Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

zooneri

Nyt en oikeen tajunnut, taidan olla vähän hölmö, mutta mites tuossa zonerissa tuo kohta 12 (räjäytyskuvassa) saadaan pois.
Kun mitään en vielä viitsisi rikkoa, onko siihen joku oma kikka vai pitääkö se vetästä voimalla?

InsOmnia

Nyt tapahtui jotain outoa, mitä ei oikein ymmärrä, paitsi jos menee kategoriaan outoja sattumuksia?

Vaihdoin kinkki 4t Avantiin etuvarin sisemmän lautasen ja vaihdoin samalla alkuperäiset rullat takaisin, kun kerran 5 grammaiset oli 700 km:n ajolla kuluneet kantikkaiksi. Homma onnistui helposti "tuli samalla testattua Bilteman verkkovirta pulttipyssyä" ja koeajon jälkeen oli hymy herkässä. Nyt sitten tullut kilometrejä tahkottua lisää, niin tuntuu kuin takavarin kytkin jäisi jumiin aika ajoin ja laite yrittää liikennevaloista ryömiä omia aikojaan. Useimmiten kytkin toimii niin kuin pitääkin, mutta kun se taas rupeaa ryömimään tyhjäkäynnillä, niin ainoa keino saada kytkin vapaaksi, on sammuttaa kone ja liikuteltava skootteria takaperin lyhyen matkan, niin sitten taas pääsee vauhdikkaampia kiihdytyksiä tekemään.

Eli miten tuon etuvarin toiminta vaikuttaa kykimen toimintaan, vai onko nyt kyseessä herra Murphyn laki, jotain kun saa kuntoon, pitää vastapainoksi jotain hajota?

tommi

Kyllähän etuvarin toimintahäiriöt vaikuttaa suoraan myös takavariin. En usko että sinne takavariin on yhtäkkiä tullut jotain vikaa etuvarin vaihdon jälkeen. Pura se etuvari ja katso onko siellä joku jumissa. Sen rullakupin pitäisi liikkua pehmeästi sitä sisälautasta vasten. Monasti ne liukupalat jumittaa ja kuppi ei pääse laskeutumaan kunnolla. Noita liukupalojakin on eri paksuisia ja jotkut ei tahdo istua kunnolla paikoilleen. Ja ne voi panna väärinpäinkin koloihinsa..

VariJari

Lainaus käyttäjältä: tommi - 26.09.11 - klo:16:06
Onks tossa paljoakaan eroa ihan normi Narakun variin?

http://kuvaton.com/k/YSS5.jpg

Ero vakiovariin on huima.

http://kuvaton.com/k/YSJp.jpg

VirijaVaran "teflon" päällysteinen "virivari" on jotain noiden väliltä.

http://kuvaton.com/k/YSJG.jpg

Mielenkiintoista,.. kun vakiovarillakin jo hihna nousee (yleensä) aika liki korkeimmalle kohdalle... kun vielä näyttäisi että koko liikerata narakun varissakin on käytetty, eli ole jäänyt rullat "puolitiehen". Luulisi että jossain ero pitäisi näkyä, liekkö sitten vastinlevyn jyrkkyys erilainen että nousu jää sopivaksi narakullakin.
Mitkä on käyttöfiilikset tuollaisesta narakun tyylisestä rampista??

Mulle tuli vastaan vakiovariakin pienemmällä nostolla oleva variaattori. https://picasaweb.google.com/lh/photo/3ZqmA78WiF6LZLDNbmmFig?feat=directlink
 
Harrastelussa: bt49qt-12

ihmehiippari

Vaikuttaa se, jos etuvarissa on painavammat rullat, niin se saatta tarpeeksi korkealla tyhjkäynnillä alkaa muuttamaan välitystä, joka kasvattaa takavarin nopeutta jolloin kytkinkengät alkaa ottaa kiinnint takavariin.

Eli tyhjäkäyntiä pienemälle ja kevyempiä rullia ja tiukempia kytkinjousia.

tommi

Lainaus käyttäjältä: VariJAri - 26.09.11 - klo:17:42
Luulisi että jossain ero pitäisi näkyä, liekkö sitten vastinlevyn jyrkkyys erilainen että nousu jää sopivaksi narakullakin.


Jep, noita vastinlevyjä on todellakin eri jyrkkyyksillä, siitä löytyy varmasti selitys. Kyllä tolla Narakun varilla oli ihan kiva ajella, välitykset oli todella pitkät eikä nykinyt kiihdyttäessä. Jossain vaiheessa siitä hajosi ne liukupalat ja lautanen hakkasi kupin piloille. Siirryin sitten takaisin vakiovariin kun noi Narakut maksoi maltaita aikanaan. Nyt taitaa saada jo ihan siedettävään hintaan..

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: tommi - 26.09.11 - klo:17:42
Kyllähän etuvarin toimintahäiriöt vaikuttaa suoraan myös takavariin. En usko että sinne takavariin on yhtäkkiä tullut jotain vikaa etuvarin vaihdon jälkeen. Pura se etuvari ja katso onko siellä joku jumissa. Sen rullakupin pitäisi liikkua pehmeästi sitä sisälautasta vasten. Monasti ne liukupalat jumittaa ja kuppi ei pääse laskeutumaan kunnolla. Noita liukupalojakin on eri paksuisia ja jotkut ei tahdo istua kunnolla paikoilleen. Ja ne voi panna väärinpäinkin koloihinsa..
Kiitokset komiat, ehkäpä tämä tästä selkiää.

Purin etuvarin uudestaan atomeiksi, ja kaikki tuntui kyllä olevan ok. Asettelin kuitenkin liukupalat uudestaan "nämä ovat kyllä sellaiset että voi laittaa mitenpäin tahansa" ja varmistin että ei yksikään liukupala jää irvistelemään ulkokehältä. Rullakuppi liikkui vapaasti ja luulen että etuvari on nyt 100%:sti iskussaan. Lyhyt koeajo kertoi saman. Huomenna saa taas lisää kilometrejä ajettua, niin katsotaan toimiiko silloinkin yhtä loistavasti. 8)

Coastside

Banskun varia olen nyt hakenut iskuun.
Etuvari on zonerin takakannellinen malli, joka on vertailussa ykkös-sijalla ja mätsää hyvin wandamotorilta tilatun takavarin kanssa. Vetää juohevasti ja kiihtyvyys on hyvä 6,3 g rullilla ja n 8000 ajetulla bando hihnalla.
Siinä on vain outo sivuääni pienillä kierroksilla: plank plank ..., jossa on heikko metallinen sointi. Sama vari zonerissa ei sitä ääntä pitänyt. Poistamalla varikupin, varmistin ettei se tule kampuralta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

InsOmnia

No niin, nyt tullut sitten pidempi testiajo tehtyä ja näyttäisi sekä etu että takavari toimivan aikalailla optimaalisesti. Nyt tuolla on jo ilo ajella, kun ei kierrokset huuda hoosiannaa ja kulku on kuitenkin yhtä ripeää/tahmeeta kuin ennenkin. Ainoa missä nuo painavemmat rullat tuntuu huonommilta, on kiihdytyksessä tasavauhdista 30km/h, silloin saisi ehkä nostaa kierroksia aavistuksen lisää, mutta onneksi tuo jaksaa kiihtyä noinkin.

tommi

#954
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 26.09.11 - klo:21:01

Siinä on vain outo sivuääni pienillä kierroksilla: plank plank ..., jossa on heikko metallinen sointi. Sama vari zonerissa ei sitä ääntä pitänyt. Poistamalla varikupin, varmistin ettei se tule kampuralta.

Tuo edellämainitsemani teflonpintainen vari kalisee myös tyhjäkäynnillä, vaikka siitä on se teflonpinta kulunut pois jo aikapäivää sitten. Itsekin ensin luulin että kampuran laakerit on sököt mutta kun otin kupin pois niin kalinakin loppui. Eipä se oikein voi muusta kuulua kuin itse rullista se kalina. Kovemmilla kierroksilla kun ei kuulu mitään.

Se on kyllä outoa että sulla pitää ääntä se vari vain tässä uudessa mopossa? Noh, yksilöitähän nämä kaikki ovat, joku pieni ero niissä koneissa täytyy olla jos sama vari kalisee vain toisessa mopossa. Vaikea sanoa. Mutta eipä tuosta kannata huolestua kun ei mistään vakavasta viasta ole kyse.

-Zone-

Holkin väljyys aiheuttaa kolinaa. Ei tarvitse rullakupin ja holkin välillä olla kauheastikaan välystä kun alkaa kolistaan ja nimenomaan tyhjäkäynnillä. Vähän kierroksia ja kalina katoaa. Tämä tosin kalkatteli jo kierroksillakin http://www.zshare.net/video/90919633deaac3fb/

tommi

Joo, yhden holkin olen ajanut niin väljäksi että piti aivan mahdotonta kolinaa. Mutta toi Virijavaran teflon vari kolisi jo uutena ja kolisee edelleen. Näyttää olevan jonkinasteinen ominaisuus. Ajattelin että kun se teflonpinta kuluu pois niin kolinakin loppuu, kun se on niin pirun liukas pinta. Mutta eipä loppunutkaan, samanlailla kalkattaa edelleen. Joskus linkitin tännekin videonkin siitä ja joku totesi etteihän tolla uskalla ajaa kun pitää tollasta ääntä  :o

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 27.09.11 - klo:12:56
No niin, nyt tullut sitten pidempi testiajo tehtyä ja näyttäisi sekä etu että takavari toimivan aikalailla optimaalisesti.
Ja katin kontit, ei tuo nyt vaan toimi.  :o
Toimihan tuo reilut 80km:ä ja taas jotain on varissa poskellaan? Nyt ei sentään kytkin jumahda, mutta liikkeelle lähtö on kuin manuaalivaihteistolla ja kakkonen silmässä, eli n. 2000 rpm liikkeelle lähtiessä ja noin 4000 rpm kun vauhti on noin 25 km/h ja sitten vasta rupeaa tuntumaan variaattorivetoiselta. ::)

Täytyy nyt varuiksi vaihtaa sekä etu että takavari ennen viikonloppua, muuten jää Forssan reissu ajamati. 

tommi

#958
Mulla oli ihan sama vika pari viikkoa sitten. Rullakupin lautanen oli jumissa akselilla, piti oikein tosissaan vääntää ennenkuin lähti irti. Jostain syystä se oli jumittunut akselille, oli ilmeisesti vetänyt reiän aavistuksen soikeaksi. Laitoin toisen lautasen niin alkoi toimimaan normaalisti. Henkimaailman juttuja nämä monesti ovat, en tiedä oliko syy edes tossa lautasessa mutta vika korjaantui joka tapauksessa. Kokeile toisella lautasella jos sellainen suinkin löytyy. Tarkoitan siis sitä rullakupin sisään tulevaa lautasta, en starttikehän lautasta.

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: tommi - 28.09.11 - klo:17:56
Mulla oli ihan sama vika pari viikkoa sitten. Rullakupin lautanen oli jumissa akselilla, piti oikein tosissaan vääntää ennenkuin lähti irti. Jostain syystä se oli jumittunut akselille, oli ilmeisesti vetänyt reiän aavistuksen soikeaksi. Laitoin toisen lautasen niin alkoi toimimaan normaalisti. Henkimaailman juttuja nämä monesti ovat, en tiedä oliko syy edes tossa lautasessa mutta vika korjaantui joka tapauksessa. Kokeile toisella lautasella jos sellainen suinkin löytyy. Tarkoitan siis sitä rullakupin sisään tulevaa lautasta, en starttikehän lautasta.
Ihan vaan varmuuden vuoksi kyselen, kun eikös se rullakupin sisälautanen ole jo alkujaankin jumissa, prikan ja holkin välissä ja holkkia vasten tulee starttikehän lautanen joka puristuu mutterilla holkkia vasten? Kyllähän se on tiukka tuo rullakupin vastinlautanen, mulla se holkki on vähän takonut keskireijän reunoja ja aika juntturassahan se tuolla akselilla on, saa nitkutella tovin ennen kuin suostuu akselilta irtoamaan.