Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Mikä vikana?

Aloittaja Matteuss, 06.10.15 - klo:18:51

« edellinen - seuraava »

Matteuss

Niin mikä kaksileukakukko? :D Laitan kuvia tänä iltana,  mutta koeviikon vuoksi ei ole pahemmin aikaa rassata roxia.

konenikkari

Totta opiskelu on tärkeää.
Tuommoinen on kaksileukakukko http://aijaa.com/wzIKCO
Ei sovellu ollenkaan vauhtipyörän ulosvetoon.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Vanhojen suomimopojen aikaan oli neuvo kopauttaa kiekkoa vastapuolelle kiilaa. Sillä se irtosi. Liekkö nyt kartiot ja kiilat eri mutta tuokin on parempi keino kuin vetää kiekko kieroksi. Se kierrevedin on asiaankuuluva jos kierteet on.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Matteuss

Olen irroittanut vauhtipyörän joko ainoastaan käsin vetämällä, joskus on noinkin helposti irronnut ja toisinaan varovasti meisselillä vääntänyt ja samalla vaihtanut kohtaa, mistä vääntää. sitten vain vetänyt irti, kun tuntuu että on vähän irronnut. Tuota kaksileukakukkoa en ole koskaan käyttänyt, luultavasti olisin mutta kaikki liian isoja.

Löytyy itseltä myös GY6 skobia pari ja niistä oon itse tehdyllä ulosvetäjällä ottanut vauhtipyörän pois, ulosvetäjä on siis sellainen, jossa kaksi pulttia menee tuulettimen pulttien reikiin ja keskeltä yksi kampuran keskelle. Toimi siihen asti kunnes oli vauhtipyörä niin tiukalla että meni kaikki kierteet paskaksi paitsi kampuran.

Coastside

139qm koneiden tehdaskiristysarvot on monesti poskettomia. Niissä rikkoo joskus työkaluja tai pultteja. Sopivia vetimiä saa kun osaa hakea. M-hienokierre se on ja halkaisia joku Mx*1.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Matteuss

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 05.04.17 - klo:21:22
Tollanen paineilmataltta on kätevä työkalu. Näin irtoo esim B&S koneesta vauhtari
Näyttää aika kätevältä pakko myöntää  ;D

http://aijaa.com/a/rVaMn2
Tässä ois muutama kuva vauhtiksesta.

Samppa

Olen käyttänyt naputtelua, kierrevedintä (jos on oikeanlainen ollut) ja jopa "kaksileukakukkoa". Koskaan en ole saanut noilla vauhtipyörää soikeaksi / rikki, kun maltilla tekee. Lohkosta olen saanut paloja irti kampeamalla lattaraudan palalla, ruuvarilla ja pienellä sorkkaraudalla jne...  ;)

EDIT. Ylipäätänsä 2 tai 3 jalkaulosvetäjälläkin pieni naputtelu puolelta toisella samalla auttaa kummasti.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

pera8x

en kyllä osaa tuosta vauhtiksesta sanoa kuvien perusteella juuri mitään. ei ainakaan äkkiseltään näytä kovin huonolta.

tollanen paineilmatoiminen vasara on kyllä kätevä monene paikkaan. mulla kans samanlainen kone ja aina sillon tällön on tarvetta. viimeks tänään katkasin paksusta valurauta-aihiosta palasen. sorvin katkasuterällä ei ihan ylttänyt vetää poikki asti 10cm paksua aihiota. jäi keskeltä n. 1cm katkasematta. paineilmavasaraan vaan talttapää ja sillä vähän tärytti valmiiseen uraan, niin katkesihan se aika vikkelästi.

huonoja, jumiin ruostuneita ja muljaantuneita, pultteja ja muttereita tolla on kans aika vaivatonta pistää poikki. monasti käytän sellasissa kohdissa, missä on ahdasta, eikä rälläkkä mahdu väliin. terävällä taltalla vaan täryttää hetken, niin pultti/mutteri on poikki. toimii.


joskus oon kukoilla sun muilla irrotellu vauhtipyöriä moottoreista. eihän se paras tapa ole, mutta ihan käypänen, jos muuta ei ole saatavilla. kukko ulosvetäjään sen verran jännitystä, eli niin tiukalle, kun uskaltaa. ja sitten napauttelee vasaralla kukon keskipultin päähän, niin yleensä aukeaa. joskus on kyllä niin jumissa, ettei auta vaikka hakkaisi 10 kilon lekalla ja kukko niin tiukalla, että leuat jo vääntyilee. noitten kanssa saa sitten tapella ja toisinaan menee uutta osaa tilaukseen.. >:(

Coastside

Akselin seudun nopeaa tohottamista kannattaa kokeilla. Märkä rätti kiekon päällä estää magneetteja kuumenemasta liikaa. Reikä laajenee aina enemmän kuin akseli ja löystyy ehkä juuri sen verran kuin tarvitsee. Käämejä on suojattava myös.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Matteuss

Takaisin itse asiaan, unohdin mainita että ennen koneremppaa, oli entinen kampiakseli vinossa. johtunee siitä nuo hankausjäljet. ei se enää taida hangata. Mutta se ääni on edelleen koneessa, josta on video tän keskustelun ekassa viestissä. Silloin ennen remppaa kun aukasi varikopan koneen käydessä, vipatti etuvari hieman, johtuen juurikin siitä vinosta kampurasta. Nyt en edes uskalla uskoa että tekisi niin, koska on uusi kampura ja petarit. Ja on muuten asennettu nätisti.

Edit: pystyykö tähän keskusteluun liittämään kuvia sillä tavalla, ettei tarvitse linkin yli mennä?

pera8x

pstyy liittään kuvia. riippuu ehkä siitä, missä kuvat on. ainakin photobucketista saa sillain, että hiiren oikeella napilla klikkaa kuvan kohdalla ja siitä valitsee kopioi kuvan osote. sitten vaan liittää tähän tekstiin, mutta ennenku liittää, niin painaa tuosta missä on noita lihavointi ja kursivointi nappuloita, ni ton lihahoinnin alapuolella olevaa nappia. siitä tulee tämän näkönen systeemi kirjotuskenttään. [img/img] kuva vain tuohon väliin, ennen tuota kautta viivaa.

Matteuss

Lainaus käyttäjältä: pera8x - 06.04.17 - klo:11:35
pstyy liittään kuvia. riippuu ehkä siitä, missä kuvat on. ainakin photobucketista saa sillain, että hiiren oikeella napilla klikkaa kuvan kohdalla ja siitä valitsee kopioi kuvan osote. sitten vaan liittää tähän tekstiin, mutta ennenku liittää, niin painaa tuosta missä on noita lihavointi ja kursivointi nappuloita, ni ton lihahoinnin alapuolella olevaa nappia. siitä tulee tämän näkönen systeemi kirjotuskenttään. [img/img] kuva vain tuohon väliin, ennen tuota kautta viivaa.
Kiitos tiedosta. helpottaa jos pystyy suoraan tähän laittamaan kuvat :)

Matteuss

Roxi on nyt muuten kunnossa, mutta: Se helvetin ininä kuuluu edelleen hieman tyhjäkäyntiä korkeammalla kierroksilla. Mikä sen voi aiheuttaa, voisiko etuvari olla jotenkin vääntynyt ja alkaa sitten tietyllä kierroksella resonoimaan. Nimittäin lähes kaikki muu on vaihdettu koneeseen. Muuta en keksi..

Edit: Olen aina irrottanut etuvarin silleen, että meisseli rullakupin väliin ja räikällä vääntää pultin, kun ei pulttikonetta ole. Voisko tällä olla jotaki osuutta asiaan? On jo niin kauan, kun tämä vika ilmeni etten muista tuliko se yhtäkkiä vai jonkun rempan jälkeen :-\

konenikkari

Jompikumpi k.akselin laakeri voi olla löysä lohkoon tai kampiaksellle.
Laakerin sisäkehä pyörii akselilla tai ulkokehä lohkossa. ?!
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Matteuss

Ei ne kovin löysiä ainakaan tuntunut olevan. Aluksi ei edes meinannut saaha konetta pyöritettyä ennenku oli räikällä pari kertaa pyöräyttäny ja napsutellu vasaralla kampuran päihin. Antoin laakereille kylmäsprayta ja lohkolle kuumailmapuhaltimesta eikä siltikään meinannut mennä kunnolla sisään. toinen laakeri loksahti paikalleen helposti, toista jouvuin hakkaamaan vähän vasaralla. Kampiakselin ja lohkojen asennuksen kanssa sama, toinen puoli loksahti ja toinen oli tiukemmassa. Ääni tuntuu silti variaattorista kuuluvan. Laitan illan päälle videon youtubeen, miltä siellä variaattorissa näyttää koneen käydessä.