Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Peros - 05.01.12 - klo:16:22
mistä näihin löytyy 788x17x28  gatesin hihnaa? itellä kuluu nuo halpikset melko nopeaa...
Variaattorin jäähtymiseen kannattaa panostaa. Itse olen yli kaksinkertaistanut jo halpisremmien eliniän kilometreissä. Samaten variaattorin lautasten kunto kannattaa pistää merkille aina kun koppa on pois. Ei tarvinnut olla suurtakaan naarmua, kun söi remmin kuin remmin lyhyessä ajassa.

VariJari

Isomman kiinalaisen (gy6-125) variaattorista pähkäilyä, modaamista. Näissähän onvarsin onneton tuo liikkeelle lähtö välitys, hihna on varsin korkealla etuvariaattorilla verrattuna 50cc malliin jossa hihna melkein lepää holkin päällä.
Liikkeelle lähtö tapahtuu varsin matalilla kierroksilla "herrasmiesmäisesti".

Noh, kysehän ei ole vahingosta vaan nousukulma variaattorissa on mitä on niin jostain täytyy tinkiä.
Hihna ei vaan yksinkertaisesti mahdu syvemmälle, lähelle holkkia ja jotenkin sitä tilaa on saatava.

Ensimmäinen rajoitus.. Tässä kuva kiinteästä variaattorin etulevystä.. kuten näkyy siinä on monta milliä tasaista tilaa jonne on turha hihnaa yrittää vakiona viedä.     www.lowpricescooterparts.com/292-403-thickbox/gy6-150-variator-set.jpg
Ajattelin tässä että sorvaisi (sorvauttaisi..) millin variaattorin paksuudesta niin "ramppi" laskeutuisi luokkaa 4mm syvemmälle ja vastaavan millin voisi lautasen kohdistuksn paikallaan pysymisestä ottaa joku holkista tai lautasen holkkia vasten olevasta kosketuspinnasta. Jos kohdistuksen unohtaa niin toki tässä tuli milli lisää tilaa hihnan tippua alemmas.
Nyt sitten olisi pintaa mihin hihna voisi laskeutua.

Seuraavaksi pitäisi saada sitä lautasten välistä tilaa lisää, joku 2mm riittää että hihna mahtuu alemmaksi.
Etuvariaattorin rullapuolen rakennetta kun tutkailin niin vastinlevyä ei ole mahdollista pudottaa alemmaksi kun se on jo kiinni rullissa joten jää 2 paikkaa mistä ottaa pois että rullakuppi puolisko variaattorista siirtyisi lähemmäs konetta/sisemmälle.
1) vastinlevyn paksuudesta milli pois (tai ainakin kohdasta jossa se ottaa kiinni moottorinpuoleiseen kiinnityskohtaan) ja 2) rullakupin lautasesta taas 1-1.5mm pois.

Jotkut on ottaneet näistä variaattorin lautasista tavaraa pois vaan alaosasta jolloin tilaa tulee mutta lautasten välinen kulma (hihnakulma)  muuttuu hieman pienillä välityksillä ja luultavasti hihnan kuluminen/luisto voi lisääntyä.

Omasta suunnitelmasta en huonoja puolia löytänyt kuin se että huippunopeutta voi kadota kun hihna ei enää välttämättä pääse ylimpään asentoon. Itselleni se ei välttämättä tule eteen kun on 13" pyörät niin koneen kiekat on "vain" luokkaa 6500 80 nopeudessa. mutta saas nähdä..

Virivariaattori olisi ratkaisu jos tämä hihnan alasmeno olisi hoidettu mutta siitä ei ole takeita millään valmistajalla (ainakin jos katsoo "kiinteää" lautasta, näyttää rakenne keskustan lähellä "vakiolta")

Vakio takavariaattorilla on hihnalla varaa tulla hiukan ulospäin jos vaan levyt menee lähekkäin (hihnan korkein kohta on siis jokusen millin hihnauran sisällä)

Tuleeko mieleen muuta?



Harrastelussa: bt49qt-12

Skodesetä

Lainaus käyttäjältä: Peros - 05.01.12 - klo:16:22
mistä näihin löytyy 788x17x28  gatesin hihnaa? itellä kuluu nuo halpikset melko nopeaa...

Itsekin olen tätä kokoa kaipaillut! Uudessa koneessani vääntöä hiukan enemmän ja kaipaisin parempaa kevlar-hihnaa. Virijavaran mukaan seuraava hihna sopii 805x18x30 eli 7*1*2mm kookkaampi. Kuka tietää sopivia vahvistettuja hihnoja?
Vauvanaskelin on päästy liikkeelle.

tommi

Mulla on pari Gatesin uutta hihnaa, 788-18.1-28 hyllyssä jos joku tarvii. Tuon parempaa hihnaa ei ole olemassakaan.

viisnelonen

#994
Lainaus käyttäjältä: Skodesetä - 05.03.12 - klo:22:26
Lainaus käyttäjältä: Peros - 05.01.12 - klo:16:22
mistä näihin löytyy 788x17x28  gatesin hihnaa? itellä kuluu nuo halpikset melko nopeaa...

Itsekin olen tätä kokoa kaipaillut! Uudessa koneessani vääntöä hiukan enemmän ja kaipaisin parempaa kevlar-hihnaa. Virijavaran mukaan seuraava hihna sopii 805x18x30 eli 7*1*2mm kookkaampi. Kuka tietää sopivia vahvistettuja hihnoja?

En muista koskaan lukeneeni kehuja Kevlar-hihnoista. 788 tilalle 805 = 17 mm pitempi . Millin leveempänä nousee tosi ylös = ottaako kiinni mihinkään ?

Tuo 30 on hihnan poskikulma asteina.    Jos aika ja kärsivällisyys riittää niin kannattaa selata tää topiikki kokonaan läpi. Piaggio käyttää 804 mm hihnaa ja leveyksiä löytyy 17 mm :stä 18,7 mm:iin . Piaggion OEM hihnat on todettu laatukamaksi joten semmosen voi ostaa empimättä eikä tartte olla kevlar- tai tms vahvistettu näillä tehoilla. Jos ei kestä niin vika on variaattorissa tai sen tuuletuksessa tai molemmissa..

Edit:   :D  Tää hihna-aihe saa aina tuulen friskaamaan..  Tuo Gates on vissiin ns uber alles mutta kun ei aina löydy..  Nuo "piaggion" remmit mainitsin vain koska ko mittoja niistä löytyy. Piaggio teettää niitä ties kenellä mutta laatuvaatimukset ja valvonta on mitä ilmeisimmin riittävät..
Niin ja muuten: kuinka moni ajaa uudella hihnalla ns sisäänajon ?
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 06.03.12 - klo:20:17
En muista koskaan lukeneeni kehuja Kevlar-hihnoista.
Kevlar hihnat on kehitetty kisakäyttöön. Kylmänä luistaa ja lämpimänä kuluu, normihihnaa enemmän, katukäyttöön on paljon parempiakin hihnoja.

Toisekseen, miten tämmöiseen kiinalaiseen 4t koneeseen saa tehoa ja vääntöä lisättyä niin paljon, että kevlar hihnaa tarvitaan? Puhutaan kuitenkin yli sadan hepan ja yli 200 newtonin väännöistä.

Coastside

Nyt on ollut Bando päällä ja talviajoa. Täytyy vilkaista mitä kylmässä ajo vaikuttaa kulumiseen jonka näkee noen määrästä.

Gates ja Bando on parhaat hihnat.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Peros

mä en vaan sitten ymmärrä miksi tuo skootteri lähtee tavallaan liian isolla vaihteella liikkeelle. eri kytkinjousia ja vastapainejousia kokeiltu, uus etuvariaattori myös. toisesta skodesta kokeilin koko takavariaattoria siihen ja silti sama vika jatkuu. ja siinä on jatkuvasti veto päällä. vaikka laittaisi tyhjäkäynnin niin pienelle kuin pystyy niin silti rengas lähtee pyörimään. en ummarra. tulkaapa joku korjaamaan tuo? tarjoan oluen vian löytäjälle! :)

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: Peros - 06.03.12 - klo:22:33
tulkaapa joku korjaamaan tuo? tarjoan oluen vian löytäjälle! :)
Säästetään oluset toiseen kertaan? ;)
Kokeile toista varihihnaa.

Peros

siinä on uus hihna. sehän tässä ihmetyttääkin kun ennen koneen vaihtoa ajoin sen tallille ja variaattori toimi aivan hyvin. keskituella variaattori toimii ihan hyvin mutta istahtaa päälle ja lähtee ajelemaan niin se ei jaksa kunnolla vetää. outoa.

viisnelonen

#1000
Lainaus käyttäjältä: Peros - 06.03.12 - klo:22:53
siinä on uus hihna. sehän tässä ihmetyttääkin kun ennen koneen vaihtoa ajoin sen tallille ja variaattori toimi aivan hyvin. keskituella variaattori toimii ihan hyvin mutta istahtaa päälle ja lähtee ajelemaan niin se ei jaksa kunnolla vetää. outoa.

Hihnan koko on 788 x 17 vai ? onko uusi hihna samaa kokoa kuin orkkis?Rullien paino?Rullien paino siinä kokeilemassasi uudessa etuvarissa?
Kiva kuulla kommentteja tähän hommaan ! Näitähän on koottu niin monista palikoista että en pitäisi lainkaan mahdottomana että jos varin etulimppu ja takalimppu on eri koneista niin voi aiheuttaa ongelmia. Ensisijaisesti vaikuttaa kytkinvialta mutta kyllä tuo hihnan pituuskin asiaan vois olla osallinen

E:Jäljistä(vedä tussiviiva) pitäis nähdä laskeutuuko hihna etulimpussa riittävän alas eli lähes kiinni liukuholkkiin. Jos on ollut rajoitinprikka ja se poistettu niin tilaa vois olla muutaman millin lyhyemmälle hihnalle mikäli käyttämäsi hihnakoko on orkkis.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Peros

hihna on sama kuin aiemminkin eli 788 x 17 x 28. kone minkä vaihdoin oli samanlaisesta skootterista. rullat ovat samat kuin aiemmin eli 7grammaset. aiempi oli narakun virivari ja tämä uusi on narakun "vakiovari". olen kokeillut myös gilerasta kytkinasetelmaa tuohon kun siinä on sama kytkin ja kytkimen rumpu mutta ei. seuraavaksi ajattelin laittaa +2000rpm kytkinjouset että jos ne ei ottaisi niin herkästi kiinni. perästähän tuo ainakaan minun mielestäni ei voi johtua? imee muuten melko kivasti bensaa kun noin ajelee. 3.5litraa ja 45km..

viisnelonen

#1002
Kun hihna on pois paikaltaan niin pyöriikö takalimppu(vari) vapaasti ja kevyesti käsin pyöritellessä(takarengas maassa paikallaan) vai kahnaako kytkin kiinni rumpuun(rahinaa)

Reilusti liian pitkä (sekä liian lyhyt) hihna tekee myös tuota, kuten myös etu- tai takalimpun takertelu
Vertaa sitä uutta hihnaa vanhaan asettamalla ne päällekkäin. Halpishihnoissa on joskus vääriä mittamerkintöjä.
E: eiköhän foorumin varispesialistit ala huomenna ottaan kantaa tähän niin tulee uusia ajatuksia..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

tommi

#1003
Lainaus käyttäjältä: Peros - 06.03.12 - klo:23:17
aiempi oli narakun virivari ja tämä uusi on narakun "vakiovari".

Vaihdappa holkkeja keskenään niistä etuvareista. Vaikuttaa että sulla olisi nyt liian lyhyt se holkki jos mopo lähtee verkkaisesti liikkeelle. Ja tsekkaa samalla ettei se rullakupin pusla ole työntynyt ulos sieltä reiästään. Jos se työntyy millinkin ulos niin oireet ovat kuvatunlaiset. Mulla itselläni oli yksi rullakuppi missä ei tahtonut pusla pysyä millään kiinni vaan työntyi jatkuvasti ulos, sai koko ajan hakata sitä takaisin.

Samaten voisit vaihtaa niitä rullakupin sisälautasia keskenään. Täällähän oli vastaava tapaus viime kesältä kun jollain oli sama vika kuin sinulla niin se tuli kuntoon lautasta vaihtamalla. Lautasissakin on eroja, eri kulma ja ovat eri paksuisiakin. Jopa ne pakeliittiohjuritkin vaikuttavat varin käyttäytymiseen, niitäkin kun on eri paksuisia. Narakun virivarissa on normaalia paksummat. Etuvarissa kaikki vaikuttaa kaikkeen.

VariJari

Turha vastaus mutta samaa linjaa kuin pari edellistä.. jos rengas pyörii niin kytkin ottaa kiinni ja se voi ottaa kiinni ainakin 2 seikasta. Kytkin itse rakenteellisesti tai sitten katkenneiden löysien jousien takia jo alhasilla kierroksilla. Tai sitten etu variaattori on syystä tahi toisesta nostanut hihnaa ylemmäs jolloin takavarille tulee jo tyhjäkäynnillä sellaiset kierrokset että kytkin ottaa kiinni. Syyt siihen löytyy kuten pari edellistä vastaajaa jo kirjoitteli, holkin pituus tai muu vastaava joka nostaa hihnaa ylemmäs.
(itselläni "vastaava" sattui kun lyhensin holkkia tarkoituksella.. meni liian lyhyeksi -> skodessa ei voima riittänyt enää paikaltaan lähteä :) )
Harrastelussa: bt49qt-12