Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

Plom

Tutkipa ketjua , vastaus löytyy. Violetti on siis löysempi kuin alkuperäinen painejousi.

niekkula

Ajattelin itte että jos laittaisin speedyyni virijavara:ta 5g rullat mutta antaisin vakio jousen olla paikallaan, vai lähteneekö kuumeneen liikaa sillä?

Liekkö kellään siitä kokemuksia?

Kenzy

Vakiopytyllä kaikista paras ratkaisu on laittaa 5-5.5- grammaiset rullat ja antaa vakiojousen olla paikallaan. Tällä foorumilla on kokemuksia tuosta niin paljon, ettei luulisi enää tarvitsevan asiaa perustella... Malossin 5.1- grammaiset vain kiinni, unohdat Top Racingit yms halpismerkit.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Coastside

Jos kone kiihdyttäessä kiertää rajoittimeen asti, niin sitten raskaampaa rullaa sinne. Sen kuulee koneen äänestä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

niekkula

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 07.04.10 - klo:17:51
Jos kone kiihdyttäessä kiertää rajoittimeen asti, niin sitten raskaampaa rullaa sinne. Sen kuulee koneen äänestä.

Jaa en osaa sanoa kun nappasin rajoittimen pois käytöstä kevät huoltoa tehessä!

Nopeutta en kaipaa kun en ylinopeuksia päästele mutta tehoa mäkiin ja lähtöihin!

niekkula

Lainaus käyttäjältä: Kenzy - 07.04.10 - klo:17:29
Vakiopytyllä kaikista paras ratkaisu on laittaa 5-5.5- grammaiset rullat ja antaa vakiojousen olla paikallaan. Tällä foorumilla on kokemuksia tuosta niin paljon, ettei luulisi enää tarvitsevan asiaa perustella... Malossin 5.1- grammaiset vain kiinni, unohdat Top Racingit yms halpismerkit.

No hö??

En mie löytäny 5.1g malosseja mistään vaikka yritin googlettaakki!!??

APUUUUVA!

Kenzy

#546
Löytyy jopa maahantuojalta, www.jm-racing.fi sekä moposportista www.moposport.fi .

Maahantuojalla rullat maksaa 30e (:D) ja moposportissa muistaakseni 7,90e.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

RV

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 07.04.10 - klo:17:51rajoittimeen asti

[sarkasmia]Siis mikä  :o onko näissä tuollainenkin, kyllä mulla kiertää ihan tappiin asti, eikä rajoittajasta tietoakaan.[sarkasmia]

Coastside

Lainaus käyttäjältä: RV - 08.04.10 - klo:11:25
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 07.04.10 - klo:17:51rajoittimeen asti

[sarkasmia]Siis mikä  :o onko näissä tuollainenkin, kyllä mulla kiertää ihan tappiin asti, eikä rajoittajasta tietoakaan.[sarkasmia]
Kun runttaa kaasun auki ja se pian alkaa röpeltää niin huomaa että kierrosrajoitinkin on. :D
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

openflow

#549
Lainaus käyttäjältä: Hartsa - 06.04.10 - klo:18:15
Osaako kukaan kertoa mikä on -07 baotianin variaattorin vakio vp jousen puristus kilogrammoissa? Entä sitten paljon suositellun +82% malossin violetin puristusvoima kg? Mietin että onko 1500 rpm vpjousi, jossa 28kg puristusvoimaa, minkälainen verrattuna vakio jouseen.

Tälläisiä lukemia ei voi antaa, kun niissä ei ole mitään järkeä. Jousen jäykkyys(N/mm) ja pituus olisi paljon käyttökelpoisempi. Jousisvoima riipuu siitä kuinka pitkä matka sitä jousta puristetaan ja mikä sen jousen jäykkyys on.

Se mitä 28 kg puristuvoima tarkoittaa onkin sitten asia erikseen. Tarkoittaako se sitä paljonko jousivoimaa on, kun se puristetaan vastamaan pituutta mikä se olisi variin asennettuna. Jousen puristuspituus vaihtelee ajossa ~1cm. Varin lautaset auki vs kiinni.

Jos 28 kg tarkoittaa jousivoimaa lautaset kiinni(hihna takana ylhäällä) se voi olla lautaset auki luokkaa 32 kg.
Jos 28 kg tarkoittaa jousivoimaa lautaset auki(hihna alhaalla) se voi olla lautaset kiinni luokkaa 23 kg.
Ja tämä mikäli jousen jäykkyys olisi luokkaa ~0.5kg/mm. 28 kg puristusvoima ei sellaisenaan sano yhtään mitään.

Tämä ero jousivoimassa varin lautaset puristuneena yhteen ja erillään on se mikä vaikuttaa varin toimintaan skootterin eri nopeuksilla. Jousivoiman pitäisi kumminkin olla aina riittävän suuri jottei hihna luista, mutta ei niin jämäkkä että kitka kasvaa mahdottomaksi. Liian Jäykkä jousi tuhoaa hihnan nopeasti ja kaupan pääliseksi voi sulattaa varin muita osia.

Loivalla jousella ero jousivoimassa voi ajossa vaihdella ~2kg ja jyrkällä jousella >10kg. Tämän takia pitäisi saada tietää jousen jäykkyys. Valitettavasti näitä tietoja ei juuri saa mistään.

Malossin jousia mitkä saattaa käydä 139QMB moottoreihin
2912658.WO d=4.0 Ds=49.6
298323.GO d=3.9
298324.VO d=4.0 Ds=50.0 L=90
298325.AO d=4.1 Ds=49.4
WO =valkoinen ,GO= vihreä, VO=violetti, AO=sininen
Ds = sisähalkaisija ,L= pituus ,d=langan paksuus

8323,8324,8325 jousien pituudet on käsittääkseni samat. 2912658.WO valkoisesta en ole ihan varma, luulen että se on selkeästi pitempi. Moni muukin Malossin jousi varmaan kävisi myös 139QMB moottorin mittojensa puolesta, jos vaan tietäisi mitat...

8324.VO jousella jousivoima on omassa ihmeessä lautaset auki ~27.5 kg, mutta kun tämä poikkeaa muista 139QMB koneista sen verran paljon niin se ei ole varmaan kovinkaan käyttökelpoinen lukema kenellekkään.

Heikon jousi millä olen ihmettä kokeillut jousivoima oli ~12kg varin lautaset yhdessä(hihna ylhäällä), ei juurikaan luistanut vaikka varin toiminnan kannalta se todella huono olikin. Käytännössä jousivoima pitää olla ihmeissä >20kg. Ylärajaa mitä ei kannata ylittää en osaa sanoa.

Variaattorin rullissa on kolme mittaa: halkaisija, pituus ja paino. Ihan samalla tavalla jousesta tarvitaan pituus,jäykkys ja sisähalkaisija. Muutoin ei jousen ominaisuuksista voi sanoa yhtään mitään.

Kiinanihmeissä on suuri hajonta rullien painossa, luulen että näin on myös jousien suhteen. Eli jos haluaa oma Kiinalaisen jousen mitat, se on mitattava.

Coastside

Jousen voisi mitata irroittamatta sitä. Tekisi vetolaitteen jossa mitattaisiin varin avaamiseen tarvittava voima. Sopivan kiinnitystavan löytäminen on haastavin osio. Kalapuntareista löytyy sopiva vetomittausväline. Tietysti vetokuorman voi toteuttaa vaikkapa hiekalla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

openflow

Itse mittaan jouset perus vaakaa käyttäen. Laitan jousen 40 mm korkean putken sisälle ja puristan jousen vaa'an päällä putken yläreunan tasalle. Jousen jäykkyys(kg/mm) on vaa'an lukemat jaettuna puristusmatkalla. Jousivoima ja lautasten puristusvoima ei ole sama asia. Voimansiirtolevy kiertyy, siinä on välitys.

Erilaisilla jousilla vari käyttäytyy hyvin eri tavoin. Jousella varia voi säätää huomattavasti monipuolisemmin mitä rullien painoa muuttamalla. Rullilla säädetään vain moottorin peruskierroslukua, kun taas jousella säädetään nopeus/kierrosluku profiilia.

Jousen mitat halutulle jousivoimalle voi kohtuu helposti laskea. Mikäli variin haluaisi jousen jonka jousivoima 17--30 kg(lautaset kiinni - auki). Ensiksi selvitetään jousen jäykkyys. Pitää tietää varin lautasen akselin suuntainen pituusliike ja jousen pituus asennettuna (lautaset kiinni). Lautasen akselin suuntainen liike on omassa ihmeessä 12 mm ja jousen pituus asennettuna 45.5 mm. Muista ihmeistä en osaa sanoa.

Jousen jäykkyys (kg/mm) = jousivoiman muutos / lautasen akselin suuntaisen liikkeen pituudella.
~1.1 kg/mm = (30-17)kg / 12 mm

Seuraavaksi valitaan jousen pituus joka puristettuna 45.5 mm mittaan tuottaa jousivoimaa 17 kg. Pituus on jousivoima jaettuna jäykkyydellä ja lopuksi lisätään jousen pituus asennettuna.
61 mm = 17(kg) / 1.1(kg/mm) + 45.5(mm)

Jousen mitat olisi 61 mm pituus ja jäykkyys 1.1 kg/mm jousivoimalle 17--30 kg Vastaavasti 26--30 kg(lautaset kiinni - auki) jousen mitat olisi jäykkyys 0.33 kg/mm ja pituus 124 mm.

Näillä kahdella jousella ero varin toiminnassa olisi todella suuri 17-30 kg vs 26-30 kg. Max jousivoimat olisi kummassakin tapauksessa samat. Ainoa ero olisi voimassa jolla lautaset lähtevät aukenemaan 17 vs 26 kg. Ei mikään pieni ero.

Jousivoima(kg) on jäykkyys(kg/mm) x jousen puristusmatka  # (61-45.5)mm * 1.1(kg/mm) = 17 kg

Todella harmi, että jousen mittoja ei ole. Jousia löytyy skoottereihin varmaan satamäärin erilaisia, valimikoimaa olisi todella runsaasti.

BT49QT-7

Tervehdys kaikille harrastajille tai muuten vaan kiinnostuneille...suoraan asiaan; löytyykö kokemusta voimansiirtolevyn vaihdosta,( malli olisi BT49QT-7),purkamisohjeita,kenties linkkejä mistä alkuperäistä laadukkaampaa voimansiirtolevyjä saisi---> tavoitteena enemmän vääntöä/kiihtyvyyttä ja liikkeelle lähdön "miettimisajan" vähentäminen. Onko näitä suoraan koko pakettina myytävänä, jolloin ei purkamista tarvitsisi tehdä? Ilmeisesti 34mm voimansiirtolevy kävisi kyseessä olevaan malliin? Purkamisohjeista olisin hyvin kiitollinen....

huoltomies

Olen miettinyt tuota kun ei oikeen lähde vetään kun vasta tuolla 2500rpm:n kohdalla,onkos tuo tuosta takavariaattorista kiinni? ajaessakin huutaa aika lailla hoosiannaa kun ajelee 50kmh.

karkulainen

Lainaus käyttäjältä: BT49QT-7 - 11.04.10 - klo:11:30
Tervehdys kaikille harrastajille tai muuten vaan kiinnostuneille...suoraan asiaan; löytyykö kokemusta voimansiirtolevyn vaihdosta,( malli olisi BT49QT-7),purkamisohjeita,kenties linkkejä mistä alkuperäistä laadukkaampaa voimansiirtolevyjä saisi---> tavoitteena enemmän vääntöä/kiihtyvyyttä ja liikkeelle lähdön "miettimisajan" vähentäminen. Onko näitä suoraan koko pakettina myytävänä, jolloin ei purkamista tarvitsisi tehdä? Ilmeisesti 34mm voimansiirtolevy kävisi kyseessä olevaan malliin? Purkamisohjeista olisin hyvin kiitollinen....

Moposportilta saa Malossin voimansiirtolevyn, jos suomesta haluaa tilata. Saksasta saa vaikka Narakun voimansiirtolevyn.
Sen levyn saa irti ottamalla ensin kaiken (kytkin, vp jousi jne) pois jolloin jäljellä on vain molemmat takalautaset, sitten pitää kammeta irti se pyöreä osa mihin VP-jousi tulee (siinä akselilla, lähtee ruuvarilla jos ei ole jämähtänyt kiinni), sen alla on kolme uraa joissa on tapit. Ota tapit irti ja vedä ja sinulla on voimansiirtolevy kädessäsi.

Pitäisi melkein jossain vaiheessa ostaa uusi parempi kytkin, kytkinkello, tuo Narakun voimansiirtolevy ja tämä, ihan vain kokeilumielessä.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.