Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

karkulainen

Sanokaapa te viisaammat, miten tiukkaan saa laittaa sen varin mutterin. Huollossa laittoivat tehokkaalla pulttipyssyllä niin tiukkaan kuin vaan pystyi. >:( Pulttipyssyllä hakkasi oikein tosissaan; "kyllä kai tämä menee vielä tiukemmalle" ratatata "noh, jos vielä vähän" ratatata. ::)
Ennen sen sai vähällä tappelulla auki, mutta nyt ei aukea millään. Pulttipyssyllä sen saa varmasti auki, mutta sitä ei ole käytettävissä juuri nyt.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Coastside

#286
40 - 45 Nm = 4 kg, 1 metrin varren päässä, kuivissa kierteissä. Siis tiukka, muttei hakatun tiukka.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

karkulainen

#287
Hyvä, niin muistelin lukeneni "variattorin avaaminen"-ketjusta. Pitää etsiä käsiin pulttipyssy, on se erikätevä vehje.
Olisiko tämä sopiva, kerran aukaisin samanlaisella takavarin mutterin ja aika nuhaiselta tuntui, mutta kait se työnsä tekee.

Jumankeuta kun ei aukea. Sain patentoitua etuvariin lukitustyökalun ja väänsin mutteria auki, ei mitään. Tein kestävämmän patentin ja väänsin 1,3m jatkovarrella niin lujaa kuin uskalsin, ei vaikutusta, se on tiukemmalla kuin tehtaalta tullessaan. Kiitosta vaan huoltomiehet, kun kiristitte mutterin pulttipyssyllä liian kireälle, vaikka kielsin sen. >:(

Sain sen auki, väänsin uudesta työkalusta paremman lukitteen ja väänsin 1,5m jatkovarren avulla sen mutterin auki. Virnistää Vari oli ruostepölyn valtaama ja rullat olivat kuluneet, mutta käyttökelpoiset.

Tänään tilasin moposportista sen malossin kytkinkellon ja sinistä bensaletkua, saas nähdä milloin tulee. ;D
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Glaxor

Terve ja heipähei ja hyvää jouluakin vielä :)

Mopo:CPI Hussar
Vm:-04

Eli pitäisi saada tietää että mimmonen vastapainejousi ja mimmonen kytkinjousi kannattaisi hommata jos meinaisi vireiksi pistää teharin, prikka poies ja 5g rullat? Ku tietääkseni nämä jousien vaihtelut eivät välttämättä ole pakollisia muttakun sitten vireistä ei tahdo saada kaikkea irti :/ Itse mietin että jos laittaisi sellaisen about 80% kytkinjousen vaan päätinpä sitten tulla vielä täältä varmistelemaan kun en näistä niin tiedä :)

Kiitosta jo näin etukätteen :)

pattery_

#289
Itse tilaan 5,5g rullat tässä maaliskuuksi kun rupean mopoa laittamaan kasaan. Tässä olen talvella ajellut ja päätin että voisi antaa olla varastossa ja katteiden kiinnikkeitä ja valohärpäkkeitä korjailla ainakin maaliskuuhun ellei pidemmäksikin, aika luistelua kesärenkailla tuolla. :P Voisin samalla varikoppa auki ja jokaisen osan puhdistaa ja tarvittaessa kevyesti voidella jollain aineella. Mutta 5,5g tilaan ja kaveri homma tuossa violetin jousen 5,5g rullien lisäksi ja jos se sillä tuo vielä lisää huippunopeuksia niin pistän itellekkin tilaukseen. :) Ei toi mun skootteri meinaa siis kaasu pohjassa oikein kiertää (ylämäessä varsinkaan).

Mistä kannattaa tilata 5,5g rullat jotka kestää ( siis kauemmin mitä nää top racingit mitä olen tässä lukenut ) Ja olisiko Oulussa jotain liikettä mistä saisi halvalla hyvät rullat, kenelläkään tietoa?  :D

karkulainen

#290
Malossin rullat on laadukkaita. ;) Ne maksaa moposportissa 13e + postimaksut (5-9e), voihan niitä kysyä paikallisesta huoltoliikkeestä, mutta sieltä tuskin saat malossin rullia.

Irroitin kytkinasetelman ja etuvariaattorin sekä huvikseni että puhdistus ja tarkastelumielessä. Uudessa malossin kytkinkellossa oli naarmuja, hioin palat lähes mattapintaiseksi. Rullat olivat kuluneet ja kuopilla/naarmuilla, pitää kesään mennessä ostaa uudet malossin rullat. Liukupalat olivat täysin kovettuneet ja levitin niiden päälle kumin ja muovin hoitoainetta, ihan vain kokeilumielessä.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

pattery_

Lainaus käyttäjältä: karkulainen - 11.01.09 - klo:00:53
Irroitin kytkinasetelman ja etuvariaattorin sekä huvikseni että puhdistus ja tarkastelumielessä. Uudessa malossin kytkinkellossa oli naarmuja, hioin palat lähes mattapintaiseksi. Rullat olivat kuluneet ja kuopilla/naarmuilla, pitää kesään mennessä ostaa uudet malossin rullat. Liukupalat olivat täysin kovettuneet ja levitin niiden päälle kumin ja muovin hoitoainetta, ihan vain kokeilumielessä.
Paljonko tuli kilometrejä?

karkulainen

Eli mitä tuolla tarkalleen ottaen tarkoitit?
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

pattery_

#293

Niin siis paljo tullu ajettua rullilla? :D

karkulainen

#294
2,3tkm suunnilleen. RMS laatua. :D

Onko se malossin multivari niin kätevä että siihen sen 76e kuluttaa? Kiihtyvyyttä, ylämäkinopeutta (ja ehkä ihan vähän huippuja) olen vailla. Monesta paikasta olen vertaillut hintoja ja moposportilla se on 71e + 5e postilukuja. Kokemuksia verrattuna narakun variin?
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Pommi

Eipä se kuulemma kovinkaan paljon vaikuta ns. vakiokoneessa. Mitä itse olen lukenut ja kuullut, ei se ole sen vajaan 80 e:n väärti. Itsehän olin ostanut mopo-sportista malossin multivarin, jota sitten asentaessani huomasin sen vääräksi. Menin mopo-sporttiin ja sain aika kauan taistella, ennenkuin sain rahat takaisin. Kiinalaisessa voisi tuota mäennousu-kykyä, kiihtyvyyttä ja ehkä käynnistyvyyttä tuoda uusi kaasutin, esimerkiksi 18mm Dellorto. Huippuja tuo virivari voisi tuoda, koska malossin multivarin rullakopan, sen puolen jota vasten hihna tulee, halkaisija on jonkun verran isompi kuin vakiovariaattorin, jota varten se toimii ikäänkuin ''lisävaihteena''. Omia kokemuksia multivarista ei ole, mutta kuulopuheiden perusteella (2-tahti koneeseen) se ei ainakaan ole hintansa väärti vakioputkella.

Zorro

#296
Narakulla on monia eri vaihtoehtoja kiinalaisen skoden etuvariksi. Itse päädyin Tähän - näkyy siellä olevan myös Narakun Teflon-rullia. Click

karkulainen

Ensimmäiset ajot pihan ulkopuolelle tuolla kytkinkellolla ja ensimmäisestä risteyksestä lähtiessä tuntui luistavan hetken ajan. Voi kyse olla muustakin samanlaisesta ilmiöstä, tottakai.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

openflow

Kaikki "viri" varit on periaatteessa samanlaisia. niissä on rullakupin rampit suorat ,kun vakiossa ne on loppua kohden jyrkkevät.

Ihmeessä kierrokset notkahtaa välillä ~ >20-50 km/t. Tämä johtuu voimansiirtolevystä ja rullakupin muodosta. Viri-vareilla pyritään pääsemään eroon tästä notko alueesta.

Vakio varilla toimivat säädöt on sellaiset ,että moottori laukkaa ~7-8K @20 km/t ja ~40 vauhdissa moottorin kierrokset on selkeesti tätä alemmat.

Virivarilla jos 20 km/t kierrokset on 7-8K ,niin ne on 40 km/t tätä korkeammat ja huippunopeuden kohdalla ainankin 1000 rpm enemmän (jos tehot riittää). Tämähän on näiden "viri- kuppien" idea ,pitää moottorin kierroluku kokoajan lähellä huipputehoa ~8K ,mutta kuinka mukava se on matka-ajossa???

Toisaalta jos viri varin säätää  40 km/t ~6K RPM ,niin 20 km/t kierrokset on tätä hieman alemmat. Kiihtyvyys hitusen kärsii ,vakio etu-variin verrattuna.

Viri etu-vareilla on myös huonot puolensa :vaativat "rata säädöt".

Huippunopeutta nämä virikupit ei tuo. teho loppuu ennen ,kun varista loppuu välitykset. 80cc pytylläkäään ei tehot riitä alkuunkaan voittamaan vakio etu-varia.


Zorro

No tuo oma Narakun virivarini on sen verran mieto, 7.5 gr rullat, ettei suuria eroja ole vakioon. ( oikeastaan mittatarkkuus ja materiaalit suurimpana erona)