Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)

Aloittaja keijopel, 29.08.07 - klo:06:26

« edellinen - seuraava »

keijopel

Mitä olisi huomioitava erityisesti jos aikoo ajaa skodella myös talvella? ???

Kenzy

Baotian BT49QT-12 vm. '07

A_sentaja

Jep, ja termospullo et mies pysyy käynnissä ;D
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

keijopel

Entäpä sitten skode(2-tahti).Mitä siitä kenties pitäisi säätää jotta meno maistuisi terhakkaasti,kuten kesälläkin? ???

Samppa

10 numeroa isompi pääsuutiin, tenua (Masinol) tankkiin tankkauksen yhteydessä noin korkillinen (estää kaasarin jäätämistä / poistaa kostettu) ja nastarenkaat. Itselle päälle lämmintä vaatetta ja tietysti malttia ja aikaa. Sähköstartilla ei kannata jurnuttaa. Ja kun masiinan saa käyntiin, niin antaa lämmitä vähän aikaa ennen kuin kääntää sen kahvan ääriasentoon.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

Masinolin kanssa kannattanee olla kovasti varovainen, sillä sehän liuottaa öljyä, siis myös moottorista. Sampan mainitsema korkillinen voisi olla ehkä ehdoton maksimi, vai mitä? Eikä sitäkään ehkä tarvinne joka tankkauksen yhteydessä. Silloin joskus 17 vuotta sitten en muistaakseni käyttänyt PV:ssä talvella mitään tenua, eikä ole mieleen jäänyt ongelmiakaan. Kaasuttimissahan on tyhjennysruuvi uimurikammiosta, josta mahdolliset vedet voisi aika-ajoin laskea pois.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

A_sentaja

Niin ja taitaa näissä uusimmissa mopoissa jo olla sähköllä lämpiävä kaasari, joissain esim jammuissa tavataan nestelämmitteistä kaasaria. Ajoin kerran itse aeroxilla, niin ettei nesteletkut olleet kiinni. Oli lievä pakkanen ja kaasari jäätyi jatkuvasti, taasen letkut kiinni ajaessa ei oireillut yhtään. :)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Samppa

#7
Ainakin noilla omilla ilmajäähdytteisillä jos ajelee yli 20asteen pakkasessa (tai sitten nollakelissä), niin Masinoli on ihan ehdoton. Muuten tulee jäätämistä ja tökkimistä. Kakstahtivehkeessä voi hieman nostaa myös öljyseosta talveksi, jos katsoo olevan tarpeen. Niin uusia vehkeitä mulla ei koskaan ole ollut, että olis tuo sähköllä lämpiävä kaasari. Ei vaiskaan, eihän tuo ole edes mikään uusi keksintö ja löytynee joistakin vanhemmistakin skoottereista.  ;D Käsittääkseni tällöin kyseessä on kuitenkin kaasuttimen esilämmitys, joka ei ole päällä jatkuvasti.

Mitä tarkoitat nestelämmitteisellä kaasarilla? Ilmeisesti sitä, että nestejäähyssä letkutus on laitettu siten, että kaasari pysyy lämpimänä. Ainakin kaikissa Piaggion nestejäähyissä on juurikin tuo patentti, varmasti myös suureissa osissa muissa nestejäähyissä (kaasarikoneissa) merkistä riippumatta.

http://www.skootterini.com/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=40&Itemid=71

Tuossa esim. kuvassa 3.

PS. Partanen. PV:ssä käytin myös aikanaan tenttua, koska tökki muuten talvella niin pirusti. Osasyynä saattoi olla myös suuret lämpötilaerot. Aamulla lämpimästä tallista kylmään pakkaseen ja illalla taas lämpimään. Kyllä varmasti kondensoi tuollaisessa vaihtelussa. Kaasaria tyhjennettiin vedestä ainoastaan silloin, kun lyötiin isompaa tilalle.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

dealer

Aikoinaan kuljin yhden talven koulussa mopolla (7km suuntaansa), pakkasta oli parhaimmillaan pari viikkoa yhteensoittoon neljääkymmentä astetta. ;D

En jaksa millään muistaa lisäilinkö jäänestoa tankkiin mutta mitään käynti- tai käynnistysongelmia ei ollut, mopona Solifer TS 50 S jossa Dell`Orto 18 PHBG kaasarina.

Samppa

Mahtaneeko olla eroa kaasarin koolla talviajossa? Siis lähinnä toiminnan kannalta. Ei ole tullut noilla kevytmoottoripyöriksi rekisteröidyille koottereilla koskaan ajettua talvella.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

A_sentaja

Olit Samppa aivan oikeilla jäljillä.. ;) Sylinterin kannesta lähtee pari letkunpätkää kaasuttimen runkoon lähelle imukaulaa, ves kiertää siinä ja pitää sulana, eikä pääse jäätämään niin helposti. Kyllä nuo moottoripyörätkin tenttua vaatii talvella ainakin tuo minun varttilitrainen, kun lumispoorissa vetää niin kulun takeeksi on laitettava tenua tankkiin. Poikkeuksena tietysti kuiva pakkassää silloin se pelaa todella hyvin ilmankin, vaan tuo nollakeli ja pikku-pakkanen on kaikkein veemäisimpiä.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Samppa

Nimen omaan, tuo ongelma on juurikin nollakeleillä, mutta toisinaan olen sen huomannut vaivaavan myös tosi kovilla pakkasilla (voi toki olla, että laitteet jo muuten tökkivät yli 20 asteen pakkasissa).  ;)

Tuossa kun pohdin tuota Partasen lausetta, ettei tenua ole tarvittu, niin jälleen täsmennyksenä mainitsen, että vehkeet on meillä aika ajoin lämpimässä tallissa, jolloin tuo kondensointi on varmasti suurempaa kuin tapauksessa joissa ilmalämpötila pysyy keskitalvella jatkuvasti pakkasen puolella ja vehkeet on tuolloin kokoajan ulkona. Ilmahan on tällöin kauttaaltaan kuivaa.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

A_sentaja

Minulla taasen pelit kylmässä tallissa. jossa ilmalämpö sama kuin ulkona, joten kondessiota ei pääse tapahtumaan niin herkästi. Enskamiesten kikka talvella on myös suojata kaasari superlonilla, jolloin se ei kastu irtolumesta ja lämpö pysyy paremmin sisällä. Mitenkähän tuo kävisi skootteriin, ei mikään mahdoton ajatus sinänsä.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Partanen

Mulla taisi tosiaan olla PV pääsääntöisesti pihalla talvisin. Bensahanassahan oli myös sakkakuppi, josta yleensä avatessa aina löytyi vesihelmi pohjalta.

Hatara muistikuva kouluajoilta on, että nollakeli on ongelma juuri kosteuden vuoksi, sillä imuilma jäähtyy reilusti imusarjassa alipaineen vuoksi. Olisiko ollut niin, että imuilma saattaa jäähtyä jopa 20 astetta.  ::) Arvatenkin ongelmia tulee. Autoissa joissa on tavallinen kaasutin, imusarjaa lämmitetään yleensä aina jollain keinoin. Tuplakaasareilla lämmitystä ei yleensä ole. Ruiskuautoissa lämmitellään yleensä kaasuläpän ympäristöä, mutta olen parista autosta tuon lämmityksen poistanut, eikä ongelmia ole ollut talvisin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

dealer

Kaasarilla varustetuissa autoissa on imuilman esilämmitys eli ilma otetaan pakosarjan läheltä.
Useimpien kaasari jäätyy ellei em. järjestelmä toimi, esim. 1,6-1,8 bensaJetta on värkki jolla ei pääse sopivan kylmällä ja kostealla kelillä (nollakeli, jopa +2 astetta) mihinkään jos imuilman esilämmityksen pelti on ruostunut olemattomiin kuten tapana on.
Imusarjassa Jetassa on "siilivastus" mutta se ei riitä pitämään kaasaria sulana.

Asiaan: Mopossa voisi myös toteuttaa vastaavan systeemin, liekö ainut syy moisen puuttumiseen se että jäänestoaineen käyttäminen riittää mopon ongelmissa ?