Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

Espi

Lainaus käyttäjältä: Aikamies - 08.05.12 - klo:21:57
Tervehdys!!
Koittelinpa tuossa rullien painon merkitystä omassa Milan Sportissa ja taas opittiin uutta??Sisällä oli 3kpl6g:n ja 3kpl 5g:n rullia ja kulku ihan ok..no ajattelin, että tarkistan rullien kunnon(hieman kanttia jo löytyi,joku halparulla,top racing se 5g)ja laitan tilalle laaturullat 5.5gt..Yllätys oli huomata, että veto ei ollutkaan entisellään!!Wtf? Sama paino laskennallisesti mutta eri tuntuma..jotenkin hytyi osakaasulla ja kiihtyvyys ei niin tasaista kuin "sekarullastuksella", mitä ihmettä??No ,rullat pois ja tilalle seka satsi 7g ja 5g eli 6grammaa ja veto tasaantui huomattavasti..huippuja haluaisi ottaa hieman enemmän mutta tökkii rajoittimeen n.63kmh mittarinopeudessa.Eli paras kiihtyvyys saatiin sekarullilla 6&5grammaa eli 5.5 mutta tasapainavilla 5.5g meno nykivämpää..Ihme laite :o
Tarkista sopivalla vaa'alla merkittyjen painojen todenmukaisuus. Voi heittää aika paljonkin. (huuto netistä saa sopivia vaakoja n 10e hintaan ja jossain kaupassa hedelmävaa'an erottelu on 1g)
Kyllä taksi porsaan kotiin ajaa. (Vanha Maskulainen sanaparsi)

Kymco Super 8 50 4-tahti

Aikamies

Löytyy 1/1000g tarkkuudella punnitseva ruutivaaka..Eipä johdu siitä.Rullien painoheitot olleet gramman kymmenyksiä enimmillään,laaturullilla usein satasissa..

viisnelonen

#1037
Lainaus käyttäjältä: Aikamies - 16.05.12 - klo:09:45
Löytyy 1/1000g tarkkuudella punnitseva ruutivaaka..Eipä johdu siitä.Rullien painoheitot olleet gramman kymmenyksiä enimmillään,laaturullilla usein satasissa..

Kiva kuulla että oletukseni rullien painoeroista oikeat... Itse olen punninnut vanhat rullat heittämällä kaikki hedelmäpussiin ja sitte lähikaupan hedelmävaakalle.. No nyt hommasin tommosen 1g tarkkuuteen yltävän puntarin kun alkanu tuo kaupan turvamies kulkeen mun perässä.. ;D ;D

Edit: Itse asia unohtu :D :  luulen että jopa rullakupin kannen asentaminen eri segmenttiin saattaa vaikuttaa hiukan, on ne sen verran "sinnepäin" prässätty ja sitten vielä kulumien vaikutus päälle..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Aikamies - 08.05.12 - klo:21:57
Sisällä oli 3kpl6g:n ja 3kpl 5g:n rullia ja kulku ihan ok...
En suosittele pidemmän päälle. Itsellä sekarullastuksen kanssa kävi lopulta näin http://s1103.photobucket.com/albums/g466/Napanuora/?action=view&current=SDC12977.mp4

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 16.05.12 - klo:10:57
Lainaus käyttäjältä: Aikamies - 08.05.12 - klo:21:57
Sisällä oli 3kpl6g:n ja 3kpl 5g:n rullia ja kulku ihan ok...
En suosittele pidemmän päälle. Itsellä sekarullastuksen kanssa kävi lopulta näin http://s1103.photobucket.com/albums/g466/Napanuora/?action=view&current=SDC12977.mp4

Eikö noita varikupin laakeripuslan irtoomisia ole ollut muillakin ? muistaakseni mm Pekpelillä, taitaa olla kinkkivarin ongelmia enemmän kuin sekarullien aiheuttaamaa.. vai tuliko esille erityisiä syitä jotka antavat aiheen olettaa että juuri sekarullat (symmetrinen?) olis tän tehnyt?
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

-Zone-

#1040
Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 16.05.12 - klo:11:15
Eikö noita varikupin laakeripuslan irtoomisia ole ollut muillakin ?
Ei se pusla mulla minnekään irronnut, vaan koko pa$ka väljistyi noin paljon. Järkeilin, että sen sekarullastuksen on pakko aiheuttaa värinää. (rullat yrittää työntää lautasta toiseen suuntaan, hihna toiseen (hihna antaa vain noin puolelta kierrokselta painetta), ja koska rullan massasta johtuva paine/kierros ei ole kokoajan vakio = värinää (..ja lisäksi muutoinkin. rullathan pyrkii tangentin suuntaisesti eroon keskipisteestä. 6 rullaa ja jos joka toinen on kevyt ja joka toinen on painava, niin jokaista kevyttä rullaa 180 astetta vasten on aina painava, jolloin ainakin jollain kierroksilla värinää tulee siinäkin suhteessa))

viisnelonen

Ok. Luin perustelusi ja tuntuu järkeenkäyvältä, puslassa jo hiukan välystä niin puristuksen vaihtelu alkaa keinuttaan varikuppia..  on mahtanu olla kunnon tärinät :D :D
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

pekpel

Ei ihan heti uskois että sekarullastus tai värinä olis yksistään löysyttänyt noin..
Sieltähän on hävinny laakerimateriaalia välistä.. Eli hioutunu, hakkautunu, niittaantunut ?? Eipäs vaan löydy nyt sopivaa sanaa tolle ilmiölle..

Ja se että lähti tuo laakeripusla irti johtui ihan yli kuumenemisesta..
Juissi veti kerhon seniori Bellalla tuppi nurin reilut kolkyt kilsaa ja vanha halpis hihna katkes, hihnan vaihtohommassa jäi se laakeripuslakin sitten käteen, johon tuli parit palohaavatkin..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Aikamies

Härvelissäni on Malossin multivari kiinni,enkä kyllä ainakaan vielä ole senkummempaa vibraa huomannut..Ollut tuo sekarullastus käytössä viimekesästä.

-Zone-

#1044
Tuo videon tapaus on laatuaan toinen. Edellinen variaattori meni ihan samanlaiseksi. Silloinkin oli sekarullastus, mutta en ajatellut sen johtuvan rullista. Kun toinenkin meni, niin aloin miettiin mikä sen voi aiheuttaa. Enää ei ole ollut sekarullastusta käytössä ja nyt on kestänyt.

Silläkin on varmasti merkitystä, miten suuri ero niiden rullien massalla on. Samoin variaattorin valmistusmateriaali, käyntilämpötilat, ajokilometrit, ja miljoona muuta asiaa. Jos jollain kestää sekarullastuksella, niin hyvä vaan. Laitoinkin silloin kommenttina, että en suosittele ja esimerkin miten mulla kävi.

Edit: Ja laitetaan lisänä, että värinää en huomannut minäkään (ilmeisimmin absorboituu hihnaan, koneen pusliin yms). Kone vaan alkoi lisääntyvästi kalkattamaan. Alkuun hiljaa ja siitä se vähitellen koveni. Ajattelin että laakerit on loppu. Olin itseasiassa ihan varma siitä ja konetta aloin purkamaankin remppaa varten, kun löytyi kilinän aiheuttaja. Toisella kertaa jo tiesikin äänestä että taas on menossa variaattori.

Jkarha

#1045
Avasin tänään oman variaattorini tarkoituksena katsoa onko siinä millainen rajoitin mutta nyt tarvii kysyä
viisaampien apua kun ei se näytä siltä mitä oletin.

Ohessa on pari kuvaa kun tuuletinpyörä on poistettu. "Holkki" on suora putkilo ilman mitään levennystä päässä, sen jälkeen on tuo ohut prikka.  Voiko tätä säätää mitenkään?

http://aijaa.com/0005610214839
http://aijaa.com/0024310214840

Niin tarkoitushan olisi saada mopo kulkemaan se 45 km/h,  tässä on huiput 40 km/h  GPS:llä mitattuna ja jotain pitäisi keksiä.

Vespa LX50 4T4V 2013

-Zone-

Tuon prikan voit jättää pois. Onko muutes variaattorin kopassa rajoitinkäämiä? Mittaa siis takavariaattorin kierroksia. Joissain malleissa on. Johdon voi irrottaa jos haluaa sen rajoittimen pois pelistä.

Jkarha

#1047
Itse asiassa otin kokeeksi tuon pikkuprikan pois.  Mutta kun se alkoi kalkattaa siihen malliin että piti laittaa takaisin  :'(
Se on todella ohut enkä usko että se on rajoitinmielessä laitettu se vaan kuuluu siihen..
Vespa LX50 4T4V 2013

pekpel

#1048
Laitas varin lautasten pintaan mustalla tussilla väriä ja ajele hetki, näkee sitten oikeesti kuinka ylös hihna nousee,, jotenkin näyttäis että olis pikkasen vielä varaa nousta hihnan ylemmäs..
Ja kuva rullakupin takapuolelta kiinnostais kanssa.. Eli tuon kuvissa paikallaan olevan varin levyn takapuolelta..
Onko ruuvattu rajoitinlevy vai mitä tuolta löytyy..

Edittointiin typoja ja kielioppivihreitä..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

-Zone-

Prkl.. 2T konehan tuo onkin. Katoin äkkiä että 4T. Noissa 2T ei vissiin yhdessäkään ole sitä elektronista nopeusrajoitinta(?)