Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa LX50 4T prikan kaventaminen?

Aloittaja HKL, 18.09.08 - klo:18:51

« edellinen - seuraava »

HKL

Terve, uusi noviisi kyselee hölmöjä.. Onko tuohon alkuperäisen prikan tilalle saatavilla hieman kapeampia versioita? Tai auttaako asiaa alkuperäisen prikan kaventaminen esim. hiomakoneella?

En kaipaisi huippunopeutta lisää (ainakaan juurikaan), mutta kiihtyvyys saisi olla hieman parempi.

Niin, tuo perheen uusi Italialaisjäsen on Vespa LX50 4T.

Samppa

#1
Jos pelkkää kiihtyvyyttä haluat lisätä (ja ketterämpää kykyä nousta ylämäkiä), niin kevyemmät rullat variaattoriin. LX50:n alkuperäisrullien painoa en valitettavasti muista.

Prikan poisto on ns. rakenteellinen muutos, joka nostaa jo nopeutta. Kaippa niitä ovat jotkut myös kaventaneetkin.

Variaattorin säädöistä yms. on ollut paljon keskustelua myös tuolla Kiinalaisten-osiossa. Kannattaa lukaista lävitse, sillä toimintaperiaate pätee myös mm. Vespaan.

http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=120.0
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Samppa

En ole kyllä suuttimen vaihdolla suurempaan huomannut ainakaan Piaggion (Nrg ja Typhooh) osalta kiihtyvyydessä ja väännössä juuri mitään merkitystä, mikäli alkuperäiset säädöt ja suutinkoko on ollut ok. Talviajossa toki käy paremmin isommalla suuttimella.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Samppa

Totta ja tällä voi olla eroa. En ole vaihdellut nelareihin suuttimia edes talveksi.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

jaakko

Minulle Vespan aluemyyjä ei löytänyt isompaa vaihtoetoa suuttimelle kuin 78. Sekin auttoi ihmeen paljon, varsinkin ylämäissä.

Painan n. 90-110kg, riippuen vuodenajasta (kesällä kun Vespaillaan nuotiolta toiselle on tuo yläraja todennäköisempi).
Jos saisi 1/4 pois, varmaan kiihtyvyys lisääntyisi saman verran.

"Läskien" vuoksi vaihdoin LX50:sen  CTS 250:seen.

Prikan kokonaan poisto antoi alamäissä 70km/h.  60 km/h rajoitusalueellakin  pysyi hyvin liikentaan mukana.

En kuitenkaan suosittele mahdollisten vero + sanktioiden vuoksi.

Jaakko

Coastside

Rajoittimien poistolla varissa ei välttämättä voita paljonkaan. Siitä on lähinnä iloa vauhtivarojen löytymiestä, jos on tarvetta. Mitä varovaisemmin niitä käyttää, sitä kauemmin niillä ajelee.

Luvalliset virit, kuten tehon nosto koneen hengityksen parantamisella, antaa enemmän, koska se tuo nousunopeutta ja kiihtyvyyttä. Helpoin ja yleensä laiminlyödyin on putsarin suodattimen huolto.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jaakko

Minulla oli vespa LX50 joka kulki n 40-45 km/h. Starttimoottori teki lakon ja sen korjauksen yhteydessä otettiin koko prikka pois. Sen jälkeen alamäessä kulki jopa 70 km/h.

joetorttu

Moi,

Otin aikoinaan prikan pois ja tuli kivasti vauhtia lisää matkaan. Prikan koon olen unohtanu täysin ja tänään kun laitoin prikan takas ja kävin testiajolla kaikki tuntu/näytti hyvältä. Nopeus takas 45kmh. Nyt kuitenki ihmettelen kun se prikka on vain joku 3-4mm levee ja häiritsee suunnattomasti ettei se ole sen hihnan levyinen. Googlasin hieman noita prikkoja ja joo ei pitäs olla ongelma mut kysyn silti, et miksei se ole sen hihnan levyinen? :o

joni_k

ei skootteri paljoa taida liikkua jos prikka ois hihnan levyinen.. ;D se prikka estää vain niitä lautasia menemästä täysin yhteen, eli hihna ei nouse täysin yläasentoon.

konenikkari

#9
Eli jos prikka on hihnan levyinen, välitys ei muutu ollenkaan  ::)?
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

joni_k

 ne lautaset ei pääse lähentymään yhtään eli aika hitaasti kulkee.. ;D

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Sepi6

Itse kavensin (Piaggio) prikan muistaakseni 2.6mm paksuiseksi (orkkis 3.5mm), jokuhan sorvaisi myös tuommosen. Suuttimeksi vaihdoin 82 ( Keihin CVK) tuolla se tuntui toimivan parhaiten. Kokeilin  suuttimia 76,78,80,84,90. Mittarin mukaan meni tasasella jotain 60-65 väliin, todellista nopeutta himpun verran yli 50km/h. Tuolla nopeudella pysyi liikenteen mukana eikä virkavaltaa ala kiinnostamaan. kiihtyvyyten tulee parannusta kevyemmillä rullilla kuten oli jo mainittu. 19x15,5mm olikohan 6 grammaa alkuperäiset ehkä 5.5-5.3g vois kokeilla.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

Coastside

Minun Kymco kulki vain 39 kmh kun sen alkuperäiset renkaat 100/80-10 oli pienemmät kuin varin suunnittelija oli laskenut. Pitää hioa prikkaa jos asennan tuon koon takaisin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04