Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kulutus, kulku ja kustannukset (kaikki merkit)

Aloittaja Partanen, 18.07.07 - klo:14:12

« edellinen - seuraava »

purgiaali

Ohhoh. Kymcoon vaihtui takarengas etuvari ja varihihna. Kulutus putosi 2,4 -> 2,1. Mistäköhän mahtoi jarruttaa. Hieman olinkin jo harmitellut kasvanutta kulutusta. Tammi-maaliskuun kulutus oli 2,8

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2


latromster

Olisko hihna kulunut ja kierrokset aleni uudella?

Sent from my B1-A71 using Tapatalk 2

PappaSkootteri

tai sitten "kiinan" toleransseihin tehty takanakki on lisääntyneen halkaisijan takia "vähentänyt" kulutusta...
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

pugt200

Pösön taival minun omistuksessani päättyi sunnuntaina. Kilometrejä kertyi vuosina 2007 - 2013 yhteensä 9087. Vuodet 2010 ja 2013 olivat alle tuhannen kilometrin vuosia muuten ajeltiin n 2000 km/v.

Arvonalennus oli  kutakuinkin 15 % vuodessa. Muut kulut alla.

•huolto         5,20 €/100 km
•p-aine         5,20 €/100 km
•2t-öljy        1,00 €/100 km
•korjaus       3,70 €/100 km (vakuutuskorjausten omavastuut)
•renkaat       0,70 €/100 km
•vakuutus   22,10 €/100 km (liikenne + täysi kasko)
•muut           0,20 €/100 km

Yhteensä 38,10 € per 100 km. Ei kauhean halpaa mutta Pösö oli kyllä loistava peli, 6,5 vuotta ilman yhtään ylimääräistä ongelmaa tai remonttia. Kaksi "rautahanuria" ja puolenkymmentä muuta pitkää reissua tuli tehdyksi kaupunkiajelun lisäksi.

tommi

Tais tulla pohjat kiinanihmeen kulutukselle, ostin Virijavarasta sen Racing nokka-akselin missä on 40° pidempi aukioloaika niin kulutus tippui entisestään, nyt ei syö kuin 1.7L sataselle. Tulppa on kauniin kahvinruskea joten ei käy laihallakaan. Tuosta on varmaan enää vaikea panna paremmaksi. Mittaus tosin tehty tasaisessa matka-ajossa, 55-60km/h eikä juuri jyrkkiä mäkiäkään ollut joten saattaa olla että syö vaihtelevassa ajossa enemmän. Tosin, en ole koskaan aiemmin päässyt edes matka-ajossa alle 2L kulutuksen joten sikäli tuo 1.7L on aika käsittämätön tulos. On ilmeisesti onnistunut nappiin tuon nokan suunnittelu, tehokas ja vähäruokainen.

pugt200

#260
Derbi Atlantis Bullet 50 cc meni talviunille ja alla ensimmäisen vuoden kulut. Huoltoja oli kaksi ja kilometrejä 2923.

•huolto         5,50 €/100 km
•p-aine         4,50 €/100 km
•2t-öljy        0,90 €/100 km
•korjaus       0,00 €/100 km
•renkaat       0,00 €/100 km
•vakuutus   13,60 €/100 km (liikenne + täysi kasko)
•muut           0,60 €/100 km
-------------------------------------
yht             25,10 €/100 km


Sym222

Sym Orbit 50 vie 5L sataselle. Jää muille skoottereille mutta kulutuksessa ehdottomasti paras  8)

Eki

TGB Bullet 2T skode vie noin 3.2l/100km:llä tasaisella ajolla, kaupungilla pyöriessä selkeästi enempi! Eki
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Erx

Ostamani käytetyn keeway ry6:n bensankulutus nyt laskettu ja näytösti olevan 3,4 litraa satasella, paljolti kaupunkiajoa. Kutakuinkin tuon verran odotin sen olevankin - hyvä näin!

tommi

Aina sitä vaan jaksaa yllättyä kuinka vähän 82cc + isovenakansi kuluttaa. Kävin eilen mökillä, matkaa edestakaisin 117km, tankkiin meni 2.5L, eli tekee sataselle 2,13 litraa. Ajelin 60-65km/h nopeutta.

megaman

Onks kellään käynny niin, että alkaa muutosten jälkeen menovesi lisääntymään tankkiin... :P

Mulla on yks tuttu, jonka dieseli-auton kulutus oli lähtökohtaisesti ~4 ltr pinnassa. Mutta aina kun se teki jotain parannuksia tai vaihtoi siihen uusia osia, litra lähti pois kulutuksesta, että heilahti. Luultavasti ei tarvii autoaan enää tankata ensinkään. ;)

Mutta kysymys: Jos vaihdan NRG:en kuristamattoman, katittoman tarvikeputken (LeoVinceTouring), putoaako kulutus vai nouseeko? Nykyisestä vakioputkesta on hukkikset tukittu ja kulutus 4 ltr molemmin puolin.
Mutkaista tietä näkymättömiin...--->

ko2610

On se niin väärin, että mopo syö saman kuin tuhannen kiloa painavampi laitos. :D
Kulutuksen muutokseen tuskin kukaan pystyy antamaan vastausta. Kokeillen se selviää, kaksitahtisessa kun kaikki vaikuttaa kaikkeen. Yhteensopimattomalla pakoputkella saa hukattua seosta raakana läpi, jolloin kulutus vain kasvaa antamatta edes lisää potkua. Jos putki sopii yhteen ajoitusten ja kierrosalueen kanssa, voi teho lisääntyä ja kulutus pienentyä... varsinkin, jos lisätehoa malttaa olla käyttämättä.

konenikkari

#267
Oikeilla varin ja kaasuttimen säädöillä kulutus siis saattaa laskea.
Mutta jos muutoksen myötä teho suurenee, ei se tyhjästä synny.
Polttoaineen kulutukseenkin voi, nopeuden lisäksi, oikealla kaasukahvan asennolla vaikuttaa  ::)
Oikein nuuka ajelee pienillä bensoilla, ja maksaa sen sitten korjauskustannuksina.
Eikä aivan kaikkea kannata uskoa.
Automainoksessa esim on samassa lauseessa 130kw ja kulutus 3,8l/100km
Tuo kun ei liene edes unissa totta.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

ko2610

Kyllä samalla (diesel)koneella voi saada 130kW ja 3,8l/100km, mutta niitä tehoja ei todellakaan käytellä koko ajan. Oma sitruunapatonki antaa vain 80kW, joten ihan esimerkin mukainen se ei ole, mutta sillä pääsee alle neljän litran kulutukseen matka-ajossa tietyin reunaehdoin. Esim. moottoritiellä ei voi ajaa kesärajoitusten mukaan, vaan vauhti on pidettävä alle sadan. Samanlaiset rajoitukset pätevät moottorin koosta riippumatta. Polttoaineesta se teho tehdään, joten sitä kuluu käskettäessä. Silti viritetty/optimoitu moottori voi olla taloudellisempi kuin vakio, kun tehoa käytetään vain se, mitä vakiostakin irtoaa. Jos viritys tehdään tyyliin kevyet rullat, tehoputki ja parikymmentä numeroa alkuperäistä suurempi suutin, ei taatusti päästä lähellekään vakion kulutuslukemia.

konenikkari

#269
3,8 litran dieselmäärällä voi tuottaa n. 38kw tehon, joka ei aivan kokonaan taida tienpintaan välittyä  ;)
Mutta todella hyvä on nykydieseleiden hyötysuhde, ei tahdo jäädä häviöitä talvella lämmitykseen.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)