Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

Sampuli

Mikä vois olla kymsossa kun ei jaksa mennä? Suutin vaihdettiin 90 niin vääntöjä löytyy, mutta olisiko n. 6-8tkm ajetut rullat&hihna syypäänä? Hihna tuntuu hieman luistavan liikkeellelähdössä.
Lainaus käyttäjältä: ko2610Kannattaa muistaa vanha totuus... moottoripyöräilijöitä (skobailijoita, mopoilijoita jne.) on kahta lajia: niitä, jotka ovat kaatuneet ja niitä, jotka eivät vielä ole kaatuneet.

kani

Hihna voi kans olla kulunut, mittaa se ja vertaa alkuperäismittoihin.

Sampuli

No mun on jo kohta kuukauden pitnyt ottaa Batikasta virijavaran virivariaattori (:D) ja ostaa uus hihna ja vaihtaa vari&hihna kokonaan...
Lainaus käyttäjältä: ko2610Kannattaa muistaa vanha totuus... moottoripyöräilijöitä (skobailijoita, mopoilijoita jne.) on kahta lajia: niitä, jotka ovat kaatuneet ja niitä, jotka eivät vielä ole kaatuneet.

openflow

Hajosi ihmeen(Motjet) takavarista laakeri. Lautasen akselin sisältä hirtti kiinni 6901RS(se punainen). Akselin toisessa päässä on neulalaakeri 17 x 25 x 20 (sisä x ulko x pituus) ja päässä tiiviste.
En viitsisi uutta lautasta tilata, kun niissä on ne kiinanlaakerit. Pitäisi löytää japsi tms. laadukas neulalaakeri yllä olevilla mitoilla. Kävin paikallisessa laakeriliikkeessä ja eipä ollut tarjolla mitään noilla mitoilla.

Takavarin akseli otti myös hieman kipeetä, klappia sivusuunnassa ~2 cm.
Tottakai toisesta ihmeestä hajosi samana päivänä rullakuppi, tarkemmin ottaen ne liukupalojen tapit meni päreiksi.  Ilmeisesti näitä ihmeitä pitäisi olla kolme kappaletta, että edes yksi olisi ajokunnossa...

-Zone-

#1144

openflow

Eipä toi kentson laakeri(hk-17250) olisi pahan hintainenkaan(10€), mutta siitä puuttuu se tiiviste.
Googletin koodilla "hk-17250" ja löysin kiinanlaakerin:
http://www.extremescooters.biz/sliding-sheave-needle-bearing.aspx
ja tämän mukaan laakerin koodi on HK172520RS.

Luulen, että 1E40QMB vareissa on 172520RS ja 139QMB 172518RS. Saattaa nämä käydä ristiinkin, pituus eroa vain 2 mm(20 vs 18), ja onhan siellä holkissa tilaa vaikka kuinka pitkälle laakerille. Tässä motojetissä on juuri 1E40QMB vari, vaikka 4t-peli.

Tuolla kentsossa ei vaan ole 6901-2RS laakeria. Kiinanlaakerissa muuten luki 6901RS, mutta  virallinen koodi taitaa olla 6901-2RS tai 61901-2RS (kummaltakin puolelta suojattu).
Täältä löytyisi, mutta hinta on ~30€: 61901-2RS1.  ::) En tosin tiedä mitä toi "S1" tarkoittaa...
http://tuotteet.etra.fi/fi/g2757493/urakuulalaakerit

Johan nyt on hankala löytää kauppa, josta löytyy sekä 6901-2RS että172520RS. Googletin pari tuntia ja ei mitään :-[

Pitääkö tässä hitto nyt tilata uusi takalautanen, kun ei löydä laakereita.
Ja sitten ei tietenkään löydy kauppaa, jossa olisi 139QMB rullakuppi ja 1E40QMB takalautanen(se missä laakerit, mikäs tämän virallinen nimi nyt olikaan)

-Zone-

#1146
Lainaus käyttäjältä: openflow - 08.04.14 - klo:23:45
Tässä motojetissä on juuri 1E40QMB vari, vaikka 4t-peli.
Ymmärsinkö oikein että 139QMB ja 1E40QMB takavariaattorit sopisi päittänsä eri koneisiin ?

openflow

#1147
Tarkoitin, että 139QMB ja 1E40QMB takavareissa on osapuilleen yhteen sopivat laakerit. Neulalaakereiden pituudessa se pieni ero.

139QMB koneisiin on olemassa ainankin kahta erilaista takavarin akselia. Samoin on 1E40QMB:ssä. Jos on "oikeanalainen" takavarin akseli, niin epäilen että takavarit käy ristiin, kytkin kelloa lukuunottamatta.

Pesin ihmeet, varikopat paskasta jne, samalla kokeilin nopeasti ristiin takavareja, ja kyllä ne kävi. Kytkin kellot piti pitää alkuperäisenä. Tosin jarrukenkiä kytkinkenkiä ei ollut kiinni, kun purettu osiin. Täytyy vielä varmistaa ja kokeilla uudestaan kunhan löydän noita varaosia ensiksi jostain, niin kokeilen sitten samalla tarkemmin.

1E40QMB vs 139QMB takavari eroja:
1E40QMB kytkinkellon iso(kapea) mutterin  kierre 28 mm.
139QMB kytkinkellon iso(kapea) mutterin kierre 27 mm.

139QMB  6901RS Laakerin etäisyys ison mutterin yläpinnasta ~13 mm.
1E40QMB 6901RS Laakerin etäisyys ison mutterin yläpinnasta ~10 mm.
Siis 139QMB:ssä laakeri on ~3 mm  syvemmällä akselin sisällä, ja tämän takia on sitten väliä minkälainen se takavarin akseli pitää olla, jotta osat kävisivät ristiin.

1E40QMB neulalaakeri  hk172520RS.
1E39QMB neulalaakeri  hk172518RS.
Saattaa olla, että nämä laakerit käy ristiin. Ainankin tossa verkkokaupassa tarjottiin hk172520RS myös 139QMB-variin.

Erot kytkin kellossa:
139QMB kellon akselin reikä 11,7 mm, hampaita 22 kpl
1E40QMB kellon akselin reikä 12,0 mm, hampaita 16 kpl

Kytkinlevyissä on sama keskireikä.
Vp-jousen holkissa on eri halkaisija, 1E40QMB:hen voi laittaa joitain 139QMB sopivia vp-jousia, mutta ei toisinpäin.

Kun kerran kummastakin ihmeestä levisi variaattorit samaan aikaan, niin voisin oikeastaan kuvata ja mitata minkälaiset erot näiden osien välillä on.

-Zone-

Ihan hyvää infoa. Tutulla on 1E40QMB koneinen värkki ja siinä saa hihnan vaihdettua nopeaan variaattoreita irrottamatta, mutta omassa ei onnistu kun hihna ei tule etuvariaattorin hammaskehälautasen yli. Ajattelin jos tuo 1E40QMB takavari olisi sopinut ja siinä hihnan olisi saanut syvemmälle menemään mitä omassa. Hitosti kevyempi vastinjousi tuossa kaverin varissa on kun vertaa omaan.

joni_k

onks kellään kokemuksia virijavaran variaattorirullista? halvalla kun sais niin kiinnostas ostaa... :D

-Zone-

#1150
Samoja ne on kuin monessa muussakin paikkaa. Ei ne niitä valmista. Myyvät vain.
Ymmärtääkseni niillä ei ole juurikaan välikäsiä ja toisekseen firman politiikka on ilmeisesti kerätä laaja asiakaskunta korkeiden hintojen sijaan. Voitto kerätään myymällä paljon, ei kalliilla.

joni_k

nyt on 6g malossit kiinni. pikasella koeajolla tuntus menevän vähän pirteemmin.. ;D tossa kun purin ton variaattorin niin oli se takimmainen osa mihin tulee liukupalat kiinni niin jysähtäny akselille kiinni totaalisesti. se rullakupin päälyspeltiläpykkä. vähän hiomapaperia annoin niin meni nätisti takas.voi olla että tuli pulttipyssyl vetästyä liian tiukkaan viimeksi kun otin prikan pois, tai en sit tiedä mikä siihen oli tullu. ei se kyl ainakaan silloin ekal avaamisel ollu noin jysähtäny.

agee

Mulla on 5,5g rullat paikallaan. En tiedä paljonko ovat kuluneet mutta hyvin ne siellä toimii.
Jos ei saada miehiä rajalle paskan maahantuonnin ehkäisemiseksi, Qinqin maahantuonti jatkukoon.

joni_k

tuli youtubessa eteen j.costa variaattori..aika eksoottisen näkönen.. :D kellään kokemuksia kinukissa kyseinen?

exclusive

Yksinkertaisen tyhmä kysymys: miten saisi 4-t baotianista vääntöä niin, että kun 120kg on skootterin päällä niin kiihtyisi suht ripeästi johonkin 60-65km/h? Ei taida variaattorin roplaaminen riittää?

Nyt on kurit pois (on/off kytkin kierrosrajoittimen johdossa). vakio rullilla kiihtyi vaivalloisesti 60km/h ja vaihdoin 5,7g rullat niin kiihtyy samanmoisesti mutta kulkee 50km/h. Päättelin että tarvitsisi joko reilusti kevyempiä välityksiä tai isompaa pyttyä.

Millaset nuo kiinaskootterien kansien kanavat on? Onko hyötyä tehdä kanavia ja vaihtaa parempi nokka vai riittääkö esim. 60cc sylinteri?