Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

pekpel

Ettei vaan ole asennuksessa jäänyt hihna lautasten väliin litistyksiin kiristettäessä?
Olipa kaverilla samanlainen ongelma ja kun kolmannen remmin asennusta katselin selän takaa niin kaveri ei pyörittänyt etuvaria mutteria kiristäessään vaan veti suoraan kiinni ja hihna jäi likistyksiin varien väliin.
Tuolla se ajoi jonkin 300 km ja taas poikki, sitten seuraavan hihnan vaihdossa kerroin varovasti olan takaa että "pyöritä sitä etuvaria ettei hihna litisty pilalle" ja sain melkein turpiini kun on "varihihna vaihdettu jo niin usein ettei enää neuvoja kaivata".
Pyöritti silti etuvaria ja sillä sitten ajelee jo 3000 km takana.

Tulipa pitkä juttu, mutta toivottavasti hokasit mitä ajan takaa.
Niin ja aina saman merkkinen edullinen hihna oli kaverilla kyseessä..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

FlatLander

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 09.05.11 - klo:19:52
Ettei vaan ole asennuksessa jäänyt hihna lautasten väliin litistyksiin kiristettäessä?
Olipa kaverilla samanlainen ongelma ja kun kolmannen remmin asennusta katselin selän takaa niin kaveri ei pyörittänyt etuvaria mutteria kiristäessään vaan veti suoraan kiinni ja hihna jäi likistyksiin varien väliin.
Tuolla se ajoi jonkin 300 km ja taas poikki, sitten seuraavan hihnan vaihdossa kerroin varovasti olan takaa että "pyöritä sitä etuvaria ettei hihna litisty pilalle" ja sain melkein turpiini kun on "varihihna vaihdettu jo niin usein ettei enää neuvoja kaivata".
Pyöritti silti etuvaria ja sillä sitten ajelee jo 3000 km takana.

Tulipa pitkä juttu, mutta toivottavasti hokasit mitä ajan takaa.
Niin ja aina saman merkkinen edullinen hihna oli kaverilla kyseessä..

Ihan hyvä kun otit ton asian esiin. Olen kyllä joka kerta kun remmejä vaihdellut, niin pyörittänyt juuri sen takia ettei remmi jää lautasten väliin litistyksiin.
Voihan tässä olla sekin, että oli vaan "maanantai" versio remmistä.
Mene millä menet ja Fude:lla loput...

http://www.youtube.com/watch?v=q6IqqswoPlo

openflow

Varin holkin pituuden mitoittamiseen pari vinkkiä...

#kuva
http://aijaa.com/v.php?i=003198055082.jpg

Paperia tms. rullakuppiin siten että rullat on yläasennossa. Taustalevy päälle, kuppi ympäri ja holkki paikalleen. Sitten mitataan paljonko holkki tulee ulos lautasen reiästä. Tästä edelleen saa mitattua tai laskettua, kuinka suuri etäisyys lautasilla on. Lautasten yläreunan leveys pitäisi olla vähintään sama, kun hihnan leveys. Jos lautasten väli on liian pieni, saattaa hihna nousta lautasten yläreunan päälle ja tämä ei välttämättä tiedä hyvää hihnalle.

Suurimpia välityksiä metsästettäessä paras etäisyys lautasilla on silloin, kun yläreunasta väli on sama kun hihnan leveys.

Lautasten väliin voi laittaa prikkoja korokkeeksi ja painaa lautaset yhteen puristimella, sitten on helppo kokeilla miten hihna istuu eri lautasten välyksillä. Holkin pituutta saa lisää tietysti sopivilla prikoilla ja lyhyemmäksi viilaamalla.

Muita huomioitavia asiota ovat hihnan pituus ja sen istuminen takavariin.

Coastside

Holkin pituus täytyy sovittaa poljinkoneistoon myös, koska se vaatii tietyn välyksen. Liian suuresta seuraa polkimessa tyhjää liikettä ja siten huonompaa käynnistystä. Liian pieni rikkoo kopan. Aina muutosten jälkeen on hyvä kokeilla tunnustellen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

ihmehiippari

Onko kukaan tutkinut, minkälainen vp-jousi 5.5g rullien kera saa aikaan noin 7500-8000rpm kierrosluvun kiihdytteässä

Plom


Petsku131

Olisi rullien vaihto edessä! Kiihtyy skoba aivan liian hitaasti kaksi päällä,joten ajattelinpa tehdä jotakin asialle.

Kyseessä on siis baotian tarkka malli BT49QT-20B ja ulkoisesti näyttää täysin samalta kuin solifer 50r.

Eikös kaikissa noissa baotianeissa ole valmiiksi sisällä jotkut 8,9g rullat?
Kelailin,että tilaisin 6gramman,mutta onko se jo liian iso ero? Skootterini on vakio ja haluaisin,että se jatkossakin menee sen 46-48km/h mittarissa  :P
BT49QT-20B

jalat

Rullien keventäminen ei nosta huippunopeuksia. Ainoastaan kierroksia ja kiihtyvyys paranee, samoin ylämäkinousu.
Painavammilla rullilla teoriassa saattaa mennä pikkuisen nopeampaa mitä kevyemmillä.

5 - 5.5g välisillä rullilla suurin osa taitaa ajella noilla kiinanskoottereilla.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Petsku131

http://www.virijavara.fi/kauppa/product_details.php?p=176
Laitanko tilaukseen? Ja eikös nuo 16X13 rullat skootterini kelpuuta?
Ja en odottanutkaan,että nopeus lisääntyisi, en vain halua,että se pahemmin tuosta 46-48 nopeuksista laskee uusien rullien takia.
BT49QT-20B

jalat

16x13 muistaakseni on kiinanvehkeiden rullien ulkomitat. Käytä vielä hakua niin tälläkin palstalla siitä keskustellaan monet kerrat. Varmistat siis.

Ei se vauhti 5g rullilla varmasti vielä putoa. 5g rullia vaan eniten kehutaan täällää. Meilläkin on 5g rullat käytössä ja silti kiinanvehje kulkee 59km/h gps:llä mitattuna.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Coastside

Vakiojousen kanssa 5 g on sopiva, jos korkeahkot kierrokset ei haittaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

ihmehiippari

Voihan helssunvetti, ketjua lukiessani huomasin että minulla on variaattorissa säädöt ihan päin peetä.

0-20 kun lähtee paikaltaan kierrokset noin 8000 +1500 kytkinjousien ansiosta
20-40 matelua 6000 kierroksilla
+40 kierrokset +7000 ja taas aletaan kiihtymään, 60 vauhdissa kierrokset on jo 10 000, mutta mitä täältä luin niin muilla kierrokset on noin 7000 70 vauhdissa.

Eli varilla jää yksi "vaihde" käyttämättä ns. huutaa kolmosvaihteella. Syitä voi olla:
1. liian tiukka vp-jousi, ei 5.5 rullilla jaksa nostaa hihnaa ylös asti, hihna ulisee ihan kunnolla jo tyhjäkäynillä, kuuluu monen metrin päähän. Enkä jaksa painee edes takavarin lautasia yhteen

2. kulunut hihna, hihna on niin kapea, ettei nouse ylös asti

3. takavarin ne radat ovat liian lyhyet kuten jollain oli ja taas hihna ei nouse tarpeeksi ylös.

Tässä nousee kierrokset tavattoman nopeasti. Tuolla luki että kierrokset nousee 60kmh,6000rpm 70kmh,7000rpm. Kun taas minulla 45,7000 50,8000 55,9000 60,10 000

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: ihmehiippari - 24.05.11 - klo:23:01
...Enkä jaksa painee edes takavarin lautasia yhteen..
Enkä ihmettele, kun ovat normaalisti yhdessä ja liikkuvat sitten toisistaan erilleen välityksen suurentuessa ;)

ihmehiippari

Tarkoitin siis erilleen, väsyneenä kirjoittaa puuta heinää.

Skootteri1

Kannattaako vanhoja kulmikkaita rullia hioa tuleeko niistä sitten vielä käyttökelpoisia? Nyt on 5.0 grammaiset rullat mutta skootteri huutaa turhan lujaa ja bensankulutus kasvoi. Niin meinasin että jos vanhoja olisi hionut tasaisemmiksi kun nyt on jonkinverran kulmikkaat.