Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Suzuki Love

Aloittaja Love82, 30.05.07 - klo:19:23

« edellinen - seuraava »

teepee

Kiitos kommenteista!
Täytyy ensin käydä biltemasta ostamassa tuo akkulaturi ja katsoa tuo akun kunto ennen starttiin perehtymistä.
Onko tuo "pakosarja" Loven oma, toisin sanoen käykö joku PV:n pätkä, vai pitäisikö jostain löytää Loven oma putkenpätkä?
Jos tietty olis hyvät metallintyöstövehkeet (ei ole) niin aika helppohan tuohon olisi (ehkä) uusi kiinnitys rakentaa...
Pitänee koittaa säveltää ensi tuolla patentilla putki paikoilleen, kun ajokelit olisi parhaimmat, kunnes säiden huonottua voisi suorittaa isompaa purkamista Lovelle.
Täytyy sitten ottaa kaasarikin irti ja putsailla ja katsoa missä kunnossa on...nyt epäilen että olisi sitä tyypillistä ryyppyvikaa, kun kovempaa ajettaessa alkaa "pörisemään" eikä vauhtia tule enää lisää...

Mutta...ensi viikolla on onneksi Kangasalla Rompetori, täytyy lähteä sinne toiviokäynnille... ;D

-Tommi "TeePee"-

Samppa

PV:n putki on täysin erilainen (ainakin CL-malliin nähden ja kummassakaan ei ole ns. erillistä alkukäyrää). Ebaysta löytyy uusia putkia noin 40-50 eurolla Loveen.

CL-mallin Mikuni VM14SH-kaasuttimen ryypyn korjaamista on käsitelty aiemmin tässä ketjussa. En tiedä, onko CX-mallissa joku muu kaasarimalli tai onko tuo ryyppy jo "nykyaikaistettu" (käytännössä sähköohjattu kuten skoottereissa yleensä). Ilmoittele kun olet kaivanut kaasarin ja ryypyn esille (eli meneekö ryypylle sähköpiuha vai ei). CL-mallissahan ryypyn toiminta, tai poislähteminen perustuu ensivaiheessa alipaineeseen ja vasta sen jälkeen lämpöön joka johdetaan suoraan sylinterin kyljestä kuparitapilla.

Normiautomaattiryyppy, jota ei siis ainakaan vanhemmassa CL-mallissa ole:
http://www.skootterini.com/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=94&Itemid=71
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

teepee

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 03.07.10 - klo:19:32
PV:n putki on täysin erilainen (ainakin CL-malliin nähden ja kummassakaan ei ole ns. erillistä alkukäyrää). Ebaysta löytyy uusia putkia noin 40-50 eurolla Loveen.

En ole purkanut sylinterin ympärillä olevaa suojaa, mutta mielestäni minulla on jokin alkukäyrä, johon itse pakoputki tulee kiinni (vs. pakoputki tulisi suoraan sylinterin kylkeen?) ja juuri tuon alkukäyrän kiinnike on risa...

Sain kiinniteltyä kuitenkin putken nyt kiinni jotenkuten, että pääsee vähän ajelemaan, kun lämpötilakin alkaa kivuta 30 asteeseen :-)
Hyvin tuo käyntiin lähtee, mutta savuttaa jonkin verran, ja tyhjäkäynti seilaa heti alusta alkaen. Täytyy tosiaan kaivaa tuo kaasari paremmin esiin että näkee mitä se on syönyt.

-Tommi-

Samppa

Monessa merkissä on alkukäyriä (esim. Piaggio) ja tuosta CX-mallissa alkukäyrä siten ilmeisesti löytyy. CL-mallissa putki tulee tosiaan suoraan sylinterin kylkeen kiinni (kuten aikoinaan PV:ssäkin).

Ilmoittele kun saat kaasarin esiin.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

teepee

Tuosta cx-mallista vielä, tuossa allaolevassa linkissä taitaa olla kyllä jonkin uudemman kuva (alimmainen), koska mun ei oo tuonnäköinen...?

http://www.suzukicycles.org/Love/Love_CL50-CX50D.shtml

enemmänkin mulla muistuttaa tuota cl-kuvaa (toinen ylhäältä); mutta vuosimalli on ainakin rekkarin mukaan 1986...
Mitä eroa noilla cl:llä ja cx:llä on niinkuin teknisesti ?

-Tommi-




Samppa

Katsoppas rekisteriotteesta mitä sulla lukee kohdassa valmistenumero eli tuo etuosa?

Onko FA11A (jolloin malli on CL) vai CA15A (CX). En nyt muista mihin vuoteen asti CL-mallia tuotiin ja myyntiin Suomessa, mutta kyllä viellä 1986. CL-mallihan tuoli meille myyntiinkin vasta 1984 vaikka Japanin markkinoilla malli oli vuodesta 1982. Mallien eroista en osaa sanoa mitään mitä ei tuossta linkistä selviäisi.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Akseliväli näyttää olevan eri, joka kertoo syvällisemmästä rakenne-erosta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

teepee

Jep, tsekkasin rekisteriotteen, ja onhan se FA11A, eli lienee sitten CL-malli, kuten kuvakin vähän antoin ymmärtää.

Eilen tein pienehköä tutkimustyötä jarrujen ja mittariston suhteen. Mittari ei toiminut, koska renkaassa olevasta muovisesta (/vast) renkaasta jonka pitäisi pyöriä renkaan mukana oli ns. korvakkeet rikki. Joku oli aiemmin laittanut pienen ruuvin korvakkeen tilalle, ja parantelin viritystä, ja ainakin tallissa alkoi mittari toimimaan, koeajo on vielä suorittamatta. Tuota muovikilpukkaa on turha varmaan kuvitella mistään löytävänsä ehyenä...
Etupyörä tuli muutenkin putsattua ja rasvattua, samalla tosin hukkui jarruvivun tappi, josta vaijeri menee renkaan päässä läpi...varmaan löytyy vastaava osa muistakin mopoista... Oletteko saaneet muuten tuon etujarrun ottamaan kohtuullisesti, mulla se ei ainakaan vielä ole kovin hyvä, tosin ei voi levyjarrun kaltaista pitoa kuvitella saavansakaan.

Takajarrua yritin "herkistellä", nyt jumittaa pohjaan, mutta vaikka rasvailin vaijeria ja purin pyöränpään jousiviritelmät, niin tilanne ei paljoa parantunut. Olisikohan tuohon järkevin tilata uusi vaijeri kun niitä vielä taitaa saada suomestakin ?

No, tänään tutkimus jatkunee, ainakin toinen jarru pitäisi saada ottamaan vähän paremmin ennekuin uskaltaa lähteä ajelemaan.

-Tommi-

Samppa

#53
Takajarruvaijeri jumittaa sillä vakiojousella mikä siinä vaijerissa on, varsinkin jos vaijeri ei ole hyvässä öljyssä (lue uusi) ja muuten "liukas". Kannattaa tilata uusi vaijeri vaikkapa EBaysta ja samalla etsiä vähän jousivoimaa lisää (vaijerin mukana ei tule palautusjousia eli jousi täytyy etsiä muualta). Itselläni alkoi jarru palautumaan hyvin uudella vaijerilla ja yhdellä lisäjousella. Aluksi tappelin saman ongelman kanssa. Tuon vaijerin jousineen voi asentaa myös väärin, jolloin se ei toimi tehokkaasti. Tässähän on se turvamekanismi jopa poljinkäynnistyksen osalta, että takajarru pitää olla alaspainettuna tai muuten kiksi lyö ainoastaan tyhjää. Tosin itseltäni modasin tuon ominaisuuden pois "vahingossa" avaamalla vaihteiston, kun pidin sitä aluksi vikana. No myöhemmin tilaamastani huoltokirjasta selvisi,että juuri niin sen kuuluukin toimia.

Etujarrusta saa kyllä ihan kunnollisen, kun vaihtaa jarrukengät ja putsaa ennen uusien kenkien asentamista rummun jarrujen puhdistusaineella tai vaikkapa asetonilla.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

teepee

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 08.07.10 - klo:13:02...Kannattaa tilata uusi vaijeri vaikkapa EBaysta ja samalla etsiä vähän jousivoimaa lisää. ...Etujarrusta saa kyllä ihan kunnollisen, kun vaihtaa jarrukengät ja putsaa ennen uusien kenkien asentamista rummun jarrujen puhdistusaineella tai vaikkapa asetonilla...

Kiitos neuvoista, täytynee etsiä ainakin nuo osat....

-Tommi-

teepee

Olipas ovela ajella, kun jokin jarru (nyt etu-) toimi jo kunnolla!!

Avasin vielä kerran etupyörän sisälmykset ja skraappasin jarrukengät ensin teräsharjalla ja putsailin jarrurummut ja avot, jarrut alkoivat mystisesti toimia (kunhan ensin vielä siirsin pyörän pään jarruvipua aavistuksen, että sain lisää "momenttia") ja eilisen ajoreissulla vaivannut IHAN JÄRJETÖN KITINÄkin lakkasi.

Samalla asensin Kangasalan rompepäiviltä ostetut pyöreät peilit paikoilleen, olivatkin ainoat löydöt torilta. Vähänlaisesti oli suzuki-tarjontaa torilla...
Seuraavaksi katsetta käännetään varmaan sinne kaasarin suuntaan...

-Tommi-

Samppa

Hyvä että sait jarrutustehoa paremmaksi. Pistä vielä ainakin se lisäjousi sinne takajarruvaijeriin, jos et ole uutta vielä tilannut.

Se kaasari onkin kaikenkaikkiaan "jännä" tapaus ja ihan vastaavia ei ole kyllä käsiini osunut. Kannattaa etsiä jo valmiiksi hopeatahnaa tietokoneliikkeestä, ennenkuin irroitat sen kaasarin ja sylinterin välissä olevan ryyppyä ohjaavan lämmönjohdintapin. Ilman tahnaa ryyppy ei toimi kunnolla (jää päälle tai seilailee).
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

teepee

Eilen pääsin jo ihmettelmään, että siinäkö se suizan hyvä käynnistyvyys ja toimivuus oli, kun en saanut konetta käyntiin kirveelläkään (sitä en tainnut vielä kokeilla). Tulppa oli märkänä,kuivailin sitä ja starttailin akun hiljaiseksi, eikä tulosta... Sitten lueskelin syöntiä odotellessa tätä foorumia, ja joku oli päässyt samanlaisesta tilanteesta starttaamalla kaasu pohjassa, ja sillähän se love taas käynnistyi. Myhemmin tehtiin 10 km lenkki ja mopo toimi ihan hyvin.

En oo varma, mutta jälkikasvu tunnusti "kaasutelleensa" juuri ennen vikaa, joten voisiko olla että vaikka virrat ei olleet päällä, niin tyttö olisi pumpannut sylinterin täyteen bensaa...? Olisiko kestänyt sitten niin kauan, kun sitten kaasuttelin vian tiehensä...?

Pitää vielä lisätä tyhmä kysymys perään: Mihin perustuu tuo käynnistyminen täydellä kaasulla, kun järki sanoisi että kaasua ei saisi vääntää yhtään jos tulppa on kastunut jo aiemmin....?

-tommi-

Samppa

#58
Lainaus käyttäjältä: teepee - 18.07.10 - klo:18:14
Eilen pääsin jo ihmettelmään, että siinäkö se suizan hyvä käynnistyvyys ja toimivuus oli, kun en saanut konetta käyntiin kirveelläkään (sitä en tainnut vielä kokeilla). Tulppa oli märkänä,kuivailin sitä ja starttailin akun hiljaiseksi, eikä tulosta... Sitten lueskelin syöntiä odotellessa tätä foorumia, ja joku oli päässyt samanlaisesta tilanteesta starttaamalla kaasu pohjassa, ja sillähän se love taas käynnistyi. Myhemmin tehtiin 10 km lenkki ja mopo toimi ihan hyvin.

En oo varma, mutta jälkikasvu tunnusti "kaasutelleensa" juuri ennen vikaa, joten voisiko olla että vaikka virrat ei olleet päällä, niin tyttö olisi pumpannut sylinterin täyteen bensaa...? Olisiko kestänyt sitten niin kauan, kun sitten kaasuttelin vian tiehensä...?
Lovessa ei ole erillistä kiihdytyspumppua (kuten monessa nelarissa), eli kaasua kääntelemällä tulppaa ei saa kyllä märäksi. Tulpan saa märäksi, jos sitä vaikkapa poljeskelee pitkään virrat ollessa pois päältä -> Love kastelee melko herkästi tuon tulpan (johtuisiko tuosta mielenkiintoisesti alipaineventtiilistä, joka on kaasarin yhteydessä ja jota en ole koskaan muissa skoottereissa nähnyt). Tietysti se itse polttoainealipainehanakin (joka on rungossa sen tarkistusluukun takana) voi falskata ja koska neulaventtiili jo todennäköisesti ton ikäisessä skootterissa kaasarissa falskaa, se pääsee tulvimaan suhteellisen helposti.

Seuraile tilannetta. Uusi neulaventtiili, mikäli toistuu. Polttoainealipainehanaa "mallia Love" ei tuohon löydä kyllä juurikaan mistään, eli pitäisi sitten korvata uudemmalla alipainehanalla. Loven hanassahan on kaksi asentoa eli jatkuva ja sitten alipainekäyttöinen. Pitäisi olla päällä alipainekäyttöinen ja ainoastaan tankin tyhjennettyä täysin pidetään jatkuvalla niin kauan, kun skootteri käynnistyy ja sitten alipainekäyttöiseksi.

Lainaus käyttäjältä: teepee - 18.07.10 - klo:18:14
Pitää vielä lisätä tyhmä kysymys perään: Mihin perustuu tuo käynnistyminen täydellä kaasulla, kun järki sanoisi että kaasua ei saisi vääntää yhtään jos tulppa on kastunut jo aiemmin....?
Se tuulettuu sen verran että taas sytyttää. Sellainen 5-10 polkaisua yleensä riittää ja yleispätevänä kaasu täytyy olla täysin auki (mielummin vielä myös virrat pois päältä). Jos siellä on kone täynnä bensaa, niin sitten saakin kuivatella kaikilla muillakin konsteilla (tulppa pois ja ensin poljetaan / startataan kaikki lentävä rättiin jota pidetään aukon päällä. Samalla luonnollisesti katkaistaan polttoainesyöttö kokonaan. Sitten saa vielä seisoskella ja haihdutella muutaman vuorokauden jos ei muuten lähde).
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

teepee

Otin muutaman kuvan loven kaasarista, onko tuo seuraavan kuvan oikeassa reunassa oleva letku/liitinhirviö ihan vakiokamaa:

http://www.esnips.com/doc/2278856d-59a9-4460-92e4-46765192d34e/IMG_7728

Ja onko seuraavan kuvan keskellä oleva ruuvi tyhjäkäynti / seosruuvi...?

http://www.esnips.com/doc/dae3150f-e097-422b-b378-4572aacccf03/IMG_7727

En ole uskaltanut ainakaan vielä ruuviin koskea...

Kerään rohkeutta ja odottelen sadekelejä kaasarin irroitukseen ja putsaamiseen.

-Tommi-