Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Miten toimii Kymcon huohotus?

Aloittaja Kari69, 26.05.24 - klo:22:06

« edellinen - seuraava »

Kari69

Minlla on kokemusta vain Kymco Agilitysta ja Super 8:sta, mutta ehkä sama huohotin systeemi on muissakin. Alla minun ymmärrykseni asiasta. Onko jotain virheitä, korjattavaa tai lisättävää? Miksi tarvitaan huohotinventtiili, eikö huohotus ilmanputsariin riitä?

Huohotus koostuu kahdesta osasta. Venttiilikopan kannesta on:
1 ohut letku ilmansuodattimeen
2 paksu letku lattian alla olevaan huohotin venttiiliin

Kone voi aina huohottaa ilmanputsariin, koska letku on aina auki.

Venttiilin kautta huohottaminen on mutkikkaampi. Venttiilikopassa on takaiskuventtiili letkuliitännässä. Sen kautta ilma voi kulkea vain sisälle venttiilikoppaan, mutta ei ulos.

Lattian alla olevassa purkissa on alipaineella ohjattava venttiili. Se on lepotilassa auki.
Alipaine otetaan imusarjasta. Kun alipaine on kyllin vahva, venttiili sulkeutuu. Alipaine on vahva, kun kone käy tyhjäkäyntiä ja venttiili sulkeutuu. Kierrosten noustessa alipaine heikkenee ja venttiili alkaa avautua. Silloin kone voi imeä ilmaa venttiilin kautta.

Edellisistä johtuen kone huohottaa tyhjäkäynnillä ilmanputsarin kautta ja kierroksilla sisäänpäin lähinnä huohotinventtiilin kautta, koska siinä on paksummat letkut. Ulospäin huohotus tapahtuu kierroksillakin ilmanputsarin kautta, koska kannessa on takaiskuventtiili huohotin venttiilin suuntaan.

Koska kone imee ilmaa sisäänsä huohotinventtiilin kautta, niin purkin sisällä on myös suodatin.

Miksi tarvitaan huohotus? Siihen on kaksi syytä.
1)Männänrenkaissa on katkosraot. Siksi aina tapahtuu ohipuhallusta. Sen seurauksena kampikammioon syntyisi painetta, joka purkautuisi jostakin ja veisi öljyt mukanaan. Tämä paine pääsee purkautumaan huohotuksen kautta. Huohotuksen paikka on valittu siten, että öljyä poistuisi mahdollisimman vähän.
2)Yksisylinterisessä moottorissa mäntä kulkee jatkuvasti ylös ja alas. Tämä pumppaus aiheuttaa kampikammioon jatkuvasti ali- ja ylipainetta. Se kuluttaa tehoa. Huohotus vähentää tätä painemuutosta ja tehohukkaa. Jatkuvasti tapahtuva pumppaus pyrkisi pumppaamaan myös öljyä tiivisteiden läpi. Monisylinterisessä moottorissa eri mäntien pumppaus kumoaa toisensa, kun yksi mäntä menee alas, niin toinen menee samaan aikaan ylös.