Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Baotian

Aloittaja Kappas Vaan, 01.05.07 - klo:20:03

« edellinen - seuraava »

Tiina89

Ei mulla lue siinä yhtään mitään  :o

Partanen

Hmm.. Mitäs rekisteriotteessa lukee merkin kohdalla?

Itse aikaisemmin keväällä ihmettelin, kun autovahinkokeskuksessa oli myynnissä Qingqi-merkkinen kiinamopo. Kukaan suomalainen kauppias ei myy mopoja tuolla nimellä. Myöhemmin selvisi, että Cittarissa myytävä Zoner on Qingqi. Eli ilmeisesti se autovahinkokeskuksen vekotin oli ollut Zoner, mutta siitä oli tarrat nypitty pois.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Kappas Vaan

Nyt on 80 km mittarissa ja mopo alkaa selvästi herkistymään. Bensaa kuluu reilusti näin alussa koneen osien asettuessa kohdalleen. Varin koppa lämpenee aikas lailla, täytyy perehtyä siihen tuonnempana tarkemmin. Vasen etukate näköjään halkeilee omia aikojaan , eipä se ole niin nuukaa.

Samppa

Näinhän ne sanovat, että bensaa kuluu reilusti sisäänajovaiheessa. Itse en kyllä ole tuota niin hirveästi huomannut, tai sitten edes kiinnittänyt huomiota vaikka 2 uutukaista olen sisään ajanutkin.  Kyllähän sitä varmasti enemmän kuluu, mutta tosiaan en ole tuota juurikaan huomannut.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

#79
Tuli sitten tänään asennettua "malossi":n jäykempi variaattorin jousi. Onneksi oli kaupassa mukana vanha mallina, sillä tuo kuuluisa Malossin violetti olisi ollut löysempi kuin Baotianin alkuperäinen. Nyt on kiinni Malossin sininen, joka on ns. "106% jäykempi kuin alkuperäinen", mutta ei siis 106% jäykempi kuin Baotianin alkuperäinen. Tämä on nyt siis ilmeisesti jäykin, mitä Malossilta löytyy sopivia tähän Baotianiin. (tuotenumero: 29 8325.A0)  ::)

Eipä tämäkään tuonut mitään ratkaisevaa muutosta kulkuun, taikka variaattorin toimintaan. Nyt tosin kone ehkä käy aavistuksen kovemmilla kierroksilla n. 30km/h nopeuksista kiihdytettäessä, mutta 40-50 nopeuksissa voi silti ajella pintakaasulla ilman että kone huutaa. Ehkäpä tämä on kokoonpano, jota voisi suositella. Eli 5.5 gammaiset rullat ja tuo Malossin sininen jousi. Taikka älkää ainakaan tilatko summamutikassa sitä violettiä, kun se on mahdollisesti löysempi kuin alkuperäinen.

Eräänä ongelmana mulla tuntuu olevan tuo rasva kytkimessä. Se ei enää voi olla suojarasvaakaan. Jostain sitä kertyy kytkinpintoihin ja kytkikelloon ja kytkin luistaa pienillä nopeuksilla ja alkukiihdytyksessä. Voiko olla niin, että takavarin sisällä olevat rasvat tulevat stefojen läpi ja roiskuvat kytkinkelloon. Kun takavaria liikutteli ilman jousta, niin aina liukupinnalle jäi vähän rasvaa. Liekkö valmistusvirhe, vai yleistä variaattoreissa?

Huomautus: Sininen ei sovi eli lukekaa variaattorin säätö -ketju alusta loppuun. Tiedoksi kokeilijoille.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 19.06.07 - klo:21:04
Eräänä ongelmana mulla tuntuu olevan tuo rasva kytkimessä. Se ei enää voi olla suojarasvaakaan. Jostain sitä kertyy kytkinpintoihin ja kytkikelloon ja kytkin luistaa pienillä nopeuksilla ja alkukiihdytyksessä. Voiko olla niin, että takavarin sisällä olevat rasvat tulevat stefojen läpi ja roiskuvat kytkinkelloon. Kun takavaria liikutteli ilman jousta, niin aina liukupinnalle jäi vähän rasvaa. Liekkö valmistusvirhe, vai yleistä variaattoreissa?

Siis juurikin tuosta stefasta johtunee. Kyllähän sitä rasvaa pitkän päälle aivan aavistus saattaa tulla, mutta ei kyllä mitenkään marginaalista suuremmassa mittakaavassa (ainakaan minulla). Nyt kun oli keväällä koko vehje levallaan, niin eipä ainakaan koko viime ajokauden aikana ollut tullut oikeastaan yhtään.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

Hmm. Pitää toivoa, että se rasvan roiskuminen ajan ja kilometrien mittaan vähenee. Kai se rasva joskus loppuu, taikka ne ylimääräiset roiskuu pois. Nyt tuntuu ja näyttää siltä, että kytkinpinnat eivät edes pääse asettumaan kytkinkelloon nähden, kun ovat jatkuvasti "voideltuja". Jarrupuhdistusaineella yritin puhdistella kitkapintoja.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

Jarrupuhdistusaine on ainoa oikea vaihtoehto, mitä tuohon voi käyttää. Vaikka meneekin nyt vähän offtopic, niin itselläni on Kiinalaisessa mönkkärissä ollut huomattavissa stefojen heikko leetu, samoin kuin kumiosien (halkeilevat). Mittarissa tässä vehkeessä vasta noin 200km.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Isä Camillo

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 19.06.07 - klo:21:04
Tuli sitten tänään asennettua "malossi":n jäykempi variaattorin jousi.. Onneksi oli kaupassa mukana vanha mallina, sillä tuo kuuluisa Malossin violetti olisi ollut löysempi kuin Baotianin alkuperäinen. Nyt on kiinni Malossin sininen, joka on ns. "106% jäykempi kuin alkuperäinen", mutta ei siis 106% jäykempi kuin Baotianin alkuperäinen. Tämä on nyt siis ilmeisesti jäykin, mitä Malossilta löytyy sopivia tähän Baotianiin.

Eli siis olet saanut kyseisen jousen mahtumaan 139QMB:n variaattoriin?
Mopo-Sportin speksien mukaan tuo sininen on hitusen kapeampi halkaisijaltaan.
Tai no, violetin halkaisijaksi ilmoitetaan että se on "noin 50mm" kun taas sinisen halkaisijaksi ilmoitetaan tarkka 49,4mm. Eli 0,6mm heitto ei ilmeisesti ole relevanttia.
(En ole väittänyt, että kiinalaisen skootterin moottori olisi sama asia kuin Rolexin Oyster Perpetual :D)

Minua lähinnä mietityttää nyt sitten se, että minkä ihmeen takia tuo violetti +82% Racing-jousi on virittäjien piirissä niin hypetetty, jos se onkin pelkkää sheebaa koko jousi verrattuna vakioon? Ei se nyt kummoinen racing -jousi ole, jos se on löysempi kuin Baotianin vakiona oleva vastinjousi.

Tilasin molemmat jouset, kun eivät ole hinnankiroissa. Lisäksi pitää postista hakea 5,1gr ja 5,5gr rullat. Saa nähdä mitä tästä kikkailusta tulee, pääasia ettei satu Juhaa leukaan. Mutta kiitos sinulle Partanen, en olisi äkännyt tuota sinistä jousta ilman sinun postaustasi.  :)

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Isä Camillo - 21.06.07 - klo:15:58
Eli siis olet saanut kyseisen jousen mahtumaan 139QMB:n variaattoriin?
Mopo-Sportin speksien mukaan tuo sininen on hitusen kapeampi halkaisijaltaan.
Tai no, violetin halkaisijaksi ilmoitetaan että se on "noin 50mm" kun taas sinisen halkaisijaksi ilmoitetaan tarkka 49,4mm. Eli 0,6mm heitto ei ilmeisesti ole relevanttia.
(En ole väittänyt, että kiinalaisen skootterin moottori olisi sama asia kuin Rolexin Oyster Perpetual :D)

Juu ei asennuksessa mitään ongelmia. Jousi oli löysempi, kuin kuvittelin. Ongelmaksi meinasi muodostua työkalut, taikka oikeastaan niiden puute. Kytkinpakka ja jousi on yhden 38mm mutterin alla. Tiukassa se ei ole, mutta ihan jokaisessa työkalupaketissa sitä ei ole. Sopivalla sovitteella sain mutteripyssyllä ja hylsyllä mutterin auki ja kiinni.

Lainaus käyttäjältä: Isä Camillo - 21.06.07 - klo:15:58Minua lähinnä mietityttää nyt sitten se, että minkä ihmeen takia tuo violetti +82% Racing-jousi on virittäjien piirissä niin hypetetty, jos se onkin pelkkää sheebaa koko jousi verrattuna vakioon? Ei se nyt kummoinen racing -jousi ole, jos se on löysempi kuin Baotianin vakiona oleva vastinjousi.

Se on varmastikin hyvä ja erikoisen jäykkä jousi johonkin/joihinkin muuhun mopoon. Itse en noita jousia puristellut, vaan kaupan myyjä, ja ilmeisesti vielä jollain laitteella mittaili jäykkyyksiä, jos oikein ymmärsin.

Lainaus käyttäjältä: Isä Camillo - 21.06.07 - klo:15:58Tilasin molemmat jouset, kun eivät ole hinnankiroissa. Lisäksi pitää postista hakea 5,1gr ja 5,5gr rullat. Saa nähdä mitä tästä kikkailusta tulee, pääasia ettei satu Juhaa leukaan. Mutta kiitos sinulle Partanen, en olisi äkännyt tuota sinistä jousta ilman sinun postaustasi.  :)


Ilo näitä on tutkia ja tänne kirjoitella. Vielä parempi, kun saa palautetta ja muidenkin kokemuksia.

Oisko vaan niin, että ihmiset vaan laittelevat violettia, kun kaikki muutkin laittavat. Myyjä sanoi myyneensä monet violetit kiinalaisiin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Kappas Vaan

Nyt meni laakeri kick startin akselista, oppaheijaa, 150 km ajettu... No, näitähän sattuu. ;D

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Kappas Vaan - 04.07.07 - klo:19:23
Nyt meni laakeri kick startin akselista, ...

Miten tuo ilmenee -laakerin rikkoutuminen?

Itse olen polkaissut polkimesta ehkä kolme kertaa, ja sen on vielä kestänyt. Siinähän on sähköstartti, jolla käynnistetään.  :D

Yritin räjäytyskuvasta paikallistaa missä kohtaa se laakeri on, mutta kovin on vaikeaselkoinen tuo piirustus.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Kappas Vaan

#87
Akselin välysliikkeestä, jota ei pitäisi olla, näin päättelin. tosin en ole varma, onko siellä edes laakeria ja missä, mutta eiköhän asia lähiaikoina selviä. Kick start on ollut tehokäytössä, huvikseni olen sitä käyttänyt käynnistäessä. Toki sähköstartti toimii moitteettomasti.

Edit: Vedetään puheet laakerista pois , muu syy oli ongelman lähteenä: Se puolikuun muotoinen ratas , joka on kick startissa. Siihen oli tehtaalla jäänyt koneistamatta yksi hammas ja siitä seurasi koko systeemin jumittuminen, joka taas söi sen vastakappalerattaan hampaisiin kunnon kolon ja etuvarin muovisesta tuuletin( tai mikä lie) lautasesta siivekkeet. Myyjä lupasi laittaa osat tulemaan lähipäivinä takuuna.Mielenkiintoisia tyyppiongelmia.

Partanen

Pitäisiköhän tulkita asia niin, että polkukäynnistin on sitten vain varajärjestelmä. Ohjekirjakin neuvoo käyttämään sitä, jos akun jännite on alhainen. Eli ehkä polkukäynnistin on mitoitettu vähemmälle käytölle, ja mopo olisi pääsääntöisesti tarkoitus käynnistää sähköisesti.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Kappas Vaan

Taitaa olla niin, niinhän siinä ohjekirjassa tosiaan lukee. Satunnaisessa käytössä kestää todennäköisesti pitempään vaikka tässä olikin  osallisena valmistusvirhe. No, sitä varten takuu on olemassa. Aion kyllä käyttääkin takuuta hyväkseni niin kauan kuin se on voimassa.