Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

Kenzy

Ei se 2-tahdin kaltaisesti tule koskaan kiihtymään. 0-40km/h jos kiihtyy 9-11 sekuntia, niin olet ihan normaalilla kiinalaisen kiihtyvyysalueella, siitä on hankala parantaa. 9 sekuntiakin alkaa olemaan jo todella hyvä.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

titanroki

itellä kestää n. 6-7sek tuohon 40km/h  ;D

kekra

Ihan hyvinhän se sitten kiihtyy. Tuon parempia kiihdytysaikoja ei nimittäin saa edes 80cc pytyllä ja virinokalla.

openflow

<7s on jo todella hyvin 4t(50) ihmeeltä. Vaati jo hyvin toimivan varin/kytkimen. 0-20 pitää mennä jo selkeesti alle 2s. Mahdollista se toki on.

---------------
Joo ei toi 80cc näissä 4t-peleissä mahdottomia tuo ,ehkä siinä on vain se 2-tahtia liika...
http://www.topspeed.com/motorcycles/motorcycle-reviews/yamaha/2009-yamaha-yz85-ar59327.html

titanroki

http://tmi-janikaasalainen.com/product_info.php?cPath=27_198_279&products_id=4405 auttaisko vähän paremmin kiihtyvyyden kans? mopohan on tämä BT49QT-12 titan röki

NightFly00

Hmm, onko zonerin vakiorullat muiden ihmeiden rullia kevyemmät, niitä pyörittelin kädessä ja vaikuttaisi alle 5 g olevan.
(ja muutenkin, 5g rullilla alaväännöt katooaa täysin ja kiihtyy hitaasti)
Onko kellään tietoa minkäpainoiset olis vakiorullat, meinaan itsellä ei ole mahdollisuutta käyttää tarkkaa vaakaa.

Tämä siis todettu kahdesta zonerista, vm 06 ja vm 08.

titanroki

"(ja muutenkin, 5g rullilla alaväännöt katooaa täysin ja kiihtyy hitaasti)" ei pidä paikkaansa

NightFly00

Lainaus käyttäjältä: titanroki - 18.09.08 - klo:15:29
"(ja muutenkin, 5g rullilla alaväännöt katooaa täysin ja kiihtyy hitaasti)" ei pidä paikkaansa
Meinasin siis että mun skootterissa muutenkin katoaa 5g rullilla alaväännöt täysin, ja kaverin zonerista myös.. en meinannut esim fudeja ja sanileita ja mitä näitä nyt on.

openflow

Lainaahttp://tmi-janikaasalainen.com/product_info.php?cPath=27_198_279&products_id=4405 auttaisko vähän paremmin kiihtyvyyden kans? mopohan on tämä BT49QT-12 titan röki

Jos kiihtyy jo nyt ~7s 0-40; se on jo niin hyvä ,ettei parammeksi saa enää mitenkään (50cc-4t). En sitten tiedä käykö ko. kytkin ihmeesen, mutta tolla kiihtyvyydellä et sitä enää tarvitse.

Ihmeiden rullat uutena pyörii 5g-->9g välillä. vaihtelee skootterista toiseen jopa samoissa malleissa. kohtuullisen  kiihtyvyyden saa ,kun moottorin kierrokset on >7000. siihen tarvitaan ~5g rullat.

Itselläni oli myös uutena ~5g:n rullat ,kiihtyi todella huonosti. vika ei ollut rullissa vaan löysässä painejousessa. jyrkkään ylämäkeen ajaessa selviää onko painejousi kunnossa vai ei; kierrosluku mittari tietysi helpottaa diagnoosia.

NightFly00

Tota tota, Openflow, millainen vastapainejousi sulla on tällähetkellä kiinni, alkaa meinaan näyttää että vika on sittenkin VP jousessa, eikä rullissa.

openflow

#250
malosiin violetti 4.0x54x90 (paksuus ,keskihalkaisija,pituus  mm).

Kiinalaisiin(ainankin omassa) menee vastapainejouset ,joiden sisähalkaisija on >44mm ,mutta ulkohakaisija <58. tämäkin on varmaan hyvä tarkistaa ,ennen jousen tilaamista; kiinalaisista vehkeistä ei aina tiedä...

Itsellä oli alkuperäinen jousi: ~ 3.8x49x68 ;eli tosi lyhyt. tälläisellä ei tee mitään.

Jos on työkalut + paikka missä takavarin aukaista ,saahan sen jousen kunnon& mitat tarkistaa...

kiihtyvyykisistä:
keskimääräistä paremmin säädetty kiinalainen ,paino ~150kg
0           0s   0.1kW
10      3.1s   0.3kW
20      4.9s   1.8Kw
30      7.1s   1.7Kw
40      11 s   1.7Kw

Viimeinen lukema tarkoittaa kuinka paljon tehoa saadaan välitettyä takapyörälle ,milläkin nopudella. kiinalaisten huono alkukiihtyvyys(0-20) johtuu juuri kytkimestä.

kiihtyvyys hyvin toimivalla kytkimellä ,paino 150kg.
0          0s    0.1kW
10      0.6s   1.2Kw
20      1.8s   1.8Kw
30      3.9s   1.7Kw
40      7.8s   1.7Kw

Eli ne ~7s lukemat vaati hyvin kevyen kuljettajan+skootterin & "aeroxin"(toimivan) kytkimen ;D

numerot laskettuja arvoja ,ei mitattuja.


--
edit: pikkusen lasku virheitä korjattu

Kinkster

Ostin Bikenetin Teflon Racing variaattorin tuossa kesän lopussa eli heinäkuussa :-/

Täysin paska tuo teflonvari. Ei paljoa ehtinyt ajella kun kaikki "tefloni" oli kulunut pois varista ja alkukiihdytyksessä remmi alkoi luistaa. En suosittele moisen varin hommaamista. Ei se kyllä kalliskaan ollut mutta täysin käyttökelvoton parin sadan kilometrin jälkeen.

Normi vs. Teflon vari:
http://www.aijaa.com/v.php?i=2533799.jpg

Tefloni 30km jälkeen:
http://www.aijaa.com/v.php?i=2533794.jpg

Varoituksen sanana siis muille: Älkää ostako moista pas*aa vaan säästäkää rahanne johonkin parempaan.

Coastside

Jos kauppaan ilmestyy kovakromi tai timanttipinnoitteinen niin kirkuen hakemaan. Teflon on vitsi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jalat

Mikä ihana herätys. Juuri kun ajattelin että roppaus tältä syksyltä alkaa olla ohi, niin emäntä soittaa aamulla klo 5:49, että "Tulin juuri työpaikan pihaan ja tää laite huutaa ja haisee palaneelta kumilta".

Oli 200m ennen työpaikan pihaa kuulunut jotain ääntä takaa. Sen jälkeen oli kiihtyvyys kadonnut "melkein" tyystin. Mutta eteenpäin meni hiljaa. Välillä kuulemma kierrokset nousi ja kone huusi ihan hulluna. Ja käynnistyspolkimen luota kuuluu ihme ääniä ja ropinaa. Luojan kiitos pääsi töihin, ettei ajanut huudattaen sillä vaikka muutamaa kilometriä.

Tässä on nyt kiva sitten työpäivän ajan miettiä mikä siinä mahtaa olla :)
Veikkaisin itse että varihihna on rispaantunut, jos se kerran pystyi sillä vielä sen 200m ajamaan. Ettei siis ihan poikki. Ja nyt se hihnan rispaukset on kuluneet ja palaneet siellä varikopassa akseleihin tai johonkin kiinni jos kumi haisee. Eli puuhasteltavaa vielä ainakin kerran ennen syksyä. Kesällä katsoinkin että varihihnassa oli ulkopinnassa 2-3 sellaista 2mm pituista halkeamaa. Mutta ajattelin että ajetaan nyt loppuun asti tai vaihdetaan juuri ennen talviteloja. Koska talviteloille ajaminen on yli 50km ajo. Ikäänkuin viimeinen saattomatka tälle vuodelle. Keväällä feenix nousee taas uuteen kesään. Eli jos hihna laukesi, niin juuri "sopivasti" ennen talviteloja.

Onneksi kunnon skootteristilla löytyy aina yksi varihihna miljoonalaatikosta kotoa :)
Tosin se on mopo-osan hihna hintaan 13.60e. Mahtaako olla ihan sutta ja sekundaa? No muutakaan ei ole, niin tuo on laitettava.


Kysytäämpä tässä samalla, että kannattaisiko tuota variaattorin jäähdytyksen ilmanottoa suodattaa jotenkin. Siis tyyliin sukkahousua kumilenkillä pätkä siihen kumiletkun päälle tms. Nyt se on vain 10cm letkunpätkä jossa ei ole mitään suodatusta. Voisi seuraava hihna kestää pidempään, kun ei hiekkapöly pääsisi niin helposti variaattorikoppaan. Ja kun kierrokset noilla 4g rullilla nousee aika korkealle, niin lämpöäkin varmasti kehittyy riittävästi ellei liikaa hihnaa ajatellen.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

kekra

Oliko jopa niin että tuossa nimenomaisessa skootterissa on se Gatesin Powerlink hihna? Vai muistanko ihan väärin? Ja minä juuri totesin ettei kannata olla huolissaan jos on hiukan haurastunut. No eipä se sitten kestänytkään pitkään  :o Aika yllättävää jos on katkennut jo 6000km kohdalla. Jos palanut kumi haisee niin viittaa kyllä vahvasti siihen että hihna on sökö. Kohtapa tiedät kun avaat varikopan.

Siihen jäähdytysputken eteen en kyllä itse laittaisi mitään suodatinta, se kun estää tehokkaasti myöskin varin tuuletuksen kun se menee kuitenkin tukkoon ennenpitkää. Mulla itselläni ei ole koskaan ollut siinä mitään suodatusta ja hyvin on hihna kestänyt. Ja todella paljon olen ajellut pölyisiä sorateitä.