Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

(VASTAUKSIA TARVITAAN) Piaggio typhoon 2003 käynnistys ongelmia

Aloittaja Laiskin typhoon, 24.12.23 - klo:14:55

« edellinen - seuraava »

Laiskin typhoon

Elikkäs tämmönen piaggio typhoon 2003 ei meinaa käynnistyä jostain syystä. Ostin tämän alle 5 kuukautta sitten ja siihen on viimeksi ostettu uutta bensaa vähän oston jälkeen.
Mopossa ei ole minun omistuksen aikana ikinä ollut akkua mopossa mutta on lähtenyt käyntiin polkemalla (mutta ei ikinä ole pysynyt tyhjäkäynnillä vaikka olisi millaisissa säädöissä). Ostin sitten uuden kaasarin ja laitoin sen sellaisiin säätöihin että lähtisi käyntiin mutta ei meinannut käynnistyä kun vasta silloin kun pyöritin magneettoa porakoneella jonkin aikaa. Sitten kun lähti käyntiin uudella kaasarilla niin pidin sitä käynnissä kunnes oli lämmennyt ja testasin ajamista muutaman kerran niin vikalla kerralla sammu itsestään eikä lähtenyt käyntiin enään. Sen jälkeen löytyi putken vierestä johto (johto tulee magneetosta mutta ei ole se lyhyt staattorin johto) jonka Putki oli polttanut, mutta tää johto ei vaikuttanut kipinän tuloon mitenkään ja korjasin johdon liittimellä. Oon kokeillut polkea urakalla mopoa käyntiin ja sen jälkeen tarkistanut tulpan niin Tulppa on ollut kuiva ja musta.
Mittasin puristukset mittarilla ja oli 6 baria vaikka sen jälkeen löytyi imukaulasta halkeama

Toivottavasti sais nopeesti vastauksia niin sais mopon ennen uutta vuotta toimimaan

Coastside

#1
Kaasutin sotkee vianhakua ja se on mopon monimutkaisin osa. Moottori käynnistyy bensatilkalla jos se on kunnossa. Sen lisäksi tarvitaan puristuksia ja oikea-aikainen kirkas kipinä pelkällä puolanjohdolla, joka on myyös vikapaikkojen eliminointia, koska vika voi olla tulpassa tai tulpanhatussa. Tulpassa jopa niin ettei se puristuksissa toimi. Ajoitukseen on kiekossa merkki, joka pätee jos kiila on koloissaan, eikä kampiakseli ole kiertynyt. Bensan on oltava kunnollista. Siitä voi haihtua herkimmin syttyvät aineet.

Mopohuolien yleisin syy on olettaa ja lääke on tutkia toiminnot. Joskus voi jopa tarvita kunnon lukituksen ja hälyttimet, kuten minulle kävi. Ajosta jäänyt mopo ei enää käynnistynyt aamulla, joka tapahtui useaan kertaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Älä jumitu yhteen aiheeseen, varmista tuo costin mainitsema
"oikea-aikainen kirkas kipinä pelkällä puolanjohdolla"
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Laiskin typhoon

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 26.12.23 - klo:11:57Älä jumitu yhteen aiheeseen, varmista tuo costin mainitsema
"oikea-aikainen kirkas kipinä pelkällä puolanjohdolla"

Oon kokeillu ton kipinän pelkällä puolanjohdollakin, ja todella hyvä kipinä on. Mikä voi olla vialla?

mopotinx3

Näissä Piaggioissa on usein kampiakselin stefat huonossa hapessa, vaikuttaa paljon käynnistykseen kuten puristuksetkin.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Laiskin typhoon

Lainaus käyttäjältä: mopotinx3 - 15.04.24 - klo:09:29Näissä Piaggioissa on usein kampiakselin stefat huonossa hapessa, vaikuttaa paljon käynnistykseen kuten puristuksetkin.
Ei näyttäny ainakaan variaattorin puoleinen vuotavan. Saa nähdä vuotaako magneeton puoleinen sitten kun ulosvetäjä tulee postissa

Kari69

Mäntä ja kampikammio toimivat pumppuna. Kammiossa on vuoron perään ali- ja ylipaine. Stefojen pitää olla tiiviit molempiin suuntiin. Tuskin tuota silmällä näkee.

YouTubessa Jim Condon korjailee pieniä moottoreita. Esimerkiksi moottorisahoja. Hän testaa stefojen tiiviyden siten, että tukkii pako- ja imukanavan laittamalla paksun kumilevyn kaasuttimen ja äänenvaimentajan väliin. Sitten hän liittää tulpan reikään käsipumpun, jolla voi tehdä vakuumin ja paineen. Mittari sitten näyttää säilyykö vakuumi tai paine. Vuotoa voi olla toiseen tai molempiin suuntiin.

konenikkari

#7
https://kuvituksia.kuvat.fi/kuvat/Skootterit/Pumppuvinkki.jpg?img=img2048
Tuossa pumppuvinkki, mulla myös verenpainemittari
jolla saa paineen ja alipaineen.
Lähes aina jos tiiviste vuotaa paineella
se vuotaa myös alipaineella.
Painemittari joka näyttää sen pienen paineen
ja sen alipaineen on se kallis osa.
https://kuvituksia.kuvat.fi/kuvat/Skootterit/Ei%20paineita%20vaan%20alipaineita.jpg?img=img2048
Alipainevuoto ei NÄY.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

#8
Minä temutin puolen litran ruiskun, jolla voi vetää alipainettakin. Sopivasta letkusta näkee karkaako alipaine, kun se palaa muotoonsa. Jos pitkään letkuun vettä sen liikkeistä näkee sen. Suhinoistakin kuulee mistä vuotaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Laiskin typhoon

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 16.04.24 - klo:09:06Minä temutin puolen litran ruiskun, jolla voi vetää alipainettakin. Sopivasta letkusta näkee karkaako alipaine, kun se palaa muotoonsa. Jos pitkään letkuun vettä sen liikkeistä näkee sen. Suhinoistakin kuulee mistä vuotaa.

Eihän se alipaine vaikuta enää mitään

Kun alipainehana on tukittu ja tilalle laitettu manuaalinen bensahana

Ja puristuksia on 6 baria ja tää on ihan viiskymppi koneella

konenikkari

"Eihän se alipaine vaikuta enää mitään"
Milläs konstilla sitten toimitat sen ilman
ja polttoaineen sinne moottoriin,
onko siinä kenties ahdin  :)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Laiskin typhoon

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 16.04.24 - klo:21:47"Eihän se alipaine vaikuta enää mitään"
Milläs konstilla sitten toimitat sen ilman
ja polttoaineen sinne moottoriin,
onko siinä kenties ahdin  :)

joo mulla ei jostain syystä näkyny eilen puoliakaan noista viesteistä niin en tienny mitä tarkoitit tuolla.

mutta siis ostin uuden kaasarin, jonka alipainehanaan laitoin lyhyen letkun ja sen päähän ruuvin, jotta alipaine olisi tukittu koska käytössä on manuaalinen hana. ja siis kyllä tuota bensaa näyttää tulevan kun tulpasta kattoo.

löyty muuten sylinteristä ja männästä lämpöleikkausta muistuttavat jäljet, mutta näkyiskö se puristuksissa jos olis niin huonossa kunnossa mäntä ja sylkkä, ettei lähtis käyntiin?

konenikkari

Moottoristasi taitaa siis lämpöleikkauksesta johtuen
olla puutetta alipaineista jotka,
edesauttavat moottoria imemään ilmaa jota se voi puristaa.
Mäntä toimii imuläppien lisäksi, kaksitahtimoottorin "venttiileinä"
ja moottoriin imetty ilma pääsee väljän männän ohi esim. pakoaukkoon
tai takaisin kampikammioon.
Tuo 6 bar puristuspaine on juuri siinä rajalla
käynnistyy tai ei käynnisty...
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Laiskin typhoon

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 17.04.24 - klo:19:24Moottoristasi taitaa siis lämpöleikkauksesta johtuen
olla puutetta alipaineista jotka,
edesauttavat moottoria imemään ilmaa jota se voi puristaa.
Mäntä toimii imuläppien lisäksi, kaksitahtimoottorin "venttiileinä"
ja moottoriin imetty ilma pääsee väljän männän ohi esim. pakoaukkoon
tai takaisin kampikammioon.
Tuo 6 bar puristuspaine on juuri siinä rajalla
käynnistyy tai ei käynnisty...


Okei. Pitäisiköhän tuota kokeilla vaan uudella sylinterillä, koska oon varma siitä, että mopo ylikuumeni viime käynnistyksellä

Mutta jos syynä on tuo koneen väljyys, niin mikäköhän selittäisi sen, että mopo ei pysynyt tyhjäkäynnillä vaikka kaasaria tuli säädettyä joka suuntaan?

mopotinx3

Huonoilla puristuksilla katoaa tyhjäkäynti, kun ei se moottori voi toimia kunnolla, imua ei kertakaikkiaan ole tarpeeksi. Kun moottori on kunnossa, voi taas alkaa säätämään kaasutinta.
Aprilia Sportcity One 50 4t