Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

tommi

Juu, sitä samaa minäkin ihmettelin että se sisälautanenhan pyörii samaan tahtiin kampuran kanssa eli sillä ei pitäisi olla mitään vaikutusta varin toimintaan jumittaako se vaiko ei. Mutta mitään muuta ihmeellistä en varista löytänyt kun sen purin, ainoastaan tuo lautanen oli jumittunut akselille. Senhän pitäisi lähteä kevyesti vetämällä pois. Olisiko sitten aavistuksen vääntynyt kuumuudesta kun reikäkin oli pienentynyt.

Joka tapauksessa lautasen vaihdon jälkeen on pelittänyt normaalisti. Ihan samat oireet oli kuin sinullakin sitä ennen.

Peros

mullakin oli se sisempi lautanen jäänyt akseliin kiinni muttei se mitenkään oireillut. nykäsin sen irti ja kasasin samalla lautasella uudestaan niin kyllä se ainakin vielä toimii.

InsOmnia

Vaihdoin nyt sitten varuilta sekä etu että takavarin.  Kasasin myös tämän jumivarin tuohon emännän Zoneriin "pikkaisen dremelillä hieraisin sitä sisälautasen reikää" ja suureksi yllätykseksi, kummatkin laitteet toimii. Täytyy viikonloppureissut ajella tuolla kombolla, mutta taidan kuitenkin vaihtaa reissun jälkeen vanhan varin takaisin, jotenkin se vaan toimii paremmin "pienoisesta epäluotettavuudesta huolimatta".

VariJari

Onko kukaan tehnyt "oikeita" kytkinmuutoksia että lähdöstä tulisi rivakka?  Tai millä muulla variaattori yhdistelmällä olette saaneet vastaavan aikaan? 72cc koneeseen kokeilin joskus vaihtaa kytkinjouset ja lopputulos oli ihan onneton, tuli kiekkaa lähdössä mutta ei oikeasti auttanut siihen alun hitauteen, joku siinä luisti, hihna tai kytkin.
Liekkö tuossa edes vaihtoehtoja oikeasti... no, jotkut saa 150+cc gy6 sarjalaiset keulimaan kaasulla (siis kaasukahvalla..) joten kyllä kai sitten..

Harrastelussa: bt49qt-12

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: VariJAri - 30.09.11 - klo:15:04
Onko kukaan tehnyt "oikeita" kytkinmuutoksia että lähdöstä tulisi rivakka?  Tai millä muulla variaattori yhdistelmällä olette saaneet vastaavan aikaan? 72cc koneeseen kokeilin joskus vaihtaa kytkinjouset ja lopputulos oli ihan onneton, tuli kiekkaa lähdössä mutta ei oikeasti auttanut siihen alun hitauteen, joku siinä luisti, hihna tai kytkin.
Liekkö tuossa edes vaihtoehtoja oikeasti... no, jotkut saa 150+cc gy6 sarjalaiset keulimaan kaasulla (siis kaasukahvalla..) joten kyllä kai sitten..
Tulin siihen tulokseen omien jousikokeilujen jälkeen, että paras ja pitävin kytkin, saadaan aikaiseksi alkuperäisillä jousilla. Tuon kiinalaisen takavarin rakenteesta johtuen, jäykemmät kytkinjouset aikaansaavat myös lisääntynyttä luistoa ja hillitöntä lämmön-nousua. Syynä moiseen on yksinkertaisesti se, että jouset on sellaisessa asennossa kytkimessä että mitä ulommas kitkapalat pyrkii, niin jousen vetovastus kovenee.

Ja kait ne keulii, mikäli vaan voimaa ja vääntöä piisaa ja voiman saa takarenkaalle asti tulemaan.

tommi

#965
Eikös täällä joku väittänyt että pelkästään kytkinkellon vaihdolla saa ihmeitä aikaan? Eikö kukaan ole kokeillut esim. Narakun kellolla? Näissä on kuulemma tosi surkea kello vakiona, näin kerrotaan.

http://www.youtube.com/watch?v=xkA1tygXo_0

InsOmnia

Eniten tuohon kytkimen toimintaan vaikuttaa juuri tuo kytkinjousien asemointi. Jos ajatellaan että kytkin nappaa vakiokytkimellä kiinni vaikkapa 3000 rpm ja kytkinjouset haraa edelleen vastaan, niin luisto loppuu ehkä jossain 4500 rpm. Jos laitetaan jäykemmät jouset, niin keskipakovoimaa tarvitaan enemmän ja kytkimen luisto myös vastaavasti lisääntyy.

Jossain näin aikoinani semmoisen kytkinhässäkän, jossa kytkimen kitkapala liikkui alkuperäistä laajemmalla liikeradalla ja jouset oli asemoitu niin, että jousen voima heikentyy, mitä ulommas kitkapala liikkuu. Tuolloin kytkimen luisto saadaan vähennettyä. 

VariJari

Selailin noita gy6 kytkimiä (google kuvat..) 99% samaa toteutusta, mikään ei oikein eroa toisesta kuin ne jouset jäykkyydeltään.
dr pulleylla on sika kalliissa kytkimessä vääntöpohjainen lisäpuristus/"lukitus" joka ilmeisesti nappaa erinomaisesti mutta hintaa sairaasti.
Yhdellä valmistajalla näin jousien jäykkyyden säädöllä olevan, ja yhdellä pystyi ruuvaamaan lisäpainoa.

Kytkinkelloissa sitten race tarkoittaa yleensä porattuja pölyreikiä (NCY, Naraku, gy6motors), vaikea sanoa vaikuttaako mitään.. NCY:llä oli jossain mallissa uritusta, maalaisjärki sanoisi että voisi toimia mutta syökö kitkamateriaalin nopsaan.. Urat voisi tehdä itsekin mutta onko enää tasapainossa käsivaraisen dremelöinnin jälkeen.. hiekkapuhallus saisi aikaan karkean pinnan.. hetkeksi, eikä tasapainotus todennäköisesti kärsisi.

Noh, siinä tuli havaintoja netin maailmasta.
Harrastelussa: bt49qt-12

-Zone-

Mahtaisiko toimia kitkapinnan jäähdytys poratuilla reijillä. Siis kytkinkellon. Sama ajatus kuin jäähdytetyssä jarrulevyssä, mutta nythän kitkapinta-ala on vain rummun kehällä eikä kiekon sivussa kuten jarrulevyssä.

tommi

Eli kukaan ei ole kokeillut moisella kytkinkellolla? Pitänee uhrautua ja tilata tollanen kevyempi ja jäähdytetty versio ja kokeilla miten nappaa kiinni. Joku tosiaan väitti että noilla saisi jokseenkin samanlaiset lähdöt kuin tavallisella kytkimelläkin. Kyllähän toi keveyskin jo luulisi vaikuttavan että nappaa herkemmin kiinni. Osaltaan noi poratut reiätkin voi vaikuttaa kitkaan. Ja voihan se pintakin olla herkemmin tarttuvaa. Ei tiedä ennenkuin kokeilee..

VariJari

Tulipa purettua baotiaanin kytkin ja tehtyä dremelin katkaisulaikoilla kevyttä ristikkoa kytkinkellon pintaan,.. samalla kokeeksi taas vaihdoin arviolta tuplasti jäykemmän VP-jousen (sininen, tuli narakun nokan kanssa aikoinaan..)
No, hienoinen karhennus ei vaikuttanut mielestäni mitään lähtöön... ja VP jousi huononsi kiihtyvyyttä 50-70 välillä, muualla oli sama kuin aiemminkin noilla nykyisillä 5.5g rullilla.  (parhaan kiihtyvyyden aikaan oli 4.7g rullat) Noh, itse asiassa nyt taisi kiekat nousta sen verran että ei päässyt kokeilupätkällä kuin 68 mittariin kun ennen oli 73. Pitää ehkä kokeilla hieman raskaampia rullia (VP jousi ja rullat ovat vastaparit... ) Edelleen on vähän tuntuma että VP jousta ei kannata vaihtaa jäykempää, saman asian tekee rullien vaihto kevyempään... tulipahan testattua vakiovarin kanssa nyt tuo jousijuttu.

Kytkin juttu tässä on hiukan tylsä paikaltaan kiihdytystä ajatellen,.. kytkinhän ei tietenkään ota oikeasti ennenkuin renkas lähtee pyörimään riittävästi... kyllähän se sitten ottaa kiinni toki ja mitä kovempaa ajaa sitä kovempaa pureutuu keskipakovoiman ansiosta.



Harrastelussa: bt49qt-12

tommi

Oli aiemmin puhe siitä VirijaVaran teflonpäällysteisestä rullakupista ja minkälaista ääntä se pitää tyhjäkäynnillä. Oheisesta linkistä pääsee kuuntelemaan kuinka kivaa kalinaa se todellakin pitää. Mopossa ei todellakaan ole mitään vikaa, vaikka ei heti uskoisi..

http://www.youtube.com/watch?v=UMLa9A1G_SE

Custilla ei taida kalista ihan noin äänekkäästi, veikkaan..

pekpel

Lainaus käyttäjältä: tommi - 01.10.11 - klo:17:27
Oli aiemmin puhe siitä VirijaVaran teflonpäällysteisestä rullakupista ja minkälaista ääntä se pitää tyhjäkäynnillä. Oheisesta linkistä pääsee kuuntelemaan kuinka kivaa kalinaa se todellakin pitää. Mopossa ei todellakaan ole mitään vikaa, vaikka ei heti uskoisi..

http://www.youtube.com/watch?v=UMLa9A1G_SE

Custilla ei taida kalista ihan noin äänekkäästi, veikkaan..

Onkin kunnon kalinaa,, ei ihme että sanovat että älä aja..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

tommi

Joo ja kun etuvarin otti pois niin loppui kalinakin. Eli tuo ääni tosiaan tulee etuvarista ja mitä ilmeisemmin rullista kun ne hakkaa kupin seinämiin.

pekpel

Tai siitä rullien vastinlevystä jos on ne muoviset ohjurit kuluneet väljäksi..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..