Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

tommi

Kysyjä kertoi vielä että on kokeillut toisella takavarilla ja sama vika edelleen joten ei luulisi sieltä vika löytyvän.

Coastside

#1006
Sitten kun holkin pituus on kohdillaan kannattaa tarkistaa että polkimen liikevara on sopiva. Tyhjää liikettä ei polkimen päässä saa olla paria senttiä enempää, muuten se voi mennä yli puolikuurattaasta ja jumittaa tai rikkoa hampaan tai kopan. Prikkaa alle ettei sille jää liikaa liikevaraa. Sehän liukuu akselin suuntaan kunnes toppaa akselin kruunuun. Oikeastaan puolikasrataskin kaipaisi prikkaa alle jos kokeillessa jäljistä näkee että reunalla käy, mutta se on sokalla kiinni ja tilaa ei ehkä ole.

Kun tuon polkimen säädöt on kohdillaan, ei sen toiminta mitenkään huonoa ole. Olen tuota baotiania polkenut usein käyntiin ilman kankeutta tai häiriöitä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

Sen variongelman jälkeen voisi sitten keskittyä siihen bensankulutukseen, jos vie 8L sataselle niin ei taida olla säädöt ihan kohillaan..

Peros

no nyt tuli pari ihan varteenotettavaa neuvoakin. pitääpä käydä vähän säätämässä tänään tallilla :)  tulppa on ihan ok värinen eli seokset on kunnossa.

mä vähän epäilen että kun se joutuu jurnuttamaan itsensä liikkeelle niin sitä bensaa menee myös siinä lisää...

viisnelonen

Aina kun varin etupää on purettu niin kannattaisi se tussiviiva vetää, se kertoo aika paljon.. jos liikerata on rajoittunut voi vikaa aprikoida sen mukaan onko se tullut vähitellen vai osavaihtojen myötä.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Peros - 06.03.12 - klo:23:17
...seuraavaksi ajattelin laittaa +2000rpm kytkinjouset että jos ne ei ottaisi niin herkästi kiinni...
Tämä on vähän samaa mitä sanotaan elektroniikkakorjauksessa asperiiniksi. Se tarkoittaa että hoidetaan oiretta eikä varsinaista syytä. On toki niin, että jäykemmillä kytkinjousilla kytkin ottaa myöhemmin kiinni, eli auttaa tyhjäkäyntiongelmaan, mutta kannattaa varmistaa ettei pahenna toista ongelmaa eli kasvata liikkeellelähtövälitystä entisestään.

Peros

eipä ole vieläkään vikaa löytynyt.. voiko vika olla perässä? nyt on alkanut perästä kuulumaan ääntä kun kallistaa mopoa ajettaessa oikealle tai kun hiljentää ja juuri kun konejarrutus on loppumassa niin alkaa kuulumaan rahinaa ja ulinaa. todella rasittava ongelma. on tullut jo lukuisat eri variaattorin säädöt säädettyä ja ostettu jopa uusi taka ja etuvariaattori.

ramba

Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

Plom

Kytkimestäkin voi se rahina kuulua jos vinkunan tyyppistä.

leze223

Onko kukaan mittaillu, mahtuisiko 112mm kytkin perus kinkkiin kiinni?
Nimimerkillä löytyy yksi ylimääräinen.
Tyhmä Insinööri ei osaa mitään oikein tehdä.

pekpel

Pitäis olla tilaa,, originaalihan tais olla 107 muistaakseni (jos nyt en bw's:sän mittoja vahingossa sotke tähän) ja jos ottaa kiinnii niin hyvin vähän.
Eikös se ero ole siinä halkaisijassa, ei syvyydessä, joka oliskin jo isompi ongelma.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

leze223

Juu, näissä on vakiona 107mm kytkin. Sen vielä voisi mittailla.
Tyhmä Insinööri ei osaa mitään oikein tehdä.

purgiaali

Olisikohan tuolla isommalla kytkimellä vaikutusta mihinkään.

Osaisikos joku laskea paljonko tuo kytkimen ja kytkinkellon hitausmomentti vaikuttaa mopon kiihtyvyyteen  :)

openflow

Lainaus käyttäjältä: Peros - 08.04.12 - klo:01:08
eipä ole vieläkään vikaa löytynyt.. voiko vika olla perässä? nyt on alkanut perästä kuulumaan ääntä kun kallistaa mopoa ajettaessa oikealle tai kun hiljentää ja juuri kun konejarrutus on loppumassa niin alkaa kuulumaan rahinaa ja ulinaa. todella rasittava ongelma. on tullut jo lukuisat eri variaattorin säädöt säädettyä ja ostettu jopa uusi taka ja etuvariaattori.
Tapauksessasi saattaa olla kyse useamman ongelman summasta.
1) Kaasuttimen säädöt aivan metsässä tai sitten vuotaa bensaa jostain. Bensan kulutus ihan päätöntä kiinalaiseksi.
2) Perän laakerit. Äänet viittaisi laakeri vikaan.
3) Vääränmittainen hihna. Hihnassa oleva teksti ja todellinen mitta voi heittää kamalan paljon. Vaihdot ilmeisesti moottorin, oletko aivan varman hihnan pituudesta.
4) Kytkin jouset entiset tai kenkien kiinnitys tapit umpiruosteessa == kengät on jumissa.

Aseta käsin hihna takavarin yläreunan tasalle tai niin lähelle kun se menee.  Jos et saa hihnaa hyvin lähelle takavarin yläreunaa hihna on liian lyhyt. Jos hihna meni takavarissa ylös asti, onko se nyt etuvarissa lautasten välissä.

Pistä varin koppa parilla mutterilla kiinni ja käynnistä kone. Ota koppa irti. Kun kaasuttelet keskituella näet mitä siellä varissa tapahtuu. Tyhjäkäynnillä hihnan pitäisi olla takana ylhäällä ja edessä alhaalla.

Lainaa
Osaisikos joku laskea paljonko tuo kytkimen ja kytkinkellon hitausmomentti vaikuttaa mopon kiihtyvyyteen
Tässä pitäisi ottaa huomioon kaikki mopon pyörivät massat: rengas, magnetto, etuvari jne. Tästä eteenpäin pitäisi arvuutella kuinka suuri osuus on  kytkimellä. Laskukoneella naputtaen saisin pikaisesti Inertian eroksi kytkimelle ~10% 112 vs 107 mm.
Jos kytkimen inertia olisi 10%  kokonaisuudesta, saadaan lopputulokseksi 1/100. Eli ei yhtään mitään.

Kytkimen toiminta luisto yms.. vaikuttaa paljon alkukiihtyvyyten, siitä massan muutoksesta ei kannata murehtia.

Coastside

Varin toiminnan saa selville avaamatta koppaa käynnin aikana. Piirtää säteittäiset tussiviivat etu että takavarin lautasiin ja kokoaa ja käyttää täysillä kierroksilla ja avaa kopan ja tarkistaa miten viivat ovat kuluneet. Molemmissa kuuluu kulua liki koko matkalta.

Kopan saa auki ja kiinni turvallisemmin käydessä kun panee ohjureiksi kierretangon pätkät pultin reikiin joita pitkin se menee paikoilleen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04