Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

A_sentaja

Ja jatkoa asian tiimoilta, kytkimen pikkujousilla voidaan vaikuttaa vain ainoastaan siihen millä kierrosalueella se nappaa kiinni, joten jäykemillä pikkujousilla ei ole merkitystä. mutta jos koneessa on isompi pytty tai tehoputki, niin rullia pitää keventää ja vp jousta jäykistää. koska jos koneesta irtoaa enemmän tehoa kuin normaalisti ei vp jousi reagoi oikealla tavalla ja rullat ovat raskaat. Vaikka olisi rajoitettu boxi koneessa voidaan ed mainituilla konsteilla nostaa kiihtyvyyttä ja vääntöä. Tämä on vain oma an kokemuukseeni perustuvaa mutua,mutta voin sanoa sen toimivan..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Plom

Ketjun alussa todettu että  ei ainakaan jäykempää eli sinistä jousta kun variaattori kuumenee sillä liikaa ja violetti on taas löysempi kuin alkuperäinen vpjousi. Eli ketjua vaan tutkimaan.

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: Plom - 18.03.11 - klo:23:17
Ketjun alussa todettu että  ei ainakaan jäykempää eli sinistä jousta kun variaattori kuumenee sillä liikaa ja violetti on taas löysempi kuin alkuperäinen vpjousi. Eli ketjua vaan tutkimaan.

Tiedän kyllä mitä ketjussa on puhuttu,, vp jousia on muitakin kuin malossin ns värijouset, esim polinilta saa jousia joka lähtöön.. Ko firman satsissa on aina mukana kaksi eri jäykkyistä jousta eikä niitä merkitä väreillä,vain pituus on eri.. Itse olen heiltä jouseni hankkinut, malossiin en edes sylkäise, omiin kokemuksiini perustuen.. ;) joissakin kiinanskodeissa on jo vakiona jäykkä jousi, mutta pointti olikin se että jos skode ei liiku, tutkitaan vp jousi ensin..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

huoltomies

Mulla on varmaan jotain vikaa varissa,kun ei kierrokset laske missään vaiheessa ajoa, jos on kaasu pohjassa,nopeus kyllä vaihtelee maaston mukaan 50-65kmh.

Plom

Varin ideahan on pitää kierrokset vakiona ja nopeus vaan vaihtelee.

openflow

Jousista sen verran, että niihin värikoodeihin ei kannata kovin paljon luottaa. Lähes millä tahansa jousella, joka ei luista tai sulata osia saa varin jonkilaisiin säätöihin. Poikkeuksena tietysti ääripäät aivan liian löysä == jää iso vaihde päälle tai luistaa. Aivan liian jäykkä == sulattaa(tuhoaa) variaattorin.  Hyvät säädöt edellyttää, että jousi on oikeanlainen ja tälläisen jousen  metsästäminen on sitten työlästä ja vaati paljon testaamista. esim jousen pituus näyttelee suurta roolia, se vaikuttaa mm. varin toiminnan "profiiliin".

Samanvärisiä esim valkoisia jousia löytyy mm. malossilta älytön määrä ja näistä aika moni käy ihmeisiin, mutta jäykkyydeltään/pituudeltaan... ihan erilaisia.
Esim malossin valkosia jousia: mitoiltaan kaikki erilaisia. Saattaa käydä ihmeisiin tai sitten ei...
29 7047.W0   MOLLA CONTRASTO VARIATORE BIANCA
29 8360.W0   MOLLA CONTRASTO VARIATORE BIANCA
2911084.W0   MOLLA CONTRASTO VARIATORE BIANCA
2912658.W0   MOLLA CONTRASTO VARIATORE BIANCA
2912772.W0   MOLLA CONTRASTO VARIATORE BIANCA
2913003.W0   MOLLA CONTRASTO VARIATORE BIANCA
2913316.W0   MOLLA CONTRASTO VARIATORE BIANCA
2913344.W0   MOLLA CONTRASTO VARIATORE BIANCA
2914120.W0   MOLLA CONTRASTO VARIATORE BIANCA
2914121.W0   MOLLA CONTRASTO VARIATORE BIANCA
(Ja mittoja ei tahdo saada mistään...)

Ihmeissä on niin paljon eroavaisuuksia, että on hankala suositella mitään. Parasta on opetella säätämään sitä variaattoria itse, jos haluaa ylipäätänsä  hyvät säädöt. Yleensä ihmeisiin suositellaan ~5g:n rullia. Toimii useimmissa kohtuullisesti, toisissa taas ihan päin helvettiä.

Lainaus käyttäjältä: huoltomies - 19.03.11 - klo:10:19
Mulla on varmaan jotain vikaa varissa,kun ei kierrokset laske missään vaiheessa ajoa...
Variaattori toimii juuri tällä tavalla -- pyrkii pitämään kierrosluvun parhaalla mahdollisella alueella kokoajan. Eli ei ole mitään vikaa.

FlatLander sulla on kaasuttimen säädöt poskellaan, pistä se säätöihin ensiksi. Varmista myös, että sulla on varmasti 18mm kaasutin, ettei se nyt ole mikään 13 mm. Kaasuttimen luistin halkaisija  siis 18 tai 20 mm. Nosta aluksi neulaa ylöspäin ja hienosäädä sitä seosruuvia niin saat 1/4 kaasulla pelamaan.

FlatLander

Lainaus käyttäjältä: openflow - 19.03.11 - klo:13:46

FlatLander sulla on kaasuttimen säädöt poskellaan, pistä se säätöihin ensiksi. Varmista myös, että sulla on varmasti 18mm kaasutin, ettei se nyt ole mikään 13 mm. Kaasuttimen luistin halkaisija  siis 18 tai 20 mm. Nosta aluksi neulaa ylöspäin ja hienosäädä sitä seosruuvia niin saat 1/4 kaasulla pelamaan.

Tais olla.... Katoin sitten tossa toissa päivänä kaasaria ja huomasin että, se Stage6 ilmanputsari oli päässy irti ja veti ilmaa välistä. Nyt kaasari pelittää hyvin koko kaasukahvan vääntöalueella ja samalla myöskin skode.
Tosin suunnitteilla on toisen "viri"variaattorin hankinta.
Asiasta pikkusen poiketen... Mulla kaasarissa on se seos ruuvia 1/2 kierrosta auki. Jos vääntää enemmän auki, niin kierrokset rupee laskemaa.  Ajattelin että vuotaa varmaan jostain ja hankin uuden kaasarin, pakeliitti tiivisteen ja imukurkun (jonka vingulla sitten suurensin kannen ja pakeliittitiivisteeen kanssa sopivaksi.) Ja toi uusi kaasari tekee saman, että seosruuvi pitää olla melkein kiinni että olis parhaimmat tyhjäkäynti kierrokset. On nää kinuskit sitten henkimaailman vehkeitä.
Ja sori, kun tuli selitettyä aivan toisesta asiasta väärässä paikassa....
Mene millä menet ja Fude:lla loput...

http://www.youtube.com/watch?v=q6IqqswoPlo

FlatLander

#727
No niin viisaammat!!! Nyt olis yks kysymys.
Hommasin tollasen variaattorin : . Ja kuten kuvasta näkyy, niin mukana tuli tollanen prikka. Mulla ei ole mitään hajua siitä, että mihinkä tuoprikka tulee. Ulkomaalaisilta nettifoorumeilta yritin etsiskellä asiasta, mutta tuloksetta.
Elikkä mihinkä valiin laitan sen prikan? vai laitanko ollenkaan?  Prikan paksuus on n. 1/3-1/2 mm paksuinen.
Sitten löytyi tommosetkin:
http://www.racing-planet.de/scootertuning-control-discs-naraku-speed-kymco-p-245653-1.html?cPath=1322_493_514&sessID=i8oel6qgqc4ue5ubq5ekar36fhl2trj3
ja
http://www.racing-planet.de/scootertuning-face-boss-naraku-speed-kymco-p-245651-1.html?cPath=1322_493_514&sessID=i8oel6qgqc4ue5ubq5ekar36fhl2trj3
Mikäs näitten prikkojen tarkoitus on?
Mene millä menet ja Fude:lla loput...

http://www.youtube.com/watch?v=q6IqqswoPlo

tommi

Sillä prikalla yksinkertaisesti säädellään holkin pituutta. Eli käytännössä välityksiä. Mitä pitempi holkki sen lyhyemmät välitykset. Se prikka tulee siis holkin päähän. Millin eron huomaa jo selvästi mutta yhtä prikkaa ei välttämättä. Pikkasen kierrokset laskee matka-ajossa jos jätät sen pois.


Plom

Narakun sport- etuvarin mukana tuli kolme prikkaa jotka jätin laatikkoonsa.

Coastside

Takakannellinen kuppi vaatii tietyn holkinpituuden ettei hankaa lohkoon, huomasin kun jätin omasta sen prikan pois. Myös välityksiinkin se vaikuttaa. Poljinkoneisto on sekin mitoitettu tietylle holkin pituudelle.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

FlatLander

No ajattelin sit laittaa sen prikan tonne (kun kerta paketissa se mukana tuli). Sitä vaan että laitanko sen a) Lohkon ja Vaiaattorin takalautasen väliin (kaverilla oli samanmoinen prikka kuulemma sen skodessa vakiona kun oli avannu variaattorin) vai b) holkin ja starttikehän väliin. Ei oikeen aivot pelaa näin aamusta ja en keksi muita paikkoja tolle prikalle.

Mene millä menet ja Fude:lla loput...

http://www.youtube.com/watch?v=q6IqqswoPlo

tommi

Sen voi laittaa ihan kumpaan päähän tahansa, ei sillä ole mitään väliä. Sinuna jättäisin sen kuitenkin pois kun siitä on kuitenkin enemmän haittaa kuin hyötyä.

FlatLander

Lainaus käyttäjältä: tommi - 26.03.11 - klo:07:55
Sen voi laittaa ihan kumpaan päähän tahansa, ei sillä ole mitään väliä. Sinuna jättäisin sen kuitenkin pois kun siitä on kuitenkin enemmän haittaa kuin hyötyä.
Selvä homma, mä jätän sen prikan ny sitten pois.
Mene millä menet ja Fude:lla loput...

http://www.youtube.com/watch?v=q6IqqswoPlo

tommi

Noita holkkejakin on eri mittaisia, mulla tuli varin mukana niin pitkä holkki että kone huusi kuin viimeistä päivää vaikka ajoi vaan 45-50km/h. Oli pakko ottaa millin verran pois ennenkuin viitsi lähteä ajelemaan vähänkään kauemmaksi.