Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

Coastside

#975
Äänen rytmi on sama ja samoilla kierroksillakin. Eri kupilla ääni kuuluu yhä ja siinä on aiemmin käytetyt rullat ja ehjät puslat ja uudentiukka holkki.

Rytmi on jotenkin seuraava: Plaamp .. plamp . plamp . plamp .. tauko ...
Liittyy ajorytmiinkin niin että moottorijarruissa tulee esille, ainakin selvemmin. Veto päällä ei juuri erotu.

Avasin oman ketjun sivuäänille jossa selitän syyn: Pakoputken letku irti putsarista. ::)
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

VariJari

Tyhmä kysymys,.. miten tarkkaa näissä on tuo etulautasten kulma,.. johonkin malliin kai joku myy eri kulmalla olevaa lautasta (kulma ero luokkaa 15 vs. 18 astetta tai jotain sinnepäin) niin samalla hihnalla olevinaan kuitenkin toimii.. luulis että hihna on melko jämäkkä ja toimii parhaiten vain sillä kulmalla mikä hihnassa on?
(mietin vaan yhtä lautasen "sorvaus" projektia..)
Harrastelussa: bt49qt-12

Coastside

Avauskulma on 28 tai 30 astetta hihnoissa ja lautasissa ilm. 30, siksi että se on tutkimuksilla haettu antamaan sopivan pidon pienimmällä kitkalla. Se on siis universaali mitta. Jos hihnan kulma on lautasta pienempi, se pitäisi heikommin ja myös omaisi vähemmän kitkaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

VariJari

Ero olikin hiukan isompi mitä muistelin,.. varsin outoa että homma edes toimii kunnolla.. http://scooterrebels.proboards.com/index.cgi?board=125plus&action=display&thread=232

Harrastelussa: bt49qt-12

kalevi

Mitenkä se oli, voiko variaattoriin laittaa eripainoisia rullia sekaisin? Kun tuli laitettua 5,5    grammaset 6,5 grammasten tilalle, ja kone rääkyy helvetisti. Mäkiin nousee kyllä nyt paremmin. Ajattelin jos laittais niin, että jokatoinen olis 6,5 ja 5,5 grammaset. Vaihdoin samalla Malossin hihnan myös alkuperäisen tilalle, vaikka vanha  ei näyttänyt kuluneelta 1500km ajettu.
-Solifer XTR Export
-2X EX Baotian Milan Sport Bt49-Qt9d
-EX Baotian Bt49-Qt12 Rebel-

pena

Lainaus käyttäjältä: kalevi - 08.10.11 - klo:11:34
Mitenkä se oli, voiko variaattoriin laittaa eripainoisia rullia sekaisin? Kun tuli laitettua 5,5    grammaset 6,5 grammasten tilalle, ja kone rääkyy helvetisti. Mäkiin nousee kyllä nyt paremmin. Ajattelin jos laittais niin, että jokatoinen olis 6,5 ja 5,5 grammaset. Vaihdoin samalla Malossin hihnan myös alkuperäisen tilalle, vaikka vanha  ei näyttänyt kuluneelta 1500km ajettu.
kyll mulla on joka toinen 8,5g ja muut 7,5g

ihmehiippari

Ohhoh, muuttuipa Solifer melko huomattavasti kun vaihdoin täysin p*skan vakio variaattorin Kundon virivariaattoriin. Vakiovariaattorilla kun alkoi kiihdyttämään, tuli ensin muulinpotku noin 9krpm ja sitten kierrokset tipaahtivat 5500rpm seutuville ja jurruttivat siinä kunnes variaattori kelasi lyhyet välitykset loppuun.

Uudella variattorilla kierrokset ovat samoilla rullilla tasaisesti 7krpm koko kiihdytyksen ajan ja ainakaan vielä en ole niin kovaa ajanut että mopo olisi loppuun kelannut variaattorin.  Tässä urat tulevat paljon ylemmäs kuin vanhassa joten ns. vaihteita on enemmän, eli enemmän välityssuhdetta.

Vanhalla variaattorilla rullien painon muutos muutti lähinnä muulinpotkua kovemmille kierroksille, kiihdytyksen pysyessä silti noin 6krpm tuntumassa.
Tässä rullien paino vaikuttaa kiihtyvyyden aikaiseen kierroslukuun kuten kuuluukin.
Suosittelen kaikille vaihtaa paskat vakiovariaattorit parempiin. Mopoilu on sittten paljon mukavempaa. Kundo, Koso, Malossi tai muu laadukas variaattori.


Tein vielä kuvan miten vanhan ja uuden variaattorin rullaurat eroaa toisistaan.

http://aijaa.com/007219217697.png

-Zone-

Mitäs lysti kustantaa ja kuinka pitkään kestää käytössä?

ihmehiippari

#983
En tiedä uuden hinnasta, vitosella ostin tuon kaverilta. Ja kestostakaan ei ole tieto, kun on ollut paikallaan 10km matkan.

heyrst

#984
Lainaus käyttäjältä: ihmehiippari - 16.12.11 - klo:15:27
Ohhoh, muuttuipa Solifer melko huomattavasti kun vaihdoin täysin p*skan vakio variaattorin Kundon virivariaattoriin. Vakiovariaattorilla kun alkoi kiihdyttämään, tuli ensin muulinpotku noin 9krpm ja sitten kierrokset tipaahtivat 5500rpm seutuville ja jurruttivat siinä kunnes variaattori kelasi lyhyet välitykset loppuun.

Uudella variattorilla kierrokset ovat samoilla rullilla tasaisesti 7krpm koko kiihdytyksen ajan ja ainakaan vielä en ole niin kovaa ajanut että mopo olisi loppuun kelannut variaattorin.  Tässä urat tulevat paljon ylemmäs kuin vanhassa joten ns. vaihteita on enemmän, eli enemmän välityssuhdetta.

Vanhalla variaattorilla rullien painon muutos muutti lähinnä muulinpotkua kovemmille kierroksille, kiihdytyksen pysyessä silti noin 6krpm tuntumassa.
Tässä rullien paino vaikuttaa kiihtyvyyden aikaiseen kierroslukuun kuten kuuluukin.
Suosittelen kaikille vaihtaa paskat vakiovariaattorit parempiin. Mopoilu on sittten paljon mukavempaa. Kundo, Koso, Malossi tai muu laadukas variaattori.


Tein vielä kuvan miten vanhan ja uuden variaattorin rullaurat eroaa toisistaan.

http://aijaa.com/007219217697.png

Tolla muulinpotkulla haetaan sitä että enemmän tehoa käytössä liikkeelle lähdössä. Vaikka tekeehän se rauhattomammaksi ajaa.
Se että muutit 5500rpm kierroksista kierrokset 7000rpm niin onhan moottorin tuottama teho isompi noilla 1500rpm korkeammilla kierroksilla. Hyvinkin voi näkyä kiihtyvyydessä jollei kuristukset ala liikaa rajoittamaan vääntöä ja siten tehoakin. Soliferin matalat kierrokset voi olla vain pelkästään polttoainekulutuksesta johtuva ja tolla muulinpotkulla varmistetaan liikkeelle lähtöä jolloin toi kierrosten nosto auttaa.
Tarkemmin moottorin vääntö ja tehokäyrää tarvisi nähdä että voisi sanoa mikä paras ratkaisu on. Tosin silloinkin koskisi vain vakiota moottoria ja vähänkään muutettu voi kaivata täysin erilaista ratkaisua. Moottorin vääntöhuipulla kiihtyvyys on useimmiten suurinta eli siihen kannattaa sovittaa variaattori. Vääntöhuipun jälkeen vaikka teho kasvaakin niin vääntö laskee myöskin, joten välityksiä tihentämällä tehty renkaalle asti välittyvä huippuväännön säilyttäminen ei enää niin auta kiihtymiseen ja alkaa energiaa menee hukkaan hurjasti enemmän kuristuksiin ynnä muuhun huonoon hengittämiseen.

Tällain vanhemmalla iällä olen tykännyt tosta ettei moottori huuda isoilla kierroksilla. Vaikka kyllä juuri kiihdytyksiä varten saisi variaattorissa olla "heitto pykälää pienemmälle" eli jonkin sortin systeemi joka pakottaa välityksiä pienemmäksi kun kaasua väännetään kovin. Tavallaan toi muulinpotku on yritys sellaiseksi toimien vain tyhjäkäynniltä lähtiessä.

Peros

mistä näihin löytyy 788x17x28  gatesin hihnaa? itellä kuluu nuo halpikset melko nopeaa...

leze223

Tyhmä Insinööri ei osaa mitään oikein tehdä.

Peros

siis onko tuo gates powerlink hihna?

leze223

Tyhmä Insinööri ei osaa mitään oikein tehdä.

konenikkari

#989
Jos hihnaa kuluu, kuin hihnalta  ???
Tämä tosin koskee vain ´shuht ´koht normitehoisia skotuja  ;D
On syynä yleensä vika myös variaattorissa, ja varsinkin takavarissa.
Ohjeita takavarin _täydelliseen_ purkuun ja korjaukseen löytynee myös näiltä sivuilta .
Syynä voi olla myös väärän mittainen/levyinen hihna, ...ni nii ! ;) kaikesta huolimatta ::).
Epäkuntoinen takavarin lautasasetelma syö hihnaa enemmän kuin minä näkkileipää.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)