Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

Jack

Musta tuntuu että se oli niin kireellä että puristi akselista niin että veto päällä kokoajan.
Kytkin kyllä irrotti. Mutu.

Olis pitäny avata ja tarkistaa se hihna ennen hajoomista. Olis nähny millai sen kuuluu olla.
Pitäiskös varois avata se kytkin ja tarkistaa rullien kunto.
Ei vaan kauheesti innostais, kootessa kun tuppaa jäämään kopallinen ylimääräisiä osia :)


-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Jack - 08.08.14 - klo:22:52
että veto päällä kokoajan.
Takavariaattori pyörii aina kun etuvariaattorikin. http://youtu.be/viWOOvy45wI
Jos tyhjäkäynti ei ole säädetty liian suurelle, kytkinjousista voi sulla olla yksi katkennut, silloin pyöri kytkinkellokin jo tyhjäkäynnillä.

ko2610

Etupää on kiinteästi kampiakselilla eli pyörii koko ajan samoin kuin takapäänkin lautaset hihnan välityksellä, mutta pienillä kierroksilla kytkin katkaisee vedon välittymisen takapyörälle. Olipa hihna sitten liian pitkä tai liian lyhyt, se estää variaattoria toimimasta koko alueella. Kummassakin tapauksessa välityksiä puuttuu sekä alusta että lopusta ja vain keskialue on käytössä... vertaa vaikka siihen, että nelivaihteisessa vain kakkonen ja kolmonen toimivat. Lyhyt hihna ei riitä tarpeeksi ulos ja pitkä hihna ei taas kiristy sisään asti. Pitkäkään hihna ei välttämättä luista juuri normaalia enempää johtuen kiilahihnan luonteesta. Väärä hihna voi minimivälitysten muuttumisen vuoksi saada kytkimen tarttumaan jo tyhjäkäynnillä.

Tinde

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 04.08.14 - klo:12:02
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 04.08.14 - klo:07:13
Liekö miettinyt mitä se lujuuteen vaikuttaa.
Ihan toimii. Mulla on tuolla hyllyssä edelleen yksi vanha variaattori johon sama homma on tehty. Siinä kun selvästi jäljistä näki että rullat törmäsi rampin päätyyn eikä variaattorin lautaset menneet täysin yhteen. Tein siihen saman operaation ja kyllä sieltä hiukan lisävälitystä löytyi. Siihen aikaan mun variaattori ei ollut yhtä hyvin jäähdytetty kuin nyt ja tuosta irtosi se keskiholkin laakeripinta.

Saanko kysyä, millä tavalla olet NYT hoitanut tuon tuuletuksen? Poikani valittelivat että variaattorin koppa lämpeää aika paljon..

-Zone-

Tuo kyseinen yksilö on nykyään purettu jo varaosiksi, mutta tähän uuteenkin mopoon olisi tarkoitus tehdä sama homma muutamin muutoksin. Etukatteen alareunaan tein ilman sisäänottoaukon ja siitä suppilolla + letkulla ilma patopaineella variaattorikoppaan sisään. Kopan sisäpuolelta poistelin myös läpivirtausta haittaavia seinämiä. Tuon näköinen modaus oli.

Coastside

Jos dumppaa polkimen saisi siihen aukon puhaltimelle johon voisi modata ehkä koneen jäähyn puhaltimen. Vara-akkua kuskaten varmistaisi että pääsee kotiin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Tinde

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 08.09.14 - klo:17:21
Tuo kyseinen yksilö on nykyään purettu jo varaosiksi, mutta tähän uuteenkin mopoon olisi tarkoitus tehdä sama homma muutamin muutoksin. Etukatteen alareunaan tein ilman sisäänottoaukon ja siitä suppilolla + letkulla ilma patopaineella variaattorikoppaan sisään. Kopan sisäpuolelta poistelin myös läpivirtausta haittaavia seinämiä. Tuon näköinen modaus oli.

Tuohan on ihan hyvä idea, alkuperäinen ilmanottoaukko kun sijaitsee katteitten alla piilossa..

Tinde

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 08.09.14 - klo:18:00
Jos dumppaa polkimen saisi siihen aukon puhaltimelle johon voisi modata ehkä koneen jäähyn puhaltimen. Vara-akkua kuskaten varmistaisi että pääsee kotiin.
Tämähän on vielä parempi idea, kuin edellinen :D

-Zone-

#1193
Kyllä mä tuotakin harkitsin, mutta totesin että näiden kiinalaisten kanssa on se poljinmahdollisuus hyvä olla. Kaiken varalta. Esim jos tien päällä etsii vikaa ja koittaa starttailla, niin akku riittää sen aikaa kuin riittää ja sitten on turhaa etsiskellä enää sitä vikaakaan. Työntämällä kun ei mopoaan käyntiin saa. Mutta jos päättää polkimen poistaa, niin tässä on yksi toteutus: http://www.netikka.net/phweb4/skooter/vari.php

Coastside

#1194
Käynnistin polkimella noin vuoden verran käyntiin kun en löytänyt startin vikaa, kunnes koppa siitä halkesi. Maalia väärässä paikassa oli syy ettei startti toiminut. Muuten vain pari kertaa on poljettanut reissulla ja toisella niistä oli syynä tukkoinen putsari. Kun kaikki on kunnossa, ei poljinta tarvitse. En koeta kaunistella kiinalaisten vikaherkkyyttä. Pakkasilla ei lisäjäähyä tarvitse ja silloin poljin on hyvä olla koska startilla ei pakkas-kylmää konetta käynnistä. Kesähelteillä voisi olla eri koppa jossa jäähdytys on hyvä.

Yksi keino käyttää sen omaa puhallinta olisi kanavan teko moottorin alitse varin koppaan tai letkuliitännän teko puhaltimen koppaan ja toinen pää varin kopassa jo olevaan yhteeseen. Veisi osan sylkän jäähdytyksestä mutta toisaalta jäähdyttää konetta varin kautta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

#1195
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 09.09.14 - klo:10:05
Yksi keino käyttää sen omaa puhallinta olisi kanavan teko moottorin alitse varin koppaan tai letkuliitännän teko puhaltimen koppaan ja toinen pää varin kopassa jo olevaan yhteeseen. Veisi osan sylkän jäähdytyksestä mutta toisaalta jäähdyttää konetta varin kautta.
Samaa mietin itsekin kun niitä tuuletintestejä tein ja tätäkin vaihtoehtoa harkitsin termostaattiohjauksella vakavissani ennen kuin tein sen patopaineella toimivan http://www.vapaa-aika.com/lammitys-ilmastointi/ilm-v-venttiilit-saleikot/comet-tuuletin-12-v-7-w.html

Tuossa on halvalla tehoa, mutta on kulutustakin.. http://www.motonet.fi/fi/tuote/386443/Tunnelipuhallin-12V45A-32800L

Coastside

#1196
Minulla on 12 V keskipako patjapuhallin akkukäyttöisenä omalla akullaan. Tehoa on 50 wattia ja painetta niin että puhaltaa ihon kuopalle. Muodoltaan pitkä mutta voisi kiinnittää pitkittäin ja varinkoppaan 20 mm aukko sille ja puhaltimen lähtö on suorassa kulmassa sen koteloon. Juju olisi sen oma akku niin ettei se kuormittaisi skoden akkua. Poljintakaan ei tarvitse poistaa. PWM säätimellä saisi tehoa alemmas koska tuossa on jo liikaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 09.09.14 - klo:11:50
PWM säätimellä saisi tehoa alemmas koska tuossa on jo liikaa.
Jeps ja pwm-säädintä voisi hyvin ohjata lämpöanturilla.

Coastside

#1198
Se koneen oman puhaltimen käyttö kiehtoo. Sitä voisi laajentaa jatkamalla pituutta jolloin ilma riittäisi molempiin; sylkälle ja varille. Kotelohärdelin joutuisi tekemään uusiksi niin että siihen sisältyisi varille menevä kanava. Mallina olisi alkuperäinen   ja siihen sitten lisää tavaraa.
Simppelimpi lisäkanava olisi kankaasta ommeltu, joka paineella pullistuisi muotoutuen tilan mukaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Hane

Vaikuttakohan noin millin kulunut hihna suorituskykyyn? :) Kannattasko minun laittaa painavammat rullat kun nyt kone huutaa ja ei oikein kulje kunnolla? :) Kiinni olevat rullat ovat nytten 6.3g ja ajattelin että laittaisin 6.6g.  8)