Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Mikä vikana?

Aloittaja Matteuss, 06.10.15 - klo:18:51

« edellinen - seuraava »

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Matteuss - 06.04.17 - klo:16:50
Ei ne kovin löysiä ainakaan tuntunut olevan. Aluksi ei edes meinannut saaha konetta pyöritettyä ennenku oli räikällä pari kertaa pyöräyttäny ja napsutellu vasaralla kampuran päihin. Antoin laakereille kylmäsprayta ja lohkolle kuumailmapuhaltimesta eikä siltikään meinannut mennä kunnolla sisään. toinen laakeri loksahti paikalleen helposti, toista jouvuin hakkaamaan vähän vasaralla. Kampiakselin ja lohkojen asennuksen kanssa sama, toinen puoli loksahti ja toinen oli tiukemmassa. Ääni tuntuu silti variaattorista kuuluvan. Laitan illan päälle videon youtubeen, miltä siellä variaattorissa näyttää koneen käydessä.

Yksi äänen lähde voisi olla startin vetolaite etuvariaattorin alla, toimiiko starttimoottori normaalisti.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Matteuss

#61
Startti on rikki. Siitä on poistettu muut osat paitsi vapaakytkin ja sen laakeri vai mikä nyt onkaan :D

Voisikohan startin vapaakytkin tai sen neulalaakeri aiheuttaa tuon äänen?

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: Matteuss - 06.04.17 - klo:21:31
Startti on rikki. Siitä on poistettu muut osat paitsi vapaakytkin ja sen laakeri vai mikä nyt onkaan :D

Voisikohan startin vapaakytkin tai sen neulalaakeri aiheuttaa tuon äänen?

sen vapaakytkimen ja neulalaakerin voi poistaa sieltä, mutta ei ne yleensä kuin vähän helisee jos tarkalla korvalla kuuntelee. Jos poista ne, niin laita sopivan levyinen prikka kytkimen tilalle, muuten vari aukeaa liikaa....
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Matteuss - 06.04.17 - klo:16:50
toinen laakeri loksahti paikalleen helposti, toista jouvuin hakkaamaan vähän vasaralla. Kampiakselin ja lohkojen asennuksen kanssa sama, toinen puoli loksahti ja toinen oli tiukemmassa.
Näissä on tärkeää myös se, että laakerit saa täysin suoraan asettumaan "kehtoonsa". Itse olen lyönyt uudet laakerit aina ensin pakastimeen. Asennusvaiheessa sitten lohkojen (kehtojen) lämmitys ja pakastimesta laakerit.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 07.04.17 - klo:12:37
Näissä on tärkeää myös se, että laakerit saa täysin suoraan asettumaan "kehtoonsa". Itse olen lyönyt uudet laakerit aina ensin pakastimeen. Asennusvaiheessa sitten lohkojen (kehtojen) lämmitys ja pakastimesta laakerit.

Juurikin näin, ko tekniikalla menee rojut paikoilleen lähes omalla painollaan... ;)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Matteuss

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 07.04.17 - klo:12:37
Näissä on tärkeää myös se, että laakerit saa täysin suoraan asettumaan "kehtoonsa". Itse olen lyönyt uudet laakerit aina ensin pakastimeen. Asennusvaiheessa sitten lohkojen (kehtojen) lämmitys ja pakastimesta laakerit.
Näin olen tehnyt, mutta myös laittanut lisäksi laakereille kylmäsprayta (-45c) vaikka laakeri oli niin kylm' ettei siihen voinut kädellä' koskea kunnolla, se ei silti mennyt lohkoon ilman pientä avustusta vasaralla :D

konenikkari

#66
Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 07.04.17 - klo:13:56
Lainaus käyttäjältä: Samppa - 07.04.17 - klo:12:37
Näissä on tärkeää myös se, että laakerit saa täysin suoraan asettumaan "kehtoonsa". Itse olen lyönyt uudet laakerit aina ensin pakastimeen. Asennusvaiheessa sitten lohkojen (kehtojen) lämmitys ja pakastimesta laakerit.

Juurikin näin, ko tekniikalla menee rojut paikoilleen lähes omalla painollaan... ;)

Näin meilläkin, oikealla tekniikalla laakeri suorastaan pyytää päästä paikalleen. ;D
Vanhemmassa paljon käytetyssä tai muuten jostain hazardista kärsineessä moottorissa,
on aina syytä varmistaa ettei lohkon reikä tai akselin paksuus ole oleellisesti muuttunut.
Se startin vetokytkin kannattaa ottaa oikein omaan käteen tarkempaa tarkastelua varten.
Ja jos ei ole aikomustakaan ottaa starttimoottoria käyttöön voi sen myös pysyvästi poistaa kunhan korvaa sen A_sentajan mainitsemalla vastaavan kokoisella prikalla.
Kun purat sen startin vetokytkimen pistä mopon alle isohko lainapeite, ettet hukkaa sen sisältä ulospyrkiviä kolmea olematonta jousta tai kolmea laakerirullaa.
Kun saat käteesi sen vapaakytkimen osan jonka sisällä on ne jouset ja rullat,
kiinnitä huomiosi osan sisäpintaan, onko ottanut kiinni neulalaakerien sisäkehykseen.
Tuossa kuvaa sieltä löytyvistä osista klik suurenee

Jos vetokytkin on eheä ja silti neulalaakerin kehys ottaa sisäpinnastaan kiinni vetokytkimen takapintaan n:o5 osan päälle kuuluu sovituslevy 0,5--1,0mm
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

openflow

Mopon laakerit on varsin pieniä, painoa vain kymmeniä grammoja. Pieni massa lämpenee nopeasti ja tästä syystä asennus pitää tapahtua vauhdilla. Jäähdytetty laakeri laajenee kuumaa pintaa vasten muutamassa sekunnissa ja lämpölaajenemisen edut menetetään.

konenikkari

#68
Totta, lämpöjen lisäksi on kyse oikeista ajoituksista.
Vain harjoitus tekee tuossa toimessa mestarin, eli ei aina eka kerralla välttämättä onnistu.
Eikä mestarikaan onnistu joka kerralla.
Ja varsinainen mestari on se joka osaa korjata tekemänsä virheet  ::)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

Matteus kysyi tätä asiaa ensimmäisen kerran « : 06.10.15 - klo:18:51 »
Miksi tulet vasta nyt, zone, viisastelemaan.
Viimeistään nyt voisit sinäkin esittää rakentavammankin mielipiteen.
Luotan asiantuntemukseesi ja uskon että pystyt parempaankin kts  ;D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Matteuss

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 07.04.17 - klo:19:28
Eteenkin jos se tarkoittaa, etä jälkikasvu oliskin ollu parempi ampua rukkaseen.. :)

Heh :D Näin se Suomi saadaan kasvuun  ;)

Matteuss

On nyt tullu ajettua 130km roxia sisään, isompaa ongelmaaa ei oo tullu. Kerran lähti tyhjäkäynnillä varin mutteri irti, mutta hoitu kuntoon kun pulttipyssyllä kiristi. Ei onneks ehtiny booreja syyä.. Edelleen kuuluu se ääni. Luulen ettei mee kaupaksikaan jos laitan myyntiin sen sivuäänen kans ::)

konenikkari

Katsoitko onko siellä startin vetokytkimessä kaik´ok.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Matteuss

Oli OK startin osat, kaikki pyöri vapaasti ja neulalaakeri kunnossa. Taas pääsin korjaamaan, tällä kertaa vähän muuta vikaa: Käy vain sekunnin, on vaihdettu isompaa ja pienempää suutinta sekä neulan asentoa.

Spekuloin että stefa vois olla paskana. Kun ei muutakaan outoa löydy. Sieltähän se vois imasta ilmat koneeseen? Vari puolen stefa oli ainaki kunnossa. Pakko sanoa että nyt alkaa taas vaihteeksi vituttamaan tämä laitos :-D

masiina

Lainaus käyttäjältä: Matteuss - 14.04.17 - klo:20:18
Oli OK startin osat, kaikki pyöri vapaasti ja neulalaakeri kunnossa. Taas pääsin korjaamaan, tällä kertaa vähän muuta vikaa: Käy vain sekunnin, on vaihdettu isompaa ja pienempää suutinta sekä neulan asentoa.

Spekuloin että stefa vois olla paskana. Kun ei muutakaan outoa löydy. Sieltähän se vois imasta ilmat koneeseen? Vari puolen stefa oli ainaki kunnossa. Pakko sanoa että nyt alkaa taas vaihteeksi vituttamaan tämä laitos :-D

mä kamppailen kanssa yht.äkkisen käynnistysongelman kanssa,tänään huomasin että yhdestä läpästä puuttuu parin sentin palanen,kannattaa tarkistaa.