Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

Coastside

#630
Tein variin prikan itse. Pyörölangasta aluksi kierre ja siitä katkaisten renkaaksi. Sitten viilaus matalammaksi. Kauhee homma. Olisi pitänyt ensin viilata siitä puolet pois ja taivuttaa muotoonsa.
Liian korkea siitä tuli ja alkoi jättää jälkeä hihnaan.

Vanhaan yli 10 k ajettuun takakannelliseen, tein huoltoa hiomalla sen urautunutta pintaa 400 vesihiomapaperilla ja lopuksi hiomakivellä. Lähes suora tuli, vain syvin ura jäi.

Pesu ja rullien talkkikäsittely ja takaisin koneeseen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Otitko kuvaa? Jos otit niin laita linkki.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

#632
Hukkasin kameran laturin. Tuntui toimivan. Pinta on hieman kirjava hiontatavasta johtuen, jolla koetin välttää epätasaista pintaa. Paperi oli levyn päällä ja vari kädessä. Koneella pyörittäen ja tahnalla siitä saisi kiiltävän. Käyttökin näkyy kiillottavan sen lasinkiiltäväksi.

Tutkin uuden (ZWZH) varin kuntoa. Teräs-teräs holkin naarmut osoittavat ettei kuppi pyöri akselilla, naarmujen kupin holkissa ollessa pitkittäisiä. Akselin holkki on naarmuton. Näyttää siltä että kupin holkki on rautaa ja akselin holkki terästä? Vaseliinista ei ole jäljellä kuin hieman mustaa töhnää ja kupeissa on musta töhnä, talkin kadottua kokonaan. Talkki säilyy siellä muutaman kymmentä kilometriä. Kannellisessa kauemmin.

Ihmettelin aiemmin aaltoilevaa tärinää "hurr...hurr...hurr" 40 - 45 kmh vauhdissa. Se katosi varin vaihdolla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

yamaha

#633
nää kuumat kelit aiheuttaa sen kun aamulla meen niin kiihtyy iloisesti paikalta mutta kun tuun iltapäivästä paikalta lähtö on mielestäni hidastamatkaa on n20km suunta,johtuu kait varin läpenemisestä?vari on kyllä aika lämmin kuumalla kelillä. hihna ja rullat ovat n 1500km ajettuja.mikä avuksi?jos mikään.

pekpel

En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Jani-78

Tuntuu monella olevan ongelma aukasta tuo etuvarin mutteri,itse laitan sopivan laudan keskiseisontajalan päälle pitkittäin ja sopivan pituinen putki,latakka tms. joka ylettää laudan päältä varin rattaan hampaiden koloseen siten että ratas ei pyöri.Toimii aukastessa ja kiristäessä.

Coastside

#636
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Walle - 09.06.10 - klo:01:10
Virittele tollanen pelti...
Kiitti vinkistä. Oikein hyvä idea, kun siipi imee keskeltä ja puhaltaa ulkoreunalle, niin ei kierrätä niin paljon samaa ilmaa. Olet ilmeisesti poistanut myös tuolla kopan takaosasta ulospuhallauskanavasta ainetta. Näyttäis siltä.

Coastside

Ropeliin voisi liimata kannen kuten toisessa ropelissakin on. Se suuntaa myös ilmavirtaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 09.06.10 - klo:20:15
Ropeliin voisi liimata kannen kuten toisessa ropelissakin on. Se suuntaa myös ilmavirtaa.
Periaatteessa joo. Samanlainen siipirakenne on pölynimurissa. Käytännössä jälkikäteen tehty liimaus on vähän epävarma, että jos sattuu kumminkin irtoamaan, niin voi pahimmassa tapauksessa paskoa osia. Variaattorin hihnan jos nyt ei sen suurempaa.

Voisi kyllä piruttaan kokeilla tota ostamaani anemometriä tuon variaattorin kopan kanssa. Tässä mittarissa on max toiminto, eli suurin lukema jää muistiin. Voisi verrata läpivirtausilmaa mittaamalla sitä ulostuloaukosta. Mulla on tuolla se suppilo ja letku etupyörän takana antamassa lisäjäähdytystä patopaineesta. Olisi helppo kokeilla kuinka suuri ero tolla tulee verattuna alkuperäiseen rakenteeseen. Sitten voisi tehdä tuollaisen levyn ja mitata muutokset.

Coastside

Minulla on pullosta leikattu tötsä patopaineessa lyhyen letkun päässä ja se viilentää varia selvästi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

elegance50

#641
Lainaus käyttäjältä: Jani-78 - 09.06.10 - klo:19:07
Tuntuu monella olevan ongelma aukasta tuo etuvarin mutteri,itse laitan sopivan laudan keskiseisontajalan päälle pitkittäin ja sopivan pituinen putki,latakka tms. joka ylettää laudan päältä varin rattaan hampaiden koloseen siten että ratas ei pyöri.Toimii aukastessa ja kiristäessä.
Tuohon variaattorin etu- sekä taka- avaukseen käy mainiosti myös laadukas ns. öljynsuodattimen avain joka toimii sillä hirtto periaatteella eli nahka tai "nailon" remmi kahvalla ja ilman pulttipyssyä isolla vääntimellä niin ei tule sitä hakkaavaa vaikutusta eikä vaurioita.

EDIT: Avaamista käsitelty tuolla mm. samalla menetelmällä:
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=591.0

Jatketaan siellä.

Samppa / ylläpito
prööööö töt töt boo klonks mitä ny justha mä sen korjasin...--> työntämään...jokainen laite vaatii joskus...herrrrrrmoja..!!! -Anssi Asentaja-

hannu8619

Noniiiin, tänään sitten sain vaihdettua rullat kiitos siskon miehen pulttikoneen ja kylläpä se nyt vetääkin  ;D Valitettavasti en nyt muuta tähän hätään saanut kuin nuo paljon paskotut top racingit mutta kokeillaan nyt niitä. 5,1 gr olivat ja nyt mennään jyrkkiin mäkiin 45 km/h, loivat mäet 55 kmh ja tasasella 65, jopa 70 km/h  ;D
Baotian bt49qt-11

elegance50

Lainaus käyttäjältä: elegance50 - 20.06.10 - klo:22:57
Lainaus käyttäjältä: Jani-78 - 09.06.10 - klo:19:07
Tuntuu monella olevan ongelma aukasta tuo etuvarin mutteri,itse laitan sopivan laudan keskiseisontajalan päälle pitkittäin ja sopivan pituinen putki,latakka tms. joka ylettää laudan päältä varin rattaan hampaiden koloseen siten että ratas ei pyöri.Toimii aukastessa ja kiristäessä.
Tuohon variaattorin etu- sekä taka- avaukseen käy mainiosti myös laadukas ns. öljynsuodattimen avain joka toimii sillä hirtto periaatteella eli nahka tai "nailon" remmi kahvalla ja ilman pulttipyssyä isolla vääntimellä niin ei tule sitä hakkaavaa vaikutusta eikä vaurioita.

EDIT: Avaamista käsitelty tuolla mm. samalla menetelmällä:
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=591.0

Jatketaan siellä.

Samppa / ylläpito


Kiitos juuri tuotahan periaatetta ajoin takaa.
prööööö töt töt boo klonks mitä ny justha mä sen korjasin...--> työntämään...jokainen laite vaatii joskus...herrrrrrmoja..!!! -Anssi Asentaja-

Timo

#644
Lainaus käyttäjältä: hannu8619 - 22.06.10 - klo:18:16
Noniiiin, tänään sitten sain vaihdettua rullat kiitos siskon miehen pulttikoneen ja kylläpä se nyt vetääkin  ;D Valitettavasti en nyt muuta tähän hätään saanut kuin nuo paljon paskotut top racingit mutta kokeillaan nyt niitä. 5,1 gr olivat ja nyt mennään jyrkkiin mäkiin 45 km/h, loivat mäet 55 kmh ja tasasella 65, jopa 70 km/h  ;D

Onko vakio vari?
Minulla on nyt muistaakseni 6gr rullat. SUHT hyvät,mittarin mukaan,pitkäääällä suoralla saa sen 75km/h. Ainoa mitä en älyä,on paikaltaan lähtiessä,että kierrokset huutaa ns "ensimmäisellä vaihteella" 8500rpm.eikä vetoa ole paljoa,kunnes "2 vaihde" alkaa ja kierrokset laskevat.Sillon kun tuo virijavaran silloinen virivari oli myynnissä,joka on nyt kiinni,mukana tulleilla keltaisilla rullilla,kiersi kiihdytyksessä sen 7500,joka tuntui ihanteelliselta,vetoa oli tällä alueella kokoajan.ja tasakaasulta kun väänsi tappiin,kierrokset nousivat heti 7500 ja pysyivät siinä,jonka seurauksena kiihtyi tosi hyvin.Taitaa nyt vaikuttaa suorituskykyyn,kun varin holkki on väljä varin sisällä,kilisee ikävästi.pitäisi jostain löytää samanlainen vari,en haluais multivaria välttämättä ostaa,tässä oon miettiny niin jos toi vauhti pysyis siinä 60-65 max,olisin aika iloinen.ja kiihtyisi kovasti.
vakio vari on entinen,liukupalojen mentyä rikki ajossa.
En tiiä pitäisikö ihan vakiovari ostaa johon tunkea 5,1gr rullat. Saisin tietysti tästä varista rullakupin (kevyempi,ohuempi)vakioon,samanlainen.Kyllä tuo väljyys/tärinä varmasti pitkällä ajalla vaikuttaa myös koneeseen,kampiakseliin,ei voi hyvää tehä.ja kumminkin UUS kone (5000km ajettu),vaihettu 800km sitten.

EDIT: Löytyi tällainen variaattori;

http://www.tmi-janikaasalainen.fi/variaattori-naraku-performance-vakiosylinterille-p-3561.html

Pitäisiköhän kokeilla? onko kellään kokemusta?