Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Helkama

Aloittaja Kappas Vaan, 29.04.07 - klo:15:46

« edellinen - seuraava »

funke

Lainaus käyttäjältä: Zeta - 15.05.08 - klo:15:42
Sitä sopii todella toivoa. Omani on nyt toiminut, mitä nyt hieman nakuttaa. Sipoossa päästiin käymään kalassa koko perheen voimin, ja siinä ne yhteiset reissut sitten toistaiseksi onkin. Tänään vein vaimoni lamppuvammaisen taas huoltoon, ja nyt lähettävät maahantuojalle. Ajelin ilman valoja 200km, jotta saisin 1000km täyteen, ja vältyn uudelta huoltoreissulta heti perään (määräaikaishuolto). No katsotaan nyt mitä tuleman pitää...
Omassani täynnä 1900km, joten sekin menee juuri viimeiseen takuuhuoltoon. Aika vähän on iloa Helkamista ollut :( Työmatkoja on sentään päässyt noin 2500km ajelemaan, joka on lyhentänyt huomattavasti työpäivän pituutta.

T:Zeta


Yritä kaupan purkua! Minä en tuommosta kattelis, enkä kuuntelis, enkä ajelis. Tuommosessa mitään järkee. Pilalle menee koko kesä, kun ei pääse ajamaan kunnolla.

Zeta

Sekin on käynyt mielessä, mutta katsotaan nyt vielä josko....

T:Zeta

Samppa

funken kanssa samoilla linjoilla...

Kyllä sitä kaupanpurkua varmasti kannattaa ehdottaa, jos näyttää siltä että skootterit ovat kokoajan hajalla.

Suomalaiset ovat aivan liian suvaitsevaisia näissä takuu- / vika-asioissa. On aivan samantekevää onko kyse kalliista ns. merkkiskootterista, tai halvemmasta Kinuskista. Itse ainakin ehdottelisin kaupan purkua jos vehje on kokoajan korjattavana. Kukaan ei voi olettaa, että ostat laitteen vain huollossakäyttämistä varten. Muista nyt ainakin laskuttaa myyjäosapuolelta kaikki huoltoon liittyvät oheiskustannukset, kuten puhelinkulut ja mahdolliset toimituskustannukset.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

openflow

Myyjällä on vastuu myös takuu ajan jälkeen. Jos sama vika toistuu useasti täytyy myös se syy saada selville miksi näin tapahtuu. Jatkuvasti uuden osan vaihtamisessa ei ole mitään järkeä.

Jos ei seuraavassa huollossa tule muutoksia ,sitten kannattaa jo miettiä hinnan alennusta tms...
Tai pyydä edes muovikassillinen polttimoita varalle ;)



Coastside

Koska vika on selkeästi sähkölaitteissa ja huolto ei osaa paikantaa vikaa, voi vaatia asiaa tuntevaa huoltopaikkaa sen tilalle tuon vian tiimoilta maahantuojan laskuun.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

#125
Ei ehkä ole oikea kohta yrittää keventää, mutta nyt on pakko: Helkamallahan ei tarvitse olla maahantuojaa, sillä Helkamamopon mainostetaan olevan suomalainen. Ja kuten TM asian käänsi, niin kaikki moottoripyörätkin tehdään Suomessa, koska niihin kiinnitetään ohjaustanko ja etupyörä Suomessa..  ;D
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

openflow

Omassa kiinanihmeessä jännitteen tasaajassa on kaksi ulostuloa yksi valoille & akulle.
Se valoille menevä antaa täyskaasulla ~13v ja akulle menevä ~15v.
Jos noi kytkisi väärin päin niin riittäiskö 15v hajoittamaan lamppuja?
En sitten tiedä pitääkö noissa olla eri jänniteet vai onko omani "kiinalainen yksilö".
Joku vika siellä tasaajassa varmaankin on. ei kai nyt niin huono tuuria ,että lamput tulisi samasta sekunda erästä.

Coastside

Akun latausjännite on 14,4 V, jonka lamput kestävät hyvin kuten autoissakin. 15 V on vielä sallittavissa, vaikka se lyhentää lamppujen ikää.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Kiinamopon akun kyljessä on ohjeet, joiden mukaan akun lataus pitää lopettaa kun jännite on 13.8V. Kyllä se akku latautuu aina, kun latausjännite on yli lepojännitteen.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Symisti

Eipa kuulu helkamat olevan enaan entisellaan.. :-\
Itsellani on aikoinaan ollut helkama CR MM AX joilla yhteensa ajanut arviolta n.60-70tuhatta kilometria ilman suurempia ongelmia ja takuu huolloissa juoksemisia.
Ainut vika minka muistan takuuseen korjattaneen oli AX.n mittarin pyoritin eturenkaan navasta joka hajos.
Mut ennenhan ne olikin luotettavalla minarellin koneella joissa tosin vanhemmuuten ja viritettyna meinas kytkin luistaa.. Oi niita aikoja.. ::)

sargas

SC1 käy ja kukkuu. 1000km huolto on kulman takana ja siellä saavat sitten katsoa miksi jonkin aikaa tyhjäkäynnillä papattaen sammuu veitsellä leikaten kun vääntää kaasua?

Löysin tämän foorumin kautta myös syyn vedottomuuteen, tarkastin kaasuttimen kalvon joka oli rutussa. Suoristin sen, asetin huolellisesti paikalleen, kansi kiinni ja kokeilemaan. ;D Se toimi!!

Pidempää matkaa ajettaessa risteykseen tultaessa vähennän kaasua (luonnollisesti) ja lähden uudelleen posottamaan niin kiihdytyksessä tuntuu siltä kun kone meinaa tukehtua.. Onko tietoa että mistä lähtisin etsimään vikaa? Liekö sitten yhteneväinen ensimmäisen vian kanssa..?

Eli tähän mennessä yksi vaivaava vika, ei ole paha ollenkaan jos vertaa täällä "esiteltyihin" maanantaikipaleisiin..
Helkama SC1 2008 (+vauhtiviiva)

Kenzy

Tuo risteyksestä lähtö johtuu kiihdytyspumpusta, joka näissä nelareissa on, eli kun väännät tyhjäkäynniltä kaasun tappiinsa, kiihdytyspumppu roiskasee kaasariin melkoisen rikkaan seoksen, jolloin kone hetkellisesti tukehtuu. Tuo on nimenomaan ominaisuus, ei vika. Tuohon tyhjäkäynniltä sammumiseen voisi auttaa tyhjäkäyntiseosten säätäminen, seosruuvi löytyy kaasarin vasemman puolen kyljeltä, kiristämällä seos rikastuu, löysäämällä seos laihtuu, sinun tapauksessa kyse on melko varmasti liian rikkaasta seoksesta. Venttiilit on varmasti 300km huollossa tarkistettu, joten ne tuskin ainakaan kantaa.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

jalat

Itsellä oli myös aluksi niin että kun päästi ennen risteystä kaasusta ja antoi skootterin liukua aika pitkän matkan ennen risteyksen pysähdyästä, meinasi skootteri sammua kun seuraavaksi väänsi kaasua. Muistaakseni siihen auttoi omassa tapauksessa kun seosruuvia väänsi noin 1/4 osa kierrosta suuntaan tai toiseen. Niin oudolta kun tuo kuulostaakin. Mutta aina voi kokeilla ja palauttaa alkuperäiseen asentoon jos ei auta.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

kekra

Eikä se välttämättä edes johdu kiihdytyspumpusta. Mulla tekee samaa vaikka ei ole edes kiihdytyspumppua kaasarissa. En ole vieläkään oikein päässyt selville mistä tuo röpötys johtuu. Välillä röpöttää oikein reilusti ja välillä vähemmän. Mutta aina se sitä kuitenkin tekee.

Power filtterillä ei röpötä mutta vakioilmanputsari kun on paikoillaan niin eipä tuohon saa sellaisia säätöjä etteikö röpöttäisi. Tällä hetkellä kuitenkin niin vähän ettei juurikaan haittaa.

openflow

Tukehtumisen tunne saattaa johtua myös löysästä painejousesta. Hidastamisen jälkeen jää "iso vaihde" päälle ja tuntuu ,että kone tukehtuu; jos vehkeessä kierrosluku mittari niin tämähän näkee helposti siitä.