Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

openflow

Tuli tehtyä pikaremontti erääseen baotianiin(vakio). Kaasuttimesta otettiin tappi pois, varista lähtevä johto irrotettiin ja lisäksi säädettiin hitusen variaattoria.

Ensiksi poistettiin rajoittimet.
Testiajo:
Moottorin kierrokset kiihdyttäessä
~7200 rpm @ 20 km/t
~6000 rpm @ 40 km/t
~7200 rpm @ 60 km/t (pieni alamäki)
Suoralla kulki 55 km/t
Rullien painot oli 6,5 g.
Suoralla kun kiihdytti ~50 km/t asti ja hölläsi kaasua, siten että nopeus tippui takaisin 40 km/t. Variaattorin kierrokset tippui ~5800 rpm hujakoille.

Vaihdettiin tilalle 5g rullat.
Moottorin kierrokset kiihdyttäessä (kylmä variaattori)
~8100 rpm @ 20 km/t
~6800 rpm @ 40 km/t
~8100 rpm @ 60 km/t (pieni alamäki)
Suoralla kulki 58 km/t

0-40 km/t kiihtyvyydestä lähti pari sekuntia pois sekä ylämäkiin tuli ~3 km/t lisää.
Suoralla kun kiihdytti ~50 km/t asti ja hölläsi kaasua, siten että nopeus tippui takaisin 40 km/t variaattorin kierrokset tippui ~6500 rpm hujakoille. Ei hyvä. Enemmän kierroksi olisi kaivannut ~40 km/t kohdalle, mutta rullilla säätäminen olisi nostanut kierroksia myös alkukiihdytyksessä ja ~50 km/t nopeudesta ylöspäin. Tätä ei haluttu, joten jätettiin tähän.

Lopuksi ajoin vielä yhden pitemmän pikkutestin ja moottorin kierrokset tippuivat liki 1000 rpm välillä 40-50 km/t. Ensimmäinen reaktio oli, että mitä helvettiä tapahtui. Vastaus: variaattorin lämmöt nousivat niin paljon, että vp-jousi notkahti. Pikakorjauksena variaattorin ilmanottotötterö pois, ja se näytti auttavan.

Variaattori toimi ihan kohtuullisesti paitsi ~40 km/t nopeudessa jäi ns isovaihde päälle. Vika on melko varmasti voimansiirtolevyn urissa, ei ole tarpeeksi jouheva, sekä mahdollisesti vp-jousi ei ole täydessä iskussaan.

Että sellainen operaatio. Tulipa ajettua vakio ihmeellä pitkästä aikaa.

Hane

Minkä painoset rullat laittasin keewayhyn kun pitäs saaha ottamaan piikki vähä aikasemmin, nyt paikallaan on 6.3g rullat. Putkena Metrakit Handmade tehari ja vakio variaattori ja Malossin keltanen +15% vastapaine jousi jonka meinasin vaihtaa samalla Malossin punaseen jouseen. Eikös se ollu niin että rullilla ei ole vaikutusta huippunopeuteen? ???

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: Hane - 03.07.15 - klo:17:59
Minkä painoset rullat laittasin keewayhyn kun pitäs saaha ottamaan piikki vähä aikasemmin, nyt paikallaan on 6.3g rullat. Putkena Metrakit Handmade tehari ja vakio variaattori ja Malossin keltanen +15% vastapaine jousi jonka meinasin vaihtaa samalla Malossin punaseen jouseen. Eikös se ollu niin että rullilla ei ole vaikutusta huippunopeuteen? ???

Jäykkäkouristuspiikkiäkö se kaipaa? ;)

Ensinnä pitäisi tietää millä kierroksilla koneesta se voima saadaan irti, eli pitää valita joku kierrosluku mihin sitten tähdätään vaihtamalla rullia kevyempiin tai painavempiin.

Jos rullat on niin kevyet, että variaattorin maksimivälitystä ei saavuteta ennen kuin koneesta loppuu kierrokset, niin silloin rullat vaikuttavat huippunopeuteen, jos taas rullat on niin painavat, että ei voima riitä kiihdyttämään mopoa, niin huiput laskevat jälleen.

Eli tuokin on vähän suhteellista, että vaikuttaako rullat huippuihin vai ei, kyllä ja ei, jos se mopo jaksaa kulkea 7000 kierroksella saman kuin 8000 kierroksella, niin silloin rullia vaihtamalla muuttuu vain kierrokset ei huiput.

Se pitäisi sitten tietää että millä kierrosluvulla koneesta tulee eniten voimaa ja jos valitsee variaattorin osat siten, että kierrokset pysyy siinä maksimivoiman kierroksissa, kulkee ja kiihtyy mopo periaatteessa parhaiten.

Tuohonkin vaikuttaa moni seikka sitten, esim. jos vaihteiston välitykset ovat kovin lyhyet, voi tulla eteen tilanne, missä variaattoriin ei auta laittaa raskaampaa rullaa, kierrokset nousevat yli maksimivoiman kierroksien, kun variaattori voi säätyä vain määränsä.

Eli sekin pitäisi sinun tutkia alkaako kierrokset nousemaan vauhdin kasvaessa jonkin nopeuden jälkeen, tuolloin tiedät että variaattori ei säädy pisemmälle välitykselle ja ainoa keino saada pidettyä kierrokset matalampina olisi perävälityksien muuttaminen. Siis jos nyt oikein ymmärsin, että kierrokset karkaa liian korkeaksi ja tahtoisit pisempää välitystä?

Jos sitä vastapainejousta vaihdat kireämpään, niin rullien pitäisi olla vastaavasti raskaammat, että variaattori säätyisi samalla tapaa isommalle välitykselle.

Virivariaattori esim. viri ja vara kaupassa myytävä toisi sitten pisempää välitystä mahdollistamalla hihnan nousemisen korkeammalle.

Tuossa vaikuttaa vähän kaikki kaikkeen, tavallaan on väärin ajatella, että rullat ei vaikuttaisi johonkin tai vaikuttaisi ainoastaan yhteen asiaan, parhaan tuloksen saa kun säätää kokonaisuuden ymmärtäen mikä vaikutus jokaisella komponentillä on siinä kokonaisuudessa.


Coastside

#1278
Jousen jäykentäminen vaikuttaa koko kierrosalueella.  Jos laittaa jäykän jousen tarvitaan painavammat rullat ja hihna on kireämpi ja kitka lisääntyy. Sopiva jousi on riittävän jäykkä, ei tarpeettoman jäykkä. Ensiasennetut ovat kunnossa ollessaan sopivat. Jos vääntö kasvaa paljon voi olla tarvetta kiristää hihnaa jäykemmällä jousella.

Kun rullat kevenevät nousee kierrosluku jolla kone käy vedossa.  Kokeillen selviää mikä miellyttää. Koska moottorin teho ja vääntökäyrä ei ole suora vaikuttaa jo pienikin painoero paljon huipputehon alueella.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Hane

#1279
Ongelmanahan on, että se ottaa jossakin 20km/h piikin ja sitten vaihtaa isompaa vaihdetta pesään (tässä 20-40km/h tosi laiska eikä lähde minnekkään) ja ottaa taas uuden piikin jossakin 40km/h ja kiihtyy siitä 60km/h aika hyvin. Ja sellanen vika on tullut tässä muutaman viikon aikana, että ennen keeway kulki yli 65km/h, mutta nykyään vain n.60km/h ja alamäkeenkään ei kulje ennään kuin n.63km/h vaikka ennen yli 70km/h Mietin että hihnahan se on varmaan kulunut, mutta ei sillä hihnalla ole ajettu kun joku 3500 km. Laitan seuraavaksi kevlar hihnan 804 pitkän vakion 788 tilalle kun on puhuttu, että se toisi lisää nopeutta. Mitenkäs kun se kevlar hihna on 17.5 cm leveä,mutta vakio on 17.0 cm niin kai se toimii vaikka onkin pikkusen leveämpi? ???

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: Hane - 03.07.15 - klo:23:15
Ongelmanahan on, että se ottaa jossakin 20km/h piikin ja sitten vaihtaa isompaa vaihdetta pesään (tässä 20-40km/h tosi laiska eikä lähde minnekkään) ja ottaa taas uuden piikin jossakin 40km/h ja kiihtyy siitä 60km/h aika hyvin. Ja sellanen vika on tullut tässä muutaman viikon aikana, että ennen keeway kulki yli 65km/h, mutta nykyään vain n.60km/h ja alamäkeenkään ei kulje ennään kuin n.63km/h vaikka ennen yli 70km/h Mietin että hihnahan se on varmaan kulunut, mutta ei sillä hihnalla ole ajettu kun joku 3500 km. Laitan seuraavaksi kevlar hihnan 804 pitkän vakion 788 tilalle kun on puhuttu, että se toisi lisää nopeutta. Mitenkäs kun se kevlar hihna on 17.5 cm leveä,mutta vakio on 17.0 cm niin kai se toimii vaikka onkin pikkusen leveämpi? ???

Äkkisestään voisi kuvitella, että tuo 17.5 hinna siirtäisi tuon 20km/h tienoilla tapahtuvan isommalle vaihdon pienemmälle nopeudelle, tavallaanhan 17.5 mm hihnalla (huom 17.5 cm on aika paljon!) on sitten koko ajan vähän isompi vaihde päällä, jos kierrokset nykyään loppuu kesken, niin sitten se toisi ehkä lisää vauhtia jos moottorissa on voimaa viedä.

Olisiko ilmanputsarin putsaus ajankohtainen? Jos se on vaan vähän laiskistunut likaantuneen filtterin johdosta? Tosin kelikin vaikuttaa yllättävän paljon, kylmemmällä periaatteessa kulku olisi parempaa, kun ilmassa on enemmän happea.

Voithan kokeilla kevyempiä rullia, kone huutaa enemmän niillä, mutta tuo leveämpi hihna ehkä tekee juuri päinvastoin mitä toivot, koska se pisentää välityksiä.

Nyt ehkä on sellainen tilanne, että koneessa ei ole riittävästi kierroksia pienillä nopeuksilla ja vasta kun kierrokset alkavat nopeuden kasvun myötä nousemaan alkaa moottori pääsemään taas niille kierroksille millä se voima tulee.

Siinä kiihdytysvaiheessa kun on tavallaan pieni vaihde päällä variaattori antaa koneen kiertää enemmän ja kiihtyvyys on parempaa pienemmän välityksen sekä suurempien kierroksien johdosta.

Kokeile vaikka 6 gramman liukurullia tai 5 gramman tavallisia,

Tosin jos vaihdat jousen jäykempään, niin sitten ei välttämättä kannata tehdä mitään ennen kuin ajelee vähän aikaa sillä uudella jousella, jos tekee useamman muutoksen samalla kertaa, niin on haastavaa tietää kumpi paransi/huononsi vai molemmat.


Hane

#1281
Ei ole ilmanputsarissa vika kun puhdistin sen ja kaasarinkin toissa päivänä. Pitää nyt kahtoa, että tilaanko vakiomittasen kevlar hihnan vai sen pidemmän. Mulla ois hyllyssä 5.5g rullat niin niillä vois kokeilla. Tuon vastapaine jousen taidan kuitenkin pitää.
Mitenkähän se sitten kulkee 5.5g rullilla ja pidemmällä hihnalla? paremmin vai huonommin ja kiihtysköhän se paremmin vai huonommin siinä 20-40 km/h? ??? Vai oisko parempi vakio pituisella hihnalla ja kevyemmillä rullilla

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: Hane - 04.07.15 - klo:00:16
Ei ole ilmanputsarissa vika kun puhdistin sen ja kaasarinkin toissa päivänä. Pitää nyt kahtoa, että tilaanko vakiomittasen kevlar hihnan vai sen pidemmän. Mulla ois hyllyssä 5.5g rullat niin niillä vois kokeilla. Tuon vastapaine jousen taidan kuitenkin pitää.
Mitenkähän se sitten kulkee 5.5g rullilla ja pidemmällä hihnalla? paremmin vai huonommin ja kiihtysköhän se paremmin vai huonommin siinä 20-40 km/h? ??? Vai oisko parempi vakio pituisella hihnalla ja kevyemmillä rullilla

Hihnan leveys kai se on erilainen ei pituus, 17.5mm on jotain peukun leveys, riippuen peukusta, pituushan on se suurempi luku, jonkin verran yli puoli metriä se kehämitta. Olisikohan noin 200 kierrosta, iso se vaikutus ei ole, mutta paikoiltaan lähdössä sen huomaa sellaisena kuminauhamaisuutena, itse en tykännyt, kun oma Solifer on niin rauhallinen paikoiltaan lähdettäessä pitkien perävälitystensä johdosta, kolmekin sekuntia meni ennen kuin alkoi kelaamaan vauhtia.

Rullathan on helppo vaihtaa ja kokeilla, hurjan suurta eroa tuosta ei tule, koska 6.3 - 5.5 on vain 0.8g, omassa mopossani taisi 1.2g muutos rullien painossa vaikuttaa noin 1000 kierrosta, jos ihan sitäkään.

Voit myös laittaa vuorotellen 5.5g ja 6.3g rullan, jos se 5.5g on liian kevyt omaan makuusi, niin tuolla saisit jotain 5.9g rullia vastaavan virityksen.

Se on aika mahdotonta sanoa kiihtyisikö paremmin 20-40km/h väliä, mutta aina voi arvailla, että kevyemmillä rullilla saattaisi parantua, leveämmällä hihnalla voi huonontua. Pitäisi tietää tehokäyrä koneesta ja se millä kierrosluvulla se nyt vetää tuolla välillä, millä kierrosluvulla sitten yli 40km/h vauhdissa, tietäminen aika mahdotonta.

Suosittelen, että kokeilet rullia vaihtaa ensin, sitten vasta hihnaa, niin tiedät että auttaako ne rullat juuri sinun mopossa vai eikö auta, se riippuu niin paljon siitä millainen se koneen tehokäyrä on ja miten lähellä / kaukana koneen kierrokset on siitä huipputehon kierroksista nykykuosissaan.


openflow

Lainaus käyttäjältä: Hane - 03.07.15 - klo:23:15
Ongelmanahan on, että se ottaa jossakin 20km/h piikin ja sitten vaihtaa isompaa vaihdetta pesään (tässä 20-40km/h tosi laiska eikä lähde minnekkään) ja ottaa taas uuden piikin jossakin 40km/h ja kiihtyy siitä 60km/h aika hyvin. 
Tämä on vakiovariaattorin ominaisuus, ja eroon ei pääse kun vaihtamalla variaattorin kaikki osat. Sitä voi kyllä yrittää parantaa kokeilemalla eri painoisia rullia, yleensä kevyempiä.

JaskaPappa

Muutama pohdinta Soliferin XTR:n varin toiminnan parantamiseksi.

Nyt kun kone on kunnossa voi keskittyä voimansiirtoon. Solikka paikalta lähdettäessä kiihtyy laiskasti.
Kun paikaltaan kääntää kahvan pohjaan, kierrokset nousevat noin 8500rpm (kiekkamittarin mukaan) ja soliferi pysyy hetken pakoillaan sitten kiihtyy rauhallisesti. Huippunopeuskin on laskenut mittarinäyttämästä 70kmh -->60kmh.
Ajattelin pistää jäykemmän vastapaine jousen ja samalla vaihtaa kytkimen jouset +1000rpm. Lisäksi etuvariin ajattelin pistää painavammat rullat. Nyt on 5grammaset, ajattelin koittaa 6,5 grammasilla.
Pitäsikohän uusia hinnakin?
Mitä mieltä ootte onko muita ehdotuksia?

Nuukailija

Jos kytkin ottaa nyt 8500 kierroksella, niin eikö ne +1000rpm jouset siirrä tuon 9500 kierrokselle?

Ne jäykemmät kytkimen jousethan vastustavat enemmän kytkimen tarttumista.

Suurin ongelma kai tuossakin Soliferissa on ylipitkät perävälitykset.

10" takarengas tai tiuhempi perävälitys voisi helpottaa kummasti, kun liikkeelle pääsisi pienemmälläkin momentilla.

Pitävämpi/purevampi kytkin voisi myös auttaa.

Vastapainejousi ja raskaammat rullat kai voisi olla ihan hyvä veto, samoin holkin pituus etuvarissa kannattaa tutkia, omassa soliferissa oli niin pitkä holkki, että hihna heilui ihan löysänä, tokihan rullat puristaa variaattorilautasta kiinni sitten kun puristaa, mutta mielestäni tuollaiset välykset ovat kovin tarpeettomia.

Miksi huippunopeus on sitten laskenut, onko koneesta voima karannut? Venttiilien säätö ja seokset on aika tarkka homma, jos on kovin rikkaalla pitkään käynyt, niin paikat voi olla tukossa, voipa pakoputkikin olla hieman umpinaisempaa mallia.

Onko rullat kuluneet, sekin voi vaikuttaa jotain?

JaskaPappa

Lainaus käyttäjältä: Nuukailija - 13.07.15 - klo:02:31
Jos kytkin ottaa nyt 8500 kierroksella, niin eikö ne +1000rpm jouset siirrä tuon 9500 kierrokselle?

Ne jäykemmät kytkimen jousethan vastustavat enemmän kytkimen tarttumista.

Suurin ongelma kai tuossakin Soliferissa on ylipitkät perävälitykset.

10" takarengas tai tiuhempi perävälitys voisi helpottaa kummasti, kun liikkeelle pääsisi pienemmälläkin momentilla.

Pitävämpi/purevampi kytkin voisi myös auttaa.

Vastapainejousi ja raskaammat rullat kai voisi olla ihan hyvä veto, samoin holkin pituus etuvarissa kannattaa tutkia, omassa soliferissa oli niin pitkä holkki, että hihna heilui ihan löysänä, tokihan rullat puristaa variaattorilautasta kiinni sitten kun puristaa, mutta mielestäni tuollaiset välykset ovat kovin tarpeettomia.

Miksi huippunopeus on sitten laskenut, onko koneesta voima karannut? Venttiilien säätö ja seokset on aika tarkka homma, jos on kovin rikkaalla pitkään käynyt, niin paikat voi olla tukossa, voipa pakoputkikin olla hieman umpinaisempaa mallia.

Onko rullat kuluneet, sekin voi vaikuttaa jotain?

Rullat on noin 500km ajetut. Ja voimaa ei ole kadonnut, vaan pikemminkin lisääntynyt koneen kunnostuksen yhteydessä...
Ottaa kierokset kyllä, kuten ennenkin sinne 10000 rpm mutta nopeus on laskenut. Vari ei toimi enää kunnolla...
Epäilen että 5g rullat ovat liian kevyet jne...

jwalk

Nojoo, ensinnäkin jäykemmät kytkinjouset tuskin auttaa sinua tuossa..Toisaalta halpojahan ne on kokeilla. Kulunut hihna tekee tuota, varsinkin kevyiden rullien kanssa. 6 grammasia suosittelisin, olettaen että kone suunnilleen tehtaan tehoissa.
Jos nyt viittit kytkinpakkaa auki ottaa, niin tarkistaa että voimansiirtolevy liikkuu vaivatta tapeissa/urissa.Uudet rasvat sinne sit, kuin myös neulalaakerille.  Samallahan sen vastapainejousenkin vaihtaa, halpa kun on. Virijavaran sininen on ihan hyvä.
Osta Gatesin hihna, se on pätevä.
Ja tietenkin se paskojen putsaus kaikista liikkuvista.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: jwalk - 13.07.15 - klo:11:49
Jos nyt viittit kytkinpakkaa auki ottaa, niin tarkistaa että voimansiirtolevy liikkuu vaivatta tapeissa/urissa.Uudet rasvat sinne sit, kuin myös neulalaakerille.
Jeps, Tämä kannattaisi tehdä aika-ajoin muutoinkin. Harva tuntuu sisäistäneen että variaattori ei ole täysin huoltovapaa värkki eikä myöskään ikuinen vaan kuluva osa. Kerran kesässä olisi hyvä huoltaa takavariaattorikin perusteellisesti normiajolla. Jos ajaa paljon pölyisissä olosuhteisssa, niin se pöly tuntuu tunkeutuvan yllättävän tehokkaasti takavarin sisällekin ja yhdessä sen vaseliinin kanssa muodostavat melko tehokkaan "ei niin voitelevan ja liukkaan" yhdisteen.

Coastside

Kaikkia takavareja ei saa osiinsa purettua kuin vain jousen vaihtoon saakka. Sen liukuputkien päässä on tiiviste jonka varovasti irroittaen saa sinne ujutettua vaseliinia liuvuttamalla sitä edestakaisin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04