Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

InsOmnia


Fiddle

Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 30.08.11 - klo:11:52
Vaihda uusi hihna, lakkaa hihnan luisto siihen paikkaan.

Täytyy tutkia asiaa. Hihnalla on ajettu 700 km. Paikallaan SYMin orkkis hihna. Merkkiä en muista.

Peros

onko täällä muuten kukaan ostanut sitä malossin variaattoria missä tulee mukaan 7g rullat ja valkoinen vp-jousi? kun mietin tässä et onkohan se tarkoitettu toimimaan kunnolla niillä 7g rullilla? itse laitoin sinne 5,5g.

Timo

Tarkoitat varmaan juuri Multivariaattoria?

Paremmin se itsellä veti 7gr rullilla,kierrokset sitä 7-8000rpm 50km/h saakka.

5,5gr rullilla huusi alusta saakka 50km/h asti 8-9000rpm.
Itsellä se vaan vetää paremmin 7-8tuhannen paikkeilla.

leze223

#934
Kytkimen säätäminen ei paljoa auttanut: laitoin malosdin keltaset kytkärit ja ottaa kiinni 2500rpm.
Ennen otti kiinni 2000rpm. Kytkin ottaa kiinni tiukemmin.
edit: ja mopona zoner v2
Tyhmä Insinööri ei osaa mitään oikein tehdä.

openflow

Kytkimen saaminen hyviin säätöihin on aikaa vievää. Säätämiseen vaikuttaa varin muut säädöt kuten perävälitys, rullat, vp-jousi jne.
Kytkimessä pitää saada 2-asiaa kohdalleen.  Kierrokset millä kytkin alkaa ottamaan kelloon kiinni ja kierrokset millä on täysin ottanut kiinni. Luistopituuden säätäminen oikeanlaiseksi on homman ydin.

Kytkinten säädöistä voi tunnistaa ainankin 3-erilaista kategoriaa. Etana, kenguru ja kissamainen.
Etana säädöillä tarkoitan sellaista, jolla lähtö on hidasta. Alkaa luistamaan lähes tyhjäkäynniltä ja nappaa samantien hyvin terävästi kiinni.
Kenguru säädöt on sitten vastakohta. Alkaa luistamaan hyvin korkeilla kierroksilla ja nappaa terävästi kiinni.
Kissamaiset pehmeä alkaa luistamaan hyvin alhaisilla kierroksilla, mutta puree täysin kiinni vasta hyvin korkealla -- luistaa pitkään.

Hyvän lähdön jos haluaa ne saa joko kissamaisilla tai kenguru säädöillä. Kenguru säädöt tosin edellyttää, että koneessa on sen verran potkua että takarengas jaksaa lyödä tyhjää.

Vakio kytkimiä ei voi oikeastaan säätää, kun jousilla. Kytkimen luistopituutta voi yrittää säätää pistämällä jokaiseen kenkään eri jäykkyisen jousen. Kytkinjousien vaihtaminen ei ole mitään mukavaa puhaa, muutaman kerran jälkeen sitä alkaa kaivata jo ruuvista säädettävää mallia.

-Zone-

Openflow:n viestiin että hivenen eri mieltä asioista. Tai ehkä oikeammin tarkennettuna tuohon välityksen huomioimiseen.

Mikäli on normaalivaihteisto olen hyvin paljon samaa mieltä, variaattorin kanssa en noin yksiselitteisesti. Jos kytkin sallii korkeat kierrokset, tarkoittaa tämä että variaattorissa välitys kasvaa suuremmaksi. Näin ns. "pienemmät vaihteet" jää kiihdytyksessä hyödyntämättä täysin. = Kone huutaa kierroksia ja kytkimen on myös pakokin luistaa pitkään kompensoidakseen isoa välitystä. Variaattorista on hyötykäytössä vain pieni alue, kun saisi olla käytössä sen koko liikerata.

openflow

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 20.09.11 - klo:23:45
...Jos kytkin sallii korkeat kierrokset, tarkoittaa tämä että variaattorissa välitys kasvaa suuremmaksi. Näin ns. "pienemmät vaihteet" jää kiihdytyksessä hyödyntämättä täysin...
Kytkimen "hyvät" säädöt on kiinni siitä minkälaiset säädöt varissa muuten on.
Esimerkkinä jos takalautanen aukeaa, kun kierroksia on >6000 rpm voi kytkintä luistattaa näillä kierroksille asti ja minivälitykset on käytössä.
Vastaavasti, jos lautanen repsahtaa auki jo 2500 rpm ja kytkin alkaa luistamaan vasta 6000 rpm on välitykset kasvaneet jo suuremmiksi -- pikku vaihteet puuttuvat.

Kytkin ja vari(rullat+jousi jne) pitäisi säätää ns. parhaaseen tasapainotilaan, jos ajatellaan parasta mahdollista kiihtyvyyttä. Mikäli tätä tasapainoa häiritään esim vaihtamalla rullien painoa, pitäisi myös kytkintä säätää johonkin suuntaan tasapainotilan uudelleen saavuttamiseksi. Edellyttäen, että se on kytkintä säätämällä mahdollista saavuttaa. Tästä syystä ei voi sanoa mitkä on parhaat mahdoliset kytkinjouset "Zoneriin", kun se riippuu niistä kaikista muista varin säädöistä.

-Zone-

Samoista asioista joo kyllä puhutaan. Mulla on omassa nykysetupilla  jossain 3000rpm takavariaattori jo liki puolillaan auki ja täysin auki se lienee jo jossain 6500rpm paikkeilla. Sen jälkeen välitys ei enää kasva suuremmaksi ja suurentunut nopeus tarkoittaa vain suurempia moottorin kierroksia. Ala- ja keskialueella saisi koneessa olla kyllä enemmänkin voimaa. Noh, ehkä joskus vielä onkin. En sanottavasti innostu hulluna kiljuvasta 4T koneesta. 2T on eri juttu.

Peros

Lainaus käyttäjältä: Timo - 19.09.11 - klo:19:47
Tarkoitat varmaan juuri Multivariaattoria?

Paremmin se itsellä veti 7gr rullilla,kierrokset sitä 7-8000rpm 50km/h saakka.

5,5gr rullilla huusi alusta saakka 50km/h asti 8-9000rpm.
Itsellä se vaan vetää paremmin 7-8tuhannen paikkeilla.

joo malossin multivariattoria ´tarkoitan. no pitääpä tänään heittää ne 7g rullat paikalleen ja testata. vois tänään myös muokata vähän vakioputsaria. mulla oli aiemmin paikallaan ns. powerfilsu ja ei ole nimensä arvoinen. tai olisi nimensä arvoinen jos nimi vaihdettaisiin antipowerfilsuksi. sen verran kyllä söi tehoja ja kaasariakaan ei saanut säätöihin..

Timo

#940
Juu ei noita powerfilttereitä kannata kauaa pitää,varsinkaan kesällä,pölyisellä kelillä...

Minulla taas on vain ollut plussaa "vaparin" kanssa.
Vakioputsarilla ajoi uutena,noin 3,5vuotta sitten 70-80km tankilla,putsarin vaihdon jälkeen,120km tankilla.3,2L. Kiersi paremmin,kulku nyt ei paljoa muuttunut,vähän tietty kiihtyi paremmin.

Kyllä on tullut siihen tulokseen että se vakiovari on aivan riittävä näihin kinuskeihin.

Peros

#941
kuinka paljon muuten pystyy ajaan vakio takavariaattorilla? mietin et ko ollut toi takavari sen 13000km ja nyt ruvennut laahaus kuulumaan sieltä... ne malossin tai narakun takavarit ei vissii ollut kalliita? ja mistä niitä narakun tai malossin takavariaattoreita saa?

Coastside

Periaatteessa takavarin iän rajaa sen laakerit. Toinen on sen liukuholkkien voitelu joka voi unohtua tehtaalla ja se takertelee. Näitä on purettavia malleja ja prässättyjä. Aiheesta on ketju "takavari atomeiksi". Tiivisteen poistamalla saa ujutettua rasvaa sinne jälkeenpäinkin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

VariJari

Enpä ole tuon korkeammalle vieviä ramppeja variaattorissa nähnyt..!! Jos pääsisi vapaasti nostamaan niin kyllä tuo rullakupin vastekappale kyllä nousisi irti liuku tapeistaan! http://jmstarmotorcycle.g49.163ns.cn/Products%20Pic/Parts01/Gy50_SF-Variator_002.jpg


Harrastelussa: bt49qt-12

tommi

#944
Onks tossa paljoakaan eroa ihan normi Narakun variin?

http://kuvaton.com/k/YSS5.jpg

Ero vakiovariin on huima.

http://kuvaton.com/k/YSJp.jpg

VirijaVaran "teflon" päällysteinen "virivari" on jotain noiden väliltä.

http://kuvaton.com/k/YSJG.jpg