Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Aprilia SR50 R huippukierrokset tehoputkella?

Aloittaja mopotinx3, 04.10.20 - klo:09:13

« edellinen - seuraava »

mopotinx3

Ajelin eilen pitkästä aikaa 2006 vm. kaasariapriliallani.  Kierrokset juuttuivat 8000 rpm tienoille.  Valitettavasti en muistanut ottaa ylös alkuperäisen mittarin max rpm-lukemaa. Nyt käytössä on Koso-kopiomittari.  Siihen kun annoin pyörän kehän mitaksi 1400, niin näytti juuri oikein GPS:n mukaan.
Tuollainen rehellinen mittari on kuitenkin petollinen, laitan tilalle 1500-arvon, niin näytössä on 5 km/t liian paljon, kuten on tapana monissa kulkuneuvoissa. Pytty on täysin vakio Gileran pytty.
Paljonko Piaggio ottaa kierroksia tehoputkella?  Luin jostakin palstalta, että vakioputken ulostulomutkassa on hitsattu rajoitusprikka hillitsemään vauhtia. Aprilian omalla mittari näytti 77 km/t, se voi fuskata. Silloin oli kyllä eri CDI-boksi. Kymco Peoplen käkimisen takia lainasin Aprilian boksia siihen.
Siis kiinnostaa rajoittamattoman CDI-boksin max-kierrokset.
Aprilia Sportcity One 50 4t

mopotinx3

#1
Ei edes Youtubessa ollut IE361 top speed videoita. Vain kaasariversioista oli monta videota kuvattu, mutta niistä puuttuu kierrosmittari. Yhden kuitenkin löysin, jossa sai lähes 9000 kierrosta mittariin. Itse pääsin 8500 kierrokseen. Kyllä syy täytyy olla pakoputkessa, se vääntää julmasti pienemmillä kierroksilla. Hyvä puoli tässä kierrosten puutteessa on se, että vauhti on lähes laillinen. Ei kannata tähän kuitenkaan putkea vaihtaa, keskityn nyt bensankulutuksen tarkkailuun.
Varastossa olisi se alkuperäinen pytty.  Kenties sitä kannattaisi viilata, pakoaukkoa 2mm ylöspäin ja ylävirtauksia 1mm? Männänrenkaat kun hommaa Moposportista, niin pytyn voisi vaihtaa. Kenties 10000 kierrosta syntyisi helpostikin? Ennen vaihtoa voisi vielä kokeilla vaihtaa ilmanputsarin paremmin hengittävään. Tuo alkuperäinen metrin pitkä imuletku jarruttaa varmasti, vaikka se on nyt 19mm sisämitaltaan. Voisi kokeilla etsiä jostakin romuttamusta kaasarimallin täydellisen ilmanputsarin, niin ei tarvitsisi rassata pilalle tuoa IE-putsaria.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Sepi6

Todennäköisesti suuttimen säätöjumppaa on tiedossa jos tuon imuputken vaihdat, oikeassa olet että 10000 nurkille pitäs kiertää, ainakin ruiskukone sen kiersi. Hukkaputketon alkukäyrä ?
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

mopotinx3

#3
Kyllä tästä vähän kierroksia puuttuu.  Teen ovelan vedon, jolla saan selville, onko pytty rajoittimena.  Viilasin jo varasylinterin pakoaukkoa ylöspäin 1mm ja sitten mäntään ylävirtauskanavien kohdalle pienet viisteet 1mm.  Lisäksi pakoaukonkin kohdalle 1m viiste.  Alkuperäinen 15mm pakoaukko tarkoittaa varmaankin jotain 160 astetta. Nyt se on 17mm auki. Tämä varasylinteri oli paikoillaan, kun ostin tämän. Männänrenkaat maksoivat kympin. Tiukka pytty muuten, mutta männän nuoli oli väärään suuntaan, jolloin renkaat tunkee pakoaukkoon ja renkaissa oli pientä kulumista, sylinterin hoonasin kuntoon.  Varmaankin herättää hilpeyttä, kun joku tekee tehomännän Apriliaan.  Sylinterin päältä hion pois materiaalia niin paljon kuin jaksan. Valurautaan ei vesihiomapaperi paljoakaan tehoa. Kantta ei voi laskea, kun siinä on se O-rengas tiivisteura.  Parempi tulisi, jos veisi koneistamoon ja vetäisisi suosista 1mm pois, mutta se maksaisi yhtä paljon kuin Ebayn Citomerx 70cc tehopytty ja kansi. 56€+16€rahti. Siinä olisi oikein pakoaukon tukipalkki keskellä aukkoa ja muutenkin isot reiät.  Turhan kovat vauhdit ottaa tuollaisella, menisi sataa.  Kopiominarellissa tehoputki korotti kierroksia ja varmaan saman se tekisi tässäkin, mutta niissä on niin paha ääni. Saa nyt nähdä ehtiikö vielä tänä syksynä testaamaan. Männänrenkaat tulee parin päivän kuluttua.
IE pakoputkessa ei ole hukkaputkea joten tuskin se jarruttaa paljon.
17,5mm PHBN on myös vielä vaihtamatta, nykyinen viilattu 16 millinen voi olla huonompi.
En laita suoraa linkkiä, kun se oli pitkä kuin koronaepidemia, mutta näillä hakusanoilla löytyy:
www.ebay.de/itm/70ccm-Zylinder-Kit-Sport-fur-Gilera-Runner-SP-50
Aprilia Sportcity One 50 4t

mopotinx3

#4
Ennen pytyn vaihtoa purkasin kuitenkin ilmanputsarin mutkaletkun pois ja sitten koeajolle.  Tehoa ja kiihtyvyyttä tuli lisää, mutta juuri kun olin pääsemässä 9000 kierroksen yli,  jokin sutaisi tyhjää ja vauhti putosi.   Olin vetänyt pulttipyssyllä etuvariaattorin mutterin kiinni ja ajellut sillä muutaman satakilometriä. Hammastettu laippa oli sutaissut poorit pois.Täytyy jatkossa käyttää vain momenttiavainta.  Samalla bendix hajosi ja kun remmi oli irti, tutkin tarkemmin takavariaattoriakin.  Turhan paljon välystä löytyi akselista, vaikka siinä onkin se tukilaakeri varikopan kannessa.  On ilmeisesti 30000 km huolto eli laakerien vaihto tulossa.  Kampiakselissakin on pikkasen välystä, mutta ei vielä sivuääntä.
Samalla kun vaihdan bendixin, laitan kesällä ostamani vähän ajetun etu- ja takavarin paikoilleen. Siinä on ehjä vetolaippa mukana.
Meikäläisen ajokilometreillä peräremonttia tuskin kannattaa tehdä vielä moneen vuoteen. Tilasin Sparewheelistä uuden bendixin ja sitten huippukierroksien testaus jatkuu. Paska homma, kun tässä ei ole kickstarttia lainkaan.  Tuntuu pätevän se sääntö, että käytetty skootteri harvoin kestää yli 20000 km ilman täysremonttia. Tässä Piaggiossa on Kymco 4-t malleihin verrattuna kalliimpi kampiakseli ja vesipumppukin pitää samalla uusia. Pytty olisi onneksi jo valmiina kaksin kappalein. 
Aprilia Sportcity One 50 4t

Coastside

Tee viiste siihen akseliin ja vastaava kiekkoon.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

mopotinx3

#6
Mitä se viiste voisi auttaa?  Siinä on aika vähän vastinpintaa ja tuo vetolaippa saa varmaankin tukea siitä vastinpinnasta. Variaattorinholkin pinta pitää laipan suorassa vaikka akselin ja laipan sovitteessa olisi välystä vähän.  Pitää oikein laittaa tarkimmat rillini päähän, niin näkee onko siinä jotain viilaustarvetta. Akseli on voinut saada hieman vikaa, kun laippa löystyi.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Eki

#7
Lainaus käyttäjältä: mopotinx3 - 04.10.20 - klo:09:13
Ajelin eilen pitkästä aikaa 2006 vm. kaasariapriliallani.  Kierrokset juuttuivat 8000 rpm tienoille.  Valitettavasti en muistanut ottaa ylös alkuperäisen mittarin max rpm-lukemaa. Nyt käytössä on Koso-kopiomittari.  Siihen kun annoin pyörän kehän mitaksi 1400, niin näytti juuri oikein GPS:n mukaan.
Tuollainen rehellinen mittari on kuitenkin petollinen, laitan tilalle 1500-arvon, niin näytössä on 5 km/t liian paljon, kuten on tapana monissa kulkuneuvoissa. Pytty on täysin vakio Gileran pytty.
Paljonko Piaggio ottaa kierroksia tehoputkella?  Luin jostakin palstalta, että vakioputken ulostulomutkassa on hitsattu rajoitusprikka hillitsemään vauhtia. Aprilian omalla mittari näytti 77 km/t, se voi fuskata. Silloin oli kyllä eri CDI-boksi. Kymco Peoplen käkimisen takia lainasin Aprilian boksia siihen.
Siis kiinnostaa rajoittamattoman CDI-boksin max-kierrokset.
Moro, luit jostakin että Gileran alkukäyrässä olisi rajoittimena hitsattu prikka, oletko varma tai onko yleensä muillakin tietoa moisesta?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

mopotinx3

Alkukäyrässä on prikka ainakin tehoputkissa.  Tuon äänenvaimennin/paisuntakammion jälkeinen mutkaputki oli kirjoituksen mukaan kuristettu.
Enää en muista mistä tämän luin. Siinä on vielä sitten se absorptio-vaimennin tuon mutkan jälkeen. En raaski ruveta rälläköimään omaa mutkaputkea asian tarkistamista varten, se on vaikea puikolla hitsata yhtä hyvä sauma.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Eki

Lainaus käyttäjältä: mopotinx3 - 18.10.20 - klo:18:01
Alkukäyrässä on prikka ainakin tehoputkissa.  Tuon äänenvaimennin/paisuntakammion jälkeinen mutkaputki oli kirjoituksen mukaan kuristettu.
Enää en muista mistä tämän luin. Siinä on vielä sitten se absorptio-vaimennin tuon mutkan jälkeen. En raaski ruveta rälläköimään omaa mutkaputkea asian tarkistamista varten, se on vaikea puikolla hitsata yhtä hyvä sauma.
Ai jaa, että siinä äänärin jälkeisessä ohuessa mutkassa olisi, enpä ole kuullut? No itsellä hiukan parani tuolla ruiskun setupilla, suunnilleen kiihtyvyys nyt samaa luokkaa kuin erittäin pirteässä kaasarimallissa, riittänee, jos ei niin ostappa ukko prätkä (tämä oli todettu itselleni)! :)
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

mopotinx3

#10
Moottoripyörässä on se hyvä puoli, että saa laillisesti ajaa nopeusrajoitusten mukaan.  Pari vuotta sitten luovuin NTV650 Reverestä, kun sillä oli houkutus ajaa tuplasti rajoituksien sallimat. Nyt on 125cc V-kone, niin ei kovin helpolla saa 10kW nimellisteholla sakkoja.  Apriliaa kun hieman virittää, niin kevari jää toiseksi.  Eihän tuossa satapiikissä ole kuin yksi vaivainen 26mm kaasutin. Honda CB125T mallissa oli sentään 2 kpl about 22 millistä kaasaria.
Eilen sain Aprilian starttikytkimen, se oli varmaankin tullut jo torstaina kaupunkiin, mutta K-kauppa muisti kirjata sen varastoon vasta sunnuntaina.
Pitää käydä tänään asentamassa rojut paikoilleen ja sovittaa Keewayn laipan lukitustyökalu tähän skootteriin, niin voin kiristää momenttiavaimella, Ei viitsi toista kertaa päästää laippaa löystymään. Saatan laittaa ruuvilukitettakin sekaan.
Kävin lauantaina katsomassa yhtä Piaggio NRGtä, onneksi myyjä ei tinkinyt 280 eurosta, niin ei kauppaa syntynyt. Tarjosin 220, kun mopossa oli perän laakerit pettänyt ja molemmat renkaat sileät, 20000 ajettu se oli.  Oikeastaan sen arvo oli korkeintaan 150 euroa, mutta olisin maksanut hieman lisää, jotta saan käynnistyspolkimen ja vakiokierrrosmittarin kaasarikoneeseen. Ei oikein ole enää tilaakaan lisämopoille, joten täytyy laittaa vaan Apriliaan käynnistysrattaat ja akseli, poljin on jo hankittu.
Niin ja tietenkin tuo Piaggio/Gilera starttikytkin oli väärä. IE361 mallissa on näköjään pitempi akseli ja startille menevä ratas paljon pienempi, jouduin purkamaan sen rikkinäisen ja laittamaan uudesta yhden uuden peltikuoren ja jousen. Kun vielä pesin kieŕrespiraalin ja laitoin uudet vaseliinit(niukasti rasvaa), niin tuli kuin uusi.
Aprilia Sportcity One 50 4t

mopotinx3

#11
Kyllä se oli harhaa, että ilmanputsarin letkun vaihto olisi nostanut kierroksia. Silloin ne tietenkin nousi, kun laippa sutaisi tyhjää.
Kävin tankkaamassa ja 118km matkalla kului 3.07L, tekee 2.6L/100km. Todella vähän vie, joten liiallisen kulutuksen takia tätä ei tarvitse myydä.
Lämmintä on 3 astetta, joten se on nyt finito mopoilu tältä vuodelta.
Täytyy ottaa Kymcosta CDI-boksi tähän, jotenkin tämä otti enemmän kierroksia sillä omalla boksilla. Ehkä tämä on rajoitettu boksi, mikä viimeksi tuli Kiinasta. Bensa-anturikin tuli tänään, joten nyt tulee kaikki mittarin toiminnot käyttöön.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Eki

Onko kukaan katsonut Gileran/Aprilian pakoputkea kameratähystimellä, sillähän näkisi mitä nämä käyrät ovat ns syöneet, itsellä ei moista kännykkään liitettävää tähystintä ole.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

mopotinx3

#13
Tuo on aivan hyvä idea. Pitää ensin katsoa taskulampulla, että se viimeinen pönttö todella on suora putki, jossa villoja ympärillä.  Jos on sellainen, voin tilata Kiinasta seuraavilta "hulluilta päiviltä" kännykkääni  kaapelikameran ja tarkistaa sen mutkan sisällön. Pari vuotta sitten ostin Black Friday tms tarjouksesta parilla kympillä keltaisen kokokypärän, joka täyttää kaikki kiinalaiset standardit. Visiirejäkin tuli kaksi kappelein, mutta vähän nauratti, kun ei ollut pahvilootaa ollenkaan, vaan se oli kääritty moninkertaiseen kuplamuoviin.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Coastside

#14
Englannin ebaysta saa nopeasti. Tarjontaa on paljon. usb endoscope android ebay uk

Vaikeus on löytää app joka ei ole mainosroskalla pilattu.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04