Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

Baotian

Eli minkävärinen jousi siis sopii 5.1 gr rullien kanssa jotta varin koppa ei kuumene jatkossa kuten vakiojousella?

Partanen

Mun kokemusten perusteella 5.1 grammaisten kanssa pitää olla vakiojousi. Löysempi jousi mitätöi 5.1 grammaisten tuoman edun. Eli jousen jäykkyys ja rullien paino menee ainakin jonkin matkaa käsi kädessä.

"Voimansiirtolevy" on hyvä nimitys. Niitä tosiaan on torgue ja speed mallia, kuten tällä kauppiaalla:

Linkki

Yritin Babelfishillä tota kääntää englanniksi, niin kehuvat, että parasta tossa on se, että urat menee suorassa linjassa. Vakiossa tosiaan on muistaakseni mutka tossa urassa. Vaikka tossa on tullut haalittua muutamat jouset ja useammat rullat, niin jääköön levy toistaiseksi kauppaan vielä. Eiköhän jokin kompromissi näilläkin löydy.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Steelwing

Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 11.01.08 - klo:11:02
"Voimansiirtolevy" on hyvä nimitys. Niitä tosiaan on torgue ja speed mallia, kuten tällä kauppiaalla:

Linkki

Yritin Babelfishillä tota kääntää englanniksi, niin kehuvat, että parasta tossa on se, että urat menee suorassa linjassa. Vakiossa tosiaan on muistaakseni mutka tossa urassa. Vaikka tossa on tullut haalittua muutamat jouset ja useammat rullat, niin jääköön levy toistaiseksi kauppaan vielä. Eiköhän jokin kompromissi näilläkin löydy.

Niin, tosiaan torque drive (Q:lla) ja juuri noiden urien suoruuden takia liikkeellelähtö ei takkuile, kuten kaikille skoottereille tyypillistä on. Liikkeellelähtöä saa parannettua kireämmillä kytkinjousilla, mutta ilman tota voimansiirtolevyä liikkeellelähtöön jää pakostikin pieni viive.

Partanen

Eikös urien suoruus vaikuta kumminkin vasta kiihdytyksen myöhäisemmässä vaiheessa. Vähän samaan tyyliin kuin etuvariaattorin rullaramppien jyrkkyyden muuttuminen. Ihan niiden ensimmäisten metrien liikkeellelähdön parantamiseen ei taida olla helppoa parannusta. Saksan kauppiaan lähettämä kapeampi remmi on kuulema vastaus liikkeellelähdön tahmeuteen. Se kun kuulema tiuhentaa välityksiä liikkeellelähtötilanteessa. Kauppiaan puheita sanon minä, mutta osoittaa mielestäni sen, että ongelma on olemassa, ainakin kiinan mopossa.

Kytkinjousten jäykkyyshän vaikuttaa siihen, että millä variaattorin kierroksilla keskipakokytkin ottaa kiinni. Jäykempää kytkinjousta tarvittaisiin vasta sitten, kun laite on viritetty siten, ettei kone toimi/vedä vaikkapa alle 5000 kierr./min. pyörimisnopeuksilla. Käytännössä jäykemmät kytkinjouset vähentää tavallisen mopon käyttömukavuutta, sillä konetta pitää aina huudattaa, ja ovat mielestäni tarpeen vasta rata-ajossa huippuunsa viritetyillä koneilla.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Steelwing

Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 11.01.08 - klo:12:29
Eikös urien suoruus vaikuta kumminkin vasta kiihdytyksen myöhäisemmässä vaiheessa. Vähän samaan tyyliin kuin etuvariaattorin rullaramppien jyrkkyyden muuttuminen. Ihan niiden ensimmäisten metrien liikkeellelähdön parantamiseen ei taida olla helppoa parannusta. Saksan kauppiaan lähettämä kapeampi remmi on kuulema vastaus liikkeellelähdön tahmeuteen. Se kun kuulema tiuhentaa välityksiä liikkeellelähtötilanteessa. Kauppiaan puheita sanon minä, mutta osoittaa mielestäni sen, että ongelma on olemassa, ainakin kiinan mopossa.

Kyllä se torque drive parantaa nimenomaan liikkeellelähtöä ja ton kapean/kuluneen remmin kanssa lähtee/kiihtyy aluksi paremmin, mutta se samalla pienentää välityksiä, eli huiput jää pienemmiksi.

Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 11.01.08 - klo:12:29
Kytkinjousten jäykkyyshän vaikuttaa siihen, että millä variaattorin kierroksilla keskipakokytkin ottaa kiinni. Jäykempää kytkinjousta tarvittaisiin vasta sitten, kun laite on viritetty siten, ettei kone toimi/vedä vaikkapa alle 5000 kierr./min. pyörimisnopeuksilla. Käytännössä jäykemmät kytkinjouset vähentää tavallisen mopon käyttömukavuutta, sillä konetta pitää aina huudattaa, ja ovat mielestäni tarpeen vasta rata-ajossa huippuunsa viritetyillä koneilla.

Totta. Tosiaan saa kyllä aika paljon viritellä, että tällasen kiinalaisen (50cc 4T) saa lähtemään rivakasti. Itsekin 2-tahti skootteriin tottuneena ihmettelin, kun kaverin Zoneria testasin, että miksei tapahdu mitään, vaikka kaasua kääntää. No, kyllä se kuitenkin lopulta eteenpäin lähti.  :)

Partanen

Mä en viitti noita uusia 2-t skoottereita edes kokeilla, ettei ala oman nelarin rauhallinen suorituskyky harmittamaan.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

A_sentaja

Niin onhan nuo 2T pelit vähän eri planeetalta, mutta kytkimen saa myös säädettävänä mallina. Sen voi säätää itselleen mieluisaan asentoon, jossa ottaa kiinni, vaan onko siitä vakioskootterissa hyötyä sitä en osaa luvata. Vakio on aina vakio, ja jos kone on kuristettu niin ei se oikein vastaa kaasuun vaikka tarjoaisi sille multivaria taikka kisakytkintä ynnä torque driveä.. ??? ???
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Partanen

Kiinalainen nelitahti vaan ei ole pahemmin kuristettu. Puristussuhdekin 10.5 käsittääkseni. Nokan ajoituksista tosin ei saa tietoa. Kanavatkin on virityskirjan kaavojen mukaan ainakin sinnepäin, joskin venttiiliohjureiden kohdalta voisi kai vähän työstää.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Steelwing

Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 11.01.08 - klo:19:07
Niin onhan nuo 2T pelit vähän eri planeetalta, mutta kytkimen saa myös säädettävänä mallina. Sen voi säätää itselleen mieluisaan asentoon, jossa ottaa kiinni, vaan onko siitä vakioskootterissa hyötyä sitä en osaa luvata. Vakio on aina vakio, ja jos kone on kuristettu niin ei se oikein vastaa kaasuun vaikka tarjoaisi sille multivaria taikka kisakytkintä ynnä torque driveä.. ??? ???

Niinno vakio on laiska, jos hukkis löytyy, mutta jos sitä ei löydy niin on se kakstahti aina mukavasti ripeä, ainakin jos nelitahtiin vertaa.

A_sentaja

Jep kyllä kuriton 2T peli on nykyään aika raketti, jos vertaa vaikka 80 luvun savuttaviin 2T mopoihin.. ;D ;D Onkos kellään kinkkiskootterin omistajalla hajua siitä, että olisiko se laiska nelari kopio jostain eurooppalaisesta mallista,,?? Silloin siihen olisi helppo lähteä etsimään jyrkempää nokkaa, taikka avarampaa kantta. Esim vanhan kunnon honda mankin koneestahan löytyy kopioita nykyään melkein joka kinkkimopossa.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Partanen

Tää yleisin kiinalaisten käyttämä nelitahti skootterin kone (139QMB) on sama kuin Hondan GY6 50cc moottori, lisenssillä tehty. Kyyllähän siihen nokka-akseleita saa, jopa Suomesta. Hirvittää vaan, että jos alkaa mennä liian kovaa. Mulla on tossa odottelemassa kansi, josta on otettu tiivistepinnasta 0.6mm pois. Sitä ajattelin vähän vielä muokkailla ennen kesää. Voi kun ton nopeudenrajoittimen saisi säädettyä siten, että alkaisi pätkiä vasta 55km/h kohdalla.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Shagrath

Itelläni on Keeway veeroad (Hurricane 4-tahti koneella) Ja mietin onkohan siinä prikkaa? Onko kellään VARMAA tietoa asiasta ku netissä josain lukee, että ei oo ja jossai, että on ja sitte kaveri sano et ei oo mut toinen kaveri sanoo et on...Ni ois kiva tietää varmasti!
Vaikka tiedät kaiken mopoista, se ei välttämättä tarkoita, että tiedät kaiken kiinan ihmeistä.

Steelwing

Lainaus käyttäjältä: Shagrath - 14.01.08 - klo:22:38
Itelläni on Keeway veeroad (Hurricane 4-tahti koneella) Ja mietin onkohan siinä prikkaa? Onko kellään VARMAA tietoa asiasta ku netissä josain lukee, että ei oo ja jossai, että on ja sitte kaveri sano et ei oo mut toinen kaveri sanoo et on...Ni ois kiva tietää varmasti!

Katsomallahan se selviää ainakin varmasti. Avaa varin koppa ja avaa kampiakselin mutteri ja katso onko siellä prikkaa vai ei.

Pommi

Jossei omaa pulttipyssyä, eikä oikeen mistään saa lainaan?

Olen nimittäin pohdiskellut samaa tossa Baotian bt49qt-12:a kanssa elikkä onko variaattorissa rajoittavaa holkkia/prikkaa?

Steelwing

Kannattaa ostaa pulttipyssy. Sähköllä toimivan, juuri tohon hommaan sopivan saa jo 20-30 euron hintaan.

Eipä noista kiinalaisista oikeen 100 %:n varmuudella voi sanoa, kun se vaihtelee aika paljon, missä prikka on ja missä ei. Esim. kaverin 06 zonerissa ei ollut prikkaa, mutta toisen kaverin 07 zonerissa oli. ;)