"Eskomörkö":n kehuista innostuneena kerron lisää kokemuksiani ja tutkimuksiani:
Vaikka MC-Scatterin rullat olivat edullisia (lue:halpoja), niin kovasti niitä ei voi kehua. Omien laskujeni mukaan ehdin ajella niillä n.200km, kunnes posti toi uuden Koso merkkisen variaattorin Hollannista, ja oli taas syytä avata variaattorin koppa. No eikös rullat olleet jo kuluneet kulmikkaiksi kuin mutterit. No eipä ollut ollut kovin jouhevaa tuo varin toiminta vähään aikaan muutenkaan, sillä kierrokset kävivät aika korkealla ennenkuin "voima" alkoi välittyä renkaaseen. Luulin sen johtuvan mahdollisesta rasvasta kytkimessä, mutta syyksi paljastui nuo surkeat rullat. Kaikki kunnia Scatterin kauppiaalle, sillä palvelu oli asiallista ja toimitus nopeaa, mutta rullista neuvon pysymään erossa. Pari päivää tässä pohtinut, että laitan rullat takaisin kauppiaalle, että näkee itse tuloksen.
Itse Koso:sta voisi kertoa sen verran, että siinä rullien "rampit" ovat suorat ja pidemmät, ja tällä mopoon tuli myös lisää välityssuhdetta, eli ikäänkuin pidempää välitystä, taikka ylivaihde. Alkuperäisessä variaattorissa ne "rampit", joissa rullat liikkuu (jos eivät ole Scatterista) ovat loppua kohden jyrkkenevät. Toiminta tällä uudella varilla koneen kierrokset laske oikeastaan missään nopeudessa kiihdytyksen aikana. Mäetkin noustaan ehkä nopeammin, eikä ainakaan vastatuuli tiputa nopeutta juurikaan. Välitykset riittävät nyt ainakin 70km/h nopeuksiin ilman, että kone alkaisi välitysten loppumisen takia nostamaan kierroksia. No eipä vakiomopo sinällään pidempää välitystä tarvitse, mutta tulipahan kokeiltua. Jope Ruonansuuta lainatakseni: "En tiiä toimiiko tämä, mutta saapihan sitä kokkeilla.."

Kuva Koso-variaattorista ja vakiosta rinnakkain. Vasemmalla Koso, oikealla alkuperäinen. Koso:ssa on ulkoreunalla nuo hammastukset, jotka ilmeisesti ovat tarkoitettu tehostamaan variaattorin ilmanvaihtoa:
http://i151.photobucket.com/albums/s140/MR_kuvat/IMG_1666.jpgEttei menisi liian helpoksi, niin kävin ostamassa tänään Malossin valkoisen jousen tuotenumero: 29 8360. Ihan vaan kokeilun halusta. Tämä valkoinen on pidempi, kuin alkuperäinen Baotianissa ollut. Siniseen jouseen pääsen vertailemaan kunhan löytyy asennuspaikka jossa saan jousen vaihdettua. Koso-variaattorin kanssa suositeltiin myyjän toimesta valkoista, taikka vihreää jousta. Jännä nähä mitä tapahtuu. Siksi oikeastaan aloin jousen vaihtoa taas harkitsemaan, kun tällä nykyisellä sinisellä jousella tuntuu tuo variaattorin koppa kovin kuumalta ajon jälkeen. Tuskin se remmi mopon tehoilla luistaa, niin olisiko siellä sitten turhan paljon kitkaa jäykällä jousella, tai jotain..
