Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

kani

Kampiakseli vaihdettu, kone läjässä ja etuvarin kasausta ihmettelen kun ei lautanen meinaa mennä booreihin millään. Miten hitossa se voi noin jäykkä olla. Onko näissäkin näin isoja toleransseja?

tommi

Puolisen tusinaa kampuraa olen vaihtanut eikä moista ongelmaa ole koskaan ollut..  :o

Eki

Lainaus käyttäjältä: kani - 25.08.11 - klo:17:59
Kampiakseli vaihdettu, kone läjässä ja etuvarin kasausta ihmettelen kun ei lautanen meinaa mennä booreihin millään. Miten hitossa se voi noin jäykkä olla. Onko näissäkin näin isoja toleransseja?
Kasaatko sitä yhtä, oliko pahasti laakerit vai mitä oli? Eki
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

kani

Sitäpä juuri, oli varinpuoleinen laakeri mennyt kampurasta, ne kuulien pitimet oli pettäneet ja siitä lähtenyt laakeri leviämään.

Tämä muuten selvisi kai (?) tässä illan mittaan kun tongin skootterin mukana tulleita osia, pari käytettyä variaattoria oli mukana ja myös se iso lautanen missä on hampaat. Otin sen toisen rattaan kokeiluun ja laitoin kampuraan niin osui ja upposi. Vielä kun löytäis sen yhden osan mikä on jossain ilmeisen hyvässä tallessa niin pääsis sovittelemaan mosaa takaisin ja kokeilemaan. Olisko sitten jääny tallille kun kävin siellä pulttipyssyllä avaamassa etuvarin ja vauhtipyörän pultit.

leze223

Onko liikaa, jos solifer ottaa 9000rpm kiihdutyksessä? Vireinä on 19mm kaasari 63cc sylkkä ja 6g rullat. Kone on vielä sisäänajossa..
Tyhmä Insinööri ei osaa mitään oikein tehdä.

kani

"ride it, like you stole it". Montako km olet ajanut? 20-50km tuntui riittävän 2-tahtisellekin, nelarille varmaan se 20 on ihan riittävä sisäänajo, sitten uudet ölset sisään ja purut ulos koneesta.

turunen45

Lainaus käyttäjältä: leze223 - 25.08.11 - klo:21:38
Onko liikaa, jos solifer ottaa 9000rpm kiihdutyksessä? Vireinä on 19mm kaasari 63cc sylkkä ja 6g rullat. Kone on vielä sisäänajossa..

Sanoisin että 6g on liian kevyt 63cc sylinterille. itselläni parhaat olivat 7g rullat 50cc sylkälle. samalla tipahtavat kierroksetkin.
Ja juu... jopa 8000 on liikaa.

Eki

Itse en päästä kiertämään nelaria myös neljällä venttiilillä juurikaan yli 7000, on meinaan jo semmoinen huuto koneessa että ....
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

leze223

Koneella on vasta ajettu 10km. Harmi on kun virijavarasta ei löydy 7g rullia. Onse varmaan laitettava vakio rullat
..
Tyhmä Insinööri ei osaa mitään oikein tehdä.

Timo

Itsekkin huomannut että yli 8000 kierrosta kun kiertää kiihdytyksessä,niin ei tunnu hyödyttävän mitään.

Multivaria kokeilin 5,5gr rullilla,huusia kokoajan 8500-9000 50km/h saakka.
Paras vetoalue minkä olen omassa pyörässä huomannut on 7000-7500 kiihdytyksessä.Siinä tuntuu jopa että kiihtyy.

VariJari

Pitää miettiä mita haluaa, maksimaalista kiihtyvyyttä vai leppoisaa cruisailua.. leppoisa cruisailu löytyy pers ja korvatuntumalla siitä mikä tuntuu sopivalta, tunnekysymys, tuo toinen taas vaatii mittailuja, joissain kombinaatioissa homma toimii epämiellyttävän korkeilla kierroksilla parhaiten, joissain pääsee parhaaseeen varsin leppoisilla rullilla. Itse olen huomannut että mopojutuissa hienosäätö pers/fiilis tuntemuksella ei vaan toimi, kellotus kertoo korutonta kertomaa :)  Jos nyt totta puhutaan niin perstuntuma ei toimi missään moottorin tehojutuissa ellei muutokset ole suuria.. aina voi kuulostaa ja tuntua nopeammalta mutta ei sitä välttämättä ole.

Kun kysytään parhaiten rullien painoa niin ei semmoseen voi vastata ilman tietoa että mitä skodelta oikeasti halutaan.
Harrastelussa: bt49qt-12

Fiddle

Paikaltaan lädettäessä kierrokset nousee ja sitten hieman tipahtaa ja nousee uudelleen ja sitten lähetään liikkeelle. Ymmärtääkö tuosta nyt mitään muuta sen kuitenkin huomaa ihan selvästi.

Ihan kuin meinaisi aluksi lähteä liikkeelle ja eikä lähekkään vaan ottaa lisää kierroksia ja sitten liikkeelle. Mistä mokoma voisi johtua ja miten siitä pääsisi eroon? Oli paljon mukavampi lähteä tasaisesti liikkeelle.

SYM Fiddle 4T 50cc alle 1000 km mittarissa ja variaattorin prikka poistettu. Ei muuta.

jalat

Onko ollut tuollainen alusta asti?
Ensimmäiseksi nyppää variaattori irti ja kurkkaa onko rullat menneet kulmikkaaksi.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

turunen45

Lainaus käyttäjältä: Fiddle - 30.08.11 - klo:07:56
Paikaltaan lädettäessä kierrokset nousee ja sitten hieman tipahtaa ja nousee uudelleen ja sitten lähetään liikkeelle. Ymmärtääkö tuosta nyt mitään muuta sen kuitenkin huomaa ihan selvästi.

Ihan kuin meinaisi aluksi lähteä liikkeelle ja eikä lähekkään vaan ottaa lisää kierroksia ja sitten liikkeelle. Mistä mokoma voisi johtua ja miten siitä pääsisi eroon? Oli paljon mukavampi lähteä tasaisesti liikkeelle.

SYM Fiddle 4T 50cc alle 1000 km mittarissa ja variaattorin prikka poistettu. Ei muuta.

Mulla oli sama XTR-50 ja kaverilla Helkama SC2 mallisen skootterin kanssa, että kierroksia otti lähdössä noin 7000 kierrokseen ja sitten laski 6000. en tiedä oliko se rullista tai mistä mutta kierrokset eivät enää tipahtaneed sen jälkeen kun vaihdoimme multivarit.

Fiddle

#929
Lainaus käyttäjältä: jalat - 30.08.11 - klo:08:03
Onko ollut tuollainen alusta asti?
Ensimmäiseksi nyppää variaattori irti ja kurkkaa onko rullat menneet kulmikkaaksi.

Mielstäni ei ollut alusta asti. Voi olla, että sitä tuli alussa rauhallisemmin lähettyä. Nykyisin aina kaasu pohjassa lähetään paikaltaan ja tuon oireen huomaa selvästi.

Vari oli auki noin 200 km takaperin ja variaattorin kupissa oli mielestäni yllättävän selvät kulumajäljet (noin 500 mittarissa).
Samalla kokeilin DR Pulleyn slidereitä (kevyempiä). Huiput tipahti 35 Km/h kohdalle ja tuntui kuin olisi vari luistanut koko-ajan. Yritin tavoitella parempaa kiihtyvyyttä.

3 km lenkki ja sliderit pois ja orkkis rullat takas. Liian hidasta etenemistä. Oli muuten variaattori aivan helvetin kuuma tuon lenkin jälkeen. Voiko liian kevyet rullat aiheuttaa hihnan luistamista ja sitä kautta lämpenemistä?