Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Baotian

Aloittaja Kappas Vaan, 01.05.07 - klo:20:03

« edellinen - seuraava »

Kappas Vaan

Aluksi se rulla-linkki : http://www.jm-racing.fi/product_details.php?p=762

Myyjä antoi omat sisäänajo-ohjeensa; Ekaan huoltoon (300 km) kolmeakymppiä, sen jälkeen 1500 km:n huoltoon asti voi ajaa neljääkymppiä ja tuon huollon jälkeen on sisäänajo onnistuneesti takana. :o
Valmistajalla on hiukan erilaiset suositukset manuaalissa, tiukemmat nopeusrajoitukset.

Partanen

Noi rullat on varmaankin kultaa!  ;D

Joo suomennettu käyttöohjekirja neuvoo ajamaan ensimmäiset 300km maks. 25km/h. 300-1000km maks. 35km/h. Yli 1000km lukemilla saa ajella yli 45km/h. Eli tämä ohje ylittää lain suurimmasta sallitusta rakenteellisesta nopeudesta..  ;)

"Sonninsontaa" sanon minä! Mitään erityistä sisäänajoja tarvitse. Voihan ne ensimmäiset kilometrit vähän itse totulella uuteen ajokkiin, mutta ei se mopo -kuten eivät juurikaan muutkaan moottorit nykyään- sisäänajoa tarvitse. Sen kun yrittää välttää, että ei heti ensimmäiseksi lähde tasakaasulla jurnuttamaan pitkää matkaa. Tärkeintä on, että ajelee vaihtelevilla kierroksilla. Joku tulkitsi jopa niin, että mitään sisäänajoa ei tapahdu, kun moottorissa on joka välissä öljyä. Moposportin ohjeet olivat joskus muinoin sylinterin porautuksen jälkeen jotenkin siten, että piti pari tankkia ajella vähän vähemmällä kaasulla. Sen jo ymmärtää paremmin, ehkä se männänrengas ehtii siinä hiukan asettua, ennenkuin otetaan tehot käyttöön. Mutta eihän siinä mopon nopeudella ole mitään tekemistä siinä sisäänajossa, vaan kierrosluvulla ja rasituksen määrällä.

Ihan semmoinen pieni teoreettinen järkevä ajatus saattaa siinä pienessä nopeudessa ennen ensimmäistä huoltoa olla. Nimittäin öljynpoistoproppu toimii samalla sakkakuppina, johon jää roskat, jotka eivät läpäise ns. öljynsuodatinta. (pitäisi kai sanoa, että kyseessä on ennemmin öljysihti, kuin -suodatin) Näin ollen voisi kuvitella, että ehkä joku pienempikin roska saattaa jäädä tähän sakkakuppiin, eikä siten lähtisi uudelleen öljynkiertoon. Siltikin, vakiorullilla kone ei kovin kovilla kierroksilla käy, joten tämäkin jää teoriaksi.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

Kyllä itse olen noudattanut sisäänajo-ohjeita melko huolellisesti ja kehoitan myös muita noudattamaan. Tärkeintä on tuo vaihtelevien kierrosten käyttö, jolloin ei jurruteta jatkuvasti samoilla kierroksilla. Huippuja en kuitenkaan ole ottanut irti ennen 500 - 1000 kilometriä ja joskus olen vaihtanut öljyt vielä useammin, kuin valmistaja suosittelee.

Toki esim. öljylaadut ja siten voitelu on kehittynyt viime vuosina jonnin verran, joka luo entisestään kitkan pienenemistä. Kitkaahan silti syntyy aina ja alkutyöstön aikana metallisilppua irtoaa. Varsinkin huoltamassani kiinalaisessa (Fude) olen huomannut, että tuota metallisilppua syntyi ensimmäisen 1000 kilometrin aikana huomattavasti enemmän kuin eurooppalaisessa merkissä, eli työstöjälki oli varmasti joskus hieman rosoista. Tällöin myös sisäänajon merkitys kasvaa.

2-t moottoreissa piti aikanaan käyttää "vahvempaa" öljyseosta sisäänajoissa ja porautuksen jälkeen. Nykyään 2-t moottoreissakin on automaattisesti annostelevat öljypumput, mutta sylinterin porautuksen jälkeen olen kyllä säätänyt pumpun syöttämään öljyä hieman enemmän, mitä normaalitilanne vaatisisi. Siis ensimmäiset 500kilometriä. Ei se kone siitä niin nopeasti karstoitu  ;)

Tuo jälkiteoriasi öljynpoistopropun toimimisesta samalla sakkakuppina pitänee varmasti paikkaansa.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

A_sentaja

Juu, nelareissa etenkin enskapuolella öljypropussa on usein magneetti joka poimii osan moskasta pois kierrosta. Vaan hoituuko noissa kiinan koneissa ihan painovoimalla,
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Partanen

#64
Ennenkuin jollain menee pullat kurkkuun kertomastani tavasta "ajaa sisään", niin pehmennetään hiukan.  ;) Osat tähän kinkkiin on sen verran halpoja, että jos jotain järkyttävää koneelle tapahtuu "huonosta" sisäänajosta johtuen, niin pystyn sijoittamaan uuteen mäntä/sylinterisarjaan. Samaan näkemykseen perustuu sekin, että en aio huolehtia mahdollisesta takuusta, vaan annoin sen raueta, kun en vie laitetta valtuutettuun huoltoon. Näillä näkymin joudun jossain vaiheessa sijoittamaan uuteen sähköiseen ryyppyyn, kun mun ryyppy ei ole mielestäni vielä kertaakaan mennyt päälle. Keksintö lähtee kyllä silti käyntiin ilman ongelmia, mutta ei pidä kierroksia ylhäällä käynnistyksen jälkeen, kuten muut näkemäni kiinalaiset ovat tehneet. Uusi kokonainen kaasutin maksaa 65euroa. Sen rahan olen jo säästänyt, kun en vienyt mopoa huoltoon, vaan tein huollon itse.

En neuvo muita tekemään samoin, mutta asiaa kannattaa ehkä miettiä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

Ei meillä mene pulla kurkkuun, kun on tuota kahvia kuitenkin tarpeeksi  ;D. Vaikuttaa kyllä täysin ryypyn toimimattomuudelta, voithan mitata ryypyn vastuksen jos löydät jostain huoltomanuaalista nuo raja-arvot. PS. Itsellänikin ovat takuut rauenneet monia kertoja juuri siksi, että en jaksa viedä huoltoon, vaan huollan itse.. SIIS EN tietenkään suosittele tällaista toimintatapaa kenellekkään muulle. Auto on ainoa, jota jaksan takuuhuolloissa viedä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

Pidin ryyppy-yksikköä tänään ensin jääkaapissa, ei lyhentynyt tappi. Sen jälkeen pakastimessa, tappi lyheni ehkä pari milliä. (nainen ei ollut kotona) Se jousi painaa aina vaan tapin ulos, eikä sille ryypylle siis tarvitse antaa edes virtaa, kun tappi on jo ulkona. Korjausoppaan mukaan tolle mötikälle pitäisi antaa virtaa ja sen tapin pitäisi tulla jonkun ohjearvon verran ulos. Noh, nyt se tosiaan on ulkona kokoajan. Kavereiden kinkeissä ryyppy menee melko pienenkin moottorin sammuksissa olon jälkeen päälle, mulla ei.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

A_sentaja

Eli sait sen kuuluisan maanantaikappaleen, kun ryyppymötiköitä asennettiin.. :) Noh osia saa aina uusia ja rautaan ei kannata rakastua,, naiset tietysti erikseen.. ;D
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Kappas Vaan

Mitäs tuumaatte, kannattaisiko sisäänajon aikana laittaa tankilliseen bensaa korkillinen 2-tahtiöljyä juuri tuon metallipurun vuoksi?

Samppa

Eipä tuosta määrästä nyt viellä haittaakaan ole. Toisaalta nykyiset öljyt ovat voiteluominaisuuksiltaan sen verran hyviä, että tarvetta tuohon ei ainkaan teoriassa ole (matalaviritteisessä mopon moottorissa). Metallipurua syntyy sisäänajon aikana, koska palikat hioutuvat lopullisiin kuosiinsa. Toki kitkan pienentäminen vähentää myös kulumista ja hioutuminen voi olla jossain määrin hienovaraisempaa.

Joskus aikoinaan sisäänajovaiheessa suositeltiin käytettävän suurempaa öljyseosta. Tällöinkin kyse oli 2t-puolella myös siitä, että tuo käsinlantraaminen ei aina ollut kovin tarkkaa puuhaa, jolloin tuolla ylimääräisellä öljylisäyksellä varmistettiin ainakin riittävä voitelu. Nykyäänhän myös näissä on tuoreöljyvoitelu. Joskus myös huoltoasemien 2tahtipumput eivät suoltaneet tasalaatuista tavaraa, jolloin suositeltiin itse lantraamista.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Kappas Vaan

Ok, en sitten laita bensan joukkoon sitä 2-tahtiöljyä, naapuri oli vaan omassa Fudessaan niin tehnyt neljä vuotta sitten ja yli 4000 ongelmatonta kilometriä jo takana. Hänen moponsa on ensimmäistä maahantuontierää ja rajoittamaton .

Samppa

Näkisin melkein asian niin, että kun sisään ajon tekee huolella, niin se on se pääasia. Siis ei siitä öljynlisäyksestä tuossa mittakaavassa mitään haittaakaan ole. Karstaiseksi tuskin konetta saat sisäänajokilometrien aikana, ellet sitten laita kunnolla öljyä bensaan.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

Nelitahtisessa ei taida se öljy bensan seassa ehtiä voitelemaan mitään, kun on jo palanut. Eli kyllä nelitahtisessa riittää moottorin oma voitelujärjestelmä ja sen öljy. Voisikin ehkä sanoa, että ei siitä öljystä bensan seassa ole haittaa (ellei pakoputkessa oleva huhujen mukainen katalysaattori ole tosiasia), mutta vielä vähemmän siitä on hyötyä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Tiina89

#73
Lainaus käyttäjältä: Kappas Vaan - 14.06.07 - klo:20:33
naapuri oli vaan omassa Fudessaan niin tehnyt neljä vuotta sitten ja yli 4000 ongelmatonta kilometriä jo takana. Hänen moponsa on ensimmäistä maahantuontierää ja rajoittamaton .

Minulla kanssa fude ja takuuhuolloissa kävi uutena kolme kertaa. Ensinnäkin ohjaustanko oli vinossa, sitten hajosi lukko ja sitten vielä sammuili joka kerta kun paino jarrua  :( nyt onkin pelannut ihan kohtalaisesti. Ainahan siinä jotain pientä on mutta sen kanssa pärjää kun tietää  :-\

PS. Avasin fudelle uuden topicin

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Tiina89 - 15.06.07 - klo:10:40
PS. Avasin fudelle uuden topicin

Eikös siinä "Fude":n moottorinkyljessä lue Baotian? Taikka siinä variaattorikopassa mopon vasemmalla puolella. Ainakin kaverin viime keväänä ostamassa mopossa lukee. Fudesta ei löydy mitään juttua ulkomaisilta sivuilta, joten olen päätellyt, että se on ihan vaan suomalainen (Myllymäen) markkinointinimi Baotian mopolle.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003