Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

Kinkster

Mitäs vaseliinia suosittelisitte laitettavaksi sinne takavariin?

Sent from my UMI eMAX using Tapatalk 2


-Zone-

Mä oon käyttänyt Motonetin laakeri- ja vetonivelrasvaa kumpaakin. Lähinnä siksi kun molempia sattuu olemaan.

jwalk

Tuota: http://www.motonet.fi/fi/tuote/600103/CRC-Korkean-lampotilan-rasva-100ml
En tiiä tarvisko olla korkean lämpötilan, mut eipä tuo ole haitannut

Nuukailija

Sain tänään savut ulos kytkimestä, kun nurmikolla pari kertaa yritin lähteä liikkeelle. Jotain kummaa tuossa Soliferissa on, että vakiohiluilla se ei vaan oikein lähde liikkeelle kuten pitäisi.

Onkohan se ihan vaan tuo perävälitys niin merkittävä tekijä, tuskin varin muutoksin tuota saa korjattua, vai onko joku saanut vastapainejousella tuollaista paikoiltaan lähtöä merkittävästi muuttumaan?

Vastapainejousi pitäisi kai itsekkin kokeilla vaihtaa.


jwalk

#1294
Lainaus käyttäjältä: Nuukailija - 13.07.15 - klo:19:31
Sain tänään savut ulos kytkimestä, kun nurmikolla pari kertaa yritin lähteä liikkeelle. Jotain kummaa tuossa Soliferissa on, että vakiohiluilla se ei vaan oikein lähde liikkeelle kuten pitäisi.

Onkohan se ihan vaan tuo perävälitys niin merkittävä tekijä, tuskin varin muutoksin tuota saa korjattua, vai onko joku saanut vastapainejousella tuollaista paikoiltaan lähtöä merkittävästi muuttumaan?

Vastapainejousi pitäisi kai itsekkin kokeilla vaihtaa.
Kyllä se perävälitys varmaan meinaa..Tai, onhan mullakin vähän pitemmät välit, vakiokytkin kummiskin. Kyllä jaksaa lähteä, jos ei kaiva kuoppaa, niin sitte karkaa mopo käsistä, jos yrittää käsin, jaloin paikallaan pidellä
Jälkikasvun Speedissä huomannu saman, ihan ku kytkin luistaisi hillittömästi ja vaikeeta jyrkkään mäkeen lähteä..No, luistaahan se varmaan. Eroahan ei tiettävästi muuta tohon omaan, kuin pidempi remmi ja koppa.
Vastap. jousi ja voimansiirtolevy, mitkä mulla spesiaalia,,,ei luulis hirveesti liikkellelähtöön vaikuttavan. Tai no, kylhän jäykempi vp remmin luistoon tietennii auttaa..
Oiskohan tosiaan pidemmällä remmillä merkitystä tuohon tosiaan??

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: jwalk - 13.07.15 - klo:20:05
Kyllä se perävälitys varmaan meinaa..Tai, onhan mullakin vähän pitemmät välit, vakiokytkin kummiskin. Kyllä jaksaa lähteä, jos ei kaiva kuoppaa, niin sitte karkaa mopo käsistä.
Jälkikasvun Speedissä huomannu saman, ihan ku kytkin luistaisi hillittömästi ja vaikeeta jyrkkään mäkeen lähteä..No, luistaahan se varmaan. Eroahan ei tiettävästi muuta tohon omaan, kuin pidempi remmi ja koppa.
Vastap. jousi ja voimansiirtolevy, mitkä mulla spesiaalia,,,ei luulis hirveesti liikkellelähtöön vaikuttavan.
Oiskohan tosiaan pidemmällä remmillä merkitystä tuohon tosiaan??

Speedissähän on 10" skootterin välitykset, esim. se virivaran vapaaratas menee suoraan paikoilleen ilman metelöintiä, rengas on kumminkin 12".

Onko sulla noin pitkät välitykset omassasi myös?

Remmin pituudella tuskin on mitään merkitystä, eihän se nyt mikään kuminauha ole, vaikka siltä se speedin liikkelle lähtö tuntuukin :D

Tuolla 90cc setillä kun sitten pyytää kahva auki lähtemään mäkeen, niin ei se nyt booaaa, kyllä se lähtee, mutta sauhuaa se kytkinkin, no mulla on yhä noi 5g rullat, liikkeellelähdössä tuppi nurin 8500 kierrosta, kovaa leikkiä kytkimelle, mutta kun se ei tartu niin se ei tartu, se oli uusi vakiokytkin ei kai ole kuin tonnin verran kilsoja tuossa, mutta huonoksihan se äkkiä menee.

Raskaammat rullat + kireämpi vastapainejousi on mitä ajattelin kokeilla tuohon omaani, jos se sillä lähtisi toimimaan fiksummin.


Hane

Onko kukaan porannu jäähytysreikiä variaattorin koppaan? :o Mihin kohtaan ne kannattas tehä, että ei menis vettä eikä kuraa variaattoriin, mutta niistä reijistä olisi hyötyä. :)

JaskaPappa

Oma projekti eteni.

Kun sain kohtuu edullisesti koko takavarin niin ostin sen ja vaihdoin. Vanhassa oli kytkimen pinnat kuluneet 1/3 siitä mitä oli uudessa.

Nyt enää luista. Etu varin putsasin, ja vaihdoin 6,5g rullat. Toimii nyt paljon paremmin.  Kulkee taas suoralla mittarin mukaan 70 jos ei oo vastatuulta :)


Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: JaskaPappa - 24.07.15 - klo:10:35
Oma projekti eteni.

Kun sain kohtuu edullisesti koko takavarin niin ostin sen ja vaihdoin. Vanhassa oli kytkimen pinnat kuluneet 1/3 siitä mitä oli uudessa.

Nyt enää luista. Etu varin putsasin, ja vaihdoin 6,5g rullat. Toimii nyt paljon paremmin.  Kulkee taas suoralla mittarin mukaan 70 jos ei oo vastatuulta :)

Tuossa kytkimessähän pintojen minimimitta on sen 2mm muistaakseni ja kytkinkellon maksimi halkaisija ulkokehältä mitattuna 107.5mm, ilmeisesti tuo venyy käytössä.




JaskaPappa

Mullahan oli siis ongelma se, että jos käänsi kaasun paikaltaan lähtiessä heti pohjaan.
Ryntäs kierrokset 8500+ ja mietti hetken ja kiihty tosi rauhallisesti.
Jos kaasun avasi hitaasti, lähti liikkeelle kun kierrokset nousi noin 4000 ja siitä rauhallisesti kiihty.
Eli joko kytkin luisti tai sitten takavari luisti.
Etuvarin putsasin ja vaihdoin raskaammat rullat.
Nyt toimii paremmin ja ajokierrokset 55km/h mittarilukemalla ovat noin 7000rmp.

jwalk

Tein pikkasen varikokeiluja...Joutessani otin takavarin irti, putsasin ja uudet rasvat. Nii, muuten olen ollut tuohon kokoonpanoon tyytyväinen, mutta jos lähdet tuppi nurin liikkeelle,,Kierrokset pomppaa ylös, mutta jonkin aikaa tuntuu kuin mopo olisi purkassa kiinni, ennen kuin hyökkää.
Vertailin erilaisia vastapaine jousia, puristelin ja mittailin..
Huomasin, että vakiojousi ei ole paljoakaan löysempi, kuin tuo virivaran sininen. Ainoastaan selkeästi lyhyempi. Laitoin kokeeksi sen.
Oli mulla myös toinen paketti,jossa huomasin kytkinpintojen olevan n. sentin pidemmät, vaikka vakiopalikoita molemmat, vaihdoin sen.
Tuloksena lähtö paljon tasasempi, kuin myös kierrokset laski kauttalinjan n.500rpm, huippunopeudessa ei niinkään.
Taas huomasi persdynön viittellisyyden, tuntu kierrostenlaskun myötä,että terävyyttä puuttuisi, mutta:
Mulla on syrjäisellä tiellä oma testirata, n. 400m suora loivaa ylämäkeä
Mäen alta ampasen liikkeele, ja katson tietyssä merkissä mittariin, siinä kokeilen säätöjen toimivuutta.
Ennen muutoksia, mittari nousi aika tarkalleen 80 mäen päällä, noilla muutoksilla 83-84.
Eli jäykemmät vastapainejouset saapi jäädä hyllylle mulla. Eikä muuten hihnakaan luista, paitti tietenkin ihan lähdössä

pekpel

Lainaus käyttäjältä: jwalk - 13.07.15 - klo:14:39
Tuota: http://www.motonet.fi/fi/tuote/600103/CRC-Korkean-lampotilan-rasva-100ml
En tiiä tarvisko olla korkean lämpötilan, mut eipä tuo ole haitannut
Korjausmanuskat ainakin mainitsee lämpötilankeston tarpeen...
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

kani

Lainaus käyttäjältä: Hane - 19.07.15 - klo:18:03
Onko kukaan porannu jäähytysreikiä variaattorin koppaan? :o Mihin kohtaan ne kannattas tehä, että ei menis vettä eikä kuraa variaattoriin, mutta niistä reijistä olisi hyötyä. :)

Itse laitoin ja toimi ihan hyvin. Varikoppia on useampaa mallia. Eri malleihin sopii aukot tai reiät vähän eri kohtiin. Vinkkejä saat kun katsot minne kura kasaantuu. Eli ei ainakaan sinne. Ja koita tehdä reikiä siten että ilma kulkee läpi. Jos eteen tekee reiän sen voi laittaa putkella ja suppilolla ottamaan viileää sisään niin että ilma olisi siinä kohdassa mahdollisimman vähäpölyistä tai kuraista. Kopan takapäähän vähiten kuraantuvaan paikkaan koloa että ilma pääsee ulos. Keskivaiheille muutamia reikiä.

Seuraile sitten tuleeko likaa ja putsaile sen mukaan. Itsellä tuli aika kovasta reiityksestä huolimatta enemmän mujua hihnasta kuin paskaa ulkoa.. Yritin vaan huolella miettiä mihin teen reiät.

TapsaK

Ekaa kertaa lyhyen skootteri urani aikana tuli parinkymmenen ajokilometrin jälkeen kokeiltuu kädellä varinaattorinkopasta lämpöjä ---> erittäin lämmin, ei paljoa ois tarvinnu olla lämpimämpi mi ei ois kärsiny koskea. Samoin perä oli yhtä kuuma.

Onko tämä ihan normaalia vai pitäiskö olla viileämpi? Muuta jäähdytystä ei ole kuin orkkistötterö.

openflow

Korkeat varin lämmöt on ominaisuus monessa ihmeessä, toki hyvä asia se ei ole.