Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

Jack

Ei ne liukupalat sovi baotianiin.
5,5 grammaset rullat otin, 16x13mm.
Vanhat oli n. 7g 15,9*13,15mm ilmeisesti halkaisijasta kymppä kulunut pois, onkos leveys ollu
alkujaankin leveempi, vai onko levinny.

Aika selvästi näyttäs että rullat jääny poikittain kun hihna katkennu, joten eiköhän se vika korjaannu.
Ja se kilinä ja kolina kuuluu rullista jotka vapaana, kuuluu paremmin yhdellä toisella videolla.
Tuurilla jos olis saanu vauhtia, kita auki, ja rullat asettuun paikoilleen niin olis korjaantunu, ehkä.

Mites palapelin saa koottua. Lähinnä rasvan käyttö.
Liikaa ei passaa laittaa.
Liukulaakereihin ohut sipaisu ep-laakerirasvaa ja
takana kytkinpaketin neulalaakeriin pyöritellä enempi.
Oli hiukan jähmee. Sieläkin pitää olla tarkkana ettei
rasvaa kytkintä :-)


pekpel

Rasvaa vain kytkinpakan laakereihin ja sekin kuumaa kestävää tavaraa..
Muut varin osat pestyinä ja puhtaina paikalleen..
Bendixin voi voidella jollain kuivavoitelusprayllä kunnolla melkein uittamalla ja antaa sitten kuivua ennen paikalleen laittoa.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Jack

On niille liukulaakereille hyvä sipaisu laittaa.
https://youtu.be/SuvklRqPQoU

Toi ruuvien loctite lukitus tarvii tehdä.
Sitten ihan viimeiselle kokoomiselle.

Bendixille en tee mitään, uuskin maksaa saman kuin ihme kuivarasvat.

pekpel

satapiikin ohjetta lainaat tänne.. mopopuolelle..
ja huonoo sellasta..
muutama virhe mitä huomasin:
- ei näyttäny laittoiko rasvaa kykinkellon laakereille
- tuo rasva etuvarin liukupinnoilla ei voitele, vaan sitoo kaiken pölyn ja paskan itseensä ja tekee hiovan tahnan
- hihna ihan liian kireällä kun pulttas etulautasta kiinni, tuossa hihna jo hajos ja sen elinikä on murto-ossa oletetusta
- vasta kiristyksen jälkeen löysäs hihnaa lisää ja ampu lisää kiinni
- ei momenttiin vääntäny varin palikoita, ei tarvi silloin mitään lukitteita mitä lisäili.
- putsas kytkimen liukupinnan rasvasella rätillä, heippa vaan uus kytkin..

En itekkään aina momenttiavainta kätä, mutta se on oikeasti suositeltavaa.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Jack

Nyt on variaattori koottu onnistuneesti. :-)
Ja hyvin kulkee, kuin rasvattu salama, paitti mopo se on.

SYynä oli se että ne etupään rullat oli varihihnan katkeemisen yhteydessä jääny jumiin.
5,5g rullat oli hyvä valinta.

JaskaPappa

Kyseessä Solifer XTR50. Kiihdytteli kovin pienillä kierroksilla ja rauhallisesti.

Sain hommattua 5g rullat. Avasin varin oli piukassa koitin ensin pikkupyssyllä, ei auennut. Otin ison ja sehän pärähti auki.
Putsasin osat ja pistin uudet rullat paikalleen. Vahnat ei ollu mitenkään kulmikkaat.
Punnitsin vanhat rullat ja sain 5,53 Lidlin vaa-alla.   Mikä mahtaa olla originaalien rullien paino?

Hinassa oli merkinnät "powerlink@ 729  17,5" mittasin hinnan vahvuuden tönärillä, tulos oli 17,5mm. Ilmeisesti kunnossa?

Kasasin varin uusilla rullilla.

Tomiii hyvin mutta kierrokset karkaa kiihdytyksessä noin 7000rpm ja matka-ajo kierrokset on nyt milestäni liian isot. Kiihtyy tasaisesti ennen oli nykimistä.
Ero oli toldella suuri verrattuna vanhoihin. Tosin vari oli likainen voisiko sen putsaaminen vaikuttaa. Soliferi oli seissyt 4-5 vuotta ...

Tällä kokemuksella voisi 5.25 rullat olla passelit...

-Zone-

#1266
Lainaus käyttäjältä: JaskaPappa - 22.04.15 - klo:09:02
Mikä mahtaa olla originaalien rullien paino?
Ainakin mulla baotianissa vakiot ovat 8,5g.
6-6,5g olen itselleni todennut parhaimmiksi riippuen vähän minkä koon pytty on kiinni. Vitosia ja 5,5g porukka käyttää paljon mutta ovat mun makuun turhan kevyet.

Lainaus käyttäjältä: JaskaPappa - 22.04.15 - klo:09:02
Tosin vari oli likainen voisiko sen putsaaminen vaikuttaa.
Se vaikuttaa hyvin paljon ja asia mitä kaikki ei ole ymmärtäneet, niin variaattorikin kaipaa välillä huoltoa. Juurikin putsausta.

openflow

Pöly vaikuttaa rullien ja kupin väliseen kitkaan, ja myös siihen kuinka jouhevasti rullat liikkuvat.
5,5g -> 5g muutos ei nyt mikään mahdottoman iso ole ~300 rpm tjs. Jos variaattorin haluaa säätää johonkin 100 rpm tarkkuuteen sitä saa sitten putsata ja hienosäätää aika useasti.

JaskaPappa

No just. Rullien vaihto 5,5g>5,0g ja varin putsaus oli lähellä 3000rpm ei 300rpm.

Nämä 5,0g tuntuvat turhan kevyiltä. Taytyy tutkia noita vanhoja rullia. Imeisesti niistä tulee vanhemmiten kulmikkaita ja ympärysmitta pienenee.

-Zone-

#1269
Vaihdoin tänään yhteen baotianiin rullat. Alkuperäiset rullat oli uutta vastaavat, mutta paino kaikissa 8g. Omissa on aina olleet vakiorullat 8,5g. Kone taitaa olla pitkävenainen.

Lainaus käyttäjältä: JaskaPappa - 23.04.15 - klo:11:48
No just. Rullien vaihto 5,5g>5,0g ja varin putsaus oli lähellä 3000rpm ei 300rpm.
Tuo rullamuutos ei noin paljoa vaikuta. Saletillisti variaattori ei ennen putsausta toiminut kuten kuuluu jos tollasia muutoksia tulee.

Hane

Osaisko joku sano, että mikähän keewayta oikein vaivaa kun ennen oli vakio variaattori, 6,3g rullat ja vakiojouset. Niillä kulki vain 50km/h vaikka kuritkin poistettu :o Eilen laitoin 5,5g rullat ja malossin +15% vastapainejousen ja niiden vaihdolla ei ollut mitään vaikututsta kulkemiseen. :(
Sitten kokeilin laittaa takasin 6,3g rullat ja otin sen pikkuprikan pois tuuletuslautasen takaa,että hihna nousisi ylemmäs. nyt tuntuu siltä että ei oikein kierrä kunnolla eli jos laittaisin nyt takasin 5,5g rullat niin kulkisikohan kovempaa? Ainakin oman järjen mukaan kun nytten hihna nousee ylemmäs ja välitykset kasvoi ja nyt noilla vakio rullilla ei kierrä, eli liian raskaat välitykset?

openflow

Kokeile 5,5g rullilla sitten näet, tosin ei se 6,3 -> 5,5g muutos kovinkaan iso ole ~500 rpm. Kierroslukumittari on loistava apuväline variaattoria säätäessä.

Onko mopossa nopeusrajoitin, ettei tämä nyt ole siellä rajoittamassa?.

Hane

Tilasin eilen tehoputken vakion tilalle niin pitäs rueta kulkemaan. vakioputki on niin huono, että ei se sillä kulje. Ei näissä keewayssa ole nopeusrajotinta eikä kyllä kierroslukumittariakaan :-\
Oiskohan nuo 5,5g rullat liian painavat metrakitin handmade tehoputkella, pitäs saaha kulkemaan n.60km/h. Vai pitäkö laittaa kevyemmät?

openflow

Ensinäkin toivottavasti kyseinen putki toimii vakio sylinterin kanssa. Pitäisi tietää mille kierroslukualueelle putki on suunniteltu, ja rullat valitaan siten että kyseinen alue saavutetaan. Tästä syystä se kierroslukumittari on tärkeä väline, helpottaa ja nopeuttaa säätöjen hakemista.
Ellei kierroslukumittaria ole tai sellaista halua hankkia, sitten se vaati vähän enemmän testaamista tai tuuria että rullien painot osuu kohdalleen.

Kaasutin pitää säätää myös, kun vaihtaa putken.

Hane

Sylinteristä on poistettu kuri ja netissä ainakin lukee, että hyvä putki vakiosylinterille ja, että on helppo säätää.
Tiiän kyllä, että kasutintakin pitää säätää. :)