Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

-Zone-

#1155
63cc pytystä ei ole omia kokemuksia, mutta 72cc on ja on mielestäni kaikinpuolin oikein hyvä valinta. Jos käytössä ei ole isovenakantta niin en oikein 82cc pyttyä edes suosittele. 72cc antaa selvästi enemmän vastinetta rahoille kuin yksikään variaattoriin tehty muutos. Silläkään sylinterillä ei moposta vielä mikään ohjus tule, mutta vääntää selvästi paremmin ja ylämäet marssitaan ihan toiseen tahtiin kuin 50cc pytyllä, joka lähinnä vain kuolee ylämäkiin. Samalla kun sylinterin vaihtaa ja kansi kerran on irti, kannattaa niitä kanavia vilkuilla. Senkin vuoksi että kanavat on usein tehtaan jäljiltä varsin rujoa tekoa. Virtauspenkissäni olen tehnyt mittauksia ja pikkuvenaisen kannen kanavia ei ole suuremmin järkeä vakionokan nostoilla suurentaa, muotoilulla pääsee ihan samoihin virtausarvoihin.

Syy on pienessä venttiilikoossa ja vakionokan pienissä nostoissa. Virijavaran virinokassa nosto on sama kuin vakiossa ajoitukset vaan on pidemmät. Se on kyllä ihan hyvä nokka ja itsekin käytän, mutta tuon noston vuoksi virtausala venttiililautasen ja seetin välissä ei kasva yhtään suuremmaksi, jolloin kanavien kairailukaan suuremmaksi ei ole loppupeleissä järkevää. Sitä saisi kyllä kierrettyä 69mm venoilla ja muilla pitkävenaisen hiluilla kun siinä on eri keinuvipusuhde ja nosto on siten suurempi (luonnollisesti mäntä-venavälys kannattaa aina mitata). Eli vakiokanteen sanoisin että kanavien siistiminen ja kanavan muotoilu eteenkin venaohjurin kohdalta riittää. Shortsideen en koske muutoin kuin nyt poistan vaan valuröpöt ja jos seetin ja kanavan liitäntäkohdassa on porras, niin sen nyt luonnollisesti siistin.

Itse käytän kaikilla kokoonpanoilla vakiovariaattoria edessä ja takana. Ne on tarvittaessa halpoja uusia ja kytkinjouset on niinikään vakiot. Olen todennut kokeilujen jälkeen loppupeleissä järkevimmäksi ratkaisuksi. Eteenkään etuvariaattori ei ole ikuinen vaan se on kuluva osa ja kalliimpi virivariaattori kului suurinpiirtein samassa ajassa kuin vakiokin. Takavariaattorin voimansiirtolevy mulla on vakio mutta modattu muuttamaan välitystä enemmän vääntövoiman muutoksen mukaan. Alkuperäinen on noin 40-50% nopeuden mukaan ja loput vääntövoiman. Ero ei rehelllisesti sanoen ole kyllä kovin suuri ja samanlailla toimivaa virivoimansiirtolevyäkin on ihan valmiinakin saatavissa. Rullien painot mulla vaihtelee riippuen kokonpanosta. Pääosin 6,5g molemmin puolin käytän. Perävälitys mulla on 10" koneen vakio. Se hiukan on harvempi kuin 12" koneessa.

Tämä on mun nykyinen mielipide asioista, toisilla virittelijöillä on joiltakinosin vähän eri metodit ja kannattaa niitäkin kuunnella ja harkita.
Tuolla Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*) -ketjussa on viritysasioista turistu jo pitkään.

joni_k

itellä ei ole 72cc pytystä kokemuksia, mutta 63cc on kyllä ja sanon suoraan että kyl toi 63cc antaa enemmän potkua mitä variaattori säädöt. mulla menee kuin juna eteenpäin oli sitten mäkeä taikka vastatuulta vakio variaattorilla. kiihtyvyys pysyy suht "järjellisissä" rajoissa jos poliisit pysäyttäis ja kokeilis.

exclusive

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 03.08.14 - klo:01:13
63cc pytystä ei ole omia kokemuksia, mutta 72cc on ja on mielestäni kaikinpuolin oikein hyvä valinta. Jos käytössä ei ole isovenakantta niin en oikein 82cc pyttyä edes suosittele. 72cc antaa selvästi enemmän vastinetta rahoille kuin yksikään variaattoriin tehty muutos. Silläkään sylinterillä ei moposta vielä mikään ohjus tule, mutta vääntää selvästi paremmin ja ylämäet marssitaan ihan toiseen tahtiin kuin 50cc pytyllä, joka lähinnä vain kuolee ylämäkiin. Samalla kun sylinterin vaihtaa ja kansi kerran on irti, kannattaa niitä kanavia vilkuilla. Senkin vuoksi että kanavat on usein tehtaan jäljiltä varsin rujoa tekoa. Virtauspenkissäni olen tehnyt mittauksia ja pikkuvenaisen kannen kanavia ei ole suuremmin järkeä vakionokan nostoilla suurentaa, muotoilulla pääsee ihan samoihin virtausarvoihin.

Syy on pienessä venttiilikoossa ja vakionokan pienissä nostoissa. Virijavaran virinokassa nosto on sama kuin vakiossa ajoitukset vaan on pidemmät. Se on kyllä ihan hyvä nokka ja itsekin käytän, mutta tuon noston vuoksi virtausala venttiililautasen ja seetin välissä ei kasva yhtään suuremmaksi, jolloin kanavien kairailukaan suuremmaksi ei ole loppupeleissä järkevää. Sitä saisi kyllä kierrettyä 69mm venoilla ja muilla pitkävenaisen hiluilla kun siinä on eri keinuvipusuhde ja nosto on siten suurempi (luonnollisesti mäntä-venavälys kannattaa aina mitata). Eli vakiokanteen sanoisin että kanavien siistiminen ja kanavan muotoilu eteenkin venaohjurin kohdalta riittää. Shortsideen en koske muutoin kuin nyt poistan vaan valuröpöt ja jos seetin ja kanavan liitäntäkohdassa on porras, niin sen nyt luonnollisesti siistin.

Itse käytän kaikilla kokoonpanoilla vakiovariaattoria edessä ja takana. Ne on tarvittaessa halpoja uusia ja kytkinjouset on niinikään vakiot. Olen todennut kokeilujen jälkeen loppupeleissä järkevimmäksi ratkaisuksi. Eteenkään etuvariaattori ei ole ikuinen vaan se on kuluva osa ja kalliimpi virivariaattori kului suurinpiirtein samassa ajassa kuin vakiokin. Takavariaattorin voimansiirtolevy mulla on vakio mutta modattu muuttamaan välitystä enemmän vääntövoiman muutoksen mukaan. Alkuperäinen on noin 40-50% nopeuden mukaan ja loput vääntövoiman. Ero ei rehelllisesti sanoen ole kyllä kovin suuri ja samanlailla toimivaa virivoimansiirtolevyäkin on ihan valmiinakin saatavissa. Rullien painot mulla vaihtelee riippuen kokonpanosta. Pääosin 6,5g molemmin puolin käytän. Perävälitys mulla on 10" koneen vakio. Se hiukan on harvempi kuin 12" koneessa.

Tämä on mun nykyinen mielipide asioista, toisilla virittelijöillä on joiltakinosin vähän eri metodit ja kannattaa niitäkin kuunnella ja harkita.
Tuolla Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*) -ketjussa on viritysasioista turistu jo pitkään.
kiitos todella kattavasta vastauksesta. Jäi vissiin mainitsematta että ei tuo loppunopeus ei niinkään ole tärkeää (kuitenkin niin että rajotin päällä jos max. 60km/h menee niin ois ihan passeli) vaan se että skootterissa on vääntöä koska usein tulee mopoiltua muksujen kanssa joten painoa skootterin päällä on n.140kg.

Pitääkin kattoa noi kanavat ja tarvittaessa siistiä valut, samalla tietysti tarkastaa/hiota venttiilit ja tarpeen mukaan vaihtaa uusiin. En usko että kannelle mitään ihmeitä teen, koska oma kokemus ainakin autoissa on että hyvä kansi vaikuttaa huipputehoon enemmän kuin kuutiot ja sitä huipputehoa ei haeta.

Sen verran vielä että onko kellään kokemusta noista 63cc ja 72cc pytyn eroista käytännössä?

-Zone-

#1158
Kyllä mä valitsisin joka tapauksessa 72cc kerran rajoitin jää hillitsemään sitä huippunopeuttakin. Hinta ja asennustyö molemmilla sama ja aina on mahdollisuus ettei se 63cc väännä sittenkään ihan tarpeeksi. Voi olla että edes 72cc ei vielä väännä edes ihan sitä mitä haet. Se kun ei mikään ohjus tule silläkään olemaan. 72cc pytyllä nämä on lähempänä 50cc 2T skootteria ja lähempänä sitä millainen se saisi olla tehtaankin jäljiltä. Itse olen ollut pitkään sitä mieltä että tehtaan jäljiltä nämä ovat niin tehon kuin katteidenkin osalta surkeita, hyviä niistä ei saa koskaan, mutta niistä on sentään mahdollista tehdä vähemmän huonoja.  :P

Kansia on kyllä hyviäkin mutta hajonta on suurta... Käyttäjä Kani mm. sai tällaisen kannen. - http://aijaa.com/img/b/00570/12710939.jpg Tuo on erikseen tilattu kansi mutta ihan yhtä hyvin se olisi saatettu tehtaalla pultata kiinni koneeseenkin. Omalta osaltani pahoittelen offtopicia. Keskustelua moottorin osalta voisi jatkaa tuolla isopytty-topicissa. Jätetään tämä variaattoreille, niin ei ylläpitokaan hermostu.

joni_k

se on kyl totta että niin hassua kun se onkin niin samaan hintaan saa isompaa pyttyä. sen verran vielä riippuen paikasta mistä tilaat niin tilaa myös imukaulan bakeliitti tiivisteeseen se o-rengas varuilta. ite kaks kertaa pytyn aukassu ja aina menny toi rikki. toinen tiiviste oli fixuksesta ja samanlailla repes rikki. jotenkin lämmenny ja jysähtäny kanteen kiinni. vaikka kuinka varovasti yrittää repeää.  sitten ei tule ketjun kiristäjään tiivistettä pytyn mukana. plussana voi olla myös että erillisen tiivistesarjan mukana tuleva tiiviste on ohuempi niin saa puristuksia enemmän.

exclusive

Kiitos taas vastauksista. Tänään oltiin pojan kanssa kiertelemässä boootinilla ja suoraan sanottuna vitutti ajella kun kaveri meni kurittomalla pösöllä 75km/h ohi ja poitsun kanssa köröteltiin kurittomalla boootinilla 50km/h >:(

Mutta en aikaani enää tuhlaa tuohon variaattoriin muuta kuin otan prikka patentin pois takavariaattorista joka vain hidasti huippuja. Ostan virijavaran 42€ 72cc pytyn ja vielä jos ylämäkeen hyytyy niin myyn ton baotian ja hommaan pösön tai piaggion

ko2610

Osta, hyvä mies, kevari, jos laillinen mopo ei riitä.

-Zone-

Mullakin on tallissa kevari. Se ei auttanut yhtään. Ihan samallatavoin tuo mopo silti hyytyi niihin ylämäkiin.  :P

ko2610

Niin sen kuuluukin hyytyä. Katsos, sillä kevarilla on tarkoitus sitten ajaa eikä seisottaa sitä tallissa.

-Zone-

Ihan tarkoituksella mä sitä seisotan. Se on 99% nyt alkuperäiskunnossa. Muutaman vuoden kun vielä seisoo niin saa museorekisteriin. Sitten sillä onkin vakuutuksien puolesta jo halpaa ajella. Jopa suomessa. :) Mopoa en silti ala muuttamaan uudelleen ylämäkiin hyytyväksi vaikka mopon ensisijainen tarkoitus nyt hyytyä olisikin ;D

ko2610

Ei se hyytyminen primääritarkoitus ole, mutta ominaisuus kuitenkin. Periaatteessa viritetty mopokin on kevari, jota sitten ajetaan väärillä vakuutuksilla ja usein ilman riittävää korttia. Variaattorin optimoinnilla hyytymisen voi minimoida myös laillisessa mopossa.


ko2610

Voi sitä olla siellä ilman hymiöitäkin.  8)

exclusive

Lainaus käyttäjältä: ko2610 - 04.08.14 - klo:01:38
Osta, hyvä mies, kevari, jos laillinen mopo ei riitä.
jos lompakossa olisi nappulaa ajaa tuo ylihintainen lisenssi ja ostaa menopeli niin en ajelisi edes kevarilla vaan jollain hd:lla. Ja tosiaan kun riittäisi että skootteri menisi sitä 45km/h ylämäkeen ja tasasella sen 60km/h, eikä kiihtyvyyttä mitattaisi tunneissa

Variaattoria olen kahtena päivänä roplaillut ja aina vaan hiljempaa menee..uudet 5,7g rullat vei ainoastaan nopeutta pois, takavariaattoriin laitoin 2 prikkaa kokeeksi, sama homma. Otan nuo prikat pois kun tuntui että vakio variaattorilla kulki parhaiten..joskin kiihtyvyyttä saa olla enemmän.

Coastside

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=gLJv7AMC8CQ

Ryssä säätää varikuppia rautasahalla. Liekö miettinyt mitä se lujuuteen vaikuttaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04