Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

joni_k

näissä kinkeissä hyvä kun pytty on piilossa ja ei ole merkintöjä. mun mielestä tärkeää on se ettei mopo kulje liian lujaa ja merkitä kevariksi.  kilowatteja ei niinkään kuristeta vaan huippunopeutta nykymopoissa.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 04.08.14 - klo:07:13
Liekö miettinyt mitä se lujuuteen vaikuttaa.
Ihan toimii. Mulla on tuolla hyllyssä edelleen yksi vanha variaattori johon sama homma on tehty. Siinä kun selvästi jäljistä näki että rullat törmäsi rampin päätyyn eikä variaattorin lautaset menneet täysin yhteen. Tein siihen saman operaation ja kyllä sieltä hiukan lisävälitystä löytyi. Siihen aikaan mun variaattori ei ollut yhtä hyvin jäähdytetty kuin nyt ja tuosta irtosi se keskiholkin laakeripinta.

Jack

Hihna meni poikki. Oli hikinen kilometri 30 asteen helteessä, ylämäkeen.  8)

Hain pari varahihnaa tuolta:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/9817211/variaattorin-hihna-solifer
Motonetin mukaan mitat 18x805. 13ekee kappale.

Samalta se näyttäis kuin alkuperäinen, vaikka vanhassa mitat B788*17*28
Baotian BT49QT-7 kone mulla.
Kaippa hihna sopii. Soliferi ja Baotia olivat aika yks yhteen.

Tuollakin maininta http://www.vekastore.fi/motopart24/varaosat/skootterit/skootterin-osat/variaattorin-hihnat/sanili-baotian-fude/variaattorin-hihna-solifer-muut-kiinaskootterit.html
Alkuperäinen hihnamerkintä eroaa hihnassa olevasta !!!!


helkama sc-r

788*17*28, pituus, leveys ja kulma, monissa kulma on 30 astetta, pituuskin on väärä, millin heitto leveydessä ei haittaa.
Vekastorella ei ole kerrottu edes mittoja, hihnan pituuksia on kiinalaisissa 3 erilaista.

Jack

#1174
Sain hyvin paikalle. Pendixin otin pois, ei olis hihna mahtunu muuten paikalle.
No nyt ei saa Pendixii takaisin kun hihna paikalla  ::)

1) Onkos se ratas vaan pakko irrottaa?
No ei oo. Sopivasti varin hihnaa vääntämällä saa pendixin myös takaisin.
OK.

2) No mut nyt ei kone käynnisty
Se piuha meni säheltäessä poikki. Ja ilmeisti sitten tarvii olla. (ei auta ettei ole maassa).
Jaa ei se siitä piuhasta ole kiinni.
No mikäs siinä sitten voi olla vikana? Kipinä OK, tulppa vaihdettu.

Voiko olla että hihna liian tiukka, eikä siksi käynnisty? Takapyörä inas heiluu startatessa.
Tömsytti omituisesti ja kopan avaus paljasti syyn. Niitä hihnan paloja vielä aikaläjä.
Nyt pytsausta lisää. Ja akku lataukseen. Ehkä huomenissa käynnistyis?

Samppa

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

tommi

Mittaa sen hihnan pituus, pitäisi olla n. 81cm. Jos se on selvästi lyhyempi, tai pidempi, niin kannattaisi ostaa oikeanmittainen hihna. VirijaVarassa oli hiljan Gatesin 788 hihnoja, jotka ovat juurikin 81cm pitkiä, mutta näyttää että ne ovat loppuunmyytyjä. Eki taitaa olla ainoa foorumilainen joka on saanut Gatesin poikki, ja senkin omaa syytään, kun lyhensi holkin niin lyhyeksi, että hihna otti kiinni bendixiin, ja siksi hankautui poikki.

helkama sc-r

788 hihnan pituus on 78,8 senttiä.

tommi

#1178
Ei ole välttämättä, riippuu merkistä. Gates Powerlink 788- 18.1- 28 on tosiaan 81cm pitkä. On tullut useinkin mitattua.
Dongil Superstar 788- 17-28 on about sentin lyhyempi, eli 80cm. Jotain muitakin hihnoja olen mitannut ja yksikään ei ole ollut sen mittainen kuin hihnaan on merkitty.

helkama sc-r

Koneviesti:

Pituus voidaan ilmoittaa
ulkomittana, kudosten mittana,
laskennallisena mittana ja sisämittana.
Ulkomitta on selvä. Siinä
ilmoitetaan hihnan selän pituus
millimetreinä vahvistettuna kirjainyhdistelmällä
La.
Kudosten mitta on hihnan mitta
kudosten kohdalta, siis kudosten
pituus. Se on tietenkin hieman
edellistä lyhyempi, vaikka vedon
vastaanottavat kudokset ovat lähellä
hihnan selkää. Tässä käytetään
kirjainyhdistelmää Lp tai L?

Se on siten lähes ulkomitan pituinen
luku, mutta pidempi kuin laskennallinen
pituus.
Laskennallista mittaa merkitään
kirjainyhdistelmällä Ld. Se on lyhyempi
kuin kudosten mitta. Sitä
voisi kutsua myös teholliseksi pituudeksi.
Sen tarkoitus on suunnilleen
kuvata, kuinka pitkän matkan
hihna on keskimäärin kulkenut,
kun se on tehnyt täyden kierroksen.

tommi

Jep, eli riippuu ihan siitä miten nuo mitat on ilmoitettu. Siten kaksi 788 hihnaa voi olla eri pituisia. Kantsii olla tarkkana.

konenikkari

Koetin mitata hihnaa, katkaistuani sen
yllätys yllätys ulko ja sisämitta oli ihan samoja :o ::)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

-Zone-

#1182
 ;D
Koska sisäpinta on hammastettu hihna ympyräksi käännettäessä "hammastuksen" kärjet luonnollisesti kääntyy lähemmäksi toisiaan ja nurinpäin käännettäessä ne harottavat. Näin se kompensoi sen kehäpituuden.

Jack

Lähtise kone sentään käymään. Uudella tulpalla ja juuri täyteen ladatulla akulla. Ja käsijarrua vain senverran että starttaa muttei jarruta.

Oli se aika vekkuli. Käsijarulla kone sammuu. Hihna niin kireä että veto kokoajan päällä? Oletan.

Hihnan poisottaminen se se vasta työläs oli. Loppujen lopuksi lähti alakautta konetta väärinpäin pyörittämällä.
Oli jo mielessä että hihna poikki, niin asia ratkaistu :D

Huomenna metsästään sitä sopivaa hihnaa.



joni_k

mun käsityksen mukaan etu ja takavari kyl pyörii kokoajan. sitten kun painaa kaasua kytkinpalat ottaa kiinni kytkinkelloon ja takarenkaalle välittyy vetoa. liian lyhyt hihna aiheuttaa sen ettei variaattori pääse huippuihinsa. liian pitkä hihna taas luistaa tms olenko aivan väärässä.. :D