin ja Piaggio Fly:hin, ja satasan maantienopeus onnistuu vähän kaasua raottamalla. Mäntsälän jälkeen uskaltauduin moottoritielle ja jo vain sielläkin pärjää.

Pleksi on kelvoton mutta se ei ollut mikään yllätys.  Olen ajanut aikaisemmin kahta saman kokoluokan pleksillä varustettua pyörää ja aivan samanlaiset järkyttävät ilmanpyörteet  ohjautuivat nytkin kypärään, ilmavirran jyminä on sietämätöntä.  Nexuksen pleksiä voi säätää. Kokeilin sitäkin ja puolimatkatkassa siirisin peksin reppuun, mikä olikin sille oikea paikka. Uusi hieno skootteri näyttää kyllä vähän hölmöltä ilman pleksiä, täytyy harkita mitä voi tehdä.  Ehkä kannattaisi lyhentää pleksi kyykkypyörämäiseksi näköispleksiksi?

Suomesta ei saanut perälaukkutelinettä.  Ehkä se on hyväkin, sillä Moto24.de toimitti sellaisen kotiovelle kohtuulliseen hintaan. Nyt on sitten palikat kasassa, olo on väsynyt ja onnellinen. Ilmatkin varmaan lämpiävät kohtapuoliin, niin siinä yleensä käy.

khaosaming

Vieläkö Gilera näyttää yhtään tältä? Kuvassa Nexus 250.







Four wheels move the body, two wheels move the soul.

SankiaPriha

Jo vain näyttää!  Satulassa on ihan vähän eroa ja minun mopossani taitaa olla himpun korkeampi, yläreunastaan hiukan taivutettu pleksi. Ja väri on musta, jos olisi ollut varaa valita niin punainen olisi ollut kova sana. Mutta näillä mennään.

SankiaPriha

Onko kenelläkään kokemuksia Mra X-creen - lipasta?  Jos sellainen tosiaan toimii ja ohjaa ilmanpyörteet kuskin yli matkustajan kiusaksi niin se sopisi hyvin - en tunne ketään sellaista joka uskaltaisi tai haluaisi tulla kyytiini.

jarde

Ei näytä enää ainakaan SGN:n toimesta tulevan Gileran skoottereita Suomeen. Sen sijaan Aprilia SR MAX 300 taitaa olla sama laite. Onkos tällä Gileralla ollut ennen joku muu maahantuoja? Minusta on vähän sekavaa, kun on tämä SR Max 300 ja sitten vanha Nexus 500 puutuu. Aprilialta tarjotaan sitten 500 Scarabeoa, mutta ei 250/300 mallia. Mallisto on siis vähän valikoitu. Ehkäpä vähäisen kysynnän takia?

Oli muuten tilaisuus koeajaa ja verrata tuota SR Max 300:aa Kymcon Downtown 300:n. Eipä niissä isoja eroja oo. Vähän isompi Kymco on kai kevyempi, mutta Aprilia tuntuu kevyemmältä. Kymco on vähän pirteämpi koneeltaan, mutta Aprilia sporttisempi ulkonäöltään ja muutenkin.

SankiaPriha

Gileran "virallinen" maahantuoja on Sumeko (tai SGN, on tosiaan vähän sekavaa) mutta tänä vuonna näyttää mallisto koostuvan ihan mopoluokan vehkeistä.  Ei ole Nexusta, ei Fuocoa eikä sitä kasisatasta. Tämä lahtelainen Westmac näyttää harjoittavan laajaa ja laaja-alaista liiketoimintaa, sillä samassa liiketilassa on ajoneuvojen lisäksi huonekaluja!
Oli todella vaikea löytää makseja koejattevaksi tai edes koeistuttavaksi.  Kymcon uusi G-dink 300 ei sitten tullutkaan maahan,  Piaggiolla ei näytä juuri tänä vuonna olevan X-sukuista maksimallia, Aprilia SR Max oli Raumalla eikä maahantuojakaa tiennyt, missä Atlanticia  olisi. Vertaile ja valitse siinä sitten.
Mitä pleksiin tulee, niin olen huomenna ihan muissa asioissa menossa niin lähelle Storm motoria, että taidan käydä ainakin katsomassa siellä sitä MRA X-creen - ilmaohjainta.

khaosaming

Lainaus käyttäjältä: SankiaPriha - 07.05.12 - klo:00:32
Piaggiolla ei näytä juuri tänä vuonna olevan X-sukuista maksimallia...
------------------
On niillä X10 500:

http://www.piaggio.fi/mallisto?=&malli=X10%20500%20ABS
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

lehtijussi

Lainaus käyttäjältä: SankiaPriha - 07.05.12 - klo:00:32

Oli todella vaikea löytää makseja koejattevaksi tai edes koeistuttavaksi.  Kymcon uusi G-dink 300 ei sitten tullutkaan maahan,
Niin mitään Kymcoja ei ole tullut vielä maahan. (Xcitingiä ootellessa... :-\)

jarde

Lainaus käyttäjältä: khaosaming - 07.05.12 - klo:00:58
Lainaus käyttäjältä: SankiaPriha - 07.05.12 - klo:00:32
Piaggiolla ei näytä juuri tänä vuonna olevan X-sukuista maksimallia...
------------------
On niillä X10 500:

http://www.piaggio.fi/mallisto?=&malli=X10%20500%20ABS

Tuo X10 on aika maukkaa oloinen laite. Onko tietoa onko näitä saatu jo Suomeenkin saakka?

SankiaPriha

Pahoittelen epätäsmällisiä ilmaisuja.  X10:ä tosiaan on, mutta se meni selvästi yli budjetin.  Ja MSA Centerissä kerrottiin, että G-Dinkiä ei tällä kaudella tuoda ollenkaan maahan koska niitä olisi saatu vasta loppukesästä.  Taidetaan olla pieni kohderyhmä pienellä markkina-alueella.

jarde

X10 500 on tosiaan jo aika kallis. Laitteesta näyttää olevan myös pienempiä moottorivaihtoehtoja. 300 ja jopa 125 kuutioiset versiot. Jos niitä tuotaisiin Suomeen hinta voisi olla edullisempi. Tosin ei ehkä kovin mielekästä, jos noin ison oloisessa laitteessa olisi kovin tehoton moottori. Ehkä 300 menisi. Sillä pitäisi olla positiivinen vaikutus hinnoitteluun.

jk_single

X10:iä tehdään vissin vaan sillä uudella 350 moottorilla eikä 300 Quasarilla ollenkaan?!

http://www.piaggiox10.com/#lang/it/home
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

jarde

350 moottori tosiaan. Olinpas epätarkka :D
Onkos täällä jo perehdytty mitä eroja näissä moottoreissa lopulta on. Kuutiotilavuus nyt tietysti, mutta onko tämä tosiaan ihan uusi moottori, vai onko kuutiotilavuutta vaan kasvatettu? Beverlyssä 350 kuutioinen ainakin on saanut myös luistoneston. Ehkä jotain muutakin sähköhärpäkettä?

SankiaPriha

Dodiin, MRA X-Creen on sitten paikoillaan.  Mukana oli penteleesti ohjeita noin viidellä kielellä (joista yhtään en osannut) ja räjäytyskuva, jolla sentään pärjäsi nipin napin.  Ehdin heittämään pienen koeajolenkin ja hyvin lupaavalta vaikuttaa.  Se on aina kiva jos vehje joka näyttää rimpulalta ja maksaa maltaita toimiikin oikeasti.  Asennuksen huumassa ruuvasin kiinni myös perätelineen ja sainkin kun sainkin vanhan kunnon laukkuni paikoilleen.  Nyt ei sitten muuta kuin kärsivällistä sisäänajoa tonni täyteen.

Midland

Oon miettiny monta kertaa tuota vempelettä kans-mutta toi alkaa olla niin moottoripyörämäinen etten taas sitä haluu. Mutta tosi komee laitos ja hmm.. ei se oikeen sillain skootteri ole. Ei tässä itekkään välillä tiedä.