Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

Partanen

Hups. Joki tiedotuskatkos ilmeisesti, sillä tuo sininen on aivan liian jäykkä. Palaa rasvat laakereista.  :P Tällä hetkellä mulla on vihreä jousi, ja 4.7 grammaiset, kuten tuossa vähän ylempänä olen kirjoitellut.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Baotian

#61
Hups.. no katsoin ketjun ekoilta sivulta..  ::) Kannattaa näköjään aina lukea koko ketju ennen toimenpiteitä.
No laitetaanpa sitten vaan kevyemmät rullat ja laitetaan sininen jousi kirjahyllynkoristeeksi.

Partanen

Noita 5.1 grammaisia voin vilpittömästi suositella vakiojousen kanssa kuitenkin. Saattaahan se alkuun hiukan tuntua oudolta, kun kone kiertää enemmän, mutta huipputeho on siellä 6000 kierroksen paikkeilla, joten saa se kiertääkin. Tasaisella 50km/h nopeudella ajellessa voi kaasua jo vähentää, jolloin kierroksetkin vähenee ilman että nopeus tippuu.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Baotian

Laiton viestiä jonka mukaan pitäisikin olla vihreä jousi tilauksessa. Katsotaan , miten käy. Vakiojousella tosiaan aion ajella kunnes tarvetta johonkin muuhun ilmenee.
Tasainen 50 on mulle teoriaa, koska pinkki johto on paikallaan.  ;D

Partanen

45km/h on vielä parempi. Sitäkin nopeutta voi ajella tosiaan pintakaasulla rullien vaihdosta huolimatta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Baotian

Aina parempi, itse odotan nimenomaan tuota kiihtyvyyden ja mäennousukyvyn jonkinasteista parantumista. ;D

Baotian

Nyt se sininen jousi kuitenkin postissa saapui , no, sijoitan sen luvatusti kirjahyllyni koristeeksi.  ;D

Pommi

Mistähän tämmönen johtuu, että kun ajaa tommosella Baotianilla 55-60 km/h niin ''lattia'' tärisee ja variaattorista kuuluu tätä muistuttava ääni:''vrän... vrän... vrän... vrän... vrän vrän vrän vrän vränvrännnnvrännnnvrännn VVVVVVVRRRRRRRRRRRRRÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄNNNNNNNNNN VRÄN VRÄVRÄVRÄVRÄVRÄVRÄVRÄVRÄVRÄVRÄVRÄVRÄVRÄVRÄVRÄVRÄVRÄVRÄVRÄ...''? Jostain kuulin, että rullakotelon suojakansi/kansi jotenkin hirttäisi tämän kierrosten rajoittimen deletoinnin jälkeen ja ääni johtuisi siitä. En sitte tiiä, mutta ei tolla kauaa uskalla kaasupohjassa ajaa..


____________________________________________________________________________________

Miks mulle aina käy näin..

Partanen

Semmoiset pienet tärinät ja värinät kuuluu yleensä asiaan. Jo alkaa pahempia ääniä kuulua, niin pitää vaan avata se variaattori ja tutkia mikä on pielessä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Baotian

Mikäs jousi on alkuperäistä hieman löysempi ja optimi 5.1gr rullien kanssa?

Partanen

Tuohan oikeastaan riippuu siitä mitä haluat? Käykö kone liian kovilla, vai matalilla kierroksilla. Haluaako kokeilla kestäisikö remmi pidempään löysemmällä jousella, kuten minä kokeilen.

Vihreä Malossi tuotenumero 29 8323.GO on listalla seuraava löysempi jousi, mutta mulla tuo jousi vaatii jo nelosella alkavia rullia. Nyt muistaakseni 4.7 grammaiset rullat, vihreä jousi, ja koneen kierrokset kiihdytyksessä 6500 paikkeilla. Eli minun makuun rullat pitää vaihtaa keveämmiksi.

Eli kysymykseen vastakysymys: mihin et ole tyytyväinen tällä hetkellä, siis mopon variaattorin suhteen.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Baotian

Ajattelin (huom!) josko variaattorikopan hehkuva kuumuus hieman laantuisi eli jäähtyisi löysemmällä jousella. Siis tuo oli ajatuksissani päällimmäisenä ja pointtina kai samalla hihnan kestävyyden optimointi.

Partanen

Olishan se hyvä saada tähän mun "testiryhmään" lisää jäseniä, sillä samat toiveet oli mullakin, kun löysempää jousta laittelin.  ;) Malossin vihreällä jousella ei remmi ole ainakaan luistanut, joten sen puolesta sen voi laittaa. Rullien sopivan painon haku menee uusiksi, eikä mulla siis ole kokemuksia toistaiseksi muista kuin noista 4.7 grammaisista.

Kaikki kuumuus siellä variaattorissa on hukkaan mennyttä energiaa, joten ainakin teorian tasolla keveämmästä jousesta ei voi olla ainakaan haittaa.

Yksi säätökohde siellä variaattorissa vielä on, eli takahihnapyörän avautumista ja sulkeutumista ohjaavien tappien urat. Niitä on olemassa eri kulmilla, ja ne jotenkin vaikuttavat variaattorin toimintaan. Ollapa viisaampi ja ymmärtää mitä ne vaikuttavat. Myynnissä on siis "torgue"- ja "speed"-malleja, mutta nuo on kokeilematta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 10.01.08 - klo:14:08


Yksi säätökohde siellä variaattorissa vielä on, eli takahihnapyörän avautumista ja sulkeutumista ohjaavien tappien urat. Niitä on olemassa eri kulmilla, ja ne jotenkin vaikuttavat variaattorin toimintaan. Ollapa viisaampi ja ymmärtää mitä ne vaikuttavat. Myynnissä on siis "torgue"- ja "speed"-malleja, mutta nuo on kokeilematta.

Tarkoitat varmaan torgue driveä,,, Niitä tosiaan saa ja ainakin mopo-sport niitä myy. Sen "voimansiirtolevyn" vaikutus on lähinnä se, että vääntömomentti hieman paranee, mutta sitten on taas edessä perussäätöjen etsintä. Sillä jouset ja rullat saattaa joutua vaihtamaan.. Kokeilin kerran jammuun tuota levyä ja kyllä se sen jälkeen meni aikamoisella hapella isonkin mäen päälle.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Steelwing

#74
Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 10.01.08 - klo:15:58
Tarkoitat varmaan torgue driveä,,, Niitä tosiaan saa ja ainakin mopo-sport niitä myy. Sen "voimansiirtolevyn" vaikutus on lähinnä se, että vääntömomentti hieman paranee, mutta sitten on taas edessä perussäätöjen etsintä. Sillä jouset ja rullat saattaa joutua vaihtamaan.. Kokeilin kerran jammuun tuota levyä ja kyllä se sen jälkeen meni aikamoisella hapella isonkin mäen päälle.

Jep, eli tarkotat siis varmaan torque/speed drive:ä. ;) Näistä lukemani perusteella pitäisi olla iso apu ainakin laiskaan liikkeellelähtöön. Hinta (80-90e) on näillä vähän turhan korkea, jotta itse vaivautuisin kokeilemaan.  :-\