Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

Partanen

#45
Ainiin, sakemanni vastaili näin, kun valittelin tilaamani remmin olevan väärän kokoinen:

"This e-mail is concerning your request of the drive belt for your baotian. You are right about the genuine dimension of the drive belt with 18mm x 669mm. But the performance of the original drive belt is bad. Athena is one of the leading company`s who develop parts for better performance. The supplied drive belt is the result of the development for better speed up in your scooter model with the original variator. To get this better speed up the belt has to built in other dimensions. The main problem for restriction in speed up is a bad working variator with a wrong dimension of the variator bush. The tuning variators like Polini Speed control have a longer variator bushing. The bush is 1mm longer. Thats why the drive belt is in a lower position in the moment of starting. The ratio is much better than original bushing. So long so good.The other way to get the same result is to change the dimension of the belt. If the belt is some smaller the result is the same like a longer variator bush. I hope you can understand the technical process.You`ve got the right working belt for your scooter. There is no need to reclaim this part. We have sold any 100 of this drive belt and all costumers did`nt find any complaints. Trust in me! I am the technical manger and master craftman. We tested this belt in our own test scooter Baotian with the same engine. We tested to finde some differences betwin the belts we have in stock. The Athena belt is definitely a good working drive belt for your scooter.kind regards"

Miltäs kuulostaa?

Otin yhteyden paypal:in resolution centerin kautta (kyllä, jälleen kerran  :P) ja ensin tuli melkein haistattelua saksan kielellä vastaukseksi. Mm. että vie skootterisi jollekin korjaajalle hihnan vaihtoon.  ;D  Tuo yllä oleva vastaus on paljon asiallisempi kuin se ensimmäinen vastaus, ja ehkäpä eri henkilöltä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Kenzy

#46
Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 15.08.07 - klo:19:46
Ai sä sait noi Moposportista? Niillä on ilmeisesti ollut vähän vaikeuksia saada Malossin rullia. Silloin kun niitä itse olisin kaivannut, niin niitä ei ollut ollenkaan.

Tämän hetken kokemuksieni mukaan sanoisin, että variaattorille ei kannata tehdä mitään muuta kuin vaihtaa ne keveämmät rullat. 5 - 5.5grammaa on melko hyvä haarukka. Jos tykkää ropaamisesta, niin sitten voi kokeilla jousiakin. Itse on silti ihan pakko kokeilla jossain vaiheessa myös malossin valkoista, vaikka se on pidempi kuin nuo muut mahdolliset ja vakiojousi.  :P

Korjaus tähän väliin: Minulla se iso mutteri, joka pitää irroittaa variaattorin jousta vaihdettaessa on avainkooltaan 38mm, eikä 58mm, kuten ensimmäisessä kirjoituksessani tähän aiheeseen oli laittanut. Niitä on ilmeisesti ainakin muutamaa eri kokoa.
Moposportista tuli, ja kolmessa päivässä. Eroa on mopedissa kuin yöllä ja päivällä, 10-tien ramppi noustiin tasaista viittäkymppiä ja valoista lähdetään melkosen nätisti. Ylämäessä kuulee, kun välityssuhde muuttuu ja vääntö ei lopu missään vaiheessa kesken, pirun hyvä. Ravistelin noita originaalirullia, ja yksi niistä hieman helisi, ihan kuin olisi tuo keskiholkki irronnut pinnotteestaan tai toisinpäin. Nuo Malossit vaikuttivat laadukkailta ja käyntiääni rajoitinta vasten muuttui paljon hiljaisemmaksi ja koneen käynti tasaisemmaksi. Hieno, helppo ja hyödyllinen ropaus taas tuo rullien vaihto, aikaahan siihen meni rannekellon mukaan 7 minuuttia pulttipyssyllä. Mutteri oli suhteellisen löysä, ja melkoisen löysäksi sen jätinkin, en viittinyt ampua kovin lujaa sitä sitten kiinnikään.

EDIT: Niinjuu, tuo nopeudenrajotin rupee katkomaan sytkää n. 1-2km/h aiemmin mitä se ennen teki, alamäessä tosin, juontanee juurensa hieman nopeampaa pyörivään moottoriin. Tasaisella mennään edelleen tasan 50 auton mittarilla mitattuna, auton mittari on kellotettu gps:llä valehtelemaan n. 2km/h näillä nopeuksilla yläkanttiin.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Baotian

no, jos he virallisesti takaavat hihnan olevan juuri sopiva, niin vastuu siirtyy myyjälle. Vaan koskapa myyjä on Saksassa, vastuulla ei ole käytännön merkitystä ongelmatilanteessa.

Samppa

Senkun lyöt kiinni ja katsot mitä tuleman pitää. Rassaamista vartenhan nämä pelit ovat sen normaaliajelun lisäksi  ;D
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

Heh. Vastaus saattoi olla tuossa muodossa, koska itse uhosin ensin vähän samaan tyyliin olevani automekaanikko.  ;D
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

#50
Lainaus käyttäjältä: Samppa - 16.08.07 - klo:11:37
Senkun lyöt kiinni ja katsot mitä tuleman pitää.
Saa jäädä remmi hyllyyn odottelemaan, jos sille vaikka joskus käyttöä löytyisi. Voisihan tuo periaatteessa täysin vakiossa mopossa toimiakin.

Karmeeta homma noiden jousien kanssa pelleily.  :P Tänään kokeilin valkoista jousta- en tullut hullua hurskaammaksi. Vihreä jousi takaisin ja 4.7grammaiset rullat paikalleen, niin eikös alkanut sitten sataa.  Mutta sanotaan nyt vaikka niin, että se vakiojousi on kyllä pirun jäykkä. Ei siis liene ihme, että kiinalaiset kuluttaa remmejä kuulema tiiviiseen tahtiin, ja variaattori käy kuumana.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Baotian

Yhteenveto tuosta kaikesta kokeilusta voisi jossain välissä olla paikallaan.  ;D
Kokeilemisen puutteesta ei ainakaan voi syyttää. Paljonko on jo rahaa mennyt yhteensä ?

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Kenzy - 15.08.07 - klo:20:32
Niinjuu, tuo nopeudenrajotin rupee katkomaan sytkää n. 1-2km/h aiemmin mitä se ennen teki, alamäessä tosin, juontanee juurensa hieman nopeampaa pyörivään moottoriin.

Tuo on kyllä erikoinen/mielenkiintoinen juttu. En pysty äkkiseltään ymmärtämään mistä voisi johtua. Nopeudenrajoitin kun tunnistaa nopeuden kytkinkellolta, ja kytkinkello on suorassa ratasyhteydessä takapyörään. Siis jos mopossa on elektroninen rajoitus. Jos rajoitin katkoo suoraan sytytystä tietyillä moottorinkierroksilla, kuten joissain mopomalleissa, niin nopeus tippuu noin kolmeenkymppiin rullien vaihdon jälkeen.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Kappas Vaan - 16.08.07 - klo:20:39
Yhteenveto tuosta kaikesta kokeilusta voisi jossain välissä olla paikallaan.  ;D
Kokeilemisen puutteesta ei ainakaan voi syyttää. Paljonko on jo rahaa mennyt yhteensä ?

Yhteenveto on melko haastavaa tässä vaiheessa. Tällä hetkellä tuo alkuperäistä löysempi jousi ja keveämmät rullat näyttävät hyötynsä ehkä pidemmällä aikavälillä. Toivottavasti remmi kestäisi ainakin pidempään kuin 1000km.  :D

Rahan menoa en ole tarkkaan laskenut, enkä taho. Mutta paljon halvempaa tämä on kuin mun toinen harrastus, eli rc-autot.  ;D
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Kenzy

Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 16.08.07 - klo:20:46
Lainaus käyttäjältä: Kenzy - 15.08.07 - klo:20:32
Niinjuu, tuo nopeudenrajotin rupee katkomaan sytkää n. 1-2km/h aiemmin mitä se ennen teki, alamäessä tosin, juontanee juurensa hieman nopeampaa pyörivään moottoriin.

Tuo on kyllä erikoinen/mielenkiintoinen juttu. En pysty äkkiseltään ymmärtämään mistä voisi johtua. Nopeudenrajoitin kun tunnistaa nopeuden kytkinkellolta, ja kytkinkello on suorassa ratasyhteydessä takapyörään. Siis jos mopossa on elektroninen rajoitus. Jos rajoitin katkoo suoraan sytytystä tietyillä moottorinkierroksilla, kuten joissain mopomalleissa, niin nopeus tippuu noin kolmeenkymppiin rullien vaihdon jälkeen.

Minäpä luulen, että se johtuu siitä, että kone kehrää hieman lujempaa, ja alamäessä saavutetaan tuo nopeus ennen nopeusmittaria tjtsp, jonka takia mittarin mukaan mentäessä tuo rupeaa pätkimään syttyä "aiemmin" kuin ennen. Kuten sanoin, tasaisella mittari näyttää edelleen 50km/h, kun sytkä rupee pätkimään, ihan kuten ennenkin..
Baotian BT49QT-12 vm. '07

M_Pallo

Törö!

Onkohan kukaan teistä käyttänyt 230V:n sähköllä toimivia mutterinvääntimiä? Kolahti nimittäin just Bilteman ja Clasohlssonin luettelot postiluukkuun ja molemmissa oli tuollainen tarjolla n. 65 eeron hintaan. Lupailivat vähän päälle 300 Nm vääntöä. Aukeiskohan variaattori moisella?

t. matti

Zoner-äijä

Lainaus käyttäjältä: M_Pallo - 19.08.07 - klo:00:49
Törö!

Onkohan kukaan teistä käyttänyt 230V:n sähköllä toimivia mutterinvääntimiä? Kolahti nimittäin just Bilteman ja Clasohlssonin luettelot postiluukkuun ja molemmissa oli tuollainen tarjolla n. 65 eeron hintaan. Lupailivat vähän päälle 300 Nm vääntöä. Aukeiskohan variaattori moisella?

t. matti

Ostin Motonetista sellaisen 230V vääntimen, maksoi 49.90eur ja muistaakseni siinä on vääntöä 250Nm. Hyvin on Zonerin mutterit lähteny auki ja menny kiinnikin.

Partanen

Englantilaisten foorumilla suosittelevat ostamaan sähköisen pulttipyssyn variaattorin avaamiseen, joten kai se riittää. Bilteman uudessa luettelossa on myös akkukäyttöinen pulttipyssy hintaan 110â,¬.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

#58
Pari johtopäätöstä:

-Tämän kiinalaisten 4-tahti kopion (139QMB/-QMA) variaattori taitaa olla alunalkaen säädetty toimimaan isommilla kuin 50kuutioisilla sylintereillä. Kun kerran variaattorinjousi on alunalkaenkin niin jäykkä, ettei jäykempää voi laittaa ilman ylikuumenemisongelmia. Saman teorian puolesta puhuu sekin, että alkuperäiset rullat ovat niin painavat, että mopon tehoilla kone ei ikinä pääse tehoalueelle. Onhan se merkittävä kustannussäästö valmistajalle, jos ei tarvitse varastoida ja kasata kuin yhtä versiota voimansiirrosta. Lätkii sitten vaan tilauksen mukaan erilaista pyttyä ja kantta, mutta voimansiirto pysyy samana.

-Virivariaattorit kannattaa melkein unohtaa, jos ei ole tarkoitus ajella yli 70km/h nopeuksia "taloudellisesti". 50 kuutioinen kiinamoottori ei jaksa kuljettaa ainakaan aikuista niin kovalla vauhdilla, että kisavariaattorista olisi huomattavaa hyötyä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Baotian

Malossin 5.1 gr:n rullat löytyvät ja E.Partasen suosituksesta tilasin myös:

LainaaPAINEJOUSI, TAKAVARIAATTORI SININEN RACING +106% [MALOSSI]
29 8325.A0
15.00 EUR

Variaattorinkopan kuumeneminen  ehkä hieman hellittää tuon löysemmän jousen kanssa?