Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 24.08.09 - klo:14:04
Jos saa leveydeltään vaihtelevan hihnan voi sen hioa santiksella sopivaksi. Levyyn kiinni rimat, joiden korkeus on sen ohuimman verran ja hiomaan niiden tasalle muut kohdat.

Kierojakin hihnoja myyvät.
Hioo tietty voi, mutta hihnan leveys on sitten uudellakin remmillä jo millin heittoisessa valmiiksi mallia kapea. Itse en tuollaista hiottua hihnaa kiinni heittäisi, vaan saisi jäädä varahihnaksi. Ainakin omassa se kadonnut milli vaikuttaa variaattorissa jo kokolailla paljon. Varsinkin noilla 4,7g rullilla kone huutaa matka-ajossa armoa ja liikkeellelähtökin muistuttaa enempi "Hii-o-hei ja sitten joskus" -meininkiä.

tommi

Mikähän mahtaa olla kun ei oikein tahdo kestää nuo rullakupin ohjuripalat. Viimeksi kun aukaisin etuvarin niin olivat kaikki ohjurit jälleen palasina ja lautanen oli hakannut päädyt ihan käyttökelvottomiksi. Tuohon kuppiin on ihan turha enää uusia paloja laittaa kun ne pääsevät tekemään niin suurta liikettä etteivät takuulla kestä montaakaan kilometriä.

Taitaa olla jo kolmas kerta kun joudun kupin uusimaan. Alkaa jo syömään miestä pikku hiljaa..


Coastside

Ostin uudet palat ja ne oli liian tiukat, eivätkä työstämättä toimi. Mitoitukset voivat olla metsässä jos kupit ei kestä. Akselikin voi olla sorvattu väärään mittaan, havaitsin kun sain vanhan kampuran kokeiluun ja stefat ei pitäneet.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

karkulainen

Koska takavari on ollut pitkän aikaa kiero (mopo tulee omistajaansa... ;D) tilasin tänään uuden takavarin. Mukaan tulee siis kytkinkellosta lähtien kaikki sen osat, samalla ostin CNC- sorvatut venttiilinhatut ja öljyn mittatikun lämpömittarilla.

Siirrän hyvät osat vanhasta kytkimestä pois (kytkinjouset, VP-jousi ja ehkä myös Malossin kytkinkello).
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

-Zone-

Mikäs sattuisi olemaan purevin saatavilla oleva kytkinpaketti ?
Työkaverilla on tuo Jonway jossa on tosin vähän muita ongelmia, mutta kytkin siinä on vallan manio. Puree nimittäin kiinni todella ärhäkästi ja liikkellelähtö muistuttaa enempi perinteistä käsikytkintä kuin mitään keskipakomenetelmää. On nimittäin ihan toisesta maailmasta, mitä omassani tämä baotianin alkuperäinen. Onhan tässä kytkinkello pienempi halkaisijaltaankin, mutta kun tuota Jontikkaa tuli testattua, niin alkoi tuntumaan että eihän tää baotianin kytkin ole lähellekään sellainen, mikä se saisi olla.

karkulainen

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 05.09.09 - klo:19:47
Mikäs sattuisi olemaan purevin saatavilla oleva kytkinpaketti ?
Ehkäpä Stage6 kytkin (ja kello samaa sarjaa), sitten on esim. Malossin Fly tai Delta, Polinillakin on hyviä kytkimiä kuten myös Narakulla.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Coastside

Varikoppa on nyt puhdas uuden takavarin ja gates hihnan tuomana uutuutena tuossa skodessa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: karkulainen - 05.09.09 - klo:20:09
Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 05.09.09 - klo:19:47
Mikäs sattuisi olemaan purevin saatavilla oleva kytkinpaketti ?
Ehkäpä Stage6 kytkin (ja kello samaa sarjaa), sitten on esim. Malossin Fly tai Delta, Polinillakin on hyviä kytkimiä kuten myös Narakulla.
Joo merkit on tuttuja, mutta tässä haeskellaan sitä kokemusperäistä tietoa. Sattuukos siitä olemaan tietoa?
Esim edes jostain yhdestä merkistä verrattuna vakiokytkimeen.

karkulainen

#488
Tilasin moposportilta 6g rullat, torsion conrollerin ja liukupalat, kaikki malossilta.
Nykyisen rullasekoituksen kanssa yhdelle rullalle tulee painoa 6g ja se on sopiva, kitkarenkaan ostin kokeilumielessä ja liukupalat varalle. ;D

Edit, torsion controller ei sovi. :(
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Riggu

Miten tärkeää variaattorin on saada puhdasta ilmaa? Mietin vaan sitä, kun kiinalaisissa on tuo ilmanottoletku, jossa on päässä jonkunlainen suodatin, haittaako jos sen ottaa irti? Varin ilmansaanti ainakin paranis. Joskus nimittäin varin koppa niin kuuma ettei kättä siinä voi sekuntia kauempaa pitää.
Solifer Speed -08

Coastside

Kuvailin ongelmaa jo jossain ketjussa. Ilma kiertää peräosan aukoissa ja se etupään letku on kuin vitsi, sen olemattoman ilmamäärän vuoksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Riggu

Muistelinkin että kuvailit, mutta solifer speedissä tuo letku ei mee tonne katteiden sisäpuolelle vaan törröttää ihan reilusti ulkoilmaan. Zonerissa se systeemi muistaakseni oli sen takia huono, että se letku menee just sinne katteiden "sisään" ja eikä siellä varmaan ilma kauheesti liiku. Vai?
Solifer Speed -08

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Riggu - 12.09.09 - klo:13:14
...Joskus nimittäin varin koppa niin kuuma ettei kättä siinä voi sekuntia kauempaa pitää.
Mulla on tossa baotianissa tollanen koeversio meneillään. Aika roimasti variaattorin kopan lämpötila tolla laski.
Käytännössä toteutin ton siten, että etupyörän takana katteessa on reikä verkkosuodattimella ja sen takana on lasikuidusta tehty suppilo. Suppilosta letku menee mahdollisimman suoraa reittiä variaattorin koppaan. Sopiva letku löytyi muuten vanhasta pölynimurista, josta hyödynsin myös suodatinelementin.

Suppilon toteutin siten, että kun otin alakatteen irti, täytin alareunaan jäävää tilaa savella ja kokeilin välillä katetta paikoilleen. Savea veistelemällä sain mahdollisimman hyvin liikatilan hyödynnettyä. Kun kate istui paikalleen, siirryin kuidutusvaiheeseen. Pistin saven päälle foliopaperin ja kuidutin 2 kerrosta lasikuitua. Näin sain juuri oikean kokoisen ja katteeseen tarkasti istuvan suppilon aikaiseksi.

Kun lasikuitu oli kuivaa, sen sai irroittaa ja poistaa savimuotin. Pahimmista koloista savi poistuikin kätevästi kuumalla vedellä. Sitten katteeseen sisäänottoreikä + verkko ja kuitukappale pulteilla kiinni. Sen olisi voinut kuiduttaa suoraankin katteeseen, mutta valitsin pulttikiinnityksen. Tämä siitä syystä, jos kate hajoaa ja se pitää vaihtaa, pääsee vähemmällä vaivalla vain siirtämällä suppilo uuteen katteeseen.

Sitten lopuksi osat takaisin kiinni ja kokeilemaan. Muutoksen huomasi ihan jo kädellä mitattaessa. En tiedä mikä ero on suoraan lämpöasteikolla. Tehokkaimmin tuo toimii tietenkin suuremmilla ajonopeuksilla, mutta keskimääräisesti kädellä mitatut lämpötilat on osoittaneet sen jäähdyttävän variaattoria havaittavasti.

Sisäänotto: http://munkuvat.net/?v=sdc12818.jpg
Pölynimurin letkua: http://munkuvat.net/?v=sdc12819.jpg

Sisäänottoaukkoa on tarkoitus vielä suurentaa katteen ulkoreunaa kohden. Suppilo ulottuu jo sinne, mutta sisäänmenoreikä on vielä pienempi. Alkuun valitsin tuollaisen pienemmän reiän ja se on mitoitettu pientä 12v sähkötuuletinta varten. Tämä sillä, jos olisi osoittautunut tuulettimenkin vielä vaativan, mutta se vaikuttaisi tarpeettomalta ja sisäänottoaukkoa suurentamalla ilmankierto tehostuu jo muutoinkin entisestään.

Suodatinelementin puhdistus onnistuu ihan kätevästi irrottamalla letku variaattorin kopasta ja puhaltamalla suodatin paineilmalla sitä kautta puhtaaksi. Verkon tehtävänä on estää isompia kiviä pääsemästä.

Coastside

#493
Zonerin letun päässä on tulppa jossa on 6 mm reikiä 4 ja vaahtomuovia. Siitä ei käytännössä virtaa yhtään mitään. Kotelon taka-aukkojen virtauksen tuntee kädellä.

Nykyinen on shamppoopullon puolikas, joka kurkistaa katteen alta. Tehokas sekään ei ole ja kaavailen tehokkaampaa vetoa edestä kuten Zonen tekemä. Helppompi tapa olisi leikata katteesta pyöreän pullon kokoinen aukko ja kiinnittää katkaistu, musta pullo siihen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Mietin itsekin aluksi tuota ratkaisua, mutta tuossa omassa on se tyhjä tila melko kortilla. Siksi päätin tehdä sen suppilon savimuotilla ja lasikuidulla, niin sen sai täyttämään koko tilan ja istumaan vielä katteeseenkin saumattomasti. Käytännössä tossa omassa versiossa sisäänotto on nyt mahdollista suurentaa aina tähän saakka : http://munkuvat.net/?v=4sdc12818.jpg