Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

Coastside

Yksi keino on mennä vaikka rengasliikkeeseen ja avata koppa ja pyytää napsauttamaan se auki ja sitten järkevä kiristys ja vaihtopaikkaan se avaamaan jälleen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: purjomestari - 08.08.09 - klo:11:19
Joo kyllä nyt on kaikenlaista kokeiltu eikä millään saa sitä mutteria auki. Suostuukohan huoltopaikat vaihtamaan rullat, jos sanoo että entiset tuntuu kuluneilta? :D Ei niillä tosin ole kun vajaa 3000 ajettu.
Kun pulttipyssyä ei ole ollut käytettävissä, olemme käyttäneet konstia, jossa mutteri avataan tunkin, T-vääntimen, jatkovarren, hylsyn ja vasaran avulla. En alkanut variaattorin koppaa irrottamaan pelkän kuvan vuoksi. Kymmenkunta variaattorin mutteria ollaan näin avattu. Yksilöstä riippuen 10-11 napakkaa iskua vasaralla T-vääntimeen riittänyt avaamaan mutterin. Kiristettäessä riittää 3-4 napakkaa iskua.
http://img4.imageshack.us/i/sswer.jpg/

Paras alusta on sementtilattia. Silloin saa parhaiten säädettyä haitaritunkista, että T-vääntimen varsi on vaakatasossa ja hylsy istuu mutteriin tukevasti. Vartta kannattaa tukea tunkkia vasten kädellä, kuten kuvassa. Iskujen voimasta kampiakseli tietty aina pyörähtää ja avainta tarvitsee kääntää uuteen asentoon, mutta riittävästi vaan vasaralla napsuja T-vääntimeen, niin tiukinkin mutteri aukeaa lopulta.

Coastside

Lujalla vääntimellä ja pitkällä vääntövarrella ja kanisterilla, johon laskee letkulla vettä, avaa minkä tahansa oli omat voimat heikotkin. Tarvitsee vain pitää työkalu paikoillaan. Kahden metrin varrella 10 kiloa on 200 Nm. Sillä katkaisee paksun pultinkin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

DEPI

Muuten tajusin mutta se kanisteri.
Kerrotko tarkemmin. Vai oliko se juomista varten. Heh.

purjomestari

Hmm kiitoksia, täytyykin tota naputtelutekniikkaa kokeilla. Epäilyttää vaan, jos ei sitten saa tarpeeksi tiukalle takas kiinni?

Coastside

Vesikanikka on kätsy siitä että näkee millä momentilla se oli kiinni ja millä kiristää kun sen vesimäärää voi säätää.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

DEPI

Tänään iskin kiinni Viri Varan ns. multivariaattorin 5gr. rullilla.
Olin tosi pettynyt. Ei kiihtynyt ja mäet meni huonommin kuin vakio
variaattorilla. Ei kerännyt edes kierroksia. Pitäiskö kokeilla keveimmillä rullilla.

A_sentaja

olisikohan kannattanut laittaa vastajousi uusiksi samalla, virivari vaatii säätöä myös kytkimen puolelle toimiakseen kunnolla..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: purjomestari - 08.08.09 - klo:20:11
Hmm kiitoksia, täytyykin tota naputtelutekniikkaa kokeilla. Epäilyttää vaan, jos ei sitten saa tarpeeksi tiukalle takas kiinni?
Kyllä sen saa ihan hyvin pysymään. Niin ja ei se ihan "naputtelulla" lähde :P Kyllä ne ihan kunnon iskuja saa olla.

DEPI

Vaihdoin takavariin jäykemmät jouset. Viri Varan keltaiset. Nyt alkoi
multivariaattori toimia. Kiitos vain vinkistä.
Mahtavaa kiihtyvyyttä nyt. Tosi mukavasti lähtee.

VariJari

Lainaus käyttäjältä: DEPI - 09.08.09 - klo:20:45
Vaihdoin takavariin jäykemmät jouset. Viri Varan keltaiset. Nyt alkoi
multivariaattori toimia. Kiitos vain vinkistä.
Mahtavaa kiihtyvyyttä nyt. Tosi mukavasti lähtee.

"Keltaiset" monikossa?? vaihdoitko siis kytkinjouset vai takavarin painejousen?? IMO kytkinjouset on melko turhake... ainakin itselläni ne lähtökiekat nousi mutta ei ne vaikuttanut mitenkään kiihtyvyyteen kun sen sitten mittasi.. painejousi taas on eri asia, se vaikuttaa mutta en nyt omissa kokeiluissa päässyt selvyyteen että maksaako oikeasti vaivan.
Harrastelussa: bt49qt-12

DEPI

Vaihdoin molemmat kytkin jouset ja painejousen.
Pelasi todella hyvin 50km. Sen jälkeen meni jälleen laiskaksi.
Avasin variaattorin ja huomasin että ViriVarin multivariaattorin
rullakuppien pinnoite oli lähtenyt suurilta aloilta pois.
Oli tosi rosoinen. Pinnoite oli tarttunut rulliin .sulanut kiinni.
Oli kyllä turha ostos. 50km. kesti.

purgiaali

Lainaus käyttäjältä: DEPI - 10.08.09 - klo:18:55
Vaihdoin molemmat kytkin jouset ja painejousen.
Pelasi todella hyvin 50km. Sen jälkeen meni jälleen laiskaksi.
Avasin variaattorin ja huomasin että ViriVarin multivariaattorin
rullakuppien pinnoite oli lähtenyt suurilta aloilta pois.
Oli tosi rosoinen. Pinnoite oli tarttunut rulliin .sulanut kiinni.
Oli kyllä turha ostos. 50km. kesti.
minulla kesti ehkä 30km tuo pinnote. sen jälkeen piti vaihtaa hieman kevyemmät rullat. ne mukana tulleet rullat ei kovin kauaa pyöreinä pysynyt, mutta toisilla rullilla tuo on toiminut ihan ok

Coastside

#463
Kulmikkaat rullat nyt ensi keraa tuossa. Aiemmat tuhansia ajetut olivat pyöreät.

Uusi ongelma oli ne muovipalat joilla tuli liian tiukka sovitus ja panin ne vanhat, joissa taas on hieman väljää.

Kokeilen 4 g rullia. Aiemmat olivat 5 g alkuperäisessä etuvarissa. Takavari on vakio. Hihna on Gates.

Sain skoden nippuun. Hieman tuntuu lähtevän paremmin, mutta isoa eroa ei ole, paitsi reakoi nopeammin kaasun laskemiseen. Siihen voi vaikuttaa enemmän kalvon vaihto ehjään. Tietenkin se ulvaisee suuremmat rundit kiihdyttäessä ja soralla jää tunne kuin se sutisi. Sporttisempi se noilla rullilla on.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

purgiaali

Eilen purin ja pesin variaattorikotelon perusteellisesti. Huomasin että virijavaran multivarin holkki on hieman liian pitkä. Hihna nojaa pohjaan ja siksi hieman luistaa lähdössä. Tämä korjautui hieman kun vaihdoin tilalle alkuperäisen holkin jota olen lyhentänyt noin 1mm(pituus 38mm).

Multivarin rullakupista löytyi myös hulestuttava ominaisuus. Messinkinen liukupinta varin sisällä on irtonainen holkki, joka on lukittu paikalleen seger-renkaalla. Vakiovarissa tämä messinki on puristettu tiukasti paikalleen. Tämä messinkiholkki on tuossa varissa päässyt hieman liikkumaan ja kulunut hieman väljäksi koloonsa. Jotakin liimaa/lukitetta messinkiholkin pinnassa oli, mutta se oli jo antanut periksi. Muistaakseni tällä varilla on nyt 3000-4000km ajettu. Halvalla ei saa ihan parasta laatua.  :(