Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kymco Super8 2T lataus ei toimi

Aloittaja kestosippi, 16.04.24 - klo:22:23

« edellinen - seuraava »

kestosippi

Tytön Kymco lopetti syksyllä lataamisen. Oli sammunut kesken ajon ja käynnistyi kyllä uudelleen mutta ei sietänyt valojen käyttöä. Pääsi ajamaan ilman valoja muutaman kilsan kotipihalleen.

Täydellä akulla toimii kyllä mutta latausta ei tule.

Nyt seissyt talven yli rikkinäisenä ja minunhan sitä tietysti pitäisi tutkia. Jännitteensäätimen tutkimiseksi löysin tollasen mittausohjeen josta en käsitä mitään  :-\  Varmaan jotain ohmeja mitataan mutta minkä johtojen väleiltä jos löydän edes tuommosta boksia Kymcon keulilta jostain. On mulla yleismittari.

Vai pitäskö hommata täältä Osto-palstalta tuo punainen 4T Kymco tämän risan tilalle.



Coastside

Liittimet syyniin ensin koska ne on arin paikka. Vaseliinilla suojatut koskettimet suojaa hapettumisilta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Oletko tarkastanut että kaikki sulakkeet ovat ehjiä.
Ole tarkkana, silmämääräinen tarkastus ei aina riitä.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Kari69

Minulla oli korjattavan Kymco, joka ei ladannut. Syynä oli hapettunut sulakkeen pidin. Hapettuma ei ollut vihreää tai valkoista möhnää vaan patinoitunut pinta.

Mittaa jännite sulakepitimistä. Molemmissa pitää olla aina sama jännite. Jos ei ole, pitimien välissä on resistanssia. Toisinaan sulakekotelon muovikuori on osittain sulanut. Se johtuu juuri huonosta kontaktista.

Koneen käydessä, jos lataus toimii, akun jännite on korkeampi kuin ei käydessä. Jos näin ei ole, latausjännite kannattaa mitata sulakepitimestä, joka on regulaattorin puolella. Jos sielläkään ei ole latausjännitettä, vikamahdollisuuksia on 3. Regulaattori on rikki, laturi on rikki, kontaktivika liittimissä/johto poikki.

kestosippi

Hyviä neuvoja. Kiitos! Pitää ottaa Kymco tutkimuksiin kunhan ilmat vähän lämpenee. Ihan parkkipaikalla pitää rotjata.

kestosippi

#5
Moi!

Lopulta sain tutkituksi johtoliittimet akun luota ja myös staattorin johtoliittimet sekä lataussäätimen liittimet. Nuo kaikki oli ihan kirkkaat ja ne kolme sulakkeenpidintäkin sulakkeineen oli ihan kunnossa.

Staattorin johdoista tutkin että kumpikaan johto ei mittarin mukaan vuoda virtaa runkoon ja johtojen välinen vastus näytti pientä vastusta yleismittarin mukaan. Liitin irroitettuna ja moottori käynnissä jännite näytti kierroksilla noin 70 V ~vaihtovirtaa johtojen välillä. Staattori vaikutti siis olevan kunnossa.

Tästä päättelin että vika oli siinä lataussäätimessä. Yritin mitatakin tuon ohjeen mukaan mutta en saanut mitään järkevää lukemaan siitä. Kävin sitten sen osan kanssa Vantaan Variston Moposport kivijalkaliikkeen huoltopuolelta kysymässä voiko sitä jotenkin mitata. Ei kuulemma voi.

Hyllyssä ei ollut uutta sopivaa säädintä mutta Tampereen myymälästä tilattiin postilla sellainen. Hintaa tuli vajaa kolmekymppiä ja postimaksu päälle. Tampereen pojat viivyttelivät viikon ennenkuin saivat säätimen postiin. Posti kuitenkin kiikutti sen Tampereelta lähipostipisteeseen Martinlaaksoon vuorokaudessa.

Uudella lataussäätimellä Kymcoon tuli oikeanarvoiset sähköt takaisin ja tyttö voi taas ajella jakoavainhymy naamalla kun itse ensin ajelin sillä parina päivänä sama hymy naamalla. Hyvin kulkee 15 vuotias ja yli 20 tuhatta ajettu 2-tahtinen Kymco Super 8 vuodelta 2009 eikä skodesta ole moottoria eikä sylinteriä vielä avattu. Toki lisätään useimmiten pikkusen 2T-öljyä bensankin sekaan tuorevoitelun tueksi.

konenikkari

 :) Esimerkillistä ja johdonmukaista toimintaa  :)
Paljon onnea ajokaudelle.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

kestosippi

#7
Tuota latauksen kytkentäkaaviota katsellessa kiinnitin huomiota tuohon Y-merkitystä johdosta lähtevään AUTO B/S laitteeseen sen jatkeena olevaan laitteeseen. Kyseessä taitaa olla automaattiryyppy.

Näyttäisi toimivan suoraan staattorin vaihtovirralla.