Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

Kinkster

Myös minun Qinkerini kiihtyy huonosti 0-20km/h jonka jälkeen se suorastaan ampuu 40-50km/h vauhtiin. Rullina edelleen 4g, joilla kone hieman huutaa mutta kyllä se myös kulkeekin sitten, eteenkin mäet menee aika hyvin.
Olen miettinyt virivarin keltaisen vp-jousen ja keltaisten kytkinjousten vaihtamista takavariin jotta saisi tuota 0-20km/h kiihdytystä hieman paremmaksi. Kokemuksia moisista?

jalat

Tuo emännän skootteri on kyllä huono myös lähtemään. Paikaltaan kun lähtee esim risteyksessä, niin se miettii sellaiset 2 sekuntia, jonka jälkeen lähtee kiihtymään ja kiihtyy koko matkan nätisti sinne 50kmh tienoille ja ylämäetkin menee todellista 45-50kmh vauhtia nätisti. Mittari ei valehtele yhtään. Mittasin eilen gps:llä. Huiput sillä on 60kmh jos suoraa on riittävästi.

Kaasarin virkaa toimittaa viri ja varasta ostettu 19mm kaasari, koska vanha tulvi. Rullina on 4g rullat myös.

Milläköhän tuon 1-2 sekunnin turhan miettimisen paikaltaan lähdettäessä saisi poistettua? Ja kun ei viitsisi uhrata rahaa mihinkään viriosiin, kun muuten toimii niin nätisti.

Entä jos on liian kevyet rullat, niin miten se ilmenee tai siis oireilee? Mistä tietää että on liian kevyet?
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

baukku

Eikös se löysemmillä kytkinjousilla nappaa vedon päälle aikasemmin,niin luulisi sillon tuon "mietintäajan" lyhenevän ;)

Rullista en sitten tiedä, kun itsellä on 5,5g rullat jokka nyt ei varmaan ole liian kevyet. :)
Huiput varmaan alkaa tippumaan jos on liian kevyet,kun ei moottori jaksa enää painaa etuvaria kasaan.
bt49qt-9O3 Milan Sport -07

VariJari

Mulla on se kuva että löysemmät kytkinjouset ei auta, sillä vakiotkin ottaa ihmeen alhaalla... tämä selvisi kun "säädin" variaattorin väkisin isommalle aloitusvaihteelle.. ei ollut kaukana tyhjäkäynnistä kytkimen kiinniotto.
4g rullat voi olla liian kevyet, jo n. 5g rullilla tulee fiilistä että hiukan pitkään jauhaa "vaihde paikallaan" alussa. Rullat on halpoja, kokeile muutamaa painavampaa josko löytyisi hyvä kompromissi.
Harrastelussa: bt49qt-12

openflow

Kytkimestä taitaa johtua se kiinalaisten huono paikaltaan lähtö. kiinni otto kierros ei välttämättä ole ongelmana , tuntuu jotenkin se voiman annostelu  kytkimen  kautta vähän oudolta. Lähin vertaus itellä on automaatti pappatunturi ,jonka kytkin toimii hyvin kiinalaiseen verrattuna. Ero paikaltaan lähdössä on ,kun yöllä ja päivällä.

Liian kevyillä rullilla ei kiihdy mihinkään. sama vika kun painavilla rullilla  sillä erotuksella ,että  kevyillä pääsee mäet ylös ,painavilla ei.

DEPI

Koko päivän rassattuani sain sen viiveen pois ja muutenkin pelaamaan.
Vaihdoin vakiokaasarin ja siihen 34 tyhjäk.suutin.
Pääsuutin 84. Rullat vaihdoin kolmeen kertaan.
Paras oli vakiorullat. Jätin kuitenkin 5g. rullat.
Ilmanputsarista putkilo pois.
Melkein vakiona pelaa parhaiten.

ilborg

Ei liian kevyitä rullia tuonne variaattoriin pidä laittaa. Nuo 4g-rullat vaatinee jonkun 12000rpm koneen, että kulkee:) Huiput tippuu jos on liian kevyet rullat, sillä kone ei ole enää parhaalla teho-alueella. Toki nuo variaattorit ovat aika suurpiirteisiä, eli saattaahan noilla kevyilläkin rullillla välillä käväistä kunnon tehoalueillakin tuo kone.

Sitten noissa kiinalaisissa huono kiihtyvyys pienillä nopeuksilla voi myös johtua siitä, että sisällä on matka-vari, eli rullien liikerata ei ole "suora", vaan alkukierroksille on pieni nypykkä. Tällöin taas pienillä nopeuksilla kevyet rullat saattaa laittaa koneen huutamaan, mutta tuossa parin kympin nopeudessa kierrokset laskee tehoalueelle. Vaan kylläpä taitaa nuo kytkimetkin luistaa mukavasti, kun tuntuu että melko samalla tavalla kiihtyy paikaltaan kierroksista riippumatta.

DEPI

Onks kellään kokemusta Virijavaran ns. multivariaattorista.
Toimiiko. Mitä eroa aitoon multivariin.

jalat

Kininostaa myös tuo virijavaran multivari setti. Ei hinnalla pilattu.

Mikä on vakiokaasarin tyhjäkäyntisuuttimen koko? Tosin tähän tilanteeseen se ei auta, kun on toi viri ja varan kaasari käytössä. Siihen tuskin käy vakiokaasariin v&v:ssä myytävät tyhjäkäyntisuuttimet?

Auttaisko tohon alkukiihtyvyyteen mitään tuo pääsuuttimen vaihto?
Samalla kun tilasin tuon kaasarin, niin tilasin sen parin euron 90-koon pääsuuttimen. En ole testannut sitä vielä.

4g rullat laitoin joskus emännälle, kun ei tuntunut 5g rullilla kiihtyvän mihinkään. Mutta sen jälkeen on vaihdettu vakiokaasari pois. Voisi ostaa halvat 5g rullat ja testata joskos se auttaisi mitään. Jos ei auta, niin ompahan omaan skootteriin 5g vararullat. Siinä kun nuo 5g rullat toimii aivan täydellisesti.

Mietin sellastakin, että voisko näissä hihna luistaa pienellä välityksellä siinä alussa hieman, ennen kuin etuvari nappaa kunnolla hihnaan puristusta?
Eli voisko hihnan materiaalin (kumin) laatu vaikuttaa? Nyt käytössä joku halvin mahdollinen three five belt :)
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

DEPI

Tyhjäkäyntisuutin on samalla kierrteellä molemmissa kaasareissa.
19mm. kaasarin tyhjäk.s. ei ole merkintää, mutta on suurempi kuin 34.

VariJari

Lainaus käyttäjältä: jalat - 26.06.09 - klo:20:48

Mietin sellastakin, että voisko näissä hihna luistaa pienellä välityksellä siinä alussa hieman, ennen kuin etuvari nappaa kunnolla hihnaan puristusta?

Tälläista itse arvelin variaattori kokeilun perusteella, kun etuvariaattorin laittoi väkisin isommalle välitykselle niin kone sammui kun kierrokset pikkusenkin ylittivät tyhjäkäynnin, kytkin otti kiinni, vastassa isot välitykset -> hyytyminen, kiekat eivät nousseet yhtään, ei luistoa kytkimessä eikä variaattorissa paljoakaan. Noh, nyt jos hihna luistaa normitilanteessa alussa niin hommanhan voisi tehdä luistamattomaksi shimmailemalla variaattori "kireämmälle" 0.5-1mm?? Mutta sitten pitää vaihtaa kytkinjousetkin että saadaan alussa kiekkaa lisää.

Toinen hassutus on sitten se että laitetaas milli lisää variaattorin holkkiin jolloin hihna jää vielä löysemmäs.. nyt konetta voi kierrättää vielä hiukan korkeammalle lähdon hetkellä... niin, kokeilin tämänkin kun uusi holkki oli millin pidempi kuin alkuperäinen :)
Harrastelussa: bt49qt-12

Kinkster

VirijaVarin "multivari" näyttää ihan Bikenetin teflonvarille eli älkää missään nimessä ostako sitä. Olen jonnekin tänne asiasta jo kirjoittanut kuvien kera. Ko. varin "teflon"pinta kuluu pois n. 20km jälkeen...

Ironista kyllä tuosta teflonvarista sain idean, että kireämmät kytkinjouset voisivat auttaa alkukiihdytyksessä. Kun tuo teflonvari vielä oli alla niin koneen piti saada normaalia isommat kierrokset alle ennenkuin se alkoi vetämään eli eikö nuo kireämmät jouset tee juuri tuon. Ja kun kiekat oli korkealla heti alussa niin se lähtikin ripeään sen alkukiihdytyksen.
Tosin tovin ajan jälkeen ko. vari rupesi luistattamaan hihnaa... ja teflonit mureni pois jne...

No kunhan jostain löydän paikan missä irrottaa tuo takavari niin raportoin tänne...

ilborg

Juu, teflon ei ole tarkoitettu kuluville pinnoille. Jokainen teflonpannua käyttänyt pitäisi tajuta tämä. Tärkein asia on kestävyys noissa variaattoreissa, eli eivät muuttuisi kantikkaiksi heti parin kilometrin jälkeen. Paremman variaattorin saisi aikaan lähinnä älykkäällä ohjauksella kestävien materiaalien jälkeen. Tuo keskihakuis-toiminta kun on "hölmö", sekä kuluu verrattain nopeasti.

VariJari

Lainaus käyttäjältä: Kinkster - 28.06.09 - klo:09:05
VirijaVarin "multivari" näyttää ihan Bikenetin teflonvarille eli älkää missään nimessä ostako sitä. Olen jonnekin tänne asiasta jo kirjoittanut kuvien kera. Ko. varin "teflon"pinta kuluu pois n. 20km jälkeen...

Jos tämän tietää ja hinta on halpa niin miksei voisi poistaa tuon "teflon" kerroksen jollain maalinpoistoaineella jo etukäteen..
Harrastelussa: bt49qt-12

skodesti

Lainaus käyttäjältä: Kinkster - 28.06.09 - klo:09:05
VirijaVarin "multivari" näyttää ihan Bikenetin teflonvarille eli älkää missään nimessä ostako sitä. Olen jonnekin tänne asiasta jo kirjoittanut kuvien kera. Ko. varin "teflon"pinta kuluu pois n. 20km jälkeen...

Ironista kyllä tuosta teflonvarista sain idean, että kireämmät kytkinjouset voisivat auttaa alkukiihdytyksessä. Kun tuo teflonvari vielä oli alla niin koneen piti saada normaalia isommat kierrokset alle ennenkuin se alkoi vetämään eli eikö nuo kireämmät jouset tee juuri tuon. Ja kun kiekat oli korkealla heti alussa niin se lähtikin ripeään sen alkukiihdytyksen.
Tosin tovin ajan jälkeen ko. vari rupesi luistattamaan hihnaa... ja teflonit mureni pois jne...

No kunhan jostain löydän paikan missä irrottaa tuo takavari niin raportoin tänne...
Mulla on toi sama multivari ja ajoin sillä 50km eikä se näytä juurikaan kuluneelta,sulla joku maanantaipäivän kappale,pistin toki ton varin myyntiin kun se vie bensiiniä enemmän sillä kun ajelen kuitenkin pitkiä matkoja, parhaiten se vari toimi 6gramman rullilla.