Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

Skootteri1

Nyt kun aloin hihnaa vaihtamaan otin vanhan hihnan jäänteitä pois niin huomasin että se holkki minkä päälle rullakuppi menee ja rullakupin kansi on aivan jumissa siinä variaattorin seinää mikä lie onkaan vasten. Sitä rullakupin kantta sain jo vähän liikkumaan että liikkuu vähän kun kääntää eri suuntiin. Mutta miten ihmeessä saan sen holkin pois kampiakselilta kun se on aivan kiinni siinä?

-Zone-

#826
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 04.06.11 - klo:04:35
Minulla on jo pari kesää ollut muovipullosta leikattu skooppi kurkkaamassa katteen reunan alta. Auttaa jonkin verran, vaikka sen ilman pois ohjaaminen puuttuu. Oletus on että se pääsee pois niistä perän aukoista.
Kyllähän se pois pääsee ilman modaamistakin. Itse lähinnä varmistelin sen poispääsyn. Patopaineella tapahtuvaan läpihuuhteluun vähän turhan mutkitteleva se poistuminen.

Itse ajattelin tuon niin, että otetaan kuvitteellinen piste ilmasta variaattorin korkeudella (vaikka nyt happiatomi). Noh, nyt mopo tulee sitä nopeutta kuin tulee ja tämä piste joka siis tarkoittaa sitä ulkoilman lämpötilaa pysyy mahdollisimman paikoillaan, kun mopo menee pisteen ohi ja piste siis kulkee sieltä variaattorin kopasta läpi.

Jos ulostulo ahistaa, kuvitteellinen pisteemme kulkee jokin matkaa mopon mukana siellä variaattorin kopassa. Tietty ne kaikki muutkin ilman atomit (pisteet) käyttäytyy samoin. Mitä esteettömämmin ilma kulkee sen variaattoriopan läpi, sitä tehokkaammin se vie lämpöä mukanaan, sillä vähemmän lämmennyttä viipyy kopassa sisällä ja uutta kylmempää pääsee tilalle. Poistumisreitin esteettömyys korostuu, kun scuuppia suurentaa.

Scuupin suurentaminen kasvattaa kopan läpi kulkevan ilmavirran nopeutta, joka sekin tehostaa jäähtymistä (vert.virtaava vesi). Mitä enemmän sinne ahdetaan ilmaa sisään, sitä suurempi merkitys on sen ilman poispääsylläkin. Alkuperäinen poistokanavahan on tehty sen mukaan, että tuuletinsiipi imee ilmaa sisään ja työntää sitä toisesta päästä ulos. Siipien koko ei järin suuri ole ja ilmavirtaus kopassa on heikko.

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: ihmehiippari - 03.06.11 - klo:09:10
Miten minä saisin hihnan nousemaan ylös asti omassa kiinalaisessani? Puolisen senttiä jää vajaaksi. Hihna on gatesilainen ja pituus taisi oöla 769 ja leveys 17.5, mittasin ja hihna ei ollut kulunut kuin muutaman millin.

Paljonko on muutama milli tällä kertaa ?? Jos hihnasta on pois 2 mm ( yli 10% !) niin se tuntuu jo selvästi huippunopeudessa. Itse pidän tuota 10% vaihtorajana ajovarmuudenkin kannalta. Valmistajan suositukset on usein pienemmät, alle 10 %.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

-Zone-

#828
Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 04.06.11 - klo:14:48
Lainaus käyttäjältä: ihmehiippari - 03.06.11 - klo:09:10
Miten minä saisin hihnan nousemaan ylös asti omassa kiinalaisessani? Puolisen senttiä jää vajaaksi. Hihna on gatesilainen ja pituus taisi oöla 769 ja leveys 17.5, mittasin ja hihna ei ollut kulunut kuin muutaman millin.

Paljonko on muutama milli tällä kertaa ?? Jos hihnasta on pois 2 mm ( yli 10% !) niin se tuntuu jo selvästi huippunopeudessa. Itse pidän tuota 10% vaihtorajana ajovarmuudenkin kannalta. Valmistajan suositukset on usein pienemmät, alle 10 %.
Komppaan. Mä laitan pari milliä kuluneet remmit vararemmeiksi ja vaihdan uuden. Selkeesti huippunopeus kärsii jo tollasilla. Yksi vararemmi on nykyään tavaraboxissa aina mukana ja varastosta löytyy vielä 3 samanlaisia. Remmit on ajalta, jolloin variaattorin jäähdytystä en ollut tehostanut.

Edit: Laitetaas, että tienpäällä kun vaihdon tekee, niin turhaan kuskaa mukanaan välineitä etuvariaattorin irroituseen. Vaihdon saa tehtyä avaamalla takavariaattorin. Ensin kytinkellon mutteri auki, kuten tämän alussa http://www.youtube.com/watch?v=gxphUXeTwRY

Kun takavariaattori on kädessä, niin pujota hihna etuvariaattorile ja sen jälkeen takavariaattorille. Joudut levittämään takavariaattoria, jotta saat hihnan syvemmälle. Sitten takavariaattori akselilleen ja kasaus.

Skootteri1

Siitä vielä kun se hihna katkesi niin se samalla rikkoi sen jäähdytystuulettimen säleet kokonaan irti niin onko nyt haittaa jos muutaman päivän ajan ilman ehjää tuuletinlevyä? Vai käykö sitten miten kuumana tuo variaattori ilman sitä?

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: Skootteri1 - 04.06.11 - klo:22:08
Siitä vielä kun se hihna katkesi niin se samalla rikkoi sen jäähdytystuulettimen säleet kokonaan irti niin onko nyt haittaa jos muutaman päivän ajan ilman ehjää tuuletinlevyä? Vai käykö sitten miten kuumana tuo variaattori ilman sitä?

Voi alkaa kuminkäry tunkeen nenään kun pysähtyy, en ajelis muutamaa kilsaa pitempiä siivuja kun kinkeissä on muuteski heikko se varin jäähdytys.Jos et usko niin laita kätes varikopan kylkeen jonain lämpimänä päivänä kunnon lenkin jälkeen.
Tästä aiheesta on täällä jankattu sivukaupalla, saattoi kyllä osa kadota ton saitin "uudistuksen" yhteydessä.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Skootteri1

#831
Lainaus käyttäjältä: Skootteri1 - 05.06.11 - klo:13:51
Mites kun vaihdoin sen hihnan niin tuntuisi kiihtyvän huonommin kuin ennen? Vai voiko johtua siitä kun en ole vielä uutta etuvaria ostanut kun siitä rullakupin kannesta lähti niitä pieniä muovisia klipsuja irti ja rikki?

EDIT3: Kiihtyy taas hyvin kun laitoin 5.0g rullat variin.

Äsken otin varikopan pois ja katsoin hihnan kuntoa niin muuten oli hyvä mutta kun taivutin sitä mistä tahansa kohtaa niin alkoi tulemaan haurastumaa heti niihin hammastuksien väliin kuului sellaista rutinaa samalla. Eihän hihnan tuollaisessa kunnossa pitäisi olla kun vasta n. 30km sillä ajettu? Ja samalla katsoin jospa nyt irtoaisi se rullakupin kansi ja holkki kampurasta irti niin mitä vielä, oli vain jumittunut enemmän kampiakseliin kiinni. Pyörittelin moottoria siitä kampiakselin päästä myös niin kuului sellaista ihan pientä rahinaa niin onko sitten seuraavaksi tuosta menossa paskaksi kampiakselin laakerit kenties? Ja samalla myös heiluttelin sitä ylösalas niin tuntui aivan pieni välys siinä kampiakselissa. Ja rullista oli lähtenyt pintaa sen verran pois että jotain valkoista oli tullut näkyville laitan niistä rullista kohta myös kuvan. Eli onko tuo skootteri nyt sitten menossa ihan lopullisesti paskaksi?

EDIT:

Tais mennä koko skootteri lopullisesti paskaksi nyt kuuluu vaan hirveetä rutinaa kun pistä käyntiin.

EDIT2:

No nyt se rutina loppui ja toimii taas normaalisti. Mutta tuo hihnan halkeilu onko normaalia alle 100km ajetulla hihnalla? Eli eilen taivutin hihnaa yhdestä kohtaa niin tuli halkeamia siihen kohti mistä taivutin.

Timo

Eihän sen luulisi olevan normaalia.Käykö kuumana ajon jälkeen? Minulla näillä' keleillä käy kuumana kun wokkipannu variaattorinkoppa jo.
Itsellä menee oudosti,paikaltaan kierrokset käy 7500 kiihtyy hyvin,sitten siinä mittarin 20 kohdalla laskee salamana 5500 saakka joilla menee mittarin 45 saakka.Olisikohan liian kireä vp jousi? Kiinni on virijavaran ennen myynnissä ollut variaattori ja 5,5gr rullat.Malossin vahvistettu valkoinen vp.Aika tiukka.

Skootteri1

On se kyllä polttavan kuuma näillä helteillä. Ei ainakaan vielä ole alkanut hihna haisemaan niin annan olla. Pitäisi kehittää joku systeemi että ilma virtaisi paremmin siitä varikopan pienestä pätkästä.

Timo

Siinähän ois projekti että ottaa sen starttikehän johon tulee tuo valkoinen läpyskä tuuletin siipineen.Ottaa sen pois ja hitsailis kehään tuuletin lapoja,isompia ja enemmän ympärille.Sitten tuosta valkoisesta leikkaa pois kehän että jää vain sen kikin rattaan pidin kohta jäljelle.
Variaattorin kopassakin on pari kohtaa josta voisi palasia leikata poies.Ensimmäinen etuvariaattorin takana,josta lähtee eka tuuletin aukko kopan pohjaan,siinä oli muistaakseni.
Ja toinen takavariaattorin takana toinen ilman uloskäynti.

-Zone-

#835
Lainaus käyttäjältä: Timo - 07.06.11 - klo:16:11
ja hitsailis kehään tuuletin lapoja,isompia
Muistaakseni ei pahemmin isompia mahdu, kun alkais ottamaan kiksin osiin kiinni. Ennemmin vaikka sähköpuhallin ahtaan ilman ottoaukosta ilmaa sisään. Joku tuollainen. http://www.varaosatedullisesti.kotisivukone.com/tuotteet.html?id=251/3116 - Hitusen vähemmän virtaa vaan imevä.

Coastside

Kopan pohjaan voisi porata rivin reikiä ja panna peltilevyn roiskesuojaksi, etupäästä kiinni että ajoviima aiheuttaa imun skoopin patopaineen lisäksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 07.06.11 - klo:17:05
Kopan pohjaan voisi porata rivin reikiä ja panna peltilevyn roiskesuojaksi, etupäästä kiinni että ajoviima aiheuttaa imun skoopin patopaineen lisäksi.
Eipä ollut mieleeni tullutkaan. Kiitti hyvästä vinkistä. Olin keskittynyt tuohon ilman poispääsyyn sisäänahtamisen ohella, mutta tosiaan.. sitä ilmaahan kannattaa tietysti myös imeä pois.

Timo

Tänään huomasin hihnan haisevan kaamealle kärylle 10km ajon jälkeen,skootteri vielä seisoi koko työpäivän auringon paahteessa.Koppa nyt oli aivan tulikuuma.
Etuvarin kohdalla kopassa ei ole kumi mössöä reunoilla mutta takavarin kohdalla kopan reunoilla on paljon. Taitaa tosiaan se vastapaine jousi olla liian kireä.Jos kokeilisi vakiota tai tallista löytyvää violetti +82.
Muistan vain pari talvea sitten kun ostin uutena tuon virijavaran "virivarin",hatarasti muistelisin että olisi ollut tuo violetti silloin kiinni,kiihdytyksessä kiersi 7000-7500 kaasua vääntäessä kaakkoon.Nyt vasta tekee sen mittarin 50 jälkeen.

Skootteri1

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 04.06.11 - klo:04:35
Minulla on jo pari kesää ollut muovipullosta leikattu skooppi kurkkaamassa katteen reunan alta. Auttaa jonkin verran, vaikka sen ilman pois ohjaaminen puuttuu. Oletus on että se pääsee pois niistä perän aukoista.

Viittitkö laittaa kuvaa siitä sun jäähdytysratkaisusta?