Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Laiska Kymco Agility

Aloittaja Kari69, 15.05.24 - klo:21:01

« edellinen - seuraava »

Kari69

Ostin viime syksyllä Kymco Agilityn ja kunnostelen sitä myyntikuntoon.

Ajettu vain 5000 km ja puristukset 12. Käynnistyy hyvin.

Outous. Tavallisesti, kun kone lämpiää, ryyppy menee pois vähitellen ja kierrokset laskevat pikku hiljaa. Tässä kierrokset putoaa jonkin ajan kuluttua hyvin nopeasti ja paljon melkein kertaheitolla, eikä pikku hiljaa kuten normaalista.

Lähdin koeajolle ja kone oli tosi laiska. Kiihtyy hyvin hitaasti ja kulkee huonosti.

Kaasutin on avattu ja ultrattu ja putsattu. Kipinä tulee ainakin 10 mm raon yli.

Mitä tehdä? Mikä saattaisi olla vikana ?

kestosippi

Jospa variaattorissa on liian painavat rullat jolloin välitys menee liika helposti isommalle "vaihteelle".

Kari69

Siinä oli 6,5 g rullat, jotka olen vaihtanut 6 g painoisiin. Omassa Agilityssäni on 6,5 g rullat ja se on aivan eri maailmasta. Kiihtyy ja kulkee hyvin. Oman mittarin mukaan jopa 75.

Kari69

Olen ihan hukassa tuon tehottoman Agilityn kanssa. Viime syksynä se kiihtyi hitaasti, mutta kulki GPS:n mukaan 61 km/h. Nyt oli aivan tehoton, ei kiihtynyt eikä kulkenut juuri lainkaan. Eikä ole siis ollut käytössä ollenkaan. Mennyt vaan huonommaksi. Ei käynnistynyt enää startilla, mutta potkulla heti. Kävi hetken aikaa ja seuraavalla potkulla vähemmin ja seuraavalla vielä vähemmin, kunnes ei käynnistynyt enää ollenkaan.

Vaihdoin kaasuttimen ja taas käynnistyy startilla, mutta ei juurikaan jaksanut kulkea. Alkoi käyntikin pätkiä ja pysyi käynnissä vain, kun kaasua kierretty ehkä kolmannes. Täydellä kaasulla ottaa ehkä 2500 kierrosta. Savuttaakin jonkun verran. Puristus oli kuitenkin 11+.

Koska käynti oli pätkivää, vaihdoin tulpan, CDI:n ja puolan, yhden kerrallaan Ei ollut mitään vaikutusta.

Onko mitään ehdotuksia, mitä tekisi?

tapiovuorent

Vaikka puristukset näyttäisi olevan O.K. , niin noilla oireilla epäilen vahvasti venttiilivikaa.
Onko venttiilinvälykset kunnossa : imu 0,05 . pako 0,08. Nuo siis "tehtaan "arvoja. Kunhan on n. 0,1 vaikka molemmissa.
Noilla kilometreillä ei vielä tarvitse epäillä
 kulumista esim. vennttiilinvarsissa tai venttiilien ohjurikumeissa , mutta venttiilinlautasissa voi olla karstaa , joka aiheuttaa kyseisiä oireita.
Jos on karstaa , niin hionta on tarpeellinen.      P.S. Onko kaasuttimen imukurkku ehjä ja tiivisterenkaat ,ettei ole imuvuotoja ?

konenikkari

Jep, samoja lääkkeitä tarjoan minäkin
noilla isommilla välyksillä vois ajella vaiks 200km
ja sitten taas normaaleiksi.
Useinkin kun nelari seisoo pidempään
ja varsinkin kosteissa olosuhteissa
ensimmäiset parisataa kilsaa, karstat irtoilee
ja löytää tiensä venttiilin väliin.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Coastside

Vaihdoin kerran pytyn ja männän ja koneesta tuli erittäin laiska. Avasin ja männässä oli paha laahaujälki ja se oli tiukka painaa läpi. Toinen setti ja toimi taas.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Kari69

Mulla oli kansi auki. Venttiilien tiiviyttä testasin siten, että kaadoin kanteen sinolia ja puhalsin paineilmaa imu ja pakokanavaan. Ei tullut kuplia.

Mopo on jo niin voimaton, että ei sillä voi ajaa.

Täytyy tuota mahdollista imuvuotoa tutkia.


konenikkari

Mulla on kaksikin kertaa ollut tarvike nokkaakseli
jonka koneistus oli epäonnistunut
ykk:ssa välys oli oikea mutta heti sen jälkeen
tai sitä ennen nolla tai vielä pienempi.
Yhdessä nokkaketju veti välykset pois.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Kari69

Vika selvisi, puoliksi. Alkuperäinen vika, joka oli jo viime syksyllä, oli huono kiihtyvyys. Kun tuota yritin korjailla, niin tehot hävisivät kokonaan. Kone myös savutti, vaikka puristukset on hyvät ja ajettu vain 5000 km. Jospa männässä tai syliterissä on sittenkin jotain vikaa? Avasin koneen ja se oli ihan hyvässä kunnossa.

Voiko savutus tulla muustakin kuin öljystä? Jos saa liikaa pensaa. Ei ole oikein muuta vikamahdollisuutta kuin kaasutin. Otin sen taas irti ja kurkistin kaasuttimen kurkkuun. Luistin neulaa ei näkynyt ollenkaan. Olin laittanut mopoon kaasuttimen, josta olin ottanut varaosia. Ei siinä ollut kalvoakaan. Olin irrottanut sen, kun siinä oli reikä.

Laitoin toisen kaasuttimen ja taas käy hyvin, mutta kiihtyvyys on tosi huono. 50 nopeuden saavuttamiseen kuluu aikaa 27 sekuntia, kun normaali arvo on noin 12 sekuntia. Kierroslukumittarin mukaan saavuttaa vain noin 6000 kierrosta.

tapiovuorent

Kysymyksiä: Onko kaasuttimessa oikeat suuttimet . Vakiot on Pääsuutin 78 -80. tyhjäkäynti 31-33.
Jos ajetut kilometrit pitää paikansa , niin kulumia variaattoreissa tuskin on.
Jos oletetaan , että moottoripuoli on kunnossa , niin huono kiihtyvyys viittaisi kyllä huonoon voimansiirtoon.
Onko etu ja takavariaattorin osat alkuperäiset . Hihna oikeanmittainen 729x18x30.Rullat olet laittanut 6 g.
Pitäisi toimia 6-6,5 g.rullilla hyvin.
Itse puhdistaisin etu ja takavariaattorin osat.Liikkuuko takalautaset käsin puristamalla ilman "takertelua"
Joka tapauksessa tuo välityssuhde muuttuu normaalia hitaammin , joten variaattorien toiminnasta on kyse.

tapiovuorent

Vielä yksinkertainen kysymys: Olethan tarkistanut rengaspaineet esim. 2-2,2 bar.
Näissä mopoissa puolityhjät renkaat vie "tuhottomasti" tehoja pois , kun sitä alkujaankin on vaatimattomasti.

Kari69

Rengaspaineet on tarkastettu. Suuttimet ovat 35 ja 78. Rullat 6g.

Tarkastan variaattorin.

Kari69

Olen päässyt eteenpäin tuon laiskimuksen kanssa. On jo aika hyvässä kunnossa. Huono kiihtyvyys johtuu variaattorista ja ehkä myös suuttimesta. Kiihtyminen tapahtui koko ajan suuremmalla välityssuhteella kuin tähän asti testaamissani eli lähes 20 kpl.

Variaattorin osat olivat kaikki Kymcon ja hyvässä kunnossa. Muutama ero kuitenkin oli. Kytkimen jousen jäykkyys on minun mittausmenetelmällä tavallisesti 27-28 kg mutta tämä oli vähän jäykempi 29,5 kg. Hihnan pituus oli 724 mm eikä 729 mm. Etuvarin alumiinilautasessa hihna nousi aivan reunan tasolle (ehkä ylikin) eli lautaseen piirretty tussiviiva hävisi kokonaan. Välitys on siis ennätys suuri. Miksi niin, se jäi arvoitukseksi.

Kokeilin toista kytkintä ja hihnaa, ei vaikutusta. Kokeilin eri painoisia rullia ja kahta rajoittavaa holkkia. Rajoitus-osa 4,5 mm ja 6,5 mm. Näistä oli vain haittaa, kiihdytyksessä 20 ja 30 välissä kierrosluku vain laskee eli välitys kasvaa liika nopeasti.

5,5 liukurullilla välitys kasvoi aika mukavasti.
Edellä kerroin, että suutin oli 78, mutta se olikin 80, joka mittausten mukaan olikin 72. Kun sen tilalle laittoi 78 suuttimen, niin mopo otti kierroksia yli 8000 ja nopeutta kuten kuuluukin eli 70 (63 GPS). Pitää testata vielä kiihtyvyys.

Yleensä Agility välitys on 20 nopeudessa noin 3,5 - 4 ja kasvaa siitä alueelle 7-9. Tässä ja yhdessä toisessa se kasvoi noin arvoon 9,5 ja molemmissa on huono kiihtyvyys.

Kirjoitan eri viestin välityssuhteen mittaamisesta.