Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

karkulainen

Kyllä sen voi vaihtaa ihan huoletta kun se kerran väkisinkin lähtee samalla kun irroittaa kytkimen. Vakiona noita saa ainakin Scatterilta, mutta minulla on nyt Malossin erikoisvahvistettu valkoinen VP, enkä vaihda vakiota takaisin. Kyllä sen voi noilla km lukemilla jo vaihtaa, liian löysiähän nuo kaikki on jo vakiona. Mitään tiettyä kierroslukua noissa ei ole, ne katsotaan langan paksuuksien ja muiden vastaavien muuttujien avulla.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

jalat

Lainaus käyttäjältä: karkulainen - 09.02.10 - klo:21:09
Kyllä sen voi vaihtaa ihan huoletta kun se kerran väkisinkin lähtee samalla kun irroittaa kytkimen. Vakiona noita saa ainakin Scatterilta, mutta minulla on nyt Malossin erikoisvahvistettu valkoinen VP, enkä vaihda vakiota takaisin. Kyllä sen voi noilla km lukemilla jo vaihtaa, liian löysiähän nuo kaikki on jo vakiona. Mitään tiettyä kierroslukua noissa ei ole, ne katsotaan langan paksuuksien ja muiden vastaavien muuttujien avulla.

No kumman itse ottaisit jos pitäisi valita noista virivaran kahdesta. 1500rpm vai 2000rpm?

Tarkoitus ei ole siis tehdä mitään supertykkiä skootteria :)
- 19mm virivaran virikaasari (hurjat 1mm isompi mitä vakio. Ei mitään eroa)
- 63cc virivaran sylkkä
- sitten toi vastapainejousi

Eihän tule liian tehokas?
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

karkulainen

Minä en välttämättä ottaisi kumpaakaan, muistattehan ne kertomukset halpisjousista ja rullista? Löystyy muutaman ajon jälkeen, siitä on paljon juttua eri foorumeilla. Muutama euro lisää ja saa jonkin laadukkaamman jousen. Jos noista pitäisi valita niin ehkä +2000RPM, mitään muuta infoa noista ei kyllä löydy kun tuo jostain revitty kierrosluku.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

jalat

No jaa. Ehkä koitan ensin tuolla vanhalla jousella. Pengoin romulaaria ja sieltä löytyi toinen kytkinpakka jousineen. Eiköhän niistä jompi kumpi aja vielä asiansa riittävästi.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Coastside

Törmäsin etuvariin (merkki ZWZH 12) jossa on teräs - teräs holkit rasvattuina vastakkain. Edellisessä ihmeessä oli pronssi - teräs kuivina.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Kenzy

Todennäköisesti teräs-teräs-rasva on huomattavasti huonompi. Kupari/pronssi - teräs on liukuparina paljon parempi, eikä tosiaan vaadi voitelua väliin tuommosessa kontaktissa. Pronssiholkit tuppaa kulumaan toki nopeammin, mutta teräs-teräs kuumenee ja aiheuttaa hyötysuhteen heikkenemistä, toki teräs-teräs- parissa molemmilla osapuolilla on sama lämpölaajenemiskerroin, joka taas poistaa isoissa lämpötilavaihteluissa ajelun aiheuttamia ongelmia variaattorissa..
Baotian BT49QT-12 vm. '07

purgiaali

Eihän tuossa etuvarin metallipintojen välissä ole pyörivää liikettä niin ei kai  sillä suurta vaikutusta hyötysuhteeseen ja lämpiämiseen ole?

Kenzy

Tosiaan, ne pyörii samaa vauhtia kampuran kanssa... sitten saattaapi tuo teräs-teräs olla parempi vaihtoehto, ei väljisty.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Timo

#533
Tämmöstä mietin ku huomasin taas varista menneen rullat melkein neliskanttisiksi.Mulla on tollanen virijavaran viri vari.rullatki taitaa olla jotain ei merkki kamaa,en tiiä onko ne jotain topracing tavaraa.mutta asiaan.
Toi variaattorin kuppi mihin menee 3 liukupalaa,kuuluuko niitten pysyä tiukasti paikoillaan? mulla ne ei millään pysy,ja kuppikin heiluu vähän,millin kaks,ku liukupalojen aukotkin on vähän isommat ku varissa ne 3 kohtaa.En sit tiiä pistääkö just tuo noi rullat kanttisiksi,ku heiluu pikkasen.
Mullahan oli kans sillon ku oli vakio vari,vaihoin malossin rullat sinne,siinäkin oli vähän klappia noitten palojen kanssa.mitä mä nyt ajoin--sen 1000km,ne oli vielä enemmän kanttisia,siitä kans meni ne liukupalat,paitsi ne meni ihan palasiksi,löysin puoltoista liukupalaa osina :D

En tiiä korjautuisko tuo kuluminen timmeillä liukupaloilla..?

tommi

#534
Kyllä noissa rullissa on valtavia eroja laadun suhteen. Jotkut saattavat kulua kantikkaiksi jo muutaman sadan kilsan jälkeen. Monia rullia minäkin olen kokeillut ja ehdottomasti parhaat ovat olleet Narakun rullat joilla olen ajellut nyt yli 7000km ja ihan pyöreät ovat vieläkin. Toisilla samanlaisilla olen ajellut yli 5000km ja nekin ovat vieläkin ihan virheettömät. Malossin rullia kovasti kehutaan myös mutta niitä en ole vielä kokeillut. Noita Narakun rullia ei ilmeisesti myydä erikseen, en ainakaan muista nähneeni missään.


Kysyjä mainitsi myös ne liukupalat, vakiovarissa ne ovat selvästi heppoisampaa tavaraa kuin virivareissa joissa ne ovat paksummat eivätkä lonksu niin paljon. Ainakaan Narakussa. Tossa ne kehumani rullat, jos jostain saat ostettua niin suosittelen, juuri tuollaiset oranssinväriset -->

http://www.revolution70.nl/xtc/images/product_images/popup_images/72_0.jpg

Ikävää jos ne liukupalat hajoavat niin se lautanen hakkaa ennenpitkään rullakupin seinämät hajalle. Pari kuppia on mullakin mennyt käyttökelvottomiksi tuon vuoksi. Rulliin ei tullut mitään kummallakaan kerralla.

karkulainen

http://www.motot.net/galleria/showphoto.php/photo/411485/cat/47455

Näin minulle kävi viimekesän alussa, vakio liukupalat hajosi kun avasin magneeton mutteria (pulttipyssy hakkasi ja tietysti löi varin puolelta vastaan). Juuri ennen kuin olin lähdössä pitemmälle matkalle (50km/suunta + samanverran hiekka/mestätie kruisilua). Ostin tuo takia sen Multivarin, syksyllä tilasin vielä uudet rullat ja liukupalat, molemmat tarkoitettu Malossin Multivariin. ;)

Hyvin on kestänyt eikä klappiakaan ole.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

yamaha

toisilla luistaa ;) mulla taas kun lähtee risteyksestä tuntuu kuin painais vaihteen päälle ilman kytkintä >:( liekö uudesta hihnasta johtuvaa vaihoin ennen talvi säilytystä, sen jälkeen on sitä tehnyt toinen vaihtoehto et on likaa ja kosteutta takavarissa?

hannu8619

Itsellä luistaa hetken aikaa ja sitten lähtee kun pyssynsuusta :D Pitäis vielä ennen kesän reissuja vilkaista hihnan kunto, 3000tkm tuli just mittariin ja en tiedä onko hihnaa ikuna vaihdettu
Baotian bt49qt-11

yamaha


Hartsa

Osaako kukaan kertoa mikä on -07 baotianin variaattorin vakio vp jousen puristus kilogrammoissa? Entä sitten paljon suositellun +82% malossin violetin puristusvoima kg? Mietin että onko 1500 rpm vpjousi, jossa 28kg puristusvoimaa, minkälainen verrattuna vakio jouseen.