Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

openflow

En nyt saanut poimittua artikkelin "punaista lankaa, mutta kirjoituksesa on virivariaattori:suoraramppinen rullakuppi + ehkä suorat urat voimansiirtolevyssä. Lisäksi välitykset loppuu ~40 km/t kohdalle ja loput vauhdista otetaan kierroksilla. Eli ei ihan sitä mitä perus kinkistä löytyy.

Variaattorin optimi säädöt on juurikin käyttäjä kohtaisia juttua, esim jos haluaa että kone ei kilju matka-ajossa kun viimeistä päivää.

jwalk

#1246
Jaan teille iloiten löytämäni hyvän kombinaation, monia kokeillut, mutta tähän palannut. Ainakin isommalla pytyllä minun makuuni:
- http://www.virijavara.fi/kauppa/product_details.php?p=380
-http://www.virijavara.fi/kauppa/product_details.php?p=386
-http://www.virijavara.fi/kauppa/product_details.php?p=376
-http://www.virijavara.fi/kauppa/product_details.php?p=374
-Lisäksi gatesin hihna, holkkia lyhennetty 38 milliin, 1mm prikka laitettu perimmäiseksi

Jos ajelis pitkää tasasta siivua,niin ehkä laittaisin 7g rullat. Taajamapyörityksessä ja välillä kun on mamma kyydissä ni 6g on passelit

Nuukailija

Mulla on nyt ViriJaVaran vakiovariaattori eteen ja samasta paikasta vakio takavari, sitten Gatesin 788 hihna.

Skootteri on tuo Solifer Speed 2009, jossa ViriJaVaran vapaaratas. 12" renkaat ja ilmeisesti pitkähköt välitykset, kun tuo vapaaratas kerta kävi perään ja toimii ääntelemättä.

Varin mukana tuli 8,5g rullat joilla halvan sekä epätarkan jälkiasennusmittarin mukaan kierrokset kiihdytyksessä noin 20-25km/h saakka 6000rpm ja yli 30km/h noin 5000rpm, josta eivät juuri muuttuneet ennen kuin nopeus laski alle 30km/h.
Yli 100kg riittävällä pituudella varustetun miehen kera voima tuntui vaan loppuvan kesken, pienessäkin mäessä nopeus laski tuohon alle 30 nopeuteen.

Vaihdoin sitten jokatoisen rullan itselläni olleisiin kevyempiin, ehkä 6-7g painoisiin, ei mitään tietoa, olivat Zonerissa, mutta vähän kevyemmät siis.

Kiihdytyksessä kierrokset nyt noin 7000rpm ja nopeuden ylittäessä 30km/h putoaa sinne 6000-6500rpm, jaksaa mennä kohtuullisesti, nopeus toki putoaa suuremmissa mäissä yhä, mutta matkanopeudella kruisaillessa kierrokset jäävät juuri sinne maksimiväännön tuntumaan, kone ei huuda ja mopo jaksaa kuitenkin kulkea pienelläkin kaasulla.

Räväkkää kiihtyvyyttä ja hurjia huippuja jos hakee, niin ei varmaankaan tykkää, mulle vähäinen meteli ja polttoainetalous on tärkeämpiä.

Takavarin jousi on ehkä hieman rento tuolle remmille, kun remmi jää vähän löysäksi ajon jälkeen eikä nouse ihan ylös takalautasella, mutta ei tuolla itselleni ole juuri merkitystä, se voi siitä vielä tekeytyä, kunhan ajaa vähän enemmän.

Lähdössä kone ei ulvo ja voi lähteä liikenteeseen sivistyneesti pienin kierroksin rauhallisen arvokkaasti, eihän mun takana ole koskaan ketään, joten miksi kiirehtisin? Toki jos kahvaa kääntää reilummin, niin kierrokset nousee suht heti sinne 7000 pintaan ja kiihtyy hieman nopeammin :D

Mittarin mukaan 50 vauhdissa ei vielä alkaneet kierrokset nousta, kun alamäkeen ajoin, en tiedä kuinka pitkälle nuo välitykset oikein venyy, mutta voima ei nykyisellään ainakaan riitä kierroksilla nopeutta lisäämään, no ei ole tarpeenkaan, se 40 mittarin mukaan riittää itselleni.

jwalk

Tilasin kanssa speediin samat kamat. Liikkeelle lähtee tosiaan arvokkaasti johtuen hihnan leveydestä, mut vähän ajan päästä hieman piristyy, kun hihna muokkautuu. Itse päädyin rullissa 3x8,5g+ 3x5g. Mittari nopeutta kelasin 70 pintaan parhaimmillaan,eikä välitykset loppuneet.

viisnelonen

#1249
Mites toi rullien sekoittamis homma oikeen oli, kun muistelen että täällä joskus olis jollakin semmonen kokemus että ei pitäis  laittaa eripainosia vaikka ne tuleekin silleen tasapainoon eli fifty-sixty niinku nykänen sanoi..
On vaan niin pitkä topiikki etten kyllä kahlaa läpi.. niin ja olikos täällä vai muualla mutta kuiteski tällä foorumilla.
Ehkä Pekpel tai joku muu muistihirmu muistaa..


Ed: joo joo , ei siinä minunkaan mielestä luulis olevan mitään ongelmaa mutta kun muistelen että jollakin oli joku kokemus..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

jwalk

No, itse en vaan keksinyt että mitä vahinkoakaan siitä voisi tulla. Syy miksi sekoitin oli vain se,ettei ollut muita rullia kotosalla. Nyt tiedän tilata 6,5g rullat. Kokeilumielessä, tilapäisesti siis näin

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 28.03.15 - klo:20:36
Mites toi rullien sekoittamis homma oikeen oli, kun muistelen että täällä joskus olis jollakin semmonen kokemus että ei pitäis  laittaa eripainosia vaikka ne tuleekin silleen tasapainoon eli fifty-sixty niinku nykänen sanoi..
On vaan niin pitkä topiikki etten kyllä kahlaa läpi.. niin ja olikos täällä vai muualla mutta kuiteski tällä foorumilla.
Ehkä Pekpel tai joku muu muistihirmu muistaa..

Ainakin äkkisestään voisi kuvitella, että ne köykäiset rullat kuluu nopeammin, kun niillä saattaa olla välillä hetken aikaa enemmän tilaa kuin jos olisi kaikki samanpainoisia, mutta en tiedä onko muuta eroa.

Joku 6.5-7.5g rulla se on varmaankin hankittava, mutta kunhan nuo osat asettuu, niin pääsee makustelemaan sitä, että tarvitseeko mihin suuntaan painoa sovittaa, jotta kierrokset osuu omanmielen mukaisesti jatkossakin, menköön sen aikaa noilla rullilla.


-Zone-

#1252
Mulla meni yksi variaattori keskireiästään täysin horoksi sekarullien ollessa paikallaan.. Vissiin on jossain vielä se videokin siitä minkä kuvasin. Mitenkään 100% varmaa se ei ole että se syy oli se rullien painoero. Se voi johtua muistakin syistä. Valmistusvirhekään ei kiinalaisissa ihan ennenkuulumaton kun edes ole. Silloin sitä mietin että ehkä se alkaa helpommin värisemään yms ja kuluttaa siksi sitä liukulaakeria. Mitään näyttöä tähän teoriaan ei ole, kunhan vaan mietin syitä ja seurauksia. Loppupeleissä en pysty enempiä sanoon. Menipähän vaan melko lyhyessä ajassa yksi variaattori ja silloin mulla oli siinä sekarullastus.

E: http://www.mediafire.com/watch/9l08m9dd8fasqdn/SDC12977.AVI

pekpel

Epätasainen kuluminen oli syy miksi ite en paljon sekarullia käytä muutakuin oikeitten rullapainojen etsimisessä kikottimeen.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

viisnelonen

#1254
Joo. kyllä taisin muistella tätä Zonen tapausta. Nyt kun katsoin tuon videon niin heti tuli mieleen että sieltähän on hävinnyt koko pusla eli liukulaakeri.
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=120.msg79517#msg79517

Pekpel: Kirjoititko silloin asiasta tänne ?

Ed: ainiin.. eihän noissa puslaa olekaan vaan samaa valua koko kikkkare
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

pekpel

En välttämättä kirjoittanut, voi olla että teoriaa on käyty läpi jossain.
En minä mikään niin kauhea muistihirmu ole.
Varmasti on jotain rullista ja rullakupeista siellä Bella säikeessä alkupuolella kun kokoonpanoa vielä haettiin.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

-Zone-

Kyllä siellä pusla on. Tuossa videon yksilössä se pusla oli rullien puoleisesta päästä jotakuinkin jopa uuden mitoissa, tuolta hihnapuolelta taas oli pusla paikkoin kulunut jo olemattomiin ja jonkin verran syönyt jo sitä rullakuppiakin. Edes puolisokeakaan ei myöskään olisi pyöreäksi sen pään reikää väittänyt :) Noh, yksi lysti sinänsä. Vakiovarit on hyviä virikoineisiinkin ja halpoja uusia oli syy kulumiseen loppupeleissä sitten mikä tahansa.

Jack

#1257
Jahas, ilmat lämpenee ja skootterin variaattorin hihnan katkeamisen ja vaihdon
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=120.msg100773#msg100773
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=120.msg100887#msg100887
jälkeen taas räikkää käteen.

Käyntiin lähti talven jäljiltä. Mutta sama vika kuin syksyllä jäi. Ei se jaksa mihinkään kulkee.
Nyt sentään sain kaikki auki. Oliskohan ne rullat jumittanu, kun hihna katkes.

Rullat ja liukupalat vaihtoon, ja paikkojen putsausta.
Tolta näyttää: http://aijaa.com/2btQj3


Tuolta uudet:
http://www.storm-motor.fi/osat/mopot/baotian/bt49qt/2008/variaattorin-rullasarja-16x13mm-67g/
8,50,-
http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/merkkikohtaiset-osat/variaattorin-liukupalat-minarelli/
2,5€

EDIT: Noi liukupalat ei sovi. Kiinasta kaikki edullisesti, 12€,  jos jaksaa odottaa http://www.ebay.com/itm/Variomatik-4-Takt-GY6-139QMA-B-China-Roller-Baotian-Rex-/161314845974?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item258f1d3516
Otin 5,5g rullat.

Oliskos siinä tämän kevään askareet.

Eikös se tässä tyhjäkäyntiä käydessä näy:

Etuosan pitäis kait olla ihan pienenä. Ei tollasella välityksellä voi skode paljon liikkua.

-Zone-

#1258
Lainaus käyttäjältä: makemurtaja - 15.04.15 - klo:16:30
ei alipaineletkut saaneet tarpeeksi alipainetta ja kaasari bensaa
Kinkin bensahanat tuntuu olevan sohloja järjestään ja pyrkiä pikimmiten niistä eroon. Manuaalihanan rakensin tähän uuteenkin rakkineeseen ensimmäisenä. Ennen mitään muuta muutosta.

Lainaus käyttäjältä: -Zone-Itsellä oli kanssa pitkään hanamurheita ja jokusia uusia vaihtelinkin kunnes kyllästyin ja nyt on porattu alkuperäisestä hanasta venttiilistä reikä läpi jolloin hana on siis aina auki ja sen jälkeen on pätkä letkua ja sitten letkuhana josta letku jatkuu kaasarille. Näin sain hanan parempaan paikkaan eikä tarvitse yrittää availla sitä sieltä tankin pohjasta.

Hanan poraus tehdään siten että ota se irti ja poraa (muistaakseni 3mm terä) siitä bensalinjan nipasta kunnes menee takaiskusta läpi. Se venttiili on vissiin rosteripeltiä ja saa porata yllättävän pitkään ennen kuin siitä läpi pääsee. Alipainenippa juotetaan tinalla umpeen. Itsellä ainakin onnistui ihan kevyeen 80w kolvilla. Imukaulassa alipainenipan voi tutkia muutaman sentin pituisella letkun pätkällä jonka päähän kierretään M6 jenkainen pultti.

Jos hanaa ei halua modata niin LVI liikkeestä käyt ostamassa sopivan nipan kierteellä hanan tilalle. Ota vaikka alkuperäinen hana mukaan jotta saat varmasti samalla jengalla kun näissäkin on ollu eroja. Ehdottomasti suosittelen tollasta letkuhanaa kun sen hanan saa siten sinne mistä sitä on paras käyttää.

openflow

Lainaus käyttäjältä: Jack - 15.04.15 - klo:11:35
Eikös se tässä tyhjäkäyntiä käydessä näy:
http://aijaa.com/dxkFuM
Etuosan pitäis kait olla ihan pienenä. Ei tollasella välityksellä voi skode paljon liikkua.
Saattaa olla, että vaihdoit rikkoutuneen hihnan tilalle liian lyhyen. VP-jousi voi olla myös kaput.

Nämä liukupalat on 2t-ihmeen osia(1E40QM), ovat aika paljon isommat mitä 4t-ihmeessä(139QM). En ole kokeillut käyvätkö päittäin, mutta vahvasti epäilen.
http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/merkkikohtaiset-osat/variaattorin-liukupalat-minarelli/
2,5€

Kannattaa muutenkin punnita vanhat rullat, ennen kun tilaa uudet. Ihmeissä hajontaa riittää rullien painojen suhteen.