Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

sähköt hävisi

Aloittaja Jannu78, 27.04.10 - klo:20:16

« edellinen - seuraava »

Jannu78

Apropoo, tuli vähän itse aiheutettua, mutta olisiko raadilla vinkkiä, mistäpäin lähteä kasaa lapioimaan??
Elikkäs, parisen vuotta vanha baotiani, asentelin kahvanlämmittimiä tänään...

Päätin tehdä homman niin, että akun plussasta johto releelle ja maita rungosta. Releen ohjausvirta virtalukolta avaimen takaa. Eikös kuulosta vielä tähän saakka hyvältä?  :) Virrat päälle, rele sanoo NAKS, virrat veke rele sanoo NAKS! Kaikki aalright siis... Ja releen takana erikseen vielä kytkin lämppäreille.

Noh, paletti kasaan ja kone käyntiin ja lämppärit päälle. Kohta rele alkaakin naksuttaa nopeassa tahdissa, TRRRRRRRRRTRRRRRRRRTRRRRTR ?? Aivokäyrä rupeaa ihmettelemään, että mitäs halvattua?? Eikö muka akussa riitä amppeerit? Koneeseen hieman kierroksia, mutta ääni ei häviä.. Jotenkin vaistomaisesti painoin samalla jarrua, niin siloin rele hiljeni.. Täh?? Siis jokin katkoo ohjausvirtaa nopeassa, muuttumattomassa tahdissa?? Sammutin koneen ja ihmettelin muutaman minuutin, sitten virrat päälle ja kas! Bensamittari ei enää nouse, ei starttaa napista, ei soita torvea... Polkasemmalla käynnistyy kyllä, ja kun kone käy, niin bensamittarikin nousee. Akku mitattu yleismittarilla, noin 12,5 Volttia.

Oisko kellään heittää ideoita, mitä on tapahtunut?

Itsellä kävi mielessä, että jos maadotus ei olisikaan ollut kunnollinen, niin olisi kierrättänyt virtaa väärää reittiä ja polttanut jotain (mitä?)

Kiitosta jo etukäteen ,
Jannu

Coastside

Akkukotelossa on sulake ja se on ilm mennyt. Olet ottanut ohjauksen vaihtovirrasta? Näissä on valot sillä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Jannu78

Virtalukon pohjalta mittasin yleismittarilla 12V DC:tä, ei vaihtovirtaa.. Ja sulakekkin on ehjä...

Jannu78

Nonni! Vikakin sitten selvisi, oli taas "liian helppo" paikallistaa.. Mutta ensinnä vastakysymys? Miksi suosittelette 12V DC:lle suunnitellun vehkeen asennusta isomman jännitteen omaavalle AC puolelle? Ja relekkin on vain ohjausta varten, eli kahvan lämppärit tosiaan ottavat koko käyttövirtansa akusta, mutta jotteivät jäisi tahattomasti päälle tai kukaan kävisi kytkemässä niitä päälle skoden seisoessa, otetaan releen ohjaus sen takia virtalukolta.

Jaa se vika?  :D

No, akunkenkien päällähän on johdoissa tuommoset kumihatut.. Yleismittarilla kun mittasin, niin sen miinuspuolen johdon sai kätevästi sen hatun alle "kiilattua".. Eli tokihan jännitteet näyttää silloin 12V, kun akulta mitataan.. MUTTA se miinus-johto olikin sen kumin alta hapettunut poikki, joten skode oli ilman maita...  ;D Selvisi akkua irroitettaessa tänään, nostin ylös ja akun mukana nousi vain + kaapeli  :D